Med MC på fjelltur

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Krsand70
Innlegg: 17
Registrert: 12 aug 2015, 11:43
Motorsykkelen din: Triumph Sprint ST 955i 1999

Med MC på fjelltur

Legg inn av Krsand70 »

Er interessert i å dra på fjellturer rundt om i Norge. Enten overnatte på turisthytter, eller med telt.

Det jeg ikke vil, er å parkere sykkelen i ensomhet på en bortgjemt grusvei.

Er det noen der ute som har erfaringer ?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Med MC på fjelltur

Legg inn av Bjerknez »

Har vert på vestlandet en del ganger med sykkelen samt ligget i hytter og sykkelen kan man i de fleste tillfeller parkere rett på utsiden av hytta. Hotell blir litt værre, så sant ikke su finner hoteller med gode parkeringsmulighter. Er ikke flust av dem tror jeg...

Kjøper du stort nok telt kan du jo ha sykkelen med deg i teltet. Kan være vrient å parkere sykkelen sin i utmark hvis du ikke har med deg et flatt underlag til støtten.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Med MC på fjelltur

Legg inn av kjellv »

Ingenting er som å våkne i telt på høyfjellet av Heiloens morgenkonsert :-)

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Med MC på fjelltur

Legg inn av Voksen »

Krsand70 skrev:Er interessert i å dra på fjellturer rundt om i Norge. Enten overnatte på turisthytter, eller med telt.

Det jeg ikke vil, er å parkere sykkelen i ensomhet på en bortgjemt grusvei.

Er det noen der ute som har erfaringer ?
Har ikke erfaringer med overnatting, men med dagsturer på fjellet. Min filosofi er at kjeltringene holder ikke til på bortgjemte grusveier inne på fjellet.
Som AJ skriver så er en plate til å ha under støtten god å ha med seg.

Brukeravatar
Krsand70
Innlegg: 17
Registrert: 12 aug 2015, 11:43
Motorsykkelen din: Triumph Sprint ST 955i 1999

Re: Med MC på fjelltur

Legg inn av Krsand70 »

Satser i grunn på å kunne parkere ved hoteller.

Kjeltringer holder seg nok på hovedveier. Det er noe å tenke på, tror jeg nok.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Med MC på fjelltur

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du parkerer motorsykkelen litt strategisk til utenfor en hytte etc. slik at en evt. tyv MÅ lage litt lurveleven for å få stjålet den så tror jeg du er rimelig trygg. Skaff deg en alarm også. Da vet du vartfall at så lenge du ikke hører noe så står sykkelen der dagen etterpå. Sett den feks. utenfor soverommsvinduet eller noe.

På hoteller blir dte mer problematisk for det er vel ikke veldig mange hoteller som tilbyr parkering i låst garasje. Jada, det finnes noen, men de koster gjerne skjorta og all glede forsvinner vertfall hos meg så fort jeg beveger meg inn på et hotell. Blir liksom så upersonlig og overfladisk.

Så jeg holder en knapp på hytter. Det er billigere, du har bedre plass, du kan ordne deg mat selv, er hyggeligere hvis man er flere etc. Ofte er også mange hytter strategisk plassert slik at man kan være heldig med flott utsikt etc.

Brukeravatar
Krsand70
Innlegg: 17
Registrert: 12 aug 2015, 11:43
Motorsykkelen din: Triumph Sprint ST 955i 1999

Re: Med MC på fjelltur

Legg inn av Krsand70 »

Takker for alle svar. Gleder meg allerede !

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Med MC på fjelltur

Legg inn av gsx750_80 »

Voksen skrev:
Krsand70 skrev:Er interessert i å dra på fjellturer rundt om i Norge. Enten overnatte på turisthytter, eller med telt.

Det jeg ikke vil, er å parkere sykkelen i ensomhet på en bortgjemt grusvei.

Er det noen der ute som har erfaringer ?
Har ikke erfaringer med overnatting, men med dagsturer på fjellet. Min filosofi er at kjeltringene holder ikke til på bortgjemte grusveier inne på fjellet.
Som AJ skriver så er en plate til å ha under støtten god å ha med seg.
Eller klem flat en brus- eller ølboks, så har du underlag for støtta.
mvh

-gsx750_80

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Med MC på fjelltur

Legg inn av SverreOlsen »

Kjøp en kraftig hengelås og en godt herda waier med løkka i hver enda, kan du låse den fast i hytta, pluss skivelås med alarm. Da blir det for mye styr med å stjele den. Tviler det er så mange som leiter etter mcer på fjellet for å si det sånn. Kosa deg på tur da! :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37889
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Med MC på fjelltur

Legg inn av AJ »

gsx750_80 skrev: Eller klem flat en brus- eller ølboks, så har du underlag for støtta.
Gjerne et par-tre stykker. Funker helt optimalt :thumleft .
Noe vi erfarte på Norgestreffet i Sandnes sommeren 2015 på jordet der vi campet på stille område.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Med MC på fjelltur

Legg inn av gsx750_80 »

SverreOlsen skrev:Kjøp en kraftig hengelås og en godt herda waier med løkka i hver enda, kan du låse den fast i hytta, pluss skivelås med alarm. Da blir det for mye styr med å stjele den. Tviler det er så mange som leiter etter mcer på fjellet for å si det sånn. Kosa deg på tur da! :)
Stort sett vil jeg tro man får ha sykkelen i fred på fjellet, ja. En som ikke var så heldig var en som fikk felgene stjålet og bilen vandalisert.
Det var ikke i Norge, men i nærheten av der jeg for tiden befinner meg i California;
https://www.flickr.com/photos/davidwken ... 2121281864 .
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Krsand70
Innlegg: 17
Registrert: 12 aug 2015, 11:43
Motorsykkelen din: Triumph Sprint ST 955i 1999

Re: Med MC på fjelltur

Legg inn av Krsand70 »

Veldig bra. Gode råd for en nybegynner. Alt er notert !

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Med MC på fjelltur

Legg inn av spidair »

Bare husk å fjerne låser FØR du koster avgårde... Holdt på å koste avgårde selv dagen etter at jeg hadde lås på fordekket, fordi jeg glemte det, og jeg kan tenke meg at det hadde blitt noen stygge skader på fordekket og andre steder om jeg hadde gjort det, da låsen ikke gir seg så lett......

Etter det begynte jeg å feste en strikk rundt tennings nøkkelen for å huske på det hver gang jeg hadde låsen på... Husken er ikke så god lenger... :)

Har en sykkel som stort sett ikke er så populær da, men det er greit å låse for det, i det minste så vanskliggjør det tyveriet litt (de kan ikke trille den i det minste) og gir meg muligheten til å høre det når sykkelen står utenfor soverommet mitt...

Pug-Nose
Innlegg: 57
Registrert: 16 feb 2012, 22:29
Motorsykkelen din: Svensk symaskin

Re: Med MC på fjelltur

Legg inn av Pug-Nose »

Synes folk er litt for nervøse i denne tråden. Mistenker at det er mye større sjanse at noen er interesserte i sykkelen i tettbygde strøk (byer) enn midt på fjellet. Planlegger du å stikke fra sykkelen lenge av gangen (dagesvis)?

Kjettinger og lignende er jo veldig mye å drasse med seg på tur. Jeg hadde satset på en skivelås og et regntrekk som skjuler mesteparten av sykkelen. Dette tar liten plass.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Med MC på fjelltur

Legg inn av kjellv »

Pug-Nose skrev:Synes folk er litt for nervøse i denne tråden. Mistenker at det er mye større sjanse at noen er interesserte i sykkelen i tettbygde strøk (byer) enn midt på fjellet. Planlegger du å stikke fra sykkelen lenge av gangen (dagesvis)?

Kjettinger og lignende er jo veldig mye å drasse med seg på tur. Jeg hadde satset på en skivelås og et regntrekk som skjuler mesteparten av sykkelen. Dette tar liten plass.
Jeg er ganske enig med deg. Risiko for tyveri er nesten lik null i slike sammenhenger som denne tråden omhandler. Spesielt om du ligger i telt noen meter fra sykkelen. INGEN vil stjele der. Husk at tyvradder og anna fantepakk er mest et storbyfenomen. Lite sånt utover bygdene.

Svar