Forbrems som ligger på

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Forbrems som ligger på

Legg inn av vim »

Noen bremseeksperter her?

Har skiftet klosser, luftet og gjort ren kalipere og stempler (GRUNDIG) foran på min K9 GSXR 750, men like forbannad, ligger klossene litt på. Hjulet snurrer en halv runde, før det stopper.
Stemplene er gullende rene og jeg har smurt opp med bremsevæske. Det er ikke mulig å få det renere, uten å bytte stempler og foringer.
Likevel, føles stemplene trege og krever litt kraft for i klemmes tilbake. De beveger seg jevnt og fint og alle stemplene på begge sider oppfører seg helt likt.
Det blir ikke varmgang ved kjøring, men jeg merker jo at det er ørlitegrann motstand når jeg ruller sakte i fri ved parkering o.l.
Jeg har også renset skiver og sjekket at de "flyter" som de skal. Skivene er originale. Det er ikke for mye væske i beholderen.
Sykkelen har gått 7000 km. bare.

Spørsmålet er om jeg bare skal ignorere det?
Fastslå at det er sånn Tokico kaliperne er (den flunke nye GSX650FA som jeg nettop solgte, var akkurat på samme måte)?
Levere kaliperne til overhaling?
Er dette noe alle irriterer seg over og bytter til Brembo før man klikker helt?
Annet?

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Forbrems som ligger på

Legg inn av Voksen »

Hvis det ikke blir varmgang under kjøring så tar ikke bremsene opp noe energi heller, dvs at de ikke ligger på.
La det være sånn og ikke skru i stykker noe som virker.

ZZR-Erling

Re: Forbrems som ligger på

Legg inn av ZZR-Erling »

Voksen skrev:Hvis det ikke blir varmgang under kjøring så tar ikke bremsene opp noe energi heller, dvs at de ikke ligger på.
La det være sånn og ikke skru i stykker noe som virker.
Enig

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Forbrems som ligger på

Legg inn av spidair »

Voksen skrev:Hvis det ikke blir varmgang under kjøring så tar ikke bremsene opp noe energi heller, dvs at de ikke ligger på.
.
Viktig å huske på at stemplene på skivebremser IKKE har noen tilbakevirkende kraft etter en brems, det er altså bremseskivene selv som "dytter" stemplene tilbake igjen. Og som Voksen sier, er det ikke varmgang der så er det ingenting å bekymre seg for.

Hvis bremseskiva og bremsene er glovarme (altså LANGT varmere enn de skal være etter en normal oppbremsing... IKKE ta direkte på bremsene etter en normal oppdremsing heller... Kjenn litt unna med hånden....) så kan det faktisk være gummi innlegget i bremse slangen som er synderen... Hadde dette problemet på en Chrysler engang, der bremsevæsken (mulig det var brukt feil bremsevæske før jeg kjøpte bilen..) hadde fått gummien til å svelle og den slapp derfor igjennom olje når jeg bremset, men klossene/stemplene har ingen tilsvarende kraft som dytter de tilbake og de ble derfor liggende mer eller mindre på... Jeg skrudde da av bremseslangen (etter å ha gitt stempler, skiver, og klosser samme behandling som deg uten å finne et eneste problem med dem...) og forsøkte å blåse trykkluft (10 bars trykk) gjennom bremseslangen og når det ikke gikk var det liten tvil hvor feilen lå...... Så det kan være noe å sjekke om problemet vedvarer...

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: Forbrems som ligger på

Legg inn av Lasse Liten »

Hvis du snurrer hjulet en halv runde, hvorpå det da kun på den siden henger er det jo skiven din som er litt skjev. Klossene skal ligge helt innpå, men ikke gi motstand.
Hvis det ikke blir varmgang og du ikke merker det hadde jeg forsøkt å glemme det.
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Forbrems som ligger på

Legg inn av vim »

Henger på begge sider og akkurat like mye.
Hvis jeg bender litt på skivene, så får jeg nok klaring til at hjulet snurrer fritt, men da må jo bremsehendelen pumpes et par ganger, før bremsene tar tak igjen. Det er, med andre ord, ekstremt små marginer før bremsene er helt OK. Tipper jeg smører meg med tålmodighet og ser hva som skjer, når de nye klossene har fått noen mil til våren.
Takk for innspill.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Forbrems som ligger på

Legg inn av Kjellrf »

Kan være bremsepumpa som ikke slipper opp alt trykk når du bremser. Fikk det problemet en gang på en sykkel hvor pinnen som gikk fra hendelen og inn i pumpa, stod feil vei. Den var nesten like brei i begge ender...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Forbrems som ligger på

Legg inn av vim »

Hmmm, kikket på det nå, men ser bare et hull som må passe med pinnen på pumpa og ingen andre deler som kan stå feil.
BRemsene ligger like mye på, med hendelen avmontert, så det er nok ikke det som er problemet. Dro pinnen på pumpa forsiktig ut, og det lettet heller ikke på trykket.
Dette legger jeg på is nå tror jeg og vurderer nye bremseslanger til våren.

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Forbrems som ligger på

Legg inn av Monstr »

Hadde samme problem på min på sensommeren i år, bare at der hang de på så det ble varmgang.

På min var det O-ringene i kaliperen som hadde svellet sånn at stemplene ikke gikk ordentlig tilbake. Skiftet disse, polerte stemplene med autosol, og problemet forsvant helt :-)

Husk på at selv om sykkelen din bare har gått 7 000km, så er den jo straks syv år gammel. Ikke uvanlig at sykler som brukes lite får problemer med O-ringer som sveller osv...

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Forbrems som ligger på

Legg inn av Voksen »

vim: Du lager deg bare ekstra arbeid med dette. Du skrev jo at GSX650FA hadde likedan bremser. Kan det tenkes at bremsene bare er sånn?
Som spidair skrev så er det ingen kraft som skyver stemplene tilbake igjen og derfor er det tight mellom klosser og skiver når bremsene ikke er i bruk.
Sånn er det bare. Det kan finnes mange årsaker til at bremser ikke virker som de skal, men er det nødvending å plukke sykkelen i biter for å eliminere bort alt sånn "just in case"?
Det er jo det å kjøre MC som er tingen.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Forbrems som ligger på

Legg inn av vim »

Voksen skrev:vim: Du lager deg bare ekstra arbeid med dette. Du skrev jo at GSX650FA hadde likedan bremser. Kan det tenkes at bremsene bare er sånn?
Som spidair skrev så er det ingen kraft som skyver stemplene tilbake igjen og derfor er det tight mellom klosser og skiver når bremsene ikke er i bruk.
Sånn er det bare. Det kan finnes mange årsaker til at bremser ikke virker som de skal, men er det nødvending å plukke sykkelen i biter for å eliminere bort alt sånn "just in case"?
Det er jo det å kjøre MC som er tingen.
Det har du rett i, men min erfaring er ikke bred nok med antall sykler, til å være skråskker uten å spørre.
Og så tenker jeg at 7 år gamle slanger uansett kanskje har godt av å byttes - særlig når nye ser bedre ut... :)

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Forbrems som ligger på

Legg inn av Voksen »

7 år gamle slanger er nye i forhold til mye annet. På bilene varer ofte slanger bilens levetid som kan være over 20 år. De slangene får oppleve salt og grus i store mengder, noe MCèr normalt ikke ferdes i. Hvis vi skulle bytte bremseslangene hvert 7.år så hadde slangeindustrien fått mye mer å gjøre.
Skjønner at du liker å ha det på stell, men det er ikke alltid ting blir bedre av å skrues på.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Forbrems som ligger på

Legg inn av cannon »

Helt enig med voksen. Og hvis TS er i tvil om slangene: prøv å lufte bremser, og bytt bremsevæske. Da får du testet flyt gjennom slangene samtidig som du gjør en relevant Service jobb. For meg høres dette helt normalt ut.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Forbrems som ligger på

Legg inn av vim »

Jeg hadde fra før skiftet klosser, skiftet bremsevæske, luftet bremser, vasket skiver, renset kaliper og stempel og smurt opp alt.
Har i tillegg tatt opp alt og dobbeltsjekket enda en gang.

I kveld har jeg atter en gang plukket f**nskapet fra hverandre, brukt store mengder sterkt og glovarmt såpevann (håper ingen pensjonister nå prøver å krysse plassen utenfor garasjen på glatte sko!), pusset skivene med smergelpapir, vasket og sprayrenset skivene, tatt ut klossene og pusset/vasket disse med bremserens, fjernet metallplatene som var på baksiden av klossene, smurt på kobberpasta istedet, vært nøye på å presse stemplene helt inn før montering, sørget for å ha lokket løst på væskebeholderen for å unngå undertrykk i beholderen, og montert det hele velsmurt og fint.

Og jaggu!
Nå ruller hjulet i hvert fall tre-fire runder uten alt for stor anstrengelse og jeg sier meg endelig fornyd!

Ikke godt å si hva som gjorde størst utslag, men løst er løst.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Forbrems som ligger på

Legg inn av Kjellrf »

vim skrev: Og så tenker jeg at 7 år gamle slanger uansett kanskje har godt av å byttes - særlig når nye ser bedre ut... :)
Vel, stålomspunnede bremseslanger gir mye bedre følelse på hendelen enn gummislanger, spesielt i forhold til noen år gamle slanger.
Har du gummislanger, virker de som ei blære, det tar litt lengre tid (vi snakker hundredeler, kanskje tidels sekunder på eldre slanger)før du har full bremseeffekt.
Men det værste er nok når du slipper opp bremsene igjen, da tar det også lengre tid før bremsene slipper.

Ett eksempel: du kjører i 100 km/t i en slakk sving, låser forhjulet og slipper derfor opp igjen. Hvis du har en fordrøyning på 1/10 sekund pga gamle gummislanger, betyr det at forhjulet har sklidd 3 meter ekstra uten kontroll før hjulet begynner å trille igjen.

Det kan være forskjellen på trynings eller ikke.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar