Side 1 av 1

Yamaha WR125X registrert for to? :)

Lagt inn: 01 mar 2016, 16:55
av sucramcool
Heihei!
Er wrx en sykkel jeg kan kjøre med en kamerat bakpå? Jeg vurderer strekt å kjøpe den til sommeren! :D
Noen som har erfaring med sykkelen, eller har noe å si? :D
Takk for svar!
:twothumbs: :twothumbs:

Re: Yamaha WR125X registrert for to? :)

Lagt inn: 01 mar 2016, 18:02
av kjellv
Hei. Ja, en Yamaha WR125X er registrert for to, og du kan godt kjøre med en kamerat (eller venninne/kjæreste) bakpå :thumleft
Sykkelen er høy, men den har lang fjæringsvei og siger noe mer sammen på demperne med passasjer. Men på gode veier skaper ikke dette noe problem.
Hvis venninna di.. eller kameraten var det vel du mente :crazy: er kort i beina kreves det kanskje noe øvelse, men dette går nok fint!
Dette er en populær og god lettsykkel. Krefter i massevis og holder godt følge med trafikken så lenge du ikke kjører på motorvei. I 110-sone vil den kanskje ha problemer med å holde farten i motbakkene, og i hvert fall med passasjer. Men dette er jo tilfelle med alle 125cc.

Men lykke til, dette er et godt valg :thumleft

Re: Yamaha WR125X registrert for to? :)

Lagt inn: 01 mar 2016, 21:34
av Erik.H.M
WR-X'n er en god sykkel :twothumbs:
Har flere kompiser som kjørte de, og de hadde aldri noen problemer med dem. Går godt til 125cc firetakt å være også.
Gode kjøreegenskaper og en generelt morsom sykkel å kjøre :D

Re: Yamaha WR125X registrert for to? :)

Lagt inn: 01 mar 2016, 21:46
av sucramcool
kjellv skrev:Hei. Ja, en Yamaha WR125X er registrert for to, og du kan godt kjøre med en kamerat (eller venninne/kjæreste) bakpå :thumleft
Sykkelen er høy, men den har lang fjæringsvei og siger noe mer sammen på demperne med passasjer. Men på gode veier skaper ikke dette noe problem.
Hvis venninna di.. eller kameraten var det vel du mente :crazy: er kort i beina kreves det kanskje noe øvelse, men dette går nok fint!
Dette er en populær og god lettsykkel. Krefter i massevis og holder godt følge med trafikken så lenge du ikke kjører på motorvei. I 110-sone vil den kanskje ha problemer med å holde farten i motbakkene, og i hvert fall med passasjer. Men dette er jo tilfelle med alle 125cc.

Men lykke til, dette er et godt valg :thumleft
Takk for svar! :) vet du noe om hva som er forskjellen på den nye modellen, i forhold til de som er 1-3 år eldre? :) Vil du si det er dumt å kjøpe en som er brukt to år fra før av? Begrunne svaret ditt :)

Re: Yamaha WR125X registrert for to? :)

Lagt inn: 01 mar 2016, 21:51
av sucramcool
Erik.H.M skrev:WR-X'n er en god sykkel :twothumbs:
Har flere kompiser som kjørte de, og de hadde aldri noen problemer med dem. Går godt til 125cc firetakt å være også.
Gode kjøreegenskaper og en generelt morsom sykkel å kjøre :D
Takk for svar!! :) ja dette ser ut som er god sykkel! :D

Re: Yamaha WR125X registrert for to? :)

Lagt inn: 01 mar 2016, 22:44
av kjellv
sucramcool skrev: Takk for svar! :) vet du noe om hva som er forskjellen på den nye modellen, i forhold til de som er 1-3 år eldre? :) Vil du si det er dumt å kjøpe en som er brukt to år fra før av? Begrunne svaret ditt :)
WR125X og WR125R er nok ganske identiske og uforandret siden 2013 i hvert fall, kanskje tidligere enn det også. Den har samme motor som YZF-R125 2008-2013. Dette er solide motorer som sjelden oppstår problemer med. Dvs, de problemer som enkelte av disse motorene har hatt skyldes manglende ettersyn og vedlikehold. Der er de litt sårbare, og er avhengig av oljeskift hver 3000 km. Dette fordi at de har kun 1 liter motorolje, og da blir skiftintervallene korte. Jeg vil legge til at dette ikke er noe spesielt for Yamaha, men er det samme for alle 125cc 4-takt. Det er ikke stort oljereservoar på noen av dem, og har korte serviceintervall.
Dessverre er det mange eiere av slike sykler, både WR og YZF-R, som overhode ikke har forståelse for ettersyn og vedlikehold. Det kjøres laaaangt over skiftintervallene, og ikke en gang oljenivået peiles. Det som ofte skjer er at hvis de blir kjørt 5-6000 km mellom oljeskift begynner de å bruke olje. Vi har hatt slike på verkstedet med motorhavari der det ikke har kommet ut mer enn en desiliter med seigtflytende gørr som lukter både svovel og sot når oljepluggen tas ut. Eieren har da som regel ikke oversikt over når det sist var byttet olje. Trenger man det da, den funker jo...? Prisen på en motoroverhaling er langt høyere enn det de har spart på å droppe servicene!

Du kan finne brukte sykler som er gode kjøp. Ikke bare 2-3 år, men mye eldre også. Men jo eldre de er, jo vanskeligere er det å vite hvordan den er blitt vedlikeholdt. Men jeg vil tro at du handler relativt trygt om du leter etter en som er 2-3 år gammel, gått 10-15000km og har serviceboka i orden. Har dem mista serviceboka er det god grunn til å være mistenksom. Det er lett å "miste" denne dersom man ikke er stolt over hva som er dokumentert i den!

Håper jeg ikke har skremt deg nå. Dette er knallgode sykler, men de krever vedlikehold som alt annet av kjøretøy. Godt vedlikehold vil du også få betalt for når du en gang skal selge igjen. En velholdt sykkel er lettere å selge, og lettere å få godt betalt for.