Kalleklovn sin sirukusblogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37880
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kalleklovn sin sirukusblogg

Legg inn av AJ »

Hva med Dazzne?

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... e&_sacat=0

Bilde

Kjøpte meg et slikt høsten 2015 og fikk nylig festebraketter til hjelm og sykkel og ekstra batteri og lader - tilsammen under 1000-lappen.
Lite og hendig kamera, som jeg er veldig spent på å få prøvd.
Ser ut til å være av god kvalitet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kalleklovn sin sirukusblogg

Legg inn av Bjerknez »

kalleklovn skrev:Jeg gjør ikke annet for tiden enn å vente på utstyret som jeg har bestilt og se på youtube filmer. Haha.

MEN. Jeg tenkte litt på dette med GoPro eller lignende? Er det å anbefale som kjøp da jeg ønsker å filme litt, eller er det bedre og billigere alternativer der ute? Jeg tenkte også på dette med GPS og GPS-holder. Noe å anbefale? Ønsker så lite ledninger og tull som mulig. Tenkte også å få til ett 12v uttak i området ved styret. Noen tips her?
GoPro er gull, og hvis du vil ha en slik plassering som jeg hadde på min så må du kjøpe en slik ram mount adapter som du fester i styrekronen. Det hullet i midten. Da får du en perfekt plassering. Vil du ha kamera på hjelmen så annbefaler jeg kanskje ikke GpPro. Ikke fordi det er dårlig,mmen fordi jeg mener andre kameraer ser bedre ut og ikke bygger så mye ut på siden. Da kan jeg annbefale Drift Ghost S HD. Har hatt en slik også. Jeg har også hatt GPS på sykkelen i tillegg til kamera (TomTom Rider) men da begynner det å bli seriøst trangt om plassen på styret. Krever litt fikling å få til festet. Styrekronen da det går AKKURAT ikke. Men med plasthammer og stanley kniv går det helt fint. Skal du i tillegg ha 12V på styret ved siden av at du også får en slik bryter til varmeholkene du har bestillt så vil sykkelen din snart se ut som dashbordet på en Gold Wing. Da mangler du bare askebeger og kaffetrakter :lol

Jeg ba Graarud om å montere 12V under salen, slik at jeg kunne koble til en ledning der som gikk opp i tankveska og inn i batteribanken, som igjen ga strøm til GPS, kamera etc. Men jeg fant ut at jeg ikke hadde bruk for 12V under salen for lading av batteribanker, så jeg brukte kun batteribanker.

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Kalleklovn sin sirukusblogg

Legg inn av kalleklovn »

Takk for hete tips. Som du nevner er kanskje batteribank mye lurere. Får se hvordan det blir med gps og gopro :) Får se litt rundt ;)
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37880
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kalleklovn sin sirukusblogg

Legg inn av AJ »

Har også et Contour kamera, som jeg synes funker bra. Ut fra hva jeg har av kunnskap på området. Hvilket er ganske lite... :redface

Uansett. Denne videoen er tatt med Contour Roam kameraet mitt:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=H23DMD4U3Fc[/video]

Musikk jeg la til er fjernet pga. rettighetskrav, ser jeg... :-k

Ja, ja... blir en stille og rolig tur, da... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Kalleklovn sin sirukusblogg

Legg inn av Fsva »

Jeg vurderte å montere 12V uttak, men fant ut at det er veldig lett å bare ta med en oppladbar batteripakke/powerbank :P Jeg har bare en 2000mah som jeg lader mobilen med. For under 400kr får du 15000mah batteripakke. Den burde jo holde liv i GoPro og GPS i noen timer?
http://www.multicom.no/deltaco-pb-1051- ... 8/p7681354


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kalleklovn sin sirukusblogg

Legg inn av Bjerknez »

På dturene jeg har vert på så har jeg helt fint kar meg med to batteribanker. Ofte bruker jeg bare den ene også. Bare du husker å sette dem på lading med en gang du er på hytta, hotellet etc. Så går det bra. De største må ofte ha rundt 8 -10 timer for å lades opp. GoPro kameraet trekker jo ikke så mye strøm, men mobilen er nok den som sluker mest. For ikke å snakke om iPad etc. En nettbrett mener jeg å ha lest har et 10.000mah batteri så akkurat denne ville jeg kanskje ladet utenom.

Jeg annbefaler å heller kjøpe to batteribanker på 10.000mah kontra en på 20.000mah. Du får flere usb porter samt at du alltid har en reserve.

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Kalleklovn sin sirukusblogg

Legg inn av kalleklovn »

Takker igjen for fine tips.

AJ; Jeg har sett litt på det kameraet og også prøvd det hos min bror. Syns det virker veldig greit til en ok penge.

Bjerknez, Fsva: Når det gjelder batteribanker har jeg allerede en. Jeg ser ikke for meg at jeg skal ta med iPad osv når jeg skal på tur. Blir mobil, og eventuelt gps + actionkamera.

Jeg tenkte også på dette med tur. Jeg har allerede skrevet en tråd i forhold til tur ned til Kroatia, men forstår om det kanskje blir drøyt for noe. Derfor tenkte jeg at man kanskje skulle ha fått til en tur nordover på flotte veier og opp i fjell og dal. Blir vel å endre den tidligere tråden for å få med noen. Bjerknez er ved alltid med på en god tur så lenge han får kaffen sin :)
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kalleklovn sin sirukusblogg

Legg inn av Bjerknez »

kalleklovn skrev:Takker igjen for fine tips.

Bjerknez, Fsva: Når det gjelder batteribanker har jeg allerede en. Jeg ser ikke for meg at jeg skal ta med iPad osv når jeg skal på tur. Blir mobil, og eventuelt gps + actionkamera.

Jeg tenkte også på dette med tur. Jeg har allerede skrevet en tråd i forhold til tur ned til Kroatia, men forstår om det kanskje blir drøyt for noe. Derfor tenkte jeg at man kanskje skulle ha fått til en tur nordover på flotte veier og opp i fjell og dal. Blir vel å endre den tidligere tråden for å få med noen. Bjerknez er ved alltid med på en god tur så lenge han får kaffen sin :)
Vet ikke hvor stor batteribank du har, men ofte så overdriver man veldig når man beregner hvor mye man trenger. Man må tenke på at mobilbatteriet uansett stort sett varer en hel dag så denne kan derfor stort sett lades utenom. GoPro batteriet klarer vel rundt 1.5 time med filming i praksis og hvor ofte er det man egentlig filmer 1.5 timer i løpet av en dag? GPS'en og instruksene får jeg trådløst via telefonen på øret og telefonen klarer uansett stort sett og holde ut en kjøredag. En ekstern GPS derimot har et ganske så elendig batteri orginalt så denne bør være koblet til strøm hele tiden. Var vel noe av grunnen til at jeg solgte den. Ble mye styr og fikling med denne.

Så i praksis så trenger man egentlig ikke så veldig mye strøm så lenge man får ladet når man kommer frem etter en dag med kjøring. Skal du sove i telt etc. hvor du ikke har mulighet for å lade opp, så stiller det seg annerledes. Men på motorsykkeltur så handler det vel bare om å ha strøm no fra man kjører til turen er over den dagen.

Jeg tror du i praksis kommer veldig langt med 6000mah. Men dem er jo ikke veldig dyre, så kanskje greit å kjøpe en på 10-15 mah. Eller evt. flere små.

Den Kroatsia turen må jeg komme tilbake til Kalleklovn. Har skjedd en del småting på hjemmefronten som gjør at jeg ikke kan planlegge slike store prosjekter i en tidlig fase. Men du store... JA... jeg har lyst! :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kalleklovn sin sirukusblogg

Legg inn av Bjerknez »

Må bare nevne at det å legge opp 12V under salen koster ikke stort og da har du vertfall muligheten til å lade feks. den ene batteribanken på tur mens du bruker den andre feks. Alltid kjekt og ha når jeg tenker meg om, selv om ikke jeg brukte 12V uttaket. På lange utlandsturer etc. så hadde jeg nok vært tryggere med en slik 12V under salen.

Husker ikke hva jeg betalte, men rundt 1000-lappen inkludert alt mener jeg å erindre...

Vil ikke annbefale deg å feste en slik til styret. Det blir fort litt jalla. Så sant du da ikke finner noe som kan fastmonteres samt skjules. Det må jo også være vanntett etc.

På en GoldWing/store Adventure sykler er dte helt greit for der har man som oftest plass til slikt samt at alt skules bak vindskjerm etc. men på en Street Triple så vil alt synes samt ligge åpent.

Mitt råd er å få tak i seg en skikkelig tankveske som er vanntett. De gangene du skal på langturer og trenger tilgang til 12V uttaket så strekker du ledning fra 12V uttaket under salen og opp i tankvesken. I tankvesken kan du ha en fordeler slik at du kan strekek kabel derfra og ut til feks. GPS/GoPro etc. Da har du konstant strøm hele tiden og det beste av alt så slipper du og ha noe fastmontert. :thumleft

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Kalleklovn sin sirukusblogg

Legg inn av SverreOlsen »

Trenger ikke å koste mye, barre huske å legge opp en egen sikring :-) Har lagt opp på de fleste syklene eg har hatt. Tenkte å prøve ut denne http://webshop.nettbaat.no/products/usb ... ontakt-12v på xj 600, han før meg har fått lagt opp biltema sin under salen, men var litt fuktig så fjernett den.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kalleklovn sin sirukusblogg

Legg inn av Bjerknez »

Joda, jeg er ganske overbevist om at det er rimelig enkelt å legge opp noe slikt under salen. Batteriet er jo også under der. Men min ble ikke koblet til batteriet men direkte til samme kurs som varmeholkene er på. Mange kobler direkte til samme kurs som skiltlyset eller baklyset men jeg fikk beskjed om at det KUNNE by på problemer da denne kursen kunne blie for liten.

Man kan sikkert koble den direkte til batteriet med sikring i mellom, men jeg ville lagt opp slik at alt kuttes når tenningen skrus av. Da slipper man å glemme noe som ligger på lading og suger sykkelen tom for strøm.

Jeg ville gjort dette skikkelig. Koster ikke all verden å få Graarud til å gjøre dette heller. Sørg for at koblingene under salen er vanntette. Kan bli vått under der også.

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Kalleklovn sin sirukusblogg

Legg inn av kalleklovn »

Det blir nok en vurdering etter hvert det her. Vet ikke helt om behovet egentlig er så stort. Tenkte vel bare at det kunne vært kjekt, men 1-2 batteribanker løser det meste. :)
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kalleklovn sin sirukusblogg

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vil tippe du kommer langt med batteribanker ja. Men en 12V under salen koster som sagt ikke veldig mye og kan være kjekk å ha på veldig lange turer. Spesielt hvis det innebærer overnatting i telt etc.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Kalleklovn sin sirukusblogg

Legg inn av SverreOlsen »

Holder meg til sykkler i litt annen prisklasse enn dere. Når en har sykkel til 100 k pluss så er det jo greit å få det gjort av fagfolk. Da har en jo eventuelt garanti på jobben og det er jo greit ved videre salg :-)

JLafton
Innlegg: 300
Registrert: 14 mai 2015, 20:15
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Tiger 800 XCA
Sted: Ringerike

Re: Kalleklovn sin sirukusblogg

Legg inn av JLafton »

Man kjønner man har valg adventure sykkel når Tiger'n har 3 12v utak mens din ikke leveres med det :D

Svar