Drivstofforbruk i nedoverbakker?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Fossin
Innlegg: 23
Registrert: 05 jul 2014, 21:18
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2014
Sted: Asker

Drivstofforbruk i nedoverbakker?

Legg inn av Fossin »

Jeg har fundert litt på en ting i det siste.
Tar jeg grundig feil om jeg sier at dagens moderne motorer i teorien ikke skal bruke noe drivstoff om man slipper gassen i en nedoverbakke med kjøretøyet i gir?
Jeg har tatt det som en selvfølge siden hjulene drar motoren istedet for det motsatte, men når jeg da triller nedover en bakke med SV'en min burde den jo bli tilnærmet stille og ikke ha den vanlige motorduren.

Noen som kan opplyse meg?
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37911
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?

Legg inn av AJ »

Artig spørsmål... :) .
Jeg tenker sånn med en gang at så lenge pluggene tenner, dvs. at motoren snurrer og går, så bruker den fortsatt bensin. Men mindre enn ved pådrag. Vil jeg tro... :-k
Men kanskje ikke ved kjøring i lavgir og mye motorbrems?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?

Legg inn av simpson »

Den vil bruke litt, samme som ved tomgang. Hvis den ikke brukte noe, ville den ha stoppet. Bare prøv å slippe inn gassen i bakke og så drar du inn clutchen så ser du at den ligger på tomgang.
Har du en med forgassere, stopper motoren og triller ned en bakke i gir og holder bånn gass, vil den bruke like mye som om du hadde gitt bånn gass på sletta.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1598
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?

Legg inn av Kjellrf »

Nå er vel ikke lavt bensinforbruk noe stort tema hos mc-fabrikantene, virker det som.
På biler med innsprøytning kutter man drivstofftilførselen ved motorbrems, med forgasser går ikke det.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?

Legg inn av rogkas »

Fossin skrev: Tar jeg grundig feil om jeg sier at dagens moderne motorer i teorien ikke skal bruke noe drivstoff om man slipper gassen i en nedoverbakke med kjøretøyet i gir?
Ja.

Så lenge motoren tenner og går så må den ha drivstoff. Enten du kjører nedover, bortover, oppover eller står stille på tomgang. Den forbruker naturligvis ulike mengder avhengig av energiforbruk, men drivstoff må den ha så lenge den går.

Brukeravatar
Fossin
Innlegg: 23
Registrert: 05 jul 2014, 21:18
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2014
Sted: Asker

Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?

Legg inn av Fossin »

rogkas skrev:
Fossin skrev: Tar jeg grundig feil om jeg sier at dagens moderne motorer i teorien ikke skal bruke noe drivstoff om man slipper gassen i en nedoverbakke med kjøretøyet i gir?
Ja.

Så lenge motoren tenner og går så må den ha drivstoff. Enten du kjører nedover, bortover, oppover eller står stille på tomgang. Den forbruker naturligvis ulike mengder avhengig av energiforbruk, men drivstoff må den ha så lenge den går.


Der tror jeg dere har feil. Jeg vil tro en MC-motor skal fungere på samme måte som bilens og de skal kutte drivstoff helt i sånne situasjoner. Motoren klarer jo ikke "stoppe" om hjulene drar den rundt uansett om det kommer drivstoff eller ikke.

Fra Wikipedia:
<<Additionally, fuel injected engines don't use any fuel while engine braking. This is known as DFCO or Deceleration Fuel Cut-Off>>
Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?

Legg inn av simpson »

Hvis det finnes noen motorsykkel med DFCO er de hvertfall i fåtall.
Har hatt mange sykler med innsprut men aldri hatt dette.
Kanskje de nyeste touring ala Gold Wing, BMW K 1600 og lignede kan ha dette, men det er ikke vanlig.

Toven

Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?

Legg inn av Toven »

Slitsom rykkete kjøring da, om du skal slippe gassen og rulle på motorbrems i alle nedoverbakker :P

Brukeravatar
Fossin
Innlegg: 23
Registrert: 05 jul 2014, 21:18
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2014
Sted: Asker

Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?

Legg inn av Fossin »

Toven skrev:Slitsom rykkete kjøring da, om du skal slippe gassen og rulle på motorbrems i alle nedoverbakker :P
Ja det er ikke så behagelig med den kraftige motorbremsen i en V-twin i lange nedoverbakker.

Så det dere sier er at dette er noe som kun skjer i bilmotorer? Jeg vil nå si at alle biler jeg har kjørt i også lager motorlyd i nedoverbakker da.
Bilde

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?

Legg inn av CB9 »

å bremse med motoren er ikke dumt. bruker du bremsene for mye risikerer du at de slutter å funke.
f.eks i lange nedoverbakker noe som er jævla ukoselig.
har aldri opplevd å bremse med motoren som rykkete. bremser med motoren støtt og stadig, aldri hatt noe problem med det.

Brukeravatar
Fossin
Innlegg: 23
Registrert: 05 jul 2014, 21:18
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2014
Sted: Asker

Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?

Legg inn av Fossin »

CB9 skrev:å bremse med motoren er ikke dumt. bruker du bremsene for mye risikerer du at de slutter å funke.
f.eks i lange nedoverbakker noe som er jævla ukoselig.
har aldri opplevd å bremse med motoren som rykkete. bremser med motoren støtt og stadig, aldri hatt noe problem med det.
Bremsingen i seg selv er ikke rykkete, men i det jeg går fra litt gass til ingen og motoren ikke lenger får bensin (eller hva vi nå kom frem til), blir det jo et rykk i det de store sylindrene bare lager vakuum og motorbremsing inntreffer.

Litt irriterende at den er akkurat kraftig nok til at farten ikke opprettholdes nedover Oslofjordtunnelen i sjette gir...
Bilde

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?

Legg inn av CB9 »

mulig jeg ikke helt skjønner hva du prater om men om du gir litt gass sånn at rpmene matcher hastigheten på sykkelen før du slipper clutchen blir det vel ikke noe rykk?
setter du sykkeln rett i førstegir når den går i hundre blir det jo et ubehagelig rykk. gjelder å matche gir og hastighet.

Brukeravatar
Fossin
Innlegg: 23
Registrert: 05 jul 2014, 21:18
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2014
Sted: Asker

Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?

Legg inn av Fossin »

CB9 skrev:mulig jeg ikke helt skjønner hva du prater om men om du gir litt gass sånn at rpmene matcher hastigheten på sykkelen før du slipper clutchen blir det vel ikke noe rykk?
setter du sykkeln rett i førstegir når den går i hundre blir det jo et ubehagelig rykk. gjelder å matche gir og hastighet.
Nei, det er ikke det jeg snakker om. Saken er når man slipper gassen i en nedoverbakke og motorbremsen i en V-twin slår inn.
Men poenget med tråden er ikke at motorbremsen er kraftig på den og den sykkelen, men at det normalt (ihvertfall på biler) ikke brukes drivstoff ved motorbrems og at det derfor burde bli relativt stille ifra motoren.
Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?

Legg inn av simpson »

Har ikke funnet en eneste sykkel med bensinkutt ved motorbrems.
Det er veldig stor forskjell på bil/mc motorer, så tror nok ikke sammeligningen er relevant.

Espen Klev
Innlegg: 25
Registrert: 20 jan 2015, 07:56
Motorsykkelen din: yamaha FZR 1000 87

Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?

Legg inn av Espen Klev »

Det er veldig lett å sjekke... trykk på killswitch i en nedoverbakke og se om det blir forskjell.... hint: det blir det :)

Svar