sucramcool skrev:
Takk for svar! :) vet du noe om hva som er forskjellen på den nye modellen, i forhold til de som er 1-3 år eldre? :) Vil du si det er dumt å kjøpe en som er brukt to år fra før av? Begrunne svaret ditt :)
WR125X og WR125R er nok ganske identiske og uforandret siden 2013 i hvert fall, kanskje tidligere enn det også. Den har samme motor som YZF-R125 2008-2013. Dette er solide motorer som sjelden oppstår problemer med. Dvs, de problemer som enkelte av disse motorene har hatt skyldes manglende ettersyn og vedlikehold. Der er de litt sårbare, og er avhengig av oljeskift hver 3000 km. Dette fordi at de har kun 1 liter motorolje, og da blir skiftintervallene korte. Jeg vil legge til at dette ikke er noe spesielt for Yamaha, men er det samme for alle 125cc 4-takt. Det er ikke stort oljereservoar på noen av dem, og har korte serviceintervall.
Dessverre er det mange eiere av slike sykler, både WR og YZF-R, som overhode ikke har forståelse for ettersyn og vedlikehold. Det kjøres laaaangt over skiftintervallene, og ikke en gang oljenivået peiles. Det som ofte skjer er at hvis de blir kjørt 5-6000 km mellom oljeskift begynner de å bruke olje. Vi har hatt slike på verkstedet med motorhavari der det ikke har kommet ut mer enn en desiliter med seigtflytende gørr som lukter både svovel og sot når oljepluggen tas ut. Eieren har da som regel ikke oversikt over når det sist var byttet olje. Trenger man det da, den funker jo...? Prisen på en motoroverhaling er langt høyere enn det de har spart på å droppe servicene!
Du kan finne brukte sykler som er gode kjøp. Ikke bare 2-3 år, men mye eldre også. Men jo eldre de er, jo vanskeligere er det å vite hvordan den er blitt vedlikeholdt. Men jeg vil tro at du handler relativt trygt om du leter etter en som er 2-3 år gammel, gått 10-15000km og har serviceboka i orden. Har dem mista serviceboka er det god grunn til å være mistenksom. Det er lett å "miste" denne dersom man ikke er stolt over hva som er dokumentert i den!
Håper jeg ikke har skremt deg nå. Dette er knallgode sykler, men de krever vedlikehold som alt annet av kjøretøy. Godt vedlikehold vil du også få betalt for når du en gang skal selge igjen. En velholdt sykkel er lettere å selge, og lettere å få godt betalt for.