Ikke akkurat MC, men close enough - Snøscooter

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Ikke akkurat MC, men close enough - Snøscooter

Legg inn av Erik.H.M »

Hei!
Er 18 år, har A2 lappen, og skal i vinterferien til Funesdalen i Sverige for å kjøre snøscooter :vs
Men etter å ha gjort litt research, ser jeg at man må ha snøscooter-lappen for å kjøre (også i Sverige)... Det funker ikke for meg, da jeg ikke har den hersens s-lappen
Derfor lurer jeg på hvordan jeg kan få den. Har google litt, men fikk ikke de svarene jeg ville ha. Noen her inne med litt peiling?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ikke akkurat MC, men close enough - Snøscooter

Legg inn av AJ »

Snakket med en MC sjåførlærer i dag da jeg var innom en av bilbutikkene her jeg bor. Han kunne fortelle at han vurderer å utvide tilbudet sitt til også å gjelde snøscooter. Dette fordi det ligger i løypa en oppmykning av regelverket for snøscooterkjøring hvor kommunene i en viss grad kan bestemme hvor det skal gis anledning til å kjøre.
Tror andre kjøreskoler tenker det samme.
Men det er nok litt tidlig enda til at de tar skrittet fullt ut siden mange er usikre på hva denne oppmykningen egentlig vil bety...
Blir neppe frislipp av snøscootere i utstrakt grad sør for Finnmaksvidda, vil jeg tro... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6958
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ikke akkurat MC, men close enough - Snøscooter

Legg inn av kjellv »

Det ser ut som det i dag kun er mulig å få klasse S i førerkortet ved å kjøre opp med snøscooter.
http://www.vegvesen.no/forerkort/har-fo ... lasse+S%29

freezvik
Innlegg: 83
Registrert: 04 jan 2016, 18:27
Motorsykkelen din: tempo swing 150

Re: Ikke akkurat MC, men close enough - Snøscooter

Legg inn av freezvik »

Vet ikke hvor du holder til? Men når jeg tok kursene gjorde vi det i hattfjelldal. Kurs som tar 1 helg, hvor du kan kjøre egen skuter eller låne. Ta lappen i norge og ikke i swe, da sertifikatet for snøskuter tatt i norge er gyldig i norge og swe, mens hvis du tar det i swe så er det kun gyldig der :)

sent fra min oppvaskmaskin

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Ikke akkurat MC, men close enough - Snøscooter

Legg inn av Erik.H.M »

Jeg bor i Sarpsborg (Østfold), men er mye i Trøndelag :D skal ikke være noe problem å ta lappen der. Må bare finne et sted der jeg kan ta lappen først.
Hvor mye koster det? Sånn Ca.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

freezvik
Innlegg: 83
Registrert: 04 jan 2016, 18:27
Motorsykkelen din: tempo swing 150

Re: Ikke akkurat MC, men close enough - Snøscooter

Legg inn av freezvik »

Jeg betalte 7000,- med leie av skuter. Da får du lastesikkringskurs med

sent fra min oppvaskmaskin

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Ikke akkurat MC, men close enough - Snøscooter

Legg inn av Erik.H.M »

Takk :thumleft
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Ikke akkurat MC, men close enough - Snøscooter

Legg inn av 45316 »

Vet ikke om du har noe tilhold på Hamar, men drive trafikkskole på Hamar har kjørt mange kurs i år, men er ferdige for sesongen nå.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

PoseFant
Innlegg: 49
Registrert: 17 jun 2015, 13:39
Motorsykkelen din: Harley Davidson
Sted: Vestfold

Re: Ikke akkurat MC, men close enough - Snøscooter

Legg inn av PoseFant »

Som nevnt tidligere, pass på å utvide til S i Norge, de eneste kursene som er gyldige fra utlandet er Yrkessjåførkurs fra Litauen, Polen osv.
Det er fordi de er trygge sjåfører i Norge, mens svenske scootersjåfører i Norge er en fare for seg selv og andre, bla fordi de ikke vet reglene for når man kan starte føreropplæring på førerkortklasser de ikke har og antall skiltgrupper i Norge.

Svar