Valg av ny MC - KJØPT: Aprilia Tuono V4R

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Leffy
Innlegg: 136
Registrert: 02 feb 2013, 15:47
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4R - Honda CBR1100XX
Sted: Hedmark

Valg av ny MC - KJØPT: Aprilia Tuono V4R

Legg inn av Leffy »

På utkikk etter ny sykkel igjen. Som tråden sier så har jeg vel så og si kommet frem til disse to. Utgangspunktet mitt er fabrikk ny sykkel.

Budsjettet mitt ligger på 200.000 så det blir da standard versjonen av Monsteren og evt S1000R med litt ekstra elektronikk. Jeg har bare hatt rekke motor og kjenner den ganske godt, men er også sugen på og prøve noe nytt.

Jeg er ikke den som er mest aktiv i kjøringa, så i utgangspunktet trenger jeg ikke alt av elektronikk som bl.a. man kan få på s1000r. Går stort sett i crusing og langturer. Har jeg plass til 50 - 80 liter bagasje så kommer jeg langt. Der liker jeg både løsningen til ducati og bmw.

Har sett på en del tester på youtube og jeg la merke til på en test fra 2014 monster at den ikke har girindikator eller tankmåler!? Girindikator kan jeg leve uten, men tankmåler? Gjelder også dette 2015 og 2016 modellene? Merkelig rart at det ikke skal være det på såpass nye modeller.

Da det kommer til BMW så er det en del som klager på den elektroniske demperen. Noen mener kanskje at det er uvant, mens andre mener at fordelen med den ligger på banekjøring. Men som sagt så er ikke det noe must for min del, men kunne vært artig og høre hva folk syns om den iallefall. Det som frister mest med ekstrautstyr på bmw'n er cruisekontroll og quickshifter.

Jeg regner med at sittestillingene på disse to er nokså like. Noen som har erfaringer med disse to og kan komme med noen kloke ord?
Sist redigert av Leffy den 21 des 2015, 19:12, redigert 1 gang totalt.
The only thing better than a motorcycle... Is a woman riding one.

#IfYouDontRideYouDontKnow

Mine Bilder

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av Tommas »

Har hatt S1000R, kjørte ca 8000km. Elektronisk demper synes jeg var helt utrolig bra (spesielt når man etterpå tester sykkel uten).
Quickshifter og cruisecontrol også helt topp! Men fortsatt så valgte jeg å bytte til Superduke, pga savn etter twin lyd og motorkarakter :thumleft

Må nesten se Monster i levende live, men i dette tilfellet hadde jeg valgt S1000R. Virker rett og slett som man får mye mer for pengene. Ha da i mente at jeg ikke har prøvd Ducati Monster siden 2001 eller noe ;-)

Brukeravatar
Leffy
Innlegg: 136
Registrert: 02 feb 2013, 15:47
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4R - Honda CBR1100XX
Sted: Hedmark

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av Leffy »

Takk for svar. Ja man for nok mer for pengene for BMW'n virker det som. Tror jeg nesten må bare vente til våren igjen for prøvekjøring for en gangs skyld. Skal man se litt praktisk på det og så har jeg BMW forhandler 45 minutter unna, kontra Løvaas som ligger 3 timer unna.

Kjøpte du din ny? Vet du sånn ca hvor lang tid det er på bestilling av ny mc? Det kommer vel sikkert ann på merke, men skulle helst hatt førstegangsservice før europaturen i juli. Blir vel kanskje og knapp tid hvis jeg ikke får bestilt noe før i slutten av april og det er ett par måneder leveringstid.
The only thing better than a motorcycle... Is a woman riding one.

#IfYouDontRideYouDontKnow

Mine Bilder

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Monster 1200 og BMW S1000R er egentlig to helt forskjellige sykler i samme segment. I forhold til pris vil jeg påstå at BMW'en gir deg mer bang for the bucks. Men så teller jo smaken inn også når dte kommer til utseende etc. Har sansen for utseendet på Monster 1200 selv, men selv om jeg ikke har kjørt en Monster så ville jeg nok ikke vurdert denne i spesiell grad for egen del. Da ville jeg mye heller siktet på KTM 1290 SuperDuke R som jeg kanskje mener er nærmere Monsteren enn BMW'en, vertfall når det kommer til motorkarakteristikk.

Hvis du kan leve med litt "tammere" lyd så mener jeg du bør ta en titt på S1000R. Nå vet ikke jeg hvor opptatt du er av motor og ytelse, men jeg og Tommas (Tommas har en 1290 SuperDuke R) tok noen uhøytidelige aksellerasjonstester nå i sommer og disse to syklene er tilnærmet like raske i aksellerasjonen. Det handler bare om hvilket gir man bruker. Han tok meg den ene gangen og jeg han den andre gangen. Kjørestil og guts teller også inn her. Hjulløft får man med begge. Monsteren vet jeg ikke hvordan føles i så måte, men jeg vil tippe den vanlige Monster 1200 ikke rekker heeelt opp til BMW'en og KTM'en når det kommer til ytelser. Men som sagt bare synsinger.

MEN!... du skriver at du ikke "trenger" noe elektronikk samt at du ønsker en mer turorientert sykkel med plass til baggasje etc. og da vil jeg faktisk annbefale deg å ta en nærmer titt på KTM 1290 SuperDuke. Du sitter mer oppreist på denne og salen er hakket mer behagelig. En virkelig artig sykkel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Kjøpte du din ny? Vet du sånn ca hvor lang tid det er på bestilling av ny mc? Det kommer vel sikkert ann på merke, men skulle helst hatt førstegangsservice før europaturen i juli. Blir vel kanskje og knapp tid hvis jeg ikke får bestilt noe før i slutten av april og det er ett par måneder leveringstid.
Jeg tror BMW'en er såpass populær at den er rimelig lett å få tak i. Jeg bestilte min klin ny nå i sommer og det var midt i sesongen. Dem hadde en på lager i Sverige og det tok kun tre dager fra bestilling til den sto klar i butikken for henting. Hvis den måtte produseres først (noe jeg fikk intrykk av var vanlig når man kjøpte klin ny BMW) så måtte man påregne 3-4 uker fra bestilling. Mener forhandler sa det til meg.

Med BMW'en så følger det også med 24-timers gratis veihjelp hvis du får motorstopp eller andre ting som gjør at du må avbryte turen. Med gratis så mener jeg da hvis det er en feil med sykkelen som dekkes av garantien. Da dekkes også overnatting og evt. lån av motorsykkel/bil hvis tilgjengelig.

Jeg ser for meg at BMW har et velfungerende apparat og det er mange forhandlere rundt om kring som har kompetanse om nettopp BMW. For meg så teller dette relativt mye.

Brukeravatar
Leffy
Innlegg: 136
Registrert: 02 feb 2013, 15:47
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4R - Honda CBR1100XX
Sted: Hedmark

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av Leffy »

Nå kjører jeg en 1100xx med 160hk og jeg liker den motoren utrolig godt. Jeg vil ha draget så jeg slipper og gire opp, ned, hit og dit hver eneste gang man bl.a. skal forbi trafikken. En V-twin da med 130hk eller en R4 med 150hk gjør vel den jobben like bra for min del regner jeg med. Sånn sportslig sett så er ikke jeg den som drar kneet lengst ned i svingene eller er på bakhjulet ut av hvert kryss, så den biten er ikke så veldig viktig. Frakjørt blir jeg allikevel, men en god akselerasjon fra "0-150km/t" sitter jeg pris på.

Jeg digger lyden av både R4 og V-twin så sånn sett så spiller det ikke noen rolle. Utseende messig så liker jeg både BMW, Ducati og KTM kontra Suzuki, Honda osv.

Har sett litt på SuperDuken også. Men i mitt tilfelle så er jeg kun 173cm over bakken med litt korte bein og salhøyden på KTM'n blir litt i høyeste laget, men det veier seg kanskje opp med at sykkelen er ganske lett, kontra "bussen" jeg har nå :) Det er nesten så jeg sitter med begge beina nedi på XX'n med salhøyde på 81cm, men dråget blir litt tung og håndtere for meg i død tilstand. KTM'n ligger vel på 84cm. Får vel kanskje også senkesett til 1290SD. Må i såfall sjekkes opp. Ducatien og BMW har vel 81cm, noe som gjorde at jeg kom fram til di to, samtidlig med det andre kravet jeg har. Men hvis det viser seg at det stemmer at Ducatien ikke har bl.a. tankmåler så er den uaktuell for min del.

Veldig bra med info Bjerknez. Her der det mye og vurdere utfra :thumleft
The only thing better than a motorcycle... Is a woman riding one.

#IfYouDontRideYouDontKnow

Mine Bilder

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Nå har ikke jeg kjørt din sykkel så klart og ei heller BMW S1000RR som er "storebroren" til S1000R, men det sies at S1000R har bedre drag og mer hester opp til rundt 9-10.000rpm og at den føles raskere på vanlig landeveiskjøring. S1000R drar som pokker, javnt og trudd og det er aldri noen form for ujavn gange uansett turtall. Den drar jevnt og fint fra 2.000rpm. og den våkner virkelig til liv fra 6-7.000rpm og derfra og opp til rødmerkingen er det halleluja.

Det beste med BMW'en er rett og slett de elektroniske demperne. Det at den også har girindikator OG tankmåler (tenke seg til) er for meg et stort pluss. At en MC i dag ikke har tankmåler føles rart for min del. Bør være en grunnleggende greie spør du meg.

Men for all del. Jeg har også sansen for Monster 1200. Har som nevnt ikke kjørt den, men jeg liker konseptet og utseendet. Men skulle jeg hatt en Monster så hadde det blitt R-utgaven. Å kjøpe den "rimeligste" modellen av den rimeligste sykkeltypen fra Ducati hadde ikke jeg gjort. Ikke for at det er noe galt med den, men det blir litt som å kjøpe en BMW M5 med hjulkapsler. Men det er smak og behag så klart.

Men som sagt, to ganske forskjellige sykler du titter på her, vertfall når det kommer til motorkaraktersistikk. Det hele koker ned til om du vil ha en skalpell eller en samekniv.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Må bare legge til følgende:

Det med høyden på sykkelen har jeg aldri sett på som noe problem. Jeg er 182cm. høy og har vel ganske normal lengde på beina og jeg gikk rett fra min og til KTM 1290 SuperDuke R og at den var høyere tenkte jeg ikke på en gang. Det som er viktigere i mine øyne er at beinvinkelen når man sitter med føttene plantet på forhvilerene er "riktig" i forhold til hva man ønsker.

men det er nå min mening :)

Brukeravatar
Leffy
Innlegg: 136
Registrert: 02 feb 2013, 15:47
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4R - Honda CBR1100XX
Sted: Hedmark

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av Leffy »

Bjerknez skrev:Nå har ikke jeg kjørt din sykkel så klart og ei heller BMW S1000RR som er "storebroren" til S1000R, men det sies at S1000R har bedre drag og mer hester opp til rundt 9-10.000rpm og at den føles raskere på vanlig landeveiskjøring. S1000R drar som pokker, javnt og trudd og det er aldri noen form for ujavn gange uansett turtall. Den drar jevnt og fint fra 2.000rpm. og den våkner virkelig til liv fra 6-7.000rpm og derfra og opp til rødmerkingen er det halleluja.
Det høres bra ut. Mellom 5-10.000rpm på XX'n drar det mer en bra nok for meg. Knapt nok vært over 10.000rpm.
Bjerknez skrev:Det beste med BMW'en er rett og slett de elektroniske demperne. Det at den også har girindikator OG tankmåler (tenke seg til) er for meg et stort pluss. At en MC i dag ikke har tankmåler føles rart for min del. Bør være en grunnleggende greie spør du meg.
Okay, det er bra. Da har jeg fått noe hørt noe positivt om di også. Ellers så er jeg helt enig i det du sier her.
Bjerknez skrev:Men for all del. Jeg har også sansen for Monster 1200. Har som nevnt ikke kjørt den, men jeg liker konseptet og utseendet. Men skulle jeg hatt en Monster så hadde det blitt R-utgaven. Å kjøpe den "rimeligste" modellen av den rimeligste sykkeltypen fra Ducati hadde ikke jeg gjort. Ikke for at det er noe galt med den, men det blir litt som å kjøpe en BMW M5 med hjulkapsler. Men det er smak og behag så klart.
Har helt klart tenkt på det samme. Men jeg synes ikke prisen forsvarer seg for S modellen, da man tenker på hvor mye man kan få av utstyr på S1000R. Og skal man opp på R modellen, blir det alt for dyrt for min del. Da kommer SuperDuken først i rekken uansett.
Bjerknez skrev:Men som sagt, to ganske forskjellige sykler du titter på her, vertfall når det kommer til motorkaraktersistikk. Det hele koker ned til om du vil ha en skalpell eller en samekniv.
Hehe, ja det er noe med det. Har bare den svakheten at jeg alltid begynner og se på MC om vinteren. Handlet alle mine med snø på bakken :roll Jeg vet hva jeg får med en R4, men tanken på og prøve noe nytt lurte seg frem også.

Da det gjelder salhøyde har jeg aldri brydd meg om det heller, men det kom nå bare pga av XX'n ble for uhåndterlig for meg i død tilstand. Går fint og bevege den på rett underlag, men er det helling oppover bak og jeg må rygge står jeg stuck. Men er jo en gammel, stor og tung sykkel, så jeg tror jeg kunne fint klart meg på en SuperDuke. Den er jo "3 ganger" så lett også.

Hadde en 2011 Kawa Z750 og den veier kun 10kg mindre enn XX'n og med høyere salhøyde, men den var ikke noe problem og håndtere iallefall.
The only thing better than a motorcycle... Is a woman riding one.

#IfYouDontRideYouDontKnow

Mine Bilder

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av hakhap »

Bare for si mot Bjerknez litt har du sett noe på Aprilia Tuono V4 1100 RR eller Factory nydelig V4 lyd :)

Ellers er det nok ett vanskelig valg mellom de syklene

mispelled with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Leffy
Innlegg: 136
Registrert: 02 feb 2013, 15:47
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4R - Honda CBR1100XX
Sted: Hedmark

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av Leffy »

Sinnsykt rå sykkel hakhap. Mente den var sjukt dyr så jeg har ikke sett etter Tuono i det hele tatt i denne sammenheng. Er nok 1100 jeg har fått den stive prisen i fra. V4R APRC Passer budskjettet mitt ganske bra ser jeg. Vet du noe om hvordan det er med bagasjemuligheter på denne? Har de noen fine løsninger? Hvordan er kjørestillingen?
The only thing better than a motorcycle... Is a woman riding one.

#IfYouDontRideYouDontKnow

Mine Bilder

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Må si meg enig med Hakhap her. Glemte helt av Aprilliaen :thumleft

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av hakhap »

Leffy skrev:Sinnsykt rå sykkel hakhap. Mente den var sjukt dyr så jeg har ikke sett etter Tuono i det hele tatt i denne sammenheng. Er nok 1100 jeg har fått den stive prisen i fra. V4R APRC Passer budskjettet mitt ganske bra ser jeg. Vet du noe om hvordan det er med bagasjemuligheter på denne? Har de noen fine løsninger? Hvordan er kjørestillingen?
Det finnes noen bagasje muligheter, jeg ser på å skaffe dette systemet men det finnes og et system fra Hepco Becker med topbox, et annet system med softbags som er populert er Ventura og utover det finnes det Kriega, som jeg og bruker, og givi har noen soft bags å "slenge" over salen.

Er nok mer bagasje løsninger for de andre syklene, but where is the fun in that :D , her er en tråd på aprilia forum om bagasje
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Leffy
Innlegg: 136
Registrert: 02 feb 2013, 15:47
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4R - Honda CBR1100XX
Sted: Hedmark

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av Leffy »

Se her ja. Her er det muligheter. Jeg trenger jo ikke særlig mye mer, få på en tanktveske så kommer jeg langt. Var jo på finn.no asap og der sto det jo en i drømmefargen. Riktig nok pent brukt, men om jeg sparer 50k så griner jeg ikke over det, myyye sykkel igjen der. 2014 overligger fra monsterbike også. Nå fikk jeg litt og tenke på, igjen... :)
The only thing better than a motorcycle... Is a woman riding one.

#IfYouDontRideYouDontKnow

Mine Bilder

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Valg av ny MC - Ducati Monster 1200 vs BMW S1000R

Legg inn av Tommas »

Du har skaffet deg et deilig luksusproblem i det minste ;-)

Svar