Nytt sertifikat og ønsker kjøpsråd av MC

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
nippon81
Innlegg: 67
Registrert: 11 mar 2016, 15:22
Motorsykkelen din: 2010 BMW R1200RT

Nytt sertifikat og ønsker kjøpsråd av MC

Legg inn av nippon81 »

Hei!

Jeg er ny på forumet og ny mc-sjåfør (snart). Jeg har mitt hele liv vært oppslukt av klassiske cruisere og nå har jeg endelig muligheten. Jeg har satt et buget på ca 50-60.000,-
Hennsikten med denne forespørselen er ikke å få bare gode ord om cruisere, men også bakdeler ved å kjøre cruiser.
Jeg skal bruke sykkelen på småturer, men plalegger 1-2 ukers tur i 2017 (Alene på sykkelen, men med bagasje).
Har en 1992 Suzuki Savage som jeg mener er litt liten og svak.

Mine kriterier er:
Driftsikkerhet
Komfort
Kraft (Nm)
Er direkte insprøytning en fordel? (Driftsikkerhet?)
:[-X Dont drink and drive, you may spill your drink :[-X

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37979
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nytt sertifikat og ønsker kjøpsråd av MC

Legg inn av AJ »

Heisan nippon81 og velkommen hit til MCsiden.no :vs

Egen erfaring på cruisere er veldig begrenset så å si noe om det overlater jeg til andre her inne ;) .
Og jeg regner med at flere kommer på banen etter hvert.

For egen del, med den begrensede erfaringen jeg har med cruisere, kan jeg dog nevne at sittestillingen ikke passer meg spesielt bra.
Rett rygg og beina framover på pinner eller fotbrett blir for meg en ubehagelig kjørestilling.

For meg passer denne kjørestillingen bedre:
Bilde

enn denne:
Bilde

Eksemplene hentet fra http://cycle-ergo.com/ hvor du kan legge inn dine egene måleparametere som høyde, skrittlengde osv.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Nytt sertifikat og ønsker kjøpsråd av MC

Legg inn av kvase »

KTM 1050 Adventure kan man vel få strupt effekten ned et trinn for de som ser muligheten for oppgradering -Vell ?
Det må vell være en fordel også sånn forsikringsmessig ?
http://www.ktm.com/no/travel/1050-adventure-2016/
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Nytt sertifikat og ønsker kjøpsråd av MC

Legg inn av ejs »

Jeg vil anbefale deg å prøve en Moto Guzzi 1100 California EV. Det er en cruiser basert på ramma til en godgammel sport sykkel.
Brembo bremser og juserbar demping. 75 hk og 100Nm.
Fotplasseringa kan du variere fra passasjer fotvilere fram til å ha føttene på highvay pegs. :thumleft
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Nytt sertifikat og ønsker kjøpsråd av MC

Legg inn av Relax »

Det finnes MANGE som kjører cruisere,,,MANGE mil, flere år og MANGE timer i salen.
Jeg er kanskje en av dem ,,,og en av få (?) som er på mc siden....derfor får du svar som du får...

Hvis du foretrekker å kjøre svinger tøffere, ha høyere topp hastigheter , bruke mer penger på mc ( dekk, forsikring og trafikkbøter) så er sports og R sykler veien å gå.
Er du mer laid back,,ute etter kanskje roligere turer, og å ha MYE flottere sykler,,,kan cruisere være veien å gå. Finner du en sykkel som passer DEG, så er ikke sittestilling noe problem, snarere tvert i mot. Du kan sette på ryggstøtter, bytte sete , sette på highway pegs osv så du sitter i den beste stressless, om du vil ;) Har du en kjæreste som skal være med, så finner du ofte også bedre sittemulighet til denne, eventuelt "lager" en.
Cruiser eller andre sykler, det handler kanskje mest om hvordan du ser for deg mc kjøring ....roligere, cool og avslappet, men med et dreiemoment som gir deg kick når du vil ha det ... eller mer sporty kjøring. Man kjører og kler seg litt forskjellig ...

Suzuki Intruder 800 er kanskje i nevnte prisklasse,,, eventuelt 1400 .... Driftsikre sykler med godt dreiemoment! Men det finnes flere...
"Do the right thing"

Brukeravatar
nippon81
Innlegg: 67
Registrert: 11 mar 2016, 15:22
Motorsykkelen din: 2010 BMW R1200RT

Re: Nytt sertifikat og ønsker kjøpsråd av MC

Legg inn av nippon81 »

Tusen takk for fin respons. Jeg har stilt meg selv spørsmålet om det er en belastning for ryggen og kjøre cruiser. Jeg har sett lenge på 2012-2016 suzuki VL800 (c800) http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=70322574 . Er 800cc nok hk oh Nm til en langtur? Tenker på mye giring? Jeg er nyoppkjørt og kanskje det kan lønne seg og starte med 800cc og lære meg og kjøre før jeg øker motor str. Hadde vært fint med deres erfaringer her også.
:[-X Dont drink and drive, you may spill your drink :[-X

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt sertifikat og ønsker kjøpsråd av MC

Legg inn av The Cowboy »

Ikke at jeg skal påberope meg noe mer kunnskaper etter mine 1,5 år på sykkelsete.. Men har fått prøvd noen sykler på den tiden da..
Og en sykkel jeg kan varmt anbefale, er Indian Scout.. Litt høyere i pris og motor enn du muligens tenker deg, men den er så lettkjørt og fin at det er ikke noe problem..

En ting jeg kan anbefale virkelig, er å dra på så mange demo dager du kan, der får du prøvd mye ulike sykler.. Greit nok det er moderne og spell nye sykler.. Men man får en følelse på hva man liker og ikke uansett..
Samt det er gratis (gitt du ikke kræsjer da.. hehe)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23068
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt sertifikat og ønsker kjøpsråd av MC

Legg inn av Bjerknez »

nippon81 skrev:Hei!

Jeg er ny på forumet og ny mc-sjåfør (snart). Jeg har mitt hele liv vært oppslukt av klassiske cruisere og nå har jeg endelig muligheten. Jeg har satt et buget på ca 50-60.000,-
Hennsikten med denne forespørselen er ikke å få bare gode ord om cruisere, men også bakdeler ved å kjøre cruiser.
Jeg skal bruke sykkelen på småturer, men plalegger 1-2 ukers tur i 2017 (Alene på sykkelen, men med bagasje).
Har en 1992 Suzuki Savage som jeg mener er litt liten og svak.

Mine kriterier er:
Driftsikkerhet
Komfort
Kraft (Nm)
Er direkte insprøytning en fordel? (Driftsikkerhet?)
Jeg fikk MC lappen sommeren 2014 og min første sykkel var en Yamaha XVS 1300 cruiser som hadde gått rundt 5.000km. Om jeg har noen direkte tips vet jeg ikke, men jeg kan vertfall fortelle om mine erfaringer som ferskin på en cruiser.

For det første så tror jeg du stort sett alltid vil være mer eller mindre fornøyd med den første sykkelen din, rett og slett fordi du ikke har noen sammenligningsgrunnlag. Jeg hadde MANGE kanonflotte turer på min cruiser og sykkelen gikk 24.000km. på en sesong uten ett feilskjør. Skulle så klart bare mangle da den var så og si helt ny, men utover dette kan jeg ikke si så mye om driftsikkerheten generelt.

Men jeg skal prøve og svare så objektivt jeg kan på kritteriene dine:

Driftsikkerhet kan det bli store merkediskusjoner om her inne og meningene er mange, men jeg har for meg at en såkalt japsecruiser er et trygt valg. Honda Shadow er vel kanskje den billigste cruiseren man får kjøpt i dag helt ny. Dette er en 750cc med ca. 50 HK'er.

Komfort taler i utgangspunktet for en cruiser, men for meg så stemte ikke det. Mest trolig fordi jeg har problemer med ryggen og på en cruiser så sitter man temlig rett opp og ned (90 grader). Demperne på cruiserene er ofte heller ikke veldig sofistikerte så dumper kjente vertfall jeg veldig godt på min.

Som første sykkel vil nok kanskje ikke kraft være det største problemet ditt. En cruiser ala Honda Shadow 750, Harley Davidson Sportster 883 etc. går omtrent som en ny Golf GTI opp til 150km/t. Man har god kraft på lave turtall, men er og blir "tursykler" i utgangspunktet. Min XVS 1300cc hadde litt i undekant av 80HK'er og den holdt følge med de fleste på vanlig kjøring. Dragrace og toppfart vil man uansett tape stort mot såkalte streetfightere. Det største problemet med de minste cruiserene er effekten når man ligger i høyere hastigheter. Skal du kjøre forbi en bil i ca. 80km/t eller mer så har du ikke enormt mye å gi. Blir som å kjøre vanlig bil med tanke på kraft. Litt vanskelig å forklare, men prøver å tegne et litt enkelt bilde, derfor så drar jeg inn biler i denne sammenhengen.

Det med direkte insprøytning tror jeg andre må svare på.

Til slutt så skal jeg gi deg et råd som jeg vet du uansett ikke kommer til å følge. IKKE prøvekjør sykler med større motor etc. Plutselig så finner du ut at du kjører "moped" og da blir det kjapt sykkelbytte. Been there done that.

Når jeg kjørte cruiseren jeg hadde for første gang så tenkte jeg "fytte helvete og dette går!!" Jeg kjørte en stund og på fellesturer så har det en tendens til å gå litt unna til tider og da merket jeg fort at sreetfightere og plastrakkketter hadde mer å gi, ikke minst i svingene. Å kjøre krappe svinger med cruiser er pyton. Synes jeg vertfall. Så kjøpte jeg meg en Triumph Street triple R 675cc med 106HK'er. Da fikk jeg samme opplevelsen. "Å dra til helvete så mye bedre dette går!". Så på en av fellesturene så kom jeg i skade for å prøvekjøre Tommas sin BMW S1000R og da måtte jeg svelge enda et par ganger. 1000cc med 160HKer er bare helt sykt. Noe råere enn dette får man nærmest ikke i Streetfighter klassen. Mange som er sidestillt som feks. KTM SuperDuke 1290, Aprillia Tuono etc. men da befinner du deg øverst i "næringskjeden" når det kommer til kraft i streetfighter segmentet.

Men jeg byttet ikk bort cruiseren bare grunnet motor. Den første flaskehalsen ble at den ble for tung i svingene. Den skraper nedi og middelmådige dempere gjør i det hele tatt slalomkjøring til en slitsom og krevende affere hvis man skal kjøre litt effektivt (bare ett annet ord for fort)

freddy123 har kjørt en A2 registrert Sportster 883 med 48HK'er i ett par år (eller så) så du kan jo høre litt med hans erfaringer også. :thumleft

EDIT:
Må også legge til at hvis jeg hadde driti penger, så hadde jeg kjøpt meg en cruiser som nummer to sykkel. Det er rett og slett noe eget med en cruiser. Man sitter mer i "turmodus" og titte rundt når man kjører blir mer naturlig når man kjører cruiser. Med ryggstøtte så sitter man i utgangspunktet jævlig godt, men på veldig lange turer så fikk vertfall JEG problemer med blodomløpet. Beina visnet. Men da snakker vi dagsturer på 50-80 mil. Så cruisere er så absolutt "the bang" for noen og det forstår jeg. Men for meg så ble det litt ....ja.. kjedelig etter hvert. Noe av grunnen kan nok være at jeg endret kjørestilen og formålet med MC livet gikk fra å cruise inn i solnedgangen til litt mer aktiv kjøring. og til aktiv kjøring så funker ikke cruiser. Vertfall ikke for meg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23068
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt sertifikat og ønsker kjøpsråd av MC

Legg inn av Bjerknez »

nippon81 skrev:Tusen takk for fin respons. Jeg har stilt meg selv spørsmålet om det er en belastning for ryggen og kjøre cruiser. Jeg har sett lenge på 2012-2016 suzuki VL800 (c800) http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=70322574 . Er 800cc nok hk oh Nm til en langtur? Tenker på mye giring? Jeg er nyoppkjørt og kanskje det kan lønne seg og starte med 800cc og lære meg og kjøre før jeg øker motor str. Hadde vært fint med deres erfaringer her også.
Flott sykkel du linker til der og så absolutt en av de penere japsecruiserene :thumleft

Jeg må bare synse litt her nå, men at det blir for mye giring på langtur skal du nok ikke bekymre deg over. Skal du kjøre aktivt for å feks. holde følge med andre i høyere hastigheter så vil nok du måtte "slite" mer for å holde følge.

freddy123 her inne har blitt med på turer med sin 48HK'ers Sportster 883 og han holder følge i vanlig aktivt tempo. Men når det kommer til kjappe forbikjøringer så har man ikke sjans med en slik sykkel. Da blir man fort hengende bak. Men som nevnt. Ser du får deg rolig kjøring uten noen form for aktive utskeielser over lenger tid så vil du kose deg lenge på en cruiser i det segmentet. Altså helt til du prøvekjører noe som er "råere". Da får man fort blod på tann :knegg

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Nytt sertifikat og ønsker kjøpsråd av MC

Legg inn av Kjellrf »

Hei! Har kjørt i 35 år, og fant ut for mange år siden at cruisere ikke var ideelt for meg. Nærmeste cruiser jeg har likt, er Moto Guzzi California EV (hadde den store originale vindskjermen), fordi da hadde jeg både kjøreegenskaper og stilen. Dessuten mulig å flytte beina , jeg liker å ha beina rett under meg når humplene kommer (noe det er mye av i Norge) for å avlaste ryggen. Sitter jeg rett opp og ned uten vindskjerm, plages ryggen, spesielt på lengre turer. Derfor kjører jeg en standard sykkel med lavt styre, uten vindskjerm i dag, så jeg kan ligge litt mot fartsvinden. Og jeg får fordelt vekta på både armer og rygg.

Min erfaring tilsier at en tur-offroader er best egnet for kjøring i Norge, eller en relativt standard sykkel.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
nippon81
Innlegg: 67
Registrert: 11 mar 2016, 15:22
Motorsykkelen din: 2010 BMW R1200RT

Re: Nytt sertifikat og ønsker kjøpsråd av MC

Legg inn av nippon81 »

ejs skrev:Jeg vil anbefale deg å prøve en Moto Guzzi 1100 California EV. Det er en cruiser basert på ramma til en godgammel sport sykkel.
Brembo bremser og juserbar demping. 75 hk og 100Nm.
Fotplasseringa kan du variere fra passasjer fotvilere fram til å ha føttene på highvay pegs. :thumleft
Jeg synes denne sykkelen ikke er like "cruisete" som suzuki vl800, men jeg ser klar fordel i kjørestillingen. Denne sykkelen er liksom noe midt i mellom cruiser og turing.
Er Moto Guzzi driftsikkert da? Sammenlignet med japancruiser? ( skaper sikkert en farlig debatt nå :-k )
:[-X Dont drink and drive, you may spill your drink :[-X

Brukeravatar
nippon81
Innlegg: 67
Registrert: 11 mar 2016, 15:22
Motorsykkelen din: 2010 BMW R1200RT

Re: Nytt sertifikat og ønsker kjøpsråd av MC

Legg inn av nippon81 »

Bjerknez skrev:
nippon81 skrev:Hei!

Jeg er ny på forumet og ny mc-sjåfør (snart). Jeg har mitt hele liv vært oppslukt av klassiske cruisere og nå har jeg endelig muligheten. Jeg har satt et buget på ca 50-60.000,-
Hennsikten med denne forespørselen er ikke å få bare gode ord om cruisere, men også bakdeler ved å kjøre cruiser.
Jeg skal bruke sykkelen på småturer, men plalegger 1-2 ukers tur i 2017 (Alene på sykkelen, men med bagasje).
Har en 1992 Suzuki Savage som jeg mener er litt liten og svak.

Mine kriterier er:
Driftsikkerhet
Komfort
Kraft (Nm)
Er direkte insprøytning en fordel? (Driftsikkerhet?)
Jeg fikk MC lappen sommeren 2014 og min første sykkel var en Yamaha XVS 1300 cruiser som hadde gått rundt 5.000km. Om jeg har noen direkte tips vet jeg ikke, men jeg kan vertfall fortelle om mine erfaringer som ferskin på en cruiser.

For det første så tror jeg du stort sett alltid vil være mer eller mindre fornøyd med den første sykkelen din, rett og slett fordi du ikke har noen sammenligningsgrunnlag. Jeg hadde MANGE kanonflotte turer på min cruiser og sykkelen gikk 24.000km. på en sesong uten ett feilskjør. Skulle så klart bare mangle da den var så og si helt ny, men utover dette kan jeg ikke si så mye om driftsikkerheten generelt.

Men jeg skal prøve og svare så objektivt jeg kan på kritteriene dine:

Driftsikkerhet kan det bli store merkediskusjoner om her inne og meningene er mange, men jeg har for meg at en såkalt japsecruiser er et trygt valg. Honda Shadow er vel kanskje den billigste cruiseren man får kjøpt i dag helt ny. Dette er en 750cc med ca. 50 HK'er.

Komfort taler i utgangspunktet for en cruiser, men for meg så stemte ikke det. Mest trolig fordi jeg har problemer med ryggen og på en cruiser så sitter man temlig rett opp og ned (90 grader). Demperne på cruiserene er ofte heller ikke veldig sofistikerte så dumper kjente vertfall jeg veldig godt på min.

Som første sykkel vil nok kanskje ikke kraft være det største problemet ditt. En cruiser ala Honda Shadow 750, Harley Davidson Sportster 883 etc. går omtrent som en ny Golf GTI opp til 150km/t. Man har god kraft på lave turtall, men er og blir "tursykler" i utgangspunktet. Min XVS 1300cc hadde litt i undekant av 80HK'er og den holdt følge med de fleste på vanlig kjøring. Dragrace og toppfart vil man uansett tape stort mot såkalte streetfightere. Det største problemet med de minste cruiserene er effekten når man ligger i høyere hastigheter. Skal du kjøre forbi en bil i ca. 80km/t eller mer så har du ikke enormt mye å gi. Blir som å kjøre vanlig bil med tanke på kraft. Litt vanskelig å forklare, men prøver å tegne et litt enkelt bilde, derfor så drar jeg inn biler i denne sammenhengen.

Det med direkte insprøytning tror jeg andre må svare på.

Til slutt så skal jeg gi deg et råd som jeg vet du uansett ikke kommer til å følge. IKKE prøvekjør sykler med større motor etc. Plutselig så finner du ut at du kjører "moped" og da blir det kjapt sykkelbytte. Been there done that.

Når jeg kjørte cruiseren jeg hadde for første gang så tenkte jeg "fytte helvete og dette går!!" Jeg kjørte en stund og på fellesturer så har det en tendens til å gå litt unna til tider og da merket jeg fort at sreetfightere og plastrakkketter hadde mer å gi, ikke minst i svingene. Å kjøre krappe svinger med cruiser er pyton. Synes jeg vertfall. Så kjøpte jeg meg en Triumph Street triple R 675cc med 106HK'er. Da fikk jeg samme opplevelsen. "Å dra til helvete så mye bedre dette går!". Så på en av fellesturene så kom jeg i skade for å prøvekjøre Tommas sin BMW S1000R og da måtte jeg svelge enda et par ganger. 1000cc med 160HKer er bare helt sykt. Noe råere enn dette får man nærmest ikke i Streetfighter klassen. Mange som er sidestillt som feks. KTM SuperDuke 1290, Aprillia Tuono etc. men da befinner du deg øverst i "næringskjeden" når det kommer til kraft i streetfighter segmentet.

Men jeg byttet ikk bort cruiseren bare grunnet motor. Den første flaskehalsen ble at den ble for tung i svingene. Den skraper nedi og middelmådige dempere gjør i det hele tatt slalomkjøring til en slitsom og krevende affere hvis man skal kjøre litt effektivt (bare ett annet ord for fort)

freddy123 har kjørt en A2 registrert Sportster 883 med 48HK'er i ett par år (eller så) så du kan jo høre litt med hans erfaringer også. :thumleft

EDIT:
Må også legge til at hvis jeg hadde driti penger, så hadde jeg kjøpt meg en cruiser som nummer to sykkel. Det er rett og slett noe eget med en cruiser. Man sitter mer i "turmodus" og titte rundt når man kjører blir mer naturlig når man kjører cruiser. Med ryggstøtte så sitter man i utgangspunktet jævlig godt, men på veldig lange turer så fikk vertfall JEG problemer med blodomløpet. Beina visnet. Men da snakker vi dagsturer på 50-80 mil. Så cruisere er så absolutt "the bang" for noen og det forstår jeg. Men for meg så ble det litt ....ja.. kjedelig etter hvert. Noe av grunnen kan nok være at jeg endret kjørestilen og formålet med MC livet gikk fra å cruise inn i solnedgangen til litt mer aktiv kjøring. og til aktiv kjøring så funker ikke cruiser. Vertfall ikke for meg.
Du har kanskje kjørt i 2 år, men du har tydelig cis utnyttet disse årene godt. Du har testet mange sykkler med forskjellige kjørestiler. Jeg skal ta til meg det du skriver. Tusen takk for et meget utfyllende svar.
:[-X Dont drink and drive, you may spill your drink :[-X

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37979
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nytt sertifikat og ønsker kjøpsråd av MC

Legg inn av AJ »

nippon81 skrev:Er Moto Guzzi driftsikkert da? Sammenlignet med japancruiser? ( skaper sikkert en farlig debatt nå :-k )
Ingen "farlig" debatt, tror jeg ;). Men det kan helt klart være en interessant debatt.
Jeg har selv vært Moto Guzzi eier og var veldig fornøyd med sykkelen. Jeg tør påstå at MG har en karakteristikk utenom det vanlige og som har en verdi i seg selv. MG syklene skiller seg helt klart ut i mengden.
Gode og kjøre er de også. I hvert fall de nyeste modellene. Kjørte en gammel California for en tid tilbake og den likte jeg ikke.
Mens den nye 1400'en er utrolig flott på alle måter. Ellers har jeg kjørt Griso, V7 og Stelvio. Alle strålende sykler på hver sin måte.
Byggkvaliteten er også bra, men det skal samtidig erkjennes at Stelvio'en jeg hadde var det en del småtull med.
Et par stopp langs veien pga. defekt coil og kabel til batteriet som hadde vibrert løs...
Det samme med skruen til den ene styrevekten; vibrert løs på en måte som også ødela skruegjengene...
En annen ting var rust i styrelageret, som ga merkbar motstand i styringen under kjøring.
En av bremseskivene foran var skjev og gav mye vibrasjon i styret ved nedbremsing.
En pluggkabel sviktet under kjøring... En kjent svakhet på bla. Stelvio.
Alle feil uproblematisk dekket av garantien.

Rett før jeg solgte sykkelen oppsto det en ventilløfterfeil. Kjent sak dette også, som senere er rettet opp av produsenten på senere modeller med 1200 kubikks motoren, som hadde disse problemene
Også denne feilen ble dekket av garantien slik at ny eier fikk en pent brukt Stelvio i tipp-topp stand :thumleft .

Tross feil var jeg altså godt fornøyd med Guzzi og er ikke skeptisk til å kjøpe MG igjen om det skulle dukke opp en modell jeg "bare må ha" :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23068
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt sertifikat og ønsker kjøpsråd av MC

Legg inn av Bjerknez »

Du har kanskje kjørt i 2 år, men du har tydelig cis utnyttet disse årene godt. Du har testet mange sykkler med forskjellige kjørestiler. Jeg skal ta til meg det du skriver. Tusen takk for et meget utfyllende svar.
Ja, jeg har ikke hatt lappen så lenge, men på disse to sesongene så er det cruiseren jeg har kjørt lengst på av de syklene jeg har hatt så langt. Grunnen er nok fordi det var litt mer "stas" når lappen var helt fersk.

Noen kjøper seg cruiser og lever med en slik type sykkel resten av livet og blir en "ekte" cruiser entusiast, mens andre går den andre veien. Men så har du også noen som har ett bein i begge leire og der har du nok meg.

Men skal du ha noe som er midt i mellom, så er en adventure sykkel tingen. Du sitter NESTEN som på en cruiser. Veldig oppreist, og motoren på disse adventure syklene er nok også hakket vassere enn i en cruiser.

Sikkert ikke noe du har sett for deg, men prøvesitt/kjør en Yamaha MT09 Tracer før du bestemmer deg. Her sitter du rimelig oppreist, motoren er uhyre spennende i forhold til en cruiser. Du får en klin ny MT09 Tracer for rundt 140.000,- 5 års garanti etc. Personlig ville jeg mye heller kjørt dagevis i Europa med en slik enn en Cruiser. Rett og slett fordi (som jeg nevnte tidligere) at en cruiser ikke passer meg på langturer.

Men hjemme i nabolaget og på små dagsturer samt MC treff etc. så kunne jeg lett satt meg på en cruiser :thumleft

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Nytt sertifikat og ønsker kjøpsråd av MC

Legg inn av freddy123 »

kjøp den sykkelen du liker best selv og som du sikler mest etter, da har du valgt riktig som jeg forstår deg så er det en cruiser du viil ha, jeg har kjørt 24k km på en sportster iron 883cc, den har tatt meg på turer i inn og utland og ifjor sommer så var jeg nede i croatia med den, ikke noe problem det på autobahn og alt mulig... så ja kjøp den du vil ha selv.

det er bare du selv som vet hva du vil og ikke noe blir feil som første sykkel uansett finner du ut at du ikke har kjøpt deg riktig sykkel så er det ikke værre en at du byttern og prøver noe nytt, omreg avgift på mc er ikke mere en 500kr så dersom du ikke kjøper en veldig dyr sykkel så koster det deg ikke stort å bytte igjen.

noen drømmer om cruiser kjøper det og bytter fort andre blir værende lenge og noen liker alt.

jeg personlig liker omtrent alle mcer , men en til hvert sitt bruk...

så ja titt på finn.no og kjøp deg en som du liker er vel rådet mitt.

så får du ha lykke til med valget og en riktig så fin mc-sesong :)

Svar