Gearkasse olje til CRF250X - Hjelp

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Gearkasse olje til CRF250X - Hjelp

Legg inn av Erik.H.M »

Hei. Har nylig begynt å kjøre enduro, og i den sammenheng må jeg også serve sykkelen min :thumleft
I verkstedboka står det at sykkelen skal ha 10w- 30 eller 10w - 40 olje (regner med at det er motorolje?). Da jeg skulle kjøpe dette hos Alf Graarud (Sarpsborg), ble jeg anbefalt å kjøpe "Bel Ray Transmission oil", med en densitet på 80w.

Mener folk her inne at jeg heller bør bruke denne oljen, framfor vanlig motorolje?
Jeg bruker vanligvis motul sin 10w-40 motorolje.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gearkasse olje til CRF250X - Hjelp

Legg inn av AJ »

Erik.H.M skrev:Hei. Har nylig begynt å kjøre enduro, og i den sammenheng må jeg også serve sykkelen min :thumleft
I verkstedboka står det at sykkelen skal ha 10w- 30 eller 10w - 40 olje (regner med at det er motorolje?). Da jeg skulle kjøpe dette hos Alf Graarud (Sarpsborg), ble jeg anbefalt å kjøpe "Bel Ray Transmission oil", med en densitet på 80w.

Mener folk her inne at jeg heller bør bruke denne oljen, framfor vanlig motorolje?
Jeg bruker vanligvis motul sin 10w-40 motorolje.
Syns dette høres betenkelig ut... :-k
Ikke minst siden oljepumpene i motoren er konstruert for motoroljeviskositet på opptil 40 med unntak opptil 60 (Moto Guzzi er blant disse) på enkelte motorsykler.
Høyere viskositet vil veldig sannsynlig påvirke pumpene evne til effektiv å smøre motoren slik den skal med girolje.
Girolje har vel neppe samme rensende egenskaper som motorolje, vil jeg tro... :scratch ?
Når dette er nevnt så er ikke jeg utpreget motorkyndig, men det jeg har skrevet ovenfor er det første som slår meg.

Rett eller galt? Det får de med mer peiling bedømme...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Gearkasse olje til CRF250X - Hjelp

Legg inn av ZZR-Erling »

10w40!

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Gearkasse olje til CRF250X - Hjelp

Legg inn av Erik.H.M »

Det er med andre ord bare til å dra tilbake for å sjekke om jeg kan bytte den til 10w-40 olje altså?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gearkasse olje til CRF250X - Hjelp

Legg inn av AJ »

Erik.H.M skrev:Det er med andre ord bare til å dra tilbake for å sjekke om jeg kan bytte den til 10w-40 olje altså?
Tru'kke det er no' særlig tvil om det, nei ;-)
Såpass har jeg fått med meg atZZR-Erling har peil på disse tingene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Gearkasse olje til CRF250X - Hjelp

Legg inn av kjellv »

Ser at oljefinneren til Castrol anbefaler Power1 4T 10W-30, altså motorolje.
Jeg kjenner ikke sykkelen, er dette en 2takt med separat girkasse?

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Gearkasse olje til CRF250X - Hjelp

Legg inn av Erik.H.M »

Er en 4t
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Gearkasse olje til CRF250X - Hjelp

Legg inn av kjellv »

Men separat olje på girkasse?
I Castrol ser det ut til å være 0,69 L på motor og 0,67 L på girkasse, uten at det står tydelig forklart.
Samme olje anbefales på begge steder.
Men hvis det er separat olje på girkassa er det ikke noe i veien for å bruke girolje der. Strengt tatt bedre egnet til gir den.
Hvordan er clutchen da? Våt?

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Gearkasse olje til CRF250X - Hjelp

Legg inn av Erik.H.M »

To separate kammere ja.
Er våtclutch.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Gearkasse olje til CRF250X - Hjelp

Legg inn av kjellv »

Da kan du sikkert bruke den giroljen du ble anbefalt.
Regner med at Graarud ikke hadde anbefalt denne dersom den ikke har LS-tilsetninger for våtclutch.
Castrol anbefaler motoroljen sin på begge steder, men det må de gjøre for de har ikke denne type girolje.

Men du skal IKKE bruke giroljen på motoren!

ZZR-Erling

Re: Gearkasse olje til CRF250X - Hjelp

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvilken JASO MA står det i boka de? Og hvilken Api klasse?

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Gearkasse olje til CRF250X - Hjelp

Legg inn av Erik.H.M »

API: SAE 10w-30

JASO T 903 Standard: MA

Dette er det jeg fant i boka
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

ZZR-Erling

Re: Gearkasse olje til CRF250X - Hjelp

Legg inn av ZZR-Erling »

Skal stå feks API SJ or better...finner du noe om det?

Uansett, jeg ville kjørt på feks Motul 5100 10W40 eller 10W30, eller tilsvaarende.
JASO=MA betyr MA eller MA2.

AGM Motor selger også noe fra, tro de heter BTO, og da BTO Transmisjon..har kjørt mye på den også på YZ125 og YZ250F.
Det mest kritiske er på 2T og hva man blander i bensinen..girkassene er ikke så kritiske på kvaliteten, men bytt ofte, mellom 5-10 timers bruk duger!

Håper du får mange fine endurotimer! :thumleft :thumleft

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Gearkasse olje til CRF250X - Hjelp

Legg inn av Erik.H.M »

API: SG or higher except oils labeled as energy conserving on the circular API service label
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Gearkasse olje til CRF250X - Hjelp

Legg inn av Erik.H.M »

Blir ikke så mye endurokjøring nå. Har klart å slå hull i clutchcoveret, og lurer på om jeg skal gå inn i motoren for å sjekke om det har havnet noe f.eks metall der som hører hjemme ett annet sted.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Svar