Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27195
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av AJ » 08 des 2018, 09:16

Toalmar skrev:
08 des 2018, 08:31
AJ skrev:
25 nov 2018, 23:24
Dyrere, men likevel mer fleksibelt med kjededrift. Om man skulle ønske å dreve om... ;)
Er det vanlig å dreve om en motorsykkel?
Trodde det var mest vanlig for de som kjørte moped og lett MC, var i hvert fall det når jeg var i den alderen.
Ikke helt uvanlig, spesielt i adventuremiljøet, for å få syklene til å gå jevnere med lavere utveksling på grus.
Ble anbefalt å gjøre dette selv da jeg skulle bytte kjede og drev på min forrige KTM. Fortsatte med 42 drev bak, men gikk en tann ned fra 17 til 16 på frontdrevet.
Resultat ble lavere giring, som gir en litt saktere igangsetting, for å si det slik. Noe mange synes er mer behagelig enn det som er vanlig på de aller fleste MC'er i dag.
I tillegg blir de fleste store twinmaskiner mindre nykkete i lav hastighet med lavere dreving, noe som også gjør sykkelen lettere å håndtere på grus og annet ulendt terreng.

Selv om jeg også merket endring til det bedre på min forrige KTM, kommer jeg nok likevel til å beholde originaldrevingen på den jeg har nå når tiden er inne for å bytte kjede og drev på denne.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1391
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 » 08 des 2018, 15:35

Jeg synes BMW har klart det fint med utvekslingen i grunn. Føler ikke et behov for å verken øke eller redusere utvekslingen noe.
K1200RSen takler fint hastigheter ned mot 30-40km/t(i 6. gir). Kjører rundt på 6.gir i de fleste rundkjøringer og trafikale situasjoner. Å akselerere helt smooth fra de hastighetene opp til toppfart er også helt uproblematisk hvor den tilslutt dunker på turtallsperra med speedoet mot enden av skalaen(270km/t ca. på original chip, rett over 280km/t på uoriginal chip). Å cruise i 100km/t blir med nye dekk rundt 3200rpm.


K100RSen er en litt annen historie. Der er man fort oppe i 4500rpm når man banker nedover motorveien.


Men det er klart, at jeg kan forstå at feks. V-Twin sykler burde kunne dreves om til sitt bruk. Jeg er ingen stor fan av den litt "uryddige" V-twin gangen, synes det lugger og napper for mye.
Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2226
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
MC: 2011 BMW F800GS

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av simpson » 09 des 2018, 10:18

FredrikE24 skrev:
08 des 2018, 15:35
Jeg synes BMW har klart det fint med utvekslingen i grunn. Føler ikke et behov for å verken øke eller redusere utvekslingen noe.
K1200RSen takler fint hastigheter ned mot 30-40km/t(i 6. gir). Kjører rundt på 6.gir i de fleste rundkjøringer og trafikale situasjoner. Å akselerere helt smooth fra de hastighetene opp til toppfart er også helt uproblematisk hvor den tilslutt dunker på turtallsperra med speedoet mot enden av skalaen(270km/t ca. på original chip, rett over 280km/t på uoriginal chip). Å cruise i 100km/t blir med nye dekk rundt 3200rpm.


K100RSen er en litt annen historie. Der er man fort oppe i 4500rpm når man banker nedover motorveien.


Men det er klart, at jeg kan forstå at feks. V-Twin sykler burde kunne dreves om til sitt bruk. Jeg er ingen stor fan av den litt "uryddige" V-twin gangen, synes det lugger og napper for mye.
Da er misvisningen på speedometeret vanvittig.
Ikke mulig at 260kg + klarer 270 kmt med 130 hester. Ikke i nærheten en gang.
Ser at de er oppgitt til 246 kmt , noe som er mer reelt.
https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... s%2097.htm

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1391
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 » 09 des 2018, 16:16

Du har nok helt rett i det, litt misvisning blir det alltid. Er også derfor jeg spesifikt sier speedofart. Jeg har hatt en maksimal hastighet på langstrekka på Rudskogen på rett over 200km/h, og det målt med GPS. Etter hva jeg husker gikk nåla ikke mye over 200km/h, kanskje 10.
Likevel, jeg skulle gjerne hatt en GPS avlesning med maks turtall på 6.gir. Får se hva som skjer til sommeren, ønsker meg en tysklandstur :thumleft
Det er optimistisk med 270 GPS-kilometer per time, det er jeg helt enig i :) Noen maks-speed GPS-måling skal jeg nok ikke prøve på i Norge..
Sist redigert av FredrikE24 den 09 des 2018, 16:31, redigert 2 ganger totalt.
Bilde

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 168
Registrert: 26 des 2016, 19:21
MC: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Esveen » 09 des 2018, 16:17

Vet du om softbag til k1200s/gt passer på k1200rs med mod?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =135630332
BMW K100/K1200RS

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1391
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 » 09 des 2018, 16:25

Den er etter hva jeg vet laget for K1300S festeplate og stroppefester. Du får sikkert festet den på en eller annen måte, men kanskje ikke så elegant!
Bilde

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 168
Registrert: 26 des 2016, 19:21
MC: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Esveen » 09 des 2018, 16:26

Ser ut som ett feste som kun passer bæreren til K1200s etc.
Screenshot_20181209-162117_Drive_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K100/K1200RS

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1391
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 » 09 des 2018, 16:33

Det som kommer til å by på problemer med platen som finnes på K1200RS er at den ikke er «åpen» på undersiden slik den er på K1300S. Man får mao. Ikke tredd den skikkelig innpå.
Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester