Årsavgift ny motorsykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av supersic »

Kjøpte for en månedstid siden ny sykkel hos Alf Graarud og nå plutselig dumper det ned årsavgift i postkassen.
Har det skjedd en feil her eller har de bare tatt en supersleip skjult kostnad her?

Har kjøpt flere nye motorsykler og biler tidligere og aldri vært med på noe lignende.

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av rogkas »

Årsavgift er helt normalt å betale til staten når nytt kjøretøy registreres. Det er nok ikke noe "supersleipt" eller "skjult" ved dette.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av kjellv »

Tidligere måtte årsavgiften betales hos forhandleren før registrering, nå blir den etterfakturert fra Skatt Øst. Slik er det bare. De som kjøper sykkel etter 1 Juli blir fakturert halv årsavgift.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av supersic »

Så pris fix ferdig ut på veien er bare forbanna bullshit egentlig. Gratulerer til Graarud 1-0 til de i så fall, servicer og annen dritt de kunne tjent penger av meg på GLEM DET

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av rogkas »

Dette er da ikke Graarud sin feil, dette er jo sånn avgiftssystemet fungerer.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av supersic »

Sier du det, rart det har vært inkludert på de 5 siste nye bilene og 2 siste mc ene jeg har kjøpt

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av supersic »

Så når man får en pris som skal vise hva sykkelen koster ut på veien er det liksom greit å gi faen i å nevne en saftig regning på 1900 som kommer asap i posten

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av rogkas »

Man kan sikkert diskutere om forhandlere burde hatt en plikt til å opplyse alle kjøpere om årsavgiften, men den burde jo være såpass velkjent blant alle med kjøretøy at det ikke burde være nødvendig.

Men for all del, nå som avgiftsinnbetalingen er endret, så burde kanskje forhandleren opplyse om det. Det er uansett en betaling du gjør til staten, noe du alltid har gjort. Før var den "skjult" i prisen, nå kommer den fra staten på egen regning. Men du har alltid betalt den...:)

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av rogkas »

supersic skrev:Sier du det, rart det har vært inkludert på de 5 siste nye bilene og 2 siste mc ene jeg har kjøpt
Ja, den har nok vært inkludert, eller "skjult" i prisen om du vil...:)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av Bjerknez »

Jeg fikk også regning i posten (årsavgiften) etter kjøp av sykkel. Er nok bare å betale denne gitt :roll

ZZR-Erling

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av ZZR-Erling »

supersic skrev:Sier du det, rart det har vært inkludert på de 5 siste nye bilene og 2 siste mc ene jeg har kjøpt
Det er sånn det er nu! Nytt system!

ZZR-Erling

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av ZZR-Erling »

Har vært sånn siden 2013 eller lenger

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av Bjerknez »

Nei, dette kan man ikke klandre Graarud for. Dette er bare en utgift jeg venter kommer hvert år. Det er den som kjøretøyet står registrert på ved årsskiftet som er ansvarlig for å betale denne regningen. Så lenge kjøretøyet ikke er registrert når den befinner seg hos forhandler så får dem heller ingen regning på dette.

Så dette er en veldig vanlig utgift som alle må betale og den bør ikke komme som noen overraskelse.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av gsx750_80 »

supersic skrev:Så når man får en pris som skal vise hva sykkelen koster ut på veien er det liksom greit å gi faen i å nevne en saftig regning på 1900 som kommer asap i posten
Dersom firmaet har oppgitt en pris "på vegen", har de jo muligens ført deg bak lyset. Da burde det gå an å diskutere med dem i etterkant. Det blir kanskje det sentrale spørsmålet (?).
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev:Nei, dette kan man ikke klandre Graarud for. Dette er bare en utgift jeg venter kommer hvert år. Det er den som kjøretøyet står registrert på ved årsskiftet som er ansvarlig for å betale denne regningen. Så lenge kjøretøyet ikke er registrert når den befinner seg hos forhandler så får dem heller ingen regning på dette.

Så dette er en veldig vanlig utgift som alle må betale og den bør ikke komme som noen overraskelse.
Har jeg gitt deg det inntrykket at jeg ikke vet at årsavgiften må betales hvert år?

Svar