"hvine" lyd fra drevet?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Bulldogen
Innlegg: 5
Registrert: 24 mar 2016, 09:29
Motorsykkelen din: Yamaha BT1100 Bulldog

"hvine" lyd fra drevet?

Legg inn av Bulldogen »

Det er en slags hvinelyd fra drevet(?) som jeg synes er ganske høylytt, og mener jeg hører det på så og si alle sykler av samme type modell.
Bare et kjapt søk på youtube viser mye til det jeg mener.
Gjelder da en Yamaha BT 1100 Bulldog, har vel samme motor og drev som en 1100cc Virago fra en gang i tiden.

Er dette normalt? synes det er rart at man hører like mye lyd fra drevet som fra eksosen til en V-twin på 1100cc
Har en kyndig kamerat som sa det kunne være et lager som begynner å gå, men når så og si alle sykler har litt tendenser til slik lyd tviler jeg jo litt da.

usikker på åssen man embeder en video så legger ved en link som viser ganske tydelig hva jeg mener: https://youtu.be/UiU6B-vvyV4?t=38

På forhånd takker for svar

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38207
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "hvine" lyd fra drevet?

Legg inn av AJ »

Hei og velkommen hit til MCsiden.no, Bulldogen :vs

Er ikke spesielt motorkyndig selv, men det slår meg likevel at lyden kanskje kan stamme fra kamkjedstrammeren i motoren... :-k .
Hadde lyden først gjort seg tilkjenne under kjøring ville jeg sjekket drivlinjen, dvs. kardangen.
Men siden hviningen oppstår ved stillstand er denne mulige feilkilden naturligvis utelukket...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 500
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: "hvine" lyd fra drevet?

Legg inn av MGR1 »

Litt usikker på hva slags 'drev' du snakker om. I videoen høres det helt normalt ut. Dette er vanlig motorlyd og kommer fra kjeder og gir inni motoren. Alle gir og kjeder lager lyd.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6985
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: "hvine" lyd fra drevet?

Legg inn av kjellv »

Denne lyden høres fra mange sykler. Jeg synes nesten det minner om lyd fra innsuget, luft som passerer i trange kanaler og høy fart

Sent fra min C6603 via Tapatalk

ZZR-Erling

Re: "hvine" lyd fra drevet?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bulldogen skrev:Det er en slags hvinelyd fra drevet(?) som jeg synes er ganske høylytt, og mener jeg hører det på så og si alle sykler av samme type modell.
Bare et kjapt søk på youtube viser mye til det jeg mener.
Gjelder da en Yamaha BT 1100 Bulldog, har vel samme motor og drev som en 1100cc Virago fra en gang i tiden.

Er dette normalt? synes det er rart at man hører like mye lyd fra drevet som fra eksosen til en V-twin på 1100cc
Har en kyndig kamerat som sa det kunne være et lager som begynner å gå, men når så og si alle sykler har litt tendenser til slik lyd tviler jeg jo litt da.

usikker på åssen man embeder en video så legger ved en link som viser ganske tydelig hva jeg mener: https://youtu.be/UiU6B-vvyV4?t=38

På forhånd takker for svar
Hvilket drev mener du?

Bulldogen
Innlegg: 5
Registrert: 24 mar 2016, 09:29
Motorsykkelen din: Yamaha BT1100 Bulldog

Re: "hvine" lyd fra drevet?

Legg inn av Bulldogen »

ZZR-Erling skrev:Hvilket drev mener du?
"redigert pga trøttheten gjorde meg dum"

Mener da alt fra motor til hjul egentlig, men disse andre kommentarene sier jo litt hva jeg mistenkte, at det er normalt. Et par kamerater klaget så mye på at den bråket og da de har kjørt sykkel lengre enn meg tenkte jeg det kunne være noe galt..

Svar