Hehe... ja jeg klarer vel ikke å la være
Jeg skal være så objektiv som en Yamahaselger kan bli...
Ett viktig moment for deg bør være at du har en forhandler i overkommelig nærhet, i hvert fall dersom du kjøper nytt med garanti.
Disse syklene har et oljereservoar på ca 1 liter. Derfor har de ganske korte serviceintervall, vanligvis 3000 km.
Din kroppslengde og fasong er også viktig. Det er størrelsesforskjeller på disse, og du bør passe til sykkelen og omvendt.
Jeg har ikke satt meg noe særlig inn i andre merker, det er i grunnen bare Yamaha jeg kan uttale meg om.
Av Yamaha er det jo egentlig bare YZF-R125A som er aktuell. Da har du en "liggesykkel" med 15 hk, og toppfart på 120+. Det viktigste er at den klarer 80+ også i oppoverbakker, 120+ har du egentlig ikke så mye bruk for på norske veier. Dette er en stor sykkel, og vil vel kanskje bli for stor dersom du er liten av vekst. Men dette må du prøve deg fram til.
Modellen kom i 2008, og ble produsert i den første utgave til 2013. I 2014 kom den i ny utgave med mye nytt. Ny motor, hjul, bremser, instrument og kåper bl.a. Denne har vært bestselger på det Norske markedet hvert eneste år siden den kom!
Til neste år kommer den i 3 fargealternativ slik som den har vært i år, Matt Grey, Race Blu, og Rød/Matt grey (vet ennå ikke hva den fargen kommer til å kalles, har bare sett bilder av den.) Den den røde har altså fått svart underkåpe til neste år i stedet for silver som den har hatt i 2015.
AJ nevnte også MT125A. Dette er teknisk akkurat samme sykkel, men har en litt annen sittestilling og et annet utseende. Den har ikke kåper, litt høyere styre, kortere tank og fotkvilerne er flyttet litt lenger fram. Sitter mer oppreist og behagelig på denne.
Denne er også blitt veldig populær, men altså ikke "liggesykkel" som du kalte den.