MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 09 des 2022, 06:01 Jeg kjenner en som tjente rundt 1.6 mill i fjor. I følge han selv tjener han godt, men jobber også utrolig mye. Han er på jobb 20 timer i døgnet. Enten i form av telefonsamtaler eller via mail etc. eller fysisk tilstede på jobb.

Når han har ferie er han også sporadisk på jobb. så dette må også legges til i arbeidstiden.

Hvis vi sier han jobber 20 timer pr. dag (i følge han selv). (inkludert mye av helgene) så kan vi si vi kan gange 20 timer med 6 dager i uken. (la oss gi mannen EN dag fri). Det blir 120 timer i løpet av en uke og 6.000 timer i løpet av et år hvis vi gir han 2 uker 100% ferie uten noe som helst jobbing.

1.6 mill / 6000 timer = 266 kroner pr. time. Rekk opp hånden den som synes det er en god lønn.

__________

Grunnen til at jeg nevnte regnestykket over er at veldig mange av oss sparer oss til fant. Det blir nesten en besettelse. Det blir en slags hobby og se sparekontoen øke og man blir på en måte tilfredstilt av å se kontoen vokse. Såpass tilfredsstilt at man vegrer seg for å bruke pengene, selv når man faktisk trenger dem.

Jeg er enig i at det er lurt og ha en buffer, og jo mindre oversikt man har over økonomien og sin egen livssituasjon jo større bøffer bør man ha. Det blir litt opp til hver enkelt. Vi har en slags felleskonto eller en bufferkonto som det mer eller mindre alltid står 100.000ish kroner på. Det beløpet har vært der vertfall de siste 10 årene. Men vi har blitt enige om at det ikke er noen grunn til å øke denne bufferen. Havner det litt over så kjøper vi noe vi har lyst på eller bruker dte på andre ting.

Mitt motto er ganske enkelt at man lever EN gang. Pengene jeg har tjent, skal gå til meg og evt. oss og ingen andre. jeg har ikke tenkt til å dø med en stor sparekonto. Hva er poenget med det?
Dette er jo et valg man tar. Jeg er stort sett på jobb fra 8-18 hver ukedag, gjerne lenger i perioder. Ikke har jeg hatt ferie i år heller, det har det ikke blitt tid til. Helgene har jeg stort sett fått ha fri. Samme med helligdager etc.
I forhold til alder, utdanning og ansvar(jeg har ingen lederstilling) så er grunnlønna veldig bra. Med bonus og overtid så blir det enda bedre. Det moderne arbeidsliv er litt sånn at man er tilgjengelig 24/7. særlig under og etter pandemien har det blitt altfor enkelt å kalle folk inn i møter etc. uavhengig av tid på året, tid på døgnet osv.
Når det er sagt, så trives jeg med å ha det sånn. Jeg synes jobben min er morsom, givende og jeg får brukt huet hele tiden. Jeg føler at jeg har en etterspurt kompetanse kundene vil ha, og det gir meg lite fred.
Det er mange som liker å jobbe. Jeg håper at med nok jobbing og pensjonssparing i ung alder kan gjøre at jeg kan gå av med pensjon før jeg går i grava. I mellomtiden trives man med tilværelsen. Noe også sikkert din bekjent gjør.

Ellers sparer jeg verken i fond, har aksjer, eller slike ting. Det er sikkert dumt, men jeg har ingen interesse i å sette meg inn i sånt.
Når jeg ønsker meg noe, så sparer jeg og kjøper det når jeg føler at det er penger nok. Lån i banken vil jeg ikke ha, også liker jeg gamle ting.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av Bjerknez »

Missforstå meg rett. Jeg trives også på jobb. Men det betyr ikke at jeg jobber gratis. Etter kl..16:00 er jeg ferdig på jobb. 100%. Telefon og mail ligger igjen på kontoret. Ingen ringer meg på fritiden. Jeg jobber nesten aldri overtid, men er alltid veldig tidlig på jobb og begynner før tiden hver dag. Men det tar jeg igjen i litt mindre jobbing gjennom dagen. Jeg er en eksepsjonell morgenfugl av rang så og bruke tid på morgenen er for meg ren terapi. Men kl. 16:00 er det slutt.

Jeg har fem uker ferie i året helt uten jobb, mail og telefoner også.

for meg er balansegangen mellom mengde jobb og inntekt veldig viktig. Liker ikke følelsen av å bli "brukt" eller utnyttet. Uansett hvor mye jeg trives med det jeg gjør.

Jeg ble tilbudt en slags lederstilling for noen år siden, men jeg takket nei. Den økte lønnen sto ikke i stil med den økte arbeidsmengden og det krevde også at jeg var tilgjengelig på telefon hele døgnet. Det gidder jeg ikke. Min fritid er som nevnt mye verdt og når jeg jobber skal jeg ha betalt for det. Ganske enkelt. :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 10 des 2022, 15:46 Ta en prat med noen som har nyere rentbrennende ovn eller peisinnsats før du monterer, mulig du får ett litt annet syn på tingene. Peisovn vi har skal ikke ut av huset så lenge jeg lever, lett å fyre opp i og varmer / brenner som forventet :twothumbs:
Er ganske sikker på den nye vedovnen kommer til å gi like bra varmeeffekt som Trollaovnen. Også vil jeg tro den holder bedre på varmen lenger med brennkammeret som altså er kledd med stein i stedet for metallplater.

Uansett er det på tide å bytte ut den vi har siden brennplatene er blitt deformerte og har begynt å sprekke. Og den dagen de går i oppløsning er disse platene ikke lenger å få tak i siden 204 ovnen gikk ut av produksjon for mange år siden. Uten slike plater i sideveggene og over røykrøruttaket er oven ikke lenger egnet som ildsted.

Ellers er det veldig greit med en vedfyrer i underetasjen i trappegangen på en bolig med to fulle etasjer og loftetasje som gir god varme sammen med en Fujitsu Arctic Version varmepumpe i hovedetasjen, altså midt i huset, når det er på det kaldeste. Som vi enda ikke har startet opp siden enn så lenge fyrer i en høyeffektiv amerikansk Vermont Castings peisovn i denne etasjen med ved jeg har skaffet meg gratis, så langt denne høsten og vinteren.

Og strømforbruket vårt har vært tildels betydelig lavere fram til nå i høst og vinter sammenlignet med samme periode i fjor. Penger spart :) .

Men det er klart, når man kjøper en ny vedovn til 10000,- kr. så tjener man jo ikke inn denne med det aller første.
Men som allerede nevnt, den er kjøpt for noe av renteinntektene på folkefinansieringsinvesteringene har har gjort de siste par årene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av dypen »

Tviler ikke på dine vurderinger @AJ men ble fortalt att de nye ovnene var vanskelige å fyre i siden de krever veldig god trekk som i noen tilfeller forbedres med fjernstyrt vifte på toppen av pipa og selv da var ikke forholdene bra med tanke på hvordan ovnen var å tenne opp i samt hvordan den brenner. Apropos brennplatet i gamle ovner, er ikke det stein plater …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 10 des 2022, 18:23 Tviler ikke på dine vurderinger @AJ men ble fortalt att de nye ovnene var vanskelige å fyre i siden de krever veldig god trekk som i noen tilfeller forbedres med fjernstyrt vifte på toppen av pipa og selv da var ikke forholdene bra med tanke på hvordan ovnen var å tenne opp i samt hvordan den brenner. Apropos brennplatet i gamle ovner, er ikke det stein plater …
Kan være at nyere ovner er litt verre å fyre opp. Men her hjemme har det sjelden vært problemer med dårlig trekk.
Ellers er denne nye Dovreovnen ikke av de mest avanserte .Dvs. uten mulighet for egen frisklufttilførsel.
"Innmaten" ser ikke veldig annerledes ut enn i Trollaovnen. Eneste forskjellen er stein i stedet for metallplater.

Mulig andre eldre vedovner har stein i brennkammeret. Trolla 204 har det altså ikke.
Ellers er det stein i brennkammeret på Morsøpeisovnen og stein og doble støpejernsvegger i Vermont Castings peisovnen, også den installert i 1988.
Og denne er vi veldig fornøyd med :prf !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av FredrikE24 »

Det kommer helt ann på hvor man henter trekken fra. I et gammelt hus som ikke er tett, så drar man inn nok trekk inn fra rommet. Er det vindstille ute, setter man døra på gløtt i 2 min så er det nok til å få opp varmen i røykrøret, så går det av seg selv derfra. Så det er jo viktig at man sørger for at ny ovn er beregnet for dette.

I moderne hus som er såpass tett hentes som regel luft i "dobbel" skorstein med røykrøret innerst og friskluft i volumet utenpå.
Det er litt problematisk å få trekken til å gå riktig vei inntil røykrøret blir varmt. Derfor vifte.

Et vennepar av meg, heiv ut hele driten. De var drittlei av å ikke få undertrykk i røykrøret/ovnen når man åpnet ovnsdøra, og all røyken gikk ut i nymalt stue.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Dersom pakingene i dør/dørene er slitne, så kan det også bli problemer fordi tilluften kommer feil vei.
Skamol er også mye brukt som varmeplater i nye/nyere ovners brennkammer, det er "steinplater" laget av presset steingranulat (Vermikulitt).
Brenner ovnen som den skal, så ser de platene like rene ut selv etter flere år. Sot og annet brennes av disse.

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av ErikW »

dypen skrev: 10 des 2022, 18:23 Tviler ikke på dine vurderinger @AJ men ble fortalt att de nye ovnene var vanskelige å fyre i siden de krever veldig god trekk som i noen tilfeller forbedres med fjernstyrt vifte på toppen av pipa og selv da var ikke forholdene bra med tanke på hvordan ovnen var å tenne opp i samt hvordan den brenner. Apropos brennplatet i gamle ovner, er ikke det stein plater …
Kjenner meg ikke igjen i det du skriver. Vi bygde om huset totalt for 5 år siden og satte inn en ny Rais peisovn. Enkel å fyre opp i, men trikset er å fyre opp rett måte også.
Vi har også montert en innebygd nymotens peis med hjørneglass og nyrenovert pipe og brenner reint og fint som bare d. Enkel å fyre opp i på første forsøk den også

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av Domino »

Vi heiv ut den gamle støpejernsovnen som sto i hjørnet av stua i sommer. En svær "grønnemaljert" sak som slukte ved når det var skikkelig vind. Og det er det ofte...

I stedet har vi kjøpt en Scan 83, og det er en himmelvid forskjell. Det tar kortere tid før den begynner å varme opp stua, og sammenlignet med gammelovnen bruker den nesten ikke ved. Som en ekstra bonus kan man sitte å se på flammene dersom man er i det filosofiske hjørnet.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av mekkern »

En ting mange gjør med de moderne ovnene er at de drar ned på trekken og da blir det kokos.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Ture
Innlegg: 9
Registrert: 13 okt 2021, 19:55
Motorsykkelen din: KTM Duke 890r, 2021

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av Ture »

I nye tette hus med balansert ventilasjon kan det bli vrient uten egen tillufttilførsel, men utover dette tenker jeg at det vil gå bra i de fleste hus gitt at pipa har tilfredsstillende trekk i utgangspunktet og man fyrer riktig.

Vi satt inn rentbrennende vedovn for noen år siden og den spiser én kubbe i timen. Gir masse varme gjør den også. Den vi bytta ut (peis med støpjernsdører) spiste sikkert nesten en sekk i løpet av en kveld 🤪 Jeg er imponert av hvor effektive de rentbrennende ovnene er. Men det var selvfølgelig mer kos når man åpnet dørene på den gamle innsatsen og hadde åpen peis.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av AJ »

Ture skrev: 11 des 2022, 10:37 Vi satt inn rentbrennende vedovn for noen år siden og den spiser én kubbe i timen. Gir masse varme gjør den også.
Håper og tror det samme med den nye vi har kjøpt. Mindre forbruk, mer effekt. Akkurat som moderne motorsykkel(forbrennings)motorer :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av Nomade »

Ture skrev: 10 des 2022, 14:47 Jeg har investert/lånt ut penger via Fundingpartner i et par år. Kun gode erfaringer og ingen tap så langt. Statistisk sett er realisert tap på Fundingpartner sin plattform i området 0,5%. Avkastning ligger derimot i området 10%. Si man går inn med 250.000,- (en sum nevnt innledningsvis i denne tråden), det er 100 lån på 2.500,-. Man har da fordelt seg godt utover og ligger nok nærme statistikken hva gjelder tap, altså ca. 0,5%. Om det blir like hyggelige tall for 2023 får tiden vise.....

Folkelån, som f.eks. tilbys via Fundingpartner, er per nå eneste investeringsalternativ jeg har funnet som gir god avkastning og som samtidig har kort tidshorisont. Lånene har stort sett en varighet på 9-18 mnd. Skulle man få behov for pengene så er det bare å slutte å reinvestere i nye lån, innen et års tid er da pengene tilbake på konto.
Kjenner er kar som investerer omtrent maksbeløpet på 1 mill ila et år. Han er en pensjonist som solgte sin forretning i Norge og er nå bosatt i Thailand og drar inn 8-9 tusen hver måned fra Fundingpartner.
grei ekstrainntekt det :thumleft

Fundingpartner har en ganske god statistikk https://fundingpartner.no/statistikk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av AJ »

I disse dager med høy prisvekst og økende boligrenter og andre lån, for de som fortsatt har slike, er det for mange om og gjøre å redusere økonomilekkasjen der det er mulig.
Så da kan det hende en brukskonto med 3 % rente vil være til i hvert fall litt hjelp i så måte.
Danske LUNAR Bank har et slikt tilbud, en enkel app på mobiltelefonen og gratis bank betalingskort, som det billigste (gratis...) alternativet av flere.

3% på brukskonto er jo ikke så verst.
Så da er spørsmålet; er det noen LUNAR Bank brukere der ute som vil dele sine erfaringer med oss andre her inne? Bruk av bankkortet, betale regninger, kontakt med kundeservice osv. osv.

https://www.lunar.app/no/privat
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: MCsidens sparetipstråd: penger i bank eller andre spareformer?

Legg inn av Nomade »

AJ skrev: 24 jan 2023, 19:01 I disse dager med høy prisvekst og økende boligrenter og andre lån, for de som fortsatt har slike, er det for mange om og gjøre å redusere økonomilekkasjen der det er mulig.
Så da kan det hende en brukskonto med 3 % rente vil være til i hvert fall litt hjelp i så måte.
Danske LUNAR Bank har et slikt tilbud, en enkel app på mobiltelefonen og gratis bank betalingskort, som det billigste (gratis...) alternativet av flere.

3% på brukskonto er jo ikke så verst.
Så da er spørsmålet; er det noen LUNAR Bank brukere der ute som vil dele sine erfaringer med oss andre her inne? Bruk av bankkortet, betale regninger, kontakt med kundeservice osv. osv.

https://www.lunar.app/no/privat
Har ikke noe erfaring med Lunar, men jeg vurderte den nøye i fjor en gang. Og den var ganske aktuell, helt til jeg fant ut at du bare fikk dansk kontonummer. Men sjekket igjen nå og de fikk norske kontonummer for noen måneder siden. Så nå vurderer jeg å opprette en konto der for oppbevaring av sparepenger, man får renter månedlig også ser jeg og det er en fordel.

Har du iverksatt et kundeforhold der @AJ ?

Svar