Beskyttelse

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
YoungRider125
Innlegg: 54
Registrert: 23 mar 2016, 20:22
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 08 Modell

Beskyttelse

Legg inn av YoungRider125 »

Heisann mc folk! Lurer litt på beskyttelse. Jeg kjører lett mc, og bruker full "gortex" hva det nå enn skrives :redface
Jeg bruker ryggskinne, men ikke noe mer enn det. Bruker dere andre til kne og albue, eller gjør dere ikke det? Greit å vite da sikkerhet kommer først!! :thumleft

Brukeravatar
Langbein
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 23:41
Motorsykkelen din: ?

Re: Beskyttelse

Legg inn av Langbein »

Jeg bruker alltid skinndress som har ekstra beskyttelse på bla. knær, albuer og skuldre. Dette har vel du også i dine goretexklær dersom du har en kjøredress og ikke vanlige goretex regnklær som man får kjøpt på sportsbutikker? I tillegg bruker jeg ryggskinne, kjørehansker, kjørestøvler og selvsagt en god hjelm. Ser i en annen tråd at du skal ta lappen og da er det vel krav om alt dette på kjøretimer og på oppkjøring.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38203
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Beskyttelse

Legg inn av AJ »

I kjørejakkene jeg har er det harde og mellomharde forsterkninger i egne lommer i skuldre og albuer i tillegg til den myke ryggskinnen. Den tar jeg alltid ut og bruker egen ryggskinne i stedet.
Om man skulle komme utfor et uhell og ende med å skli bortover asfalten på ryggen så vil en egen ryggskinne ha langt større sliteflate enn den jakka leveres med originalt.
Et par av kjørebuksene mine har også innlegg fra hofte mot kne i tillegg til knebeskyttelsene.

Noen beskyttelse utover det jakke og bukse leveres med og egen ryggskinne bruker jeg ikke. Men ser at det kan være behov for brystbeskyttelse også. Men så langt har jeg valgt å kjøre uten.
Har for øvrig ikke vært innblandet i velt og uhell :overtro - og dermed heller ikke hatt behov for den sikkerheten kjøreklærne er ment å skulle gi.
Men kommer aldri til å lempe på de selvpålagte kravene om å kjøre ATGATT - All The Gear All The Time - selv på korte turer :[-X
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Beskyttelse

Legg inn av Blaamand »

Jeg kjører med brynje(rygg+bryst), bukse med kne/hoftebeskyttere og jakke med skulder/albuebeskyttere
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Beskyttelse

Legg inn av gorbys »

Begge kjørejakkene mine har albue og skulderbeskyttere, så har de en sånn tynn plate til ryggen. På den ene jakken min tok eg den ut og erstatta den med en tjukkere og bedre.

Har prøvd å kjøre med ryggskinne men liker det ikke, derfor vart det heller skinne i jakken. Ene jakken min har lommer for brystbeskyttelse og men har ikke vurdert å kjøpe det enda.

Buksene mine har knebeskyttere som regel eller lommer for det, hoftebeskyttelse har eg kjøpt utenom som eg kan legge inn om ikkje buksa har det.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

YoungRider125
Innlegg: 54
Registrert: 23 mar 2016, 20:22
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 08 Modell

Re: Beskyttelse

Legg inn av YoungRider125 »

Mange gode svar her! Jeg kjører jo med full goretex dress ja, men den har jo ikke noe spesiell beskyttelse rundt knær og albuer? Kjenner at det er noe der da ;) en annen ting: Når jeg og fattern var på mc butikk her nær sandvika ble vi fortalt av en ekspert som jobbet der som sa at goretex er 300% sterkere enn en skinndress! Jeg forstod ikke hvordan det var mulig da jeg alltid har fått høre at skinndressen er bedre, men tydeligvis ikke! Han ss goretex var mere slitesterk blant annet.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6985
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Beskyttelse

Legg inn av kjellv »

YoungRider125 skrev:Mange gode svar her! Jeg kjører jo med full goretex dress ja, men den har jo ikke noe spesiell beskyttelse rundt knær og albuer? Kjenner at det er noe der da ;) en annen ting: Når jeg og fattern var på mc butikk her nær sandvika ble vi fortalt av en ekspert som jobbet der som sa at goretex er 300% sterkere enn en skinndress! Jeg forstod ikke hvordan det var mulig da jeg alltid har fått høre at skinndressen er bedre, men tydeligvis ikke! Han ss goretex var mere slitesterk blant annet.
Hva slags dress har du da som ikke har innlagt beskyttelse? Alle GoreTex MC-dresser jeg har sett har innlagt beskyttelse.
Den selgeren du har vært utsatt for finnes dessverre, en særegen kreativ art som sier hva som helst for å få til et salg. Goretex er ikke sterk. Det er en teknisk membran som sitter på innsiden av det ytterste laget. Den sitter på innsiden nettopp fordi den er ikke sterk. Skulle du være uheldig å skli 30 meter på ryggen langs asfalten er det nok ikke annet enn skinn som kan beskytte deg
Men Goretex beskytter deg best mot vann.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

YoungRider125
Innlegg: 54
Registrert: 23 mar 2016, 20:22
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 08 Modell

Re: Beskyttelse

Legg inn av YoungRider125 »

Ja ok! Den da møtte jeg ikke på riktige fyren, men det får være samme! Blir nok skinndress til sommeren kanskje ;) problemet med skinndress: Varmt om sommeren, beskytter ikke mot vann og kulde. Alt i alt: Dress som beskytter, men ikke noe mere enn det. Det fikk jeg høre fra kjørelærer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Beskyttelse

Legg inn av gorbys »

En sannhet med modifikasjoner, det finnes faktisk skinndresser som er både varme og vanntette men de er ikke så vanlige her til lands, har enda ikke sett de tilsalgs her bortsett fra rukka som har noen hinsides dyre skinndresser med goretex.
Sjølv kjøpte eg Büse skinndress i en butikk i Kiel(Louis.de) og den hadde avtakbart innerfor med membran, vanntett som bare det og med foret i kunne eg kjøre helt ned i en 4-5 varmegrader. Den kunne bli varm om sommeren ja, selv uten for i, det trur eg dei fleste touring og custom skinnjakker er. Sportsjakker derimot, bikkjekalde, under 15-20 varmegrader ute så må eg vurdere ullundertøy /fleece...

Og tilslutt; goretex klær er ikke sterkere enn skinn, hadde de vert det hadde de sikkert brukt de i motoGP... Og min kjørelærer sa det ganske greit, han hadde vert i bakken flere ganger enn han kunne telle, og det var en grunn til at han holdt seg til skinn ;-)

Sent fra min C6603 via Tapatalk

YoungRider125
Innlegg: 54
Registrert: 23 mar 2016, 20:22
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 08 Modell

Re: Beskyttelse

Legg inn av YoungRider125 »

Da er det greit! vet vel egentlig også at skinndress er bedre en GoreTex når det kommer til beskyttelse. (Spessielt en velt) Fikk bare vite nå for 2-3 dager siden da jeg hentet Hondaen min på service. Vi gikk inni butikken og kikket litt, vi var på utkikk etter støvler da jeg bruker de jeg kjører Enduro med... Noe som kan bli litt klumpete. Da kom vi over en dress, selgeren kom så bort til oss og fortalte at dette var et helt nytt produkt som hadde kommet og at dette tydeligvis skulle være mye bedre enn en vanlig skinndress. Det var da han fortalte at det stoffet i den nye GoreTex typen var 300% mer slitesterk. Hmmm, det kan vi vel alle si. Jeg vet ikke, og prøver ikke motsi noen her inne på forumet om at GoreTex er bedre en skinndress. Ble bare opplyst! :thumleft Han var ikke ung, men godt oppi 60 åra. Han fortalte at han hadde vært på veiene med motorsykkel så lenge han kunne huske. Så at han fortalte dette med dressen var jo ganske overbevisende ;)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38203
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Beskyttelse

Legg inn av AJ »

Kjørejakker og bukser i tekstil er som oftest laget av Cordura, som er et solid materiale, også mye brukt i militærutstyr- og klær.
Cordura finnes i flere varianter og en av de mer solide når det gjelder slitestyrDenierklær laget av Cordira 1000 Deqnier.
Men jeg tviler på at selv den meste robuste varianten gir like god sikkerhet som skinn.
Så vidt jeg vet bruker kjente MCklær produsenter som bla. Rukka og Klim Cordura i sine produkter.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

YoungRider125
Innlegg: 54
Registrert: 23 mar 2016, 20:22
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 08 Modell

Re: Beskyttelse

Legg inn av YoungRider125 »

Ja :) Det jeg bruker funker greit uansett! Så lenge jeg har noe som beskytter kroppen min er jeg fornøyd!

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Beskyttelse

Legg inn av 45316 »

Bilde

Bilde

Aketur på ca 50 meter. Det hvite er forsterket stoff, veldig glad jeg hadde kbebeskyttelse.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Svar