Kawasaki Z400 81mod

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av VFR-Kristian »

Hei folkens.

Kjøpte meg i fjor høst et vinterprosjekt. Det ble en Z400 som jeg egentlig tenkte å bygge om til caferacer. Men nå liker jeg sykkelen så godt at jeg skal pusse og gni på den i orginal stand. :) Men jeg sliter med å få den til å tenne på begge sylindre. Går kun på en for øyeblikket. Har byttet plugger og hetter. Det er god gnist på begge sider. Det hender den slår inn av og til og det kun med et poff. Har gått over forgasseren også, og den så veldig fin ut innvendig.

Har dere noen tips til i hvilken ende jeg skal begynne? Håper å slippe å skru så veldig mye unødvendig. :)

Bilde
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av AJ »

VFR-Kristian skrev:Hei folkens.

Kjøpte meg i fjor høst et vinterprosjekt. Det ble en Z400 som jeg egentlig tenkte å bygge om til caferacer.
Bra utgangspunkt, ser det ut som :) .
Satser på at du starter en egen prosjekttråd her da :thumleft : ?
http://www.mcsiden.no/viewforum.php?f=54
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av VFR-Kristian »

Kan prøve på det. :) Joda fornøyd med kjøpet. Hel og fin sykkel til en rimelig penge.
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av kjellv »

Restaurering til original er absolutt best dersom utgangspunktet tilsier at det er mulig :thumleft
Morken/sprukken innsugsgummi kanskje?

Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av VFR-Kristian »

Hvordan vil det ha innvirkning Kjell? Vil den suge inn for mye luft?
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av VFR-Kristian »

Opp... :)
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av kjellv »

VFR-Kristian skrev:Hvordan vil det ha innvirkning Kjell? Vil den suge inn for mye luft?
En totaktsmotor suger inn luft/bensinblandingen gjennom forgasser/gasspjeld og luftfilter. Sprekker i innsugsgummi gjør at det er lettere å dra inn luft gjennom disse enn å dra gjennom der det er ment. Da får sylinderen bare ren luft.
Ikke uvanlig at innsugsgummi ikke er tett på så gamle sykler. Gummien blir hardere og sprekker gjerne opp etter hvert, og spesielt utsatt er gummien mellom forgasser og motor fordi den er mer utsatt for varme.
En fin måte å teste dette på er å bruke startgass med forsiktighet. Når motoren går på en sylinder sprayer du forsiktig på startgass mot innsugsgummi. Er det lekkasje vil motoren umiddelbart ruse seg opp.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Jompa »

Z 400 er ingen to-takter.............
Nå kan turtallet like godt falle som øke med startgass mot gummiene... Alt etter mengden av startgass.
Uansett, begge deler er sikker indikasjon på lekkasje.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev:Z 400 er ingen to-takter.............
.
Takk for korreksjonen Jompa :thumleft Kawasaki kjenner nok du best :prf

Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av VFR-Kristian »

Takk for svar. Skal prøve dette. Men hva kan evt neste trekk være da? Gå over forgasseren igjen? Har åpnet drenpluggen for å se om det er bensin i forgassern og det er det. Men jeg vet selvfølgelig ikke om det går videre derfra. Hjelper vel ikke å åpne opp ved tennpluggen for se/lukte heller da sylinderen ikke får samme "vakuum" når pluggen er ute. Noen tips her?
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av SverreOlsen »

En forgasser synkronisering hadde sikkert gjort seg. Får kjøpt apparat beregnet på det hvis en vill gjør det selv. Analogt apparat på ebay får en for 500 kr c. Måler barre vakumet fra hver forgasser. Feil er kan gi lignende symptomer så du har. Bør kansje sjekke ventilklaringene før en justere forgasserene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av kjellv »

Men synkroniseringsfeil kan like gjerne skyldes sprekker i innsugsgummi og følgelig problemer med vakuumstyring.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av SverreOlsen »

kjellv skrev:Men synkroniseringsfeil kan like gjerne skyldes sprekker i innsugsgummi og følgelig problemer med vakuumstyring.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Ja byttet alle 4 på min, men når det er kontrolert og feilen fortsatt består kan det jo vær lurt å ta en synkronisering :-) var nesten sprukket i to hele insugsgummien på xj600 min. Ble lettstartet etter bytte men sviver litt rart, så bestilt sånn forgassersynkroniserings manometer fra ebay nå :-)

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Salaren »

Heisann. Er pluggen på den sylinderen som ikke tenner våt når du skrur den ut rett etterpå den har raklet på tomgang på en' sylinder..?
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av ejs »

:scratch
Jeg ville ha byttet rundt på de to plugger, hetter og kabler.
Flytter feilen til den andre sylinderen, da er det jo elektrisk.
Får du den døde sylinderen til å fyre med startgass, da er nok forgasseren syndebokk.
(Startgassen går jo utenom dysene, rett inn mot innsugsventil.)
:scratch
If it ain't broke, I'll break it.

Svar