Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Her prøver jeg i pms tider og lage leven, og det var svaret
. Neida sykkelen ble fin den og om du er fornøyd og prisen var god så er allt vel
- FredrikE24
- Innlegg: 5141
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Kan vel oppdatere med at jeg har overhalt en kardang jeg hadde på hylla som skal inn sammen med ny drivaksel sannsynligvis. Så blir det nok å overhale drivakselen som sitter der i idag. Har kjent på kryssene flere ganger og de har vært "OK", utviklet seg imidlertid en vibrasjon bak der mot slutten av sesongen ifjor, så situasjonen der er uviss.
Som sikkert noen husker, så har jeg hatt drivaksel-havari tidligere på den K100RS16Ven jeg hadde. Det er ikke kult. Den akselen holdt 140 000km. Drivakselen jeg har i sykkelen nå har gått en del lenger.
Så jeg har fått tak i en fabrikkny drivaksel som jeg skal sette inn sammen med en nyoverhalt kardang.
Ellers blir det vel det vanlige med oljeskift og skift av bremsevæske.
Så skal det skiftes simringer i gaffel og sjekk av ventilklaringene.
Neste år skal nok dempere på overhaling igjen.
Som sikkert noen husker, så har jeg hatt drivaksel-havari tidligere på den K100RS16Ven jeg hadde. Det er ikke kult. Den akselen holdt 140 000km. Drivakselen jeg har i sykkelen nå har gått en del lenger.
Så jeg har fått tak i en fabrikkny drivaksel som jeg skal sette inn sammen med en nyoverhalt kardang.
Ellers blir det vel det vanlige med oljeskift og skift av bremsevæske.
Så skal det skiftes simringer i gaffel og sjekk av ventilklaringene.
Neste år skal nok dempere på overhaling igjen.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Jeg har byttet mange kardangkryss på mellomaksel til bil som er en relativt enkel jobb bare du vet hva som er viktig, men der kan det være kjekt å få balansert akslingen. Er det en enkel jobb å bytte kardangkryss i aksel på din sykkel eller er det like greit å kjøpe hel aksel?
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- FredrikE24
- Innlegg: 5141
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Det er nok ikke meningen å bytte de ut nei. Har byttet på bil før selv, men ser ikke like enkelt ut på denne.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Det ser ut til at du kan bytte på gamle BMW som har segring lås på mellomakselkryssene men på nyere er det ikke segring men klinkelås. Du får kjøpt billige nye aksler som selvfølgelig er bra 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- FredrikE24
- Innlegg: 5141
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Ja, det er klinka lager.
Om du mener ny aksel til min sykkel, så vil jeg påstå at det ikke var spesielt billig. Mange vil nok påstå at jeg bruker tullete mye kroner på den gamle sykkelen.
Om du mener ny aksel til min sykkel, så vil jeg påstå at det ikke var spesielt billig. Mange vil nok påstå at jeg bruker tullete mye kroner på den gamle sykkelen.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Da er vi toFredrikE24 skrev: 04 feb 2025, 23:00 Ja, det er klinka lager.
Om du mener ny aksel til min sykkel, så vil jeg påstå at det ikke var spesielt billig. Mange vil nok påstå at jeg bruker tullete mye kroner på den gamle sykkelen.

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- FredrikE24
- Innlegg: 5141
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Full fart i helga. Skiftet alle væsker på hele sykkelen inkludert gaffelolje.
Skiftet simringer i gaffelen
Skiftet oljefilter
Skiftet bremseklosser
Skiftet mellomaksel
Skiftet kardang.
Den gamle kardangen er sliten i pinjonglageret (godt med slark). Litt mer slitasje på splines også.
Klarte å lirke inn ny aksel uten å demontere svingarmen.
I grunn ganske bra fremdrift på en Lørdag og en halv søndag.
Neste blir å se på tenningslåsen, den er sliten og reparere høyre varmeholke.
Skiftet simringer i gaffelen
Skiftet oljefilter
Skiftet bremseklosser
Skiftet mellomaksel
Skiftet kardang.
Den gamle kardangen er sliten i pinjonglageret (godt med slark). Litt mer slitasje på splines også.
Klarte å lirke inn ny aksel uten å demontere svingarmen.
I grunn ganske bra fremdrift på en Lørdag og en halv søndag.
Neste blir å se på tenningslåsen, den er sliten og reparere høyre varmeholke.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Jobben går raskere når været blir varmere og sola skinner 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- FredrikE24
- Innlegg: 5141
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Det er fart i sykkelen enda.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 48
- Registrert: 03 mar 2017, 10:16
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200 GT Explorer - 2024
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Solid nedlegg der, Fredrik. Håper du berget sideveska..
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Det blir ikke «pyse» kant på dekka etter slike svinger, dette var bra


dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- FredrikE24
- Innlegg: 5141
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Kjørte i «versting»gruppa, så tenkte at jeg fikk opprettholde BMW-imaget ved å beholde koffertene på. Ingen tvil om at det er noe verre i håndtere rundt banen enn racing-syklene, men synes jeg hevdet meg bra.
- FredrikE24
- Innlegg: 5141
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Kan melde om det som trolig er et lagerhavari i girkasse på ca. 165 000km.
Hører at det "murrer" fra girkasse når man kjører, verst når man har høy utveksling og turtall(1. gir) og belastning. Litt mindre på 2. gir og 6. Gir. Trolig på grunn av plasseringen av girdrevene på akslingen i girkassen i forhold til det defekte lageret.
Vi er nok akkurat klart å komme unna et totalhavari. Var 20 mil hjemmefra, og kom meg hjem med pen kjøring.
Har bestilt alle nålelager og kulelager + simringer til girkasse, så nå skal den ut i morgen.
For de som har fulgt denne tråden, så vet man hva det betyr...
Jeg har kanskje nevnt det her i tråden at jeg mistenkte dette ifjor høst da "tonen" endret seg i girkassen ved kjøring. Olja og magneten på tappepluggen var imidlertid helt fin da jeg skiftet olje før sesong, så jeg lot være å se nærmere på det.
Hører at det "murrer" fra girkasse når man kjører, verst når man har høy utveksling og turtall(1. gir) og belastning. Litt mindre på 2. gir og 6. Gir. Trolig på grunn av plasseringen av girdrevene på akslingen i girkassen i forhold til det defekte lageret.
Vi er nok akkurat klart å komme unna et totalhavari. Var 20 mil hjemmefra, og kom meg hjem med pen kjøring.
Har bestilt alle nålelager og kulelager + simringer til girkasse, så nå skal den ut i morgen.
For de som har fulgt denne tråden, så vet man hva det betyr...
Jeg har kanskje nevnt det her i tråden at jeg mistenkte dette ifjor høst da "tonen" endret seg i girkassen ved kjøring. Olja og magneten på tappepluggen var imidlertid helt fin da jeg skiftet olje før sesong, så jeg lot være å se nærmere på det.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Da håper vi på noen bilder ifm overhaling av girkassen.
Det hadde vært topp og sett
Det hadde vært topp og sett

- FredrikE24
- Innlegg: 5141
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Det er ikke første gang jeg har den oppe, jeg skiftet girskifte-akselen på den for noen år siden. Da var lagrene i perfekt stand.
Jeg får ta noen bilder.
Jeg får ta noen bilder.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Håper du kommer med bilder av inngrepet. Imponerende pågangsmot og kunnskap du har på sykkel’n spesielt etter så mange år med samme sykkel som du har. Må ikke glemme at du har deler på hylla
Er selv en del år eldre en deg og det som trigger sykkelbytte er for å få oppleve flere sykler, en times test på en ny sykkel blir aldri det samme som å bruke en sykkel over tid og gjøre egne tilpasninger. Slik som jeg fikk på K1600’n fra mai måned i 2023 pluss første del av 2024 til den ble solgt månedsskifte juni / juli.

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- FredrikE24
- Innlegg: 5141
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Begynte å skru klokken 12:30. Klokken 15:00 var girkassen klar får og trekkes ut.
Tappet også olja, ingen tvil om at det har dukka opp mye spon på magneten. Ingen store biter. Får håpe at man kommer til i tide.
Tappet også olja, ingen tvil om at det har dukka opp mye spon på magneten. Ingen store biter. Får håpe at man kommer til i tide.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 40141
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Utrolig mye gjort på kort tid
!
Imponerende, intet mindre!!
Det er når man ser bilder som dette at man angrer på at en ikke selv tok sjansen i sine yngre dager på å tillegne seg slik praktisk kunnskap.

Imponerende, intet mindre!!
Det er når man ser bilder som dette at man angrer på at en ikke selv tok sjansen i sine yngre dager på å tillegne seg slik praktisk kunnskap.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5141
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Da er girkassa ute og delt.
Veldig glad for at det tilsynelatende ikke har havarert. Fant heldigvis synderen veldig fort det høres godt når man roterer på lageret. Godt med lyd og slærk. Litt spon her og der men ikke så gæli.
Tenkte å demontere hele girkassa i morgen i biter. Kubbene skal renskes for drev og det skal skiftes nålelager i tillegg til alle seks kulelager. Det var altså et stort kulelager(det som sitter der uten lokk på) som var defekt. Dette sitter nærmest 1.giret og får altså mest juling når jeg mater på(noe jeg gjør veldig mye..) og på akselen som alltid roterer med motoren sålenge clutchen ikke er koblet.
Jeg kattevasket lokket, før jeg tok bildet. Det var både oljete og mye glisende spon. Nå er det ganske rent, men trenger mange fler runder med vask og trykkluft.
Veldig glad for at det tilsynelatende ikke har havarert. Fant heldigvis synderen veldig fort det høres godt når man roterer på lageret. Godt med lyd og slærk. Litt spon her og der men ikke så gæli.
Tenkte å demontere hele girkassa i morgen i biter. Kubbene skal renskes for drev og det skal skiftes nålelager i tillegg til alle seks kulelager. Det var altså et stort kulelager(det som sitter der uten lokk på) som var defekt. Dette sitter nærmest 1.giret og får altså mest juling når jeg mater på(noe jeg gjør veldig mye..) og på akselen som alltid roterer med motoren sålenge clutchen ikke er koblet.
Jeg kattevasket lokket, før jeg tok bildet. Det var både oljete og mye glisende spon. Nå er det ganske rent, men trenger mange fler runder med vask og trykkluft.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Der var girkassen allerede ute, det gikk jammen fort
Ganske mye demontering av alt mulig annet før man kommer til girkassen skjønner jeg. Greit og ha gjort det før vil jeg tro.
Om jeg ikke ser feil så ser det ut til at det er lukkede lager hvor du har demontert tetningen?
Hvorfor har de lukkede lager i en girkasse som går i olje?

Ganske mye demontering av alt mulig annet før man kommer til girkassen skjønner jeg. Greit og ha gjort det før vil jeg tro.
Om jeg ikke ser feil så ser det ut til at det er lukkede lager hvor du har demontert tetningen?
Hvorfor har de lukkede lager i en girkasse som går i olje?
- FredrikE24
- Innlegg: 5141
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Ja, det er mye demontering og litt teknikk for å få den ut. Men som jeg har sagt mange ganger før, så er det heldigvis ingenting som er vanskelig, det er ren skruing og man skal vite eksakt rekkefølge på ting som skal gjøres for at det skal gå effektivt. Så er det et par «kneiker» man skal over i prosessen, men de har jeg blitt så vant til at ting som jeg brukte en time på før bruker jeg 5 minutter på nå(det å ta ut kardangen brukte jeg omtrent 4,5 minutt på). Går du litt tilbake i tråden, så vil man se at dette er 5. gang jeg gjør dette (4. gang ble det helt ny motor). Første gang var faktisk på grunn av knekt skifteaksel i girkassa, så det å ta den ut og dele den, har jeg gjort en gang før. Den gang var det selvfølgelig ingen lager som var dårlig. Den gang hadde sykkelen gått rundt 80 000km om jeg ikke husker feil. Skifteakselen som sitter i i dag kommer fra en R1200GS, da akselen er NLA fra BMW(No longer available).
Så har jeg denne fine rammen i tre jeg fikk laget av noe gammel plank første gangen jeg gjorde denne jobben. Den har ligget på loftet og kommet til nytte flere ganger med noen modifiseringer hver gang. Det også sparer en masser av tid.
Så har jeg denne fine rammen i tre jeg fikk laget av noe gammel plank første gangen jeg gjorde denne jobben. Den har ligget på loftet og kommet til nytte flere ganger med noen modifiseringer hver gang. Det også sparer en masser av tid.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Her har en stor jobb gått veldig raskt som blir godt forklart hvorfor. Som @Toalmar har registrert … lukkede lager i gearkasse, har ikke skrudd mc gearkasse men bil og aldri sett lukkede lagre.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- FredrikE24
- Innlegg: 5141
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
De skal være lukkede, og de er allikevel fulle av olje. Så det er bare slik det er.
- FredrikE24
- Innlegg: 5141
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Litt demontering og vask underveis. Så ble siste halvdelen varmet opp og akslingene tatt ut. Kan melde om kun et lager med lyd. Snakk om flaks.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.