Ta det PENT

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Ta det PENT

Legg inn av Kwak »

Endelig er det vår og MC sesong igjen. Men med sesongstart så følger også MC ulykkene.
Som denne: http://www.nrk.no/sognogfjordane/motors ... 1.12898555

Det er en farlig tid på året med grus i veien, bilførere som ikke er vant til å se MC på veien, kalde dekk, nye dekk som kan være glatte de første milene, rustne førere osv.

Får helt vondt i magen hver gang jeg leser om en omkommet MC fører, så jeg bare måtte skrive denne lille oppfordringen

Vær så snill. TA DET PENT !
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Ta det PENT

Legg inn av vim »

God og viktig oppfordring!
Håper den leses av han som passerte meg i mellom 60 og 80 km/t - mellom de to kørekkene i Rælingtunnelen i går!
En ung og tilsynelatende udødelig mann på en KTM.

Brukeravatar
badkernel
Innlegg: 122
Registrert: 21 mai 2014, 00:41
Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS (2017)
Sted: Stavanger

Re: Ta det PENT

Legg inn av badkernel »

vim skrev:God og viktig oppfordring!
Håper den leses av han som passerte meg i mellom 60 og 80 km/t - mellom de to kørekkene i Rælingtunnelen i går!
En ung og tilsynelatende udødelig mann på en KTM.
Har opplevd nesten det samme i går på vei hjem (filtering) mot Tjensvollkrysset, ung kar på KTM kjørte forbi meg i veldig stor fart.

Er klar over at det frister å gi "litt" på men sikkerhet (les: fornuftig kjøring) må komme først!
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)

PoseFant
Innlegg: 49
Registrert: 17 jun 2015, 13:39
Motorsykkelen din: Harley Davidson
Sted: Vestfold

Re: Ta det PENT

Legg inn av PoseFant »

Etter å ha sett folk rygge ut av E6 for å velge en annen vei i påsketrafikken og sperre venstrefila fordi de mener at folk sniker på tofelts, undrer jeg meg ikke at det finnes både unge motorsyklister og eldre harley davidson chopper motorsyklister som er bikere som kjører raskere enn sin guardian angel.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Ta det PENT

Legg inn av kvase »

Litt teit å stigmatisere enkeltgrupper eller type kjøretøy (mc)
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Ta det PENT

Legg inn av Snikendeugle »

Bilde

(Og nei, jeg har ikke kjørt i Rælingstunellen de siste dagene)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Ta det PENT

Legg inn av Blaamand »

Snikendeugle skrev:Bilde

(Og nei, jeg har ikke kjørt i Rælingstunellen de siste dagene)
hahahahahahah :lol

Ikke jeg heller
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Ta det PENT

Legg inn av spidair »

En skulle tro at en del som kjører motorsykkel hater det, siden de har det så travelt med å avslutte turen så fort som mulig....


Feil forum å oppfordre til bruk av blinklys, men jeg gjør det likevel... BRUK BLINKLYS!

Skal du til venstre i en rundkjøring SKAL du blinke til venstre før du kommer inn i rundkjøringen (Dette hjelper de stakkarane som kommer motsatt enormt) og man skal selvsagt blinke seg ut av rundkjøringer... Sånn, nå var det sagt...

Og bare så det er sagt: Mange MC'ere som jeg har sett den siste måneden driter totalt i blinklys også og de er som regel de første til å hisse seg opp hvis ola bilist IKKE bruker blinklys... Er vi hyklere eller motorsyklister? :) Nytter ikke å klage på andre når man ikke gjør det selv...


Nei, har fartet rundt en måneds tid nå, men i Rælingstunnelen har jeg ikke satt mine dekk... :) Utrolig mange nye supermotarder og duke's ute på veien nå :) Ja, stort sett KTM, selvsagt... :P

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ta det PENT

Legg inn av kjellv »

spidair skrev:En skulle tro at en del som kjører motorsykkel hater det, siden de har det så travelt med å avslutte turen så fort som mulig....


Feil forum å oppfordre til bruk av blinklys, men jeg gjør det likevel... BRUK BLINKLYS!

Skal du til venstre i en rundkjøring SKAL du blinke til venstre før du kommer inn i rundkjøringen (Dette hjelper de stakkarane som kommer motsatt enormt) og man skal selvsagt blinke seg ut av rundkjøringer... Sånn, nå var det sagt...

Og bare så det er sagt: Mange MC'ere som jeg har sett den siste måneden driter totalt i blinklys også og de er som regel de første til å hisse seg opp hvis ola bilist IKKE bruker blinklys... Er vi hyklere eller motorsyklister? :) Nytter ikke å klage på andre når man ikke gjør det selv...


Nei, har fartet rundt en måneds tid nå, men i Rælingstunnelen har jeg ikke satt mine dekk... :) Utrolig mange nye supermotarder og duke's ute på veien nå :) Ja, stort sett KTM, selvsagt... :P
Støtter den :drg
Min kjørelærer sa at det er riktig at det ikke er påbudt å blinke til venstre i rundkjøringer, men hva er poenget med å holde hemmelig hvor du skal hen? Jeg synes det var et veldig godt poeng han hadde der.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Ta det PENT

Legg inn av Fjeldern »

spidair skrev:En skulle tro at en del som kjører motorsykkel hater det, siden de har det så travelt med å avslutte turen så fort som mulig....


Feil forum å oppfordre til bruk av blinklys, men jeg gjør det likevel... BRUK BLINKLYS!

Skal du til venstre i en rundkjøring SKAL du blinke til venstre før du kommer inn i rundkjøringen (Dette hjelper de stakkarane som kommer motsatt enormt) og man skal selvsagt blinke seg ut av rundkjøringer... Sånn, nå var det sagt...

Og bare så det er sagt: Mange MC'ere som jeg har sett den siste måneden driter totalt i blinklys også og de er som regel de første til å hisse seg opp hvis ola bilist IKKE bruker blinklys... Er vi hyklere eller motorsyklister? :) Nytter ikke å klage på andre når man ikke gjør det selv...


Nei, har fartet rundt en måneds tid nå, men i Rælingstunnelen har jeg ikke satt mine dekk... :) Utrolig mange nye supermotarder og duke's ute på veien nå :) Ja, stort sett KTM, selvsagt... :P
Enig i at motorsyklister (som alle andre i trafikken, bilister som gående) er hyklere, men uenig i det å blinke til venstre i rundkjøring. Fint for dem som gjør det, sikkert, men jeg vet ikke om en person (som jeg har møtt ansikt til ansikt) som noen gang har nevnt det som noe som hjelper dem i en rundkjøring. Kan ikke tenke meg et eneste eksempel hvor jeg har sett det som nyttig (hvis man ser bort fra vogntog. Men så storplass tar ikke en MC). Og det er heller ikke en av de pålagte stedene du skal blinke. Den som kommer fra motsatt ende burde se etter blinking til høyre, ikke venstre. For blinker dem ikke til høyre får han uansett ikke kjørt, samme hvor mye personen blinker til venstre. Og det kan jo hende personen skal helt rundt også, da hjelper det jo heller ikke, for da blinker man jo ikke venstre.

Edit: Litt utenfor temaet ^. Kjør forsiktig, for dere som har dratt frem beistet fra stallen alt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ta det PENT

Legg inn av AJ »

Apropos kjøring i rundkjøringer...:
interessant tråd fra en stund tilbake - http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=215871#p215871 ...

En annen ting: ta det pent i kryss og svinger. Fortsatt en del grus som ligger i veibanen.
Det merkes med en gang at veigrepet reduseres betydelig når en kommer på disse feltene i svingposisjon...
Faren for velt er overhengende!
Så pass på, folkens :gk .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Ta det PENT

Legg inn av Fjeldern »

AJ skrev:Apropos kjøring i rundkjøringer...:
interessant tråd fra en stund tilbake - http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=215871#p215871 ...

En annen ting: ta det pent i kryss og svinger. Fortsatt en del grus som ligger i veibanen.
Det merkes med en gang at veigrepet reduseres betydelig når en kommer på disse feltene i svingposisjon...
Faren for velt er overhengende!
Så pass på, folkens :gk .
Har en sykkel i Gjøvik her som jeg har tenkt var spenstig som kjørte på noen av stedene der lå mest grus etter vinteren. Så kom jeg på at jeg har sett sykkelen kjøre midt på vinteren også, så var det kanskje den minst spenstige kjøringen jeg har sett fra han egentlig.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Ta det PENT

Legg inn av spidair »

Fjeldern skrev:
Enig i at motorsyklister (som alle andre i trafikken, bilister som gående) er hyklere, men uenig i det å blinke til venstre i rundkjøring. Fint for dem som gjør det, sikkert, men jeg vet ikke om en person (som jeg har møtt ansikt til ansikt) som noen gang har nevnt det som noe som hjelper dem i en rundkjøring.)
Har ikke tall på de gangene jeg har måttet bremse i en rundkjøring (bor på østlandet/Drammen og her er det en del rundkjøringer...) fordi vedkommende som kom i møte med meg IKKE blinket til venstre når han skulle dit... Både i bil og på MC... Hvorfor skal man, som en nevte over her, holde dette hemmelig?

Blir mer flyt i trafikken når man ser om man kan kjøre gjennom rundkjøringen med en gang... Ser man noen som blinker til venstre så vet man jo at vedkommende skal til venstre og man kan da slakke av tidligere og lage bedre flyt istedenfor å bråstoppe..

Er også mulig at jeg irriterer meg over dette mer enn jeg burde, men folk er utrolig lite flinke til å fylle blinklys olje på kjøretøyene sine... Av erfaring kjører jeg ikke forbi når noen plutselig, uten grunn, begynner å bremse ned foran meg, for antar jeg at de skal til høyre og de plutselig skjærer til venstre blir jeg klippet ned... Og det samme den andre veien, hvis jeg tror han skal til venstre og prøver en forbi kjøring på høyre siden hvis det er plass til det... Hadde vedkommende brukt blinklys ville det gått klart frem hvor vedkommende skulle... Og til dyrere bil til mindre blinklys er min erfaring...

Prøver til og med å bruke blinklys når jeg kjører forbi, selv om det ikke alltid er tid til det når luka kommer... :-)



Men for all del, kjør pent. Ikke tro at bilister vet hva du tenker, for det gjør de nemlig ikke, slakk ned på farten og få overblikk og ikke bare tro, men vit hva som skjer... Hvis ikke havner du fort der de faktisk tror.... :-)

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Ta det PENT

Legg inn av CB9 »

jeg stoler ikke på blinklys.

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Ta det PENT

Legg inn av Jacobsen »

Hva mener du med det?

Svar