Det er en utbredt misforståelse at tempen i dekkene øker ved lavere trykk. Høyere trykk gir høyere temperatur i gummien. Bildene dine tyder sterkt på såkalt "kaldriving". Prøv med høyere trykk, ikke lavere.....og nå kommer det sikkert en del synspunkter....kgjersda skrev: ↑16 jun 2020, 18:29 På gokartbanen satte jeg dekktrykket til rundt 30. Da ble det alt for varmt på sidene, det likte det ikke så godt 🤪
Dette er ut i fra hva Dave Moss sier om dekk og dekktrykk og hvordan man ser det. Kan hende jeg har tolket alt feil, så jeg tar et forbehold om det er noen her inne som kan mer enn det lille jeg har lært
SneakyOwl log - MV F3 800 RC
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC - Tuning på g
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC - Tuning på g
Uten å vite noe særlig om det vitenskapelige bak så vil jeg jo tro at lavere trykk = Mye mer friksjon med asfalten, og derav varmere gummi?cannon skrev: ↑18 jun 2020, 09:50Det er en utbredt misforståelse at tempen i dekkene øker ved lavere trykk. Høyere trykk gir høyere temperatur i gummien. Bildene dine tyder sterkt på såkalt "kaldriving". Prøv med høyere trykk, ikke lavere.....og nå kommer det sikkert en del synspunkter....kgjersda skrev: ↑16 jun 2020, 18:29 På gokartbanen satte jeg dekktrykket til rundt 30. Da ble det alt for varmt på sidene, det likte det ikke så godt 🤪
Dette er ut i fra hva Dave Moss sier om dekk og dekktrykk og hvordan man ser det. Kan hende jeg har tolket alt feil, så jeg tar et forbehold om det er noen her inne som kan mer enn det lille jeg har lært
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Sted: Kristiansand
Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC - Tuning på g
Stemmer i med snikendeugle her, lavere trykk fører til at sidene på dekket presses mer sammen, mer friksjon fører til mer varme.cannon skrev:Det er en utbredt misforståelse at tempen i dekkene øker ved lavere trykk. Høyere trykk gir høyere temperatur i gummien. Bildene dine tyder sterkt på såkalt "kaldriving". Prøv med høyere trykk, ikke lavere.....og nå kommer det sikkert en del synspunkter....kgjersda skrev: ↑16 jun 2020, 18:29 På gokartbanen satte jeg dekktrykket til rundt 30. Da ble det alt for varmt på sidene, det likte det ikke så godt
Dette er ut i fra hva Dave Moss sier om dekk og dekktrykk og hvordan man ser det. Kan hende jeg har tolket alt feil, så jeg tar et forbehold om det er noen her inne som kan mer enn det lille jeg har lært
Kan du finne hvor du baserer informasjonen om det motsatte?
Kgjersda sier jo også at han har kjørt på for lavt trykk som fører til dekkflakingen, han vil ikke ha mer temp i dekket for grepet i denne situasjonen, han vil ha mindre for ikke å drepe dekket.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC - Tuning på g
Jeg har kjørt, og kjører racing. Kjenner 3 dekkimportører og har timevis med egen erfaring og "opplæring".
Et helt klart eksempel: i 600-klassen kjøres det med gatedekk, feks mønstrede Dunlop D212/213 osv. De som kjører fort senker trykket for å dempe temperaturen i dekkene. De som kjører sakte får kaldriving ved for lavt trykk, og de må opp i trykk. Trykk i bakdekk: Raske førere; 1,2. Trege førere; 1,4 til 1,5.
Årsak: Det er ikke bevegelse i dekksidene som skaper temp i dekkets kontaktflate med asfalten. Det er friksjonen mellom dekk og underlag. Med mer trykk får du mindre "contact patch", og friksjonsenergien omsette på en mindre flate, derav høyere temp.
Nesten alle som kjører racing har vært gjennom denne overgangen fra egen teori til konkret kunnskap. Jeg er en av de. Ødela noen dekk før jeg ble opplyst av flinke folk.
Et helt klart eksempel: i 600-klassen kjøres det med gatedekk, feks mønstrede Dunlop D212/213 osv. De som kjører fort senker trykket for å dempe temperaturen i dekkene. De som kjører sakte får kaldriving ved for lavt trykk, og de må opp i trykk. Trykk i bakdekk: Raske førere; 1,2. Trege førere; 1,4 til 1,5.
Årsak: Det er ikke bevegelse i dekksidene som skaper temp i dekkets kontaktflate med asfalten. Det er friksjonen mellom dekk og underlag. Med mer trykk får du mindre "contact patch", og friksjonsenergien omsette på en mindre flate, derav høyere temp.
Nesten alle som kjører racing har vært gjennom denne overgangen fra egen teori til konkret kunnskap. Jeg er en av de. Ødela noen dekk før jeg ble opplyst av flinke folk.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC - Tuning på g
Det høres ut som om det gir mening. Jeg stoler i hvert fall på erfaringen bak :)
Jeg blir nok å måtte eksperimentere litt med dette også.
Jeg blir nok å måtte eksperimentere litt med dette også.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- FredrikE24
- Innlegg: 4727
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC - Tuning på g
Jeg er enig med Cannon om at det høyst sannsynlig er kaldriving.
Jeg har kun en erfaring på Rudskogen, og der ble det kjørt et heat med ikke bare fin jevn småknudring, men litt riv i dekk. Økte trykket med rundt 0,5Bar og det tror jeg gjorde det bedre. Sikkert ikke optimalt, men så ikke helt mishandlet ut.
Ser vel at det er litt riv uti seipingene, men ikke sånn veldig. Grunnet lave forhvilere ble det lite gassing helt på kanten.
Jeg har kun en erfaring på Rudskogen, og der ble det kjørt et heat med ikke bare fin jevn småknudring, men litt riv i dekk. Økte trykket med rundt 0,5Bar og det tror jeg gjorde det bedre. Sikkert ikke optimalt, men så ikke helt mishandlet ut.
Ser vel at det er litt riv uti seipingene, men ikke sånn veldig. Grunnet lave forhvilere ble det lite gassing helt på kanten.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC - Tuning på g
Jeg trodde og håpet at min F3 ikke skulle være veldig berørt av den klassiske "Cush drive rubber"-feilen som flere av 675-800cc syklene til MV har lidd av, men nå begynner jeg å mistenke at det er tilfellet med snart 6000km på klokka.
Sykkelen føles mye mer rykkete ut i lave hastigheter enn tidligere, noe som er blant symptomene på utslitte gummistykker i bakhjuls-enheten.
Ref. tech-video fra MV:
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Gummistykkene skal være billige og lette å skifte ut, så jeg kommer nok til å gå for det for den raske løsningen inntil videre.
Som den mer permanente løsningen tror jeg 3.parts-deler blir veien å gå, med mindre MV vil tilbakekalle den gamle enheten på sykkelen min i bytte med nyere OEM-type.
Det ser jo unektelig bedre ut med denne https://shop.bds-bikeparts.com/epages/f ... 13MVWAKS-2
https://www.mvagusta.net/threads/bds-ch ... ck.241957/
Sykkelen føles mye mer rykkete ut i lave hastigheter enn tidligere, noe som er blant symptomene på utslitte gummistykker i bakhjuls-enheten.
Ref. tech-video fra MV:
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Gummistykkene skal være billige og lette å skifte ut, så jeg kommer nok til å gå for det for den raske løsningen inntil videre.
Som den mer permanente løsningen tror jeg 3.parts-deler blir veien å gå, med mindre MV vil tilbakekalle den gamle enheten på sykkelen min i bytte med nyere OEM-type.
Det ser jo unektelig bedre ut med denne https://shop.bds-bikeparts.com/epages/f ... 13MVWAKS-2
https://www.mvagusta.net/threads/bds-ch ... ck.241957/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Sted: Kristiansand
Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC - Tuning på g
Kjedelig med feil fra fabrikk
Det er vel det som skremmer meg mest med å kjøpe enten MV, Ducati eller Aprilia, de er jo kjent for elektriske feil og eller annet ymse. Men du for ett utseende. Er ingenting som slår designet på disse syklene!
Du deler i det minste min glede med å oppgradere og bytte ut diverse gøye deler
Sent from my ELE-L29 using Tapatalk
Det er vel det som skremmer meg mest med å kjøpe enten MV, Ducati eller Aprilia, de er jo kjent for elektriske feil og eller annet ymse. Men du for ett utseende. Er ingenting som slår designet på disse syklene!
Du deler i det minste min glede med å oppgradere og bytte ut diverse gøye deler
Sent from my ELE-L29 using Tapatalk
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC - Tuning på g
Bytte ut deler er jo halve moroaHeHy skrev: ↑28 jun 2020, 11:48 Kjedelig med feil fra fabrikk
Det er vel det som skremmer meg mest med å kjøpe enten MV, Ducati eller Aprilia, de er jo kjent for elektriske feil og eller annet ymse. Men du for ett utseende. Er ingenting som slår designet på disse syklene!
Du deler i det minste min glede med å oppgradere og bytte ut diverse gøye deler
Sent from my ELE-L29 using Tapatalk
Men jepp, kjedelig dette! Italian Passion
Ikke bare ser syklene bra ut, de yter noe hinsides godt også. Jeg mistenker at mange tror MV Agusta kun har "bling"-sykler, uten å vite hvor mye "racing"-dna som sitter i både chassis og motordesignet.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Sted: Kristiansand
Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC - Tuning på g
Haha, veldig sant. Er dyyyypt nede i deler til kawasaki zx6r'en min. Tror jeg kunne kjøpt meg 3 sykler til for det jeg har lagt ned i denSnikendeugle skrev:Bytte ut deler er jo halve moroaHeHy skrev: ↑28 jun 2020, 11:48 Kjedelig med feil fra fabrikk
Det er vel det som skremmer meg mest med å kjøpe enten MV, Ducati eller Aprilia, de er jo kjent for elektriske feil og eller annet ymse. Men du for ett utseende. Er ingenting som slår designet på disse syklene!
Du deler i det minste min glede med å oppgradere og bytte ut diverse gøye deler
Sent from my ELE-L29 using Tapatalk
Men jepp, kjedelig dette! Italian Passion
Ikke bare ser syklene bra ut, de yter noe hinsides godt også. Jeg mistenker at mange tror MV Agusta kun har "bling"-sykler, uten å vite hvor mye "racing"-dna som sitter i både chassis og motordesignet.
Nå har jeg nettopp begynt på nytt med vfr 750 v4 prosjektet mitt, får ikke lønna fort nok inn eller ut
Sent from my ELE-L29 using Tapatalk
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC - Tuning på g
Jeg bestilte like så godt enheten fra BDS på nett, i tillegg til gummistykker for den originale enheten fra Snellingen som hentes denne uken. Det blir tre dager på Rudskogen fra 6.-8. August, så nye gummistykker gjør nok susen inntil jeg mottar den permanente løsningenSnikendeugle skrev: ↑28 jun 2020, 11:43 Jeg trodde og håpet at min F3 ikke skulle være veldig berørt av den klassiske "Cush drive rubber"-feilen som flere av 675-800cc syklene til MV har lidd av, men nå begynner jeg å mistenke at det er tilfellet med snart 6000km på klokka.
Sykkelen føles mye mer rykkete ut i lave hastigheter enn tidligere, noe som er blant symptomene på utslitte gummistykker i bakhjuls-enheten.
Ref. tech-video fra MV:
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Gummistykkene skal være billige og lette å skifte ut, så jeg kommer nok til å gå for det for den raske løsningen inntil videre.
Screenshot_128.png
Som den mer permanente løsningen tror jeg 3.parts-deler blir veien å gå, med mindre MV vil tilbakekalle den gamle enheten på sykkelen min i bytte med nyere OEM-type.
Det ser jo unektelig bedre ut med denne
Sprocket-Kit11.jpg
https://shop.bds-bikeparts.com/epages/f ... 13MVWAKS-2
https://www.mvagusta.net/threads/bds-ch ... ck.241957/
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37936
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC - Tuning på g
Oops...Snikendeugle skrev: ↑20 jul 2020, 10:06 Jeg bestilte like så godt enheten fra BDS på nett, i tillegg til gummistykker for den originale enheten fra Snellingen som hentes denne uken. Det blir tre dager på Rudskogen fra 6.-8. August, så nye gummistykker gjør nok susen inntil jeg mottar den permanente løsningen
glemte å sjekke disse da jeg byttet framdrev tidligere i sommer.
Men hele drivlinja skal byttes i august så da får de proffe som skal gjøre jobben sjekke dette.
Uansett er det kjapt å få disse byttet.
For øvrig: gummistykker = rykkutjevnere (på fagspåket...)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC - Tuning på g
Rykkutjevnere, ja!AJ skrev: ↑20 jul 2020, 10:20Oops...Snikendeugle skrev: ↑20 jul 2020, 10:06 Jeg bestilte like så godt enheten fra BDS på nett, i tillegg til gummistykker for den originale enheten fra Snellingen som hentes denne uken. Det blir tre dager på Rudskogen fra 6.-8. August, så nye gummistykker gjør nok susen inntil jeg mottar den permanente løsningen
glemte å sjekke disse da jeg byttet framdrev tidligere i sommer.
Men hele drivlinja skal byttes i august så da får de proffe som skal gjøre jobben sjekke dette.
Uansett er det kjapt å få disse byttet.
For øvrig: gummistykker = rykkutjevnere (på fagspåket...)
Jeg synes det var spesielt at MV Agusta annerkjenner feilen med en offisiell video, men ikke ønsker å behandle sakene under tilbakekalling.
Rundt 5000km før utskiftning er i det korteste laget, selv om jobben skal være grei nok og rykkutjevnerne billige.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC
En lykkens dag!
I dag har jeg montert den nye drev-holderen fra BDS som jeg mottok nylig. Relativ enkel jobb, uten behov for å ta av hjulet.
Forskjellen ble megastor fra originalenheten og de utslitte rykkutjevnerne. Nå er sykkelen VELDIG mye bedre å ha med å gjøre i lave hastigheter/bykjøring. Gassresponsen føles også mer direkte ut.
Verdt hver krone
I dag har jeg montert den nye drev-holderen fra BDS som jeg mottok nylig. Relativ enkel jobb, uten behov for å ta av hjulet.
Forskjellen ble megastor fra originalenheten og de utslitte rykkutjevnerne. Nå er sykkelen VELDIG mye bedre å ha med å gjøre i lave hastigheter/bykjøring. Gassresponsen føles også mer direkte ut.
Verdt hver krone
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013