Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg

Legg inn av Bjerknez »

Erik_B70 skrev: 05 apr 2023, 18:53
AJ skrev:
dypen skrev: 05 apr 2023, 17:53 I samme tillfelle ville jeg fulgt samme oppskrift, takker motor’n for seg er det vel ingen du kan sende krav til …
Blir kanskje lit som å helle "!bensin på bålet" når jeg trekker fram denne tråden ;) ...

viewtopic.php?p=360802#p360802
Skal jo selv kjøre inn en ny sykkel nå etter påske... Den fjerde fabrikknye hvor jeg gjør dette bevisst og målrettet - på min egen måte... :crazy:
Så får man se hvordan det blir med tanke på å få mest mulig ut av motoren, lavt og aller helst intet oljeforbruk og lang og problemfri levetid på motoren ;)

Uansett måte og metode, lykke til med innkjøringen og må motoren lenge leve :thumleft !
Er ikke direkte sammenlignbart.
Vesentlig forskjell på å kjøre inn en fabrikkny sykkel der motoren har vært prøvestartet og kjørt på fabrikk .
Så vidt jeg forstår har Fredrik sin motor aldri vært startet. Da er det nok smart å følge noen prosedyrer de første milene . Mye som skal slite seg til i starten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Enig. Jeg har stor tro på at FredrikE24 har ganske grei snøring på dette og kanskje bedre enn mange andre.

Men når det gjelder andre sykler så mener jeg sund fornuft er tingen. Kjør som du pleier, uten å overdrive. Ser ingen grunn til å overtenke dette.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg

Legg inn av AJ »

Erik_B70 skrev: 05 apr 2023, 18:53
AJ skrev:
dypen skrev: 05 apr 2023, 17:53 I samme tillfelle ville jeg fulgt samme oppskrift, takker motor’n for seg er det vel ingen du kan sende krav til …
Blir kanskje lit som å helle "!bensin på bålet" når jeg trekker fram denne tråden ;) ...

viewtopic.php?p=360802#p360802
Skal jo selv kjøre inn en ny sykkel nå etter påske... Den fjerde fabrikknye hvor jeg gjør dette bevisst og målrettet - på min egen måte... :crazy:
Så får man se hvordan det blir med tanke på å få mest mulig ut av motoren, lavt og aller helst intet oljeforbruk og lang og problemfri levetid på motoren ;)

Uansett måte og metode, lykke til med innkjøringen og må motoren lenge leve :thumleft !
Er ikke direkte sammenlignbart.
Vesentlig forskjell på å kjøre inn en fabrikkny sykkel der motoren har vært prøvestartet og kjørt på fabrikk .
Så vidt jeg forstår har Fredrik sin motor aldri vært startet. Da er det nok smart å følge noen prosedyrer de første milene . Mye som skal slite seg til i starten.
Det kan du nok ha rett i.
Men det kan jo også hende og kanskje mest sannsynlig at motoren er testkjørt i benk før den "frigis" for salg.
Litt rart om dette ikke er gjort... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Neida, motoren hadde aldri vært startet da jeg mottok den. Var ikke ferdig satt sammen/startklar en gang. Motoren var aldri tenkt solgt på det åpne markedet.
Dette er motorer som ble tatt av samlebåndet på et tidligere stadie enn endestasjonen(komplett motor klar for motorsykkkelmontering) tiltenkt for andre formål enn å sitte i en motorsykkel, så motoren manglet noen viktige interne deler(da disse delene monteres senere og er av et annet deisgn) og de delene som normalt inngår i motorsykkelversjonen satt bare løst på og var ment å fjernes før man monterte de i en annen ramme med annen girkasse og greier.

Motoren var ment å skulle sitte i en slik:
Bilde
Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av rolf-arne »

dypen skrev:Helt enig der, du nullstiller ikke tellerverk ved motorbytte….
Helt klart, men man kan jo notere seg dato og km stand, for motoren.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5264
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fredriks BMW-blogg

Legg inn av dypen »

rolf-arne skrev: 05 apr 2023, 23:46
dypen skrev:Helt enig der, du nullstiller ikke tellerverk ved motorbytte….
Helt klart, men man kan jo notere seg dato og km stand, for motoren.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Helt klart, dato og km stand :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1291
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Gammelsmurfen »

Tror ikke jeg hadde fått plass til mine lange bein i den bilen der. Når motoren sitter mellom forstillingen og førersetet.
Nå er det vel ikke så vanlig å se formel-førere som er litt av noen skyskrapere heller

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk


Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5264
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av dypen »

Det er ikke veldig mange toppførere i motorsport som er fyrtårn, det er mange lette korte førere men det er mulig å tilpasse lengre førere til bilen hvis det er potensiale. Eksempel Marcus Grönholm med sine 191 cm fikk de bretta inn i en WRC bil og det funka bra :)
Sist redigert av dypen den 09 apr 2023, 15:18, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Bakstillingen er det nok :)

Jeg trodde @Bjerknez nesten bodde på Høk, men det kan avkreftes :thumleft
A4CFC12A-C360-4BE4-9BFA-1246D126D934.jpeg
Nå nærmer vi oss 30 mil med innkjøring, so far so good fortsatt. Har også kjørt med nye salen idag(høy K1200GT sal). Veldig mye høyere enn den originale RS salen, men det passer meg ganske bra.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5264
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av dypen »

Vært fint noen dager nå, godt det funker bra med ny motor :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 09 apr 2023, 15:09 Bakstillingen er det nok :) :thumle

Jeg trodde @Bjerknez nesten bodde på Høk, men det kan avkreftes :thumleft
A4CFC12A-C360-4BE4-9BFA-1246D126D934.jpeg

Nå nærmer vi oss 30 mil med innkjøring, so far so good fortsatt. Har også kjørt med nye salen idag(høy K1200GT sal). Veldig mye høyere enn den originale RS salen, men det passer meg ganske bra.
Hehe, det er faktisk overraskende hvor liten tid jeg har tilbringet på Høk. Har vært der en del ganger men blir sjelden veldig lenge. :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Kaffen var greit sur, og ikke tilstrekkelig temperert, så den gikk ned på høykant, tok vel 10min :P

Da var man hjemme igjen 👍🏼
379787BB-F7E5-4643-87FA-976920619574.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Bjerknez »

Veldig opp og ned ned kvaliteten på kaffen der. På dager med lite folk kan kaffen være litt sur da den trolig står for lenge på varmeplata. Med dager med mye trafikk så smaker kaffen langt bedre.

Men unasett er nok ikke Høk en plass for "fiffen".

Personlig liker jeg generelt sett både kaffen og maten der. Men som de fleste vet så spiser jeg for å overleve og ikke for å gi terningkast :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Nei, altså jeg er ikke prippen jeg, men var ikke noe å sitte og kose seg med. Pratsomme mellom Fredrikstad og Sarpsborg, det skal de ha.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 09 apr 2023, 17:28 Nei, altså jeg er ikke prippen jeg, men var ikke noe å sitte og kose seg med. Pratsomme mellom Fredrikstad og Sarpsborg, det skal de ha.
Kaffen der er som mange andre steder. Helt grei. Den beste kaffen får man hjemme eller er den man tar med seg på termos. Noe jeg ofte gjør :)

Folk er mer pratsomme her nede ja enn jeg har opplevd nærmere hovedstaden. Om det er tilfeldig eller ikke vet jeg ikke, men folk fra hovedstaden eller rundt om er generelt litt mer prippne. Uten at jeg kan kalle det noe vitenskapelig bevis. Kun en generell observasjon som er gjort gjennom noen år.

Snakket til og med med Espen Lie litt på Høk i fjor. Svær type det. Ikke en du gidder å skylde penger :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg

Legg inn av FredrikE24 »

Gammelsmurfen skrev: 09 apr 2023, 13:33 Tror ikke jeg hadde fått plass til mine lange bein i den bilen der. Når motoren sitter mellom forstillingen og førersetet.
Nå er det vel ikke så vanlig å se formel-førere som er litt av noen skyskrapere heller Bilde

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
Motoren sitter bak.

Svar