Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av mekkern »

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/sna ... e/78044600

Ja hva hadde samfunnet forventet? tilsiget i utannelse har mer eller mindre stoppet.
Når "Alle" skal ha akademisk utannelse og alle lønnsmidler stort sett går dit, og byggebransjen bruker lavtlønnede utenlandske ansatte.
Dermed er det ikke rart at man ikke vil ta en dårlig betalt jobb med lav status i samfunnet og de flinke folka finner annet arbeid-ikke handverker.

Dette er noe enkelte i bransjene har prøvd å fokusere på i ganske mange år men langtidsplanlegging har blitt oveskygget av korttidsfortjeneste med innleide utenlanske arbeidere.

Nok et problem for samfunnet når -renter øker -strømmen øker -mat øker og straks øker skattene også.
Hvem vil jobbe med noe som ikke lønner nok til å leve her til lands?
For med % i lønnsøkning så er de med minst lønn de som får minst lønnsøkning også.400k gir halvparten av økningen til de som har 800k og værre har det blitt år for år siden starten på 80 tallet da spriket ikke var like stort og lønnsøkning var i kr tillegg.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

En noe annen og ganske så mye mer jordnær og løsningsorientert tilnærming til vanlige folks hverdag i disse tider hos spanske myndigheter enn hos våre egne tafatte myndigheter...:

https://www.spaniaidag.no/2022/12/28/sl ... ottepakke/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av SilverSmurfer »

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... 6-l0b3e013

Politimann tatt i 121 km/t i 80 sone, får 13500 kroner i bot men det ser ut til at han slipper å miste førerkortet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 29 des 2022, 11:49 https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... 6-l0b3e013

Politimann tatt i 121 km/t i 80 sone, får 13500 kroner i bot men det ser ut til at han slipper å miste førerkortet.
Ikke noe nytt dette. Kameraderi på høyt nivå.

jeg ble også tatt i 121ish km/t i 80-sone og da ble det en streng pekefinger, 12.000 kroner i bot og 5 måneder uten førerkort. Førerkortet mistet jeg på stedet. Etter å ha tryglet og bedt, fikk jeg kjøre sykkelen til nærmeste familie. Jeg fikk 15 minutter "frikort" for parkering av sykkelen.

Den ene dagen gir dem pekefingere og bøter og den andre dagen gjør dem den samme tabben selv. Å kalle det tabbe er uansett ikke riktig. Man kjører ikke i 120 km/t i 80 sone ved et uhell. Det er fullt overlegg.

Når det er sagt, så er jeg selvsagt enig i at dem skal ta råkjørerne og undertegnede er intet unntak. men la nå vertfall i det minste reglene være like for alle. Faktisk burde polititjenestemenn/damer få større bøter for dette da dem for det første missbruker tjenestebilen og for det andre fordi dem burde fremstå som et godt forbilde i trafikken og for det tredje at dem rett og slett vet bedre.

Jeg blir veldig overrasket hvis denne fyren mister førerkortet. Og om han gjør det, så er jeg ganske sikker på at det finnes en eller annen regel som sier at han kan føre en tjenestebil i tjeneste under oppsyn eller noe.

Nåløyet for å bli politi er vel ikke det største og jeg krever at de få som går den veien og får presset seg igjennom faktisk gjør en liten innsats for å fremstå som et forbilde i trafikken og ellers.

Mange er nok veldig flinke, men jeg synes dte relativt ofte dukker opp tvilsomme saker rundt polititjenestemenn.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 29 des 2022, 12:24 Mange er nok veldig flinke, men jeg synes dte relativt ofte dukker opp tvilsomme saker rundt polititjenestemenn.
Jeg har alltid sagt at dette er en yrkesskade man får av tjenesten. Når man er i en maktposisjon som gjør at folk ikke har lyst til å motsi eller krangle med en person, så vil personen ofte utvikle et aldri så lite gudekompleks hvor man tror man er mye bedre enn det man er fordi ingen tør å ta opp ting du gjør feil.

Gjelder forøvrig det meste av maktposisjoner, ikke bare politifolk, men tror politiet er ganske utsatte for å bli slik over tid.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjenner at slik dobbeltmoralisme er noe som ofte kan trigge fanden i meg. Spesielt når det gjelder kameraderi i politiet. Heldigvis har vi i det minste en "spesialenhet for politisaker" som i vertfall prøver og holde dem litt i ørene, men kom ikke å fortell meg at det ikke finnes kameraderi der også.

Man kan nok leve lenge på evt. goder dette gir, men den dagen man faktisk blir fersket så får man jaggu meg stå til rette for det man har gjort mener jeg. Hvis en politimann som burde vist hvor fartskontroller holdes blir tatt i slike hastigheter, MED TJENESTEBILEN uten å kunne rettferdigjøre det så mener jeg faktisk det burde gå under skjerpende omstendigheter.

Vi blir alle et offer for disse reglene og det samme burde gjelde politimannen. Han birde mistet førerkortet og blitt nedgradert til "fottjeneste" mener jeg. Vertfall i den perioden han ikke har førerkort. Gi han evt. hest eller en tråsykkel.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av SilverSmurfer »

Det ansees jo som særlig skjerpende når en yrkessjåfør som feks taxi, buss eller lastebilsjåfør gjør noe som får personen til å miste førerkortet.

Så det samme burde jo gjelde for politifolk.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Domino »

Men han ble iallfall tatt og fikk en reaksjon. I altfor mange andre land ville han bare ha blitt vinket videre fordi han var en kollega. Jeg husker et intervju jeg leste for noen tiår siden med en "state trooper" et sted i USA. Han anså det å kjøre litt for fort uten straffereaksjon som en slags "personalrabatt". Han sammenlignet det med at en som jobbet på et bakeri fikk kjøpe billige brød.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av dypen »

Her er en som har gjort seg noen tanker …
Politibetjenter må tåle å bli vist fingeren til, mener pensjonist Terje Søderholm. Han var lensmann i Loppa i Vest-Finnmark fram til 2003.
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/poli ... 1.16227895
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av SilverSmurfer »

Ja, det der er en annen stygg sak. Politiet velger der å se bort i fra en Høyesterettsdom som sier nettopp det at Politiet må tåle såpass. For så å utstede et forelegg i en sak hvor motparten ikke har rett på advokat eller fri rettshjelp, og heller ikke har økonomien som skal til for å kunne forsvare seg.

Det er grovt maktmisbruk.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av mekkern »

Domino skrev: 29 des 2022, 15:17 Men han ble iallfall tatt og fikk en reaksjon. I altfor mange andre land ville han bare ha blitt vinket videre fordi han var en kollega. Jeg husker et intervju jeg leste for noen tiår siden med en "state trooper" et sted i USA. Han anså det å kjøre litt for fort uten straffereaksjon som en slags "personalrabatt". Han sammenlignet det med at en som jobbet på et bakeri fikk kjøpe billige brød.
Når UP hadde trening/fest på 7sjøen visste de jo hvor kontrollene var/ikke var på vei hjemover... :roll

Og "spesialenheten for henleggelser av politisaker"
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/po ... /13663257/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av SilverSmurfer »

mekkern skrev: 29 des 2022, 19:59
Domino skrev: 29 des 2022, 15:17 Men han ble iallfall tatt og fikk en reaksjon. I altfor mange andre land ville han bare ha blitt vinket videre fordi han var en kollega. Jeg husker et intervju jeg leste for noen tiår siden med en "state trooper" et sted i USA. Han anså det å kjøre litt for fort uten straffereaksjon som en slags "personalrabatt". Han sammenlignet det med at en som jobbet på et bakeri fikk kjøpe billige brød.
Når UP hadde trening/fest på 7sjøen visste de jo hvor kontrollene var/ikke var på vei hjemover... :roll

Og "spesialenheten for henleggelser av politisaker"
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/po ... /13663257/
Biler som er særskilt egnet for kjøring i høye hastigheter...

Så hvis man kjøper seg en Porsche skal man da slippe straff for å kjøre for fort?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 29 des 2022, 21:40
mekkern skrev: 29 des 2022, 19:59
Domino skrev: 29 des 2022, 15:17 Men han ble iallfall tatt og fikk en reaksjon. I altfor mange andre land ville han bare ha blitt vinket videre fordi han var en kollega. Jeg husker et intervju jeg leste for noen tiår siden med en "state trooper" et sted i USA. Han anså det å kjøre litt for fort uten straffereaksjon som en slags "personalrabatt". Han sammenlignet det med at en som jobbet på et bakeri fikk kjøpe billige brød.
Når UP hadde trening/fest på 7sjøen visste de jo hvor kontrollene var/ikke var på vei hjemover... :roll

Og "spesialenheten for henleggelser av politisaker"
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/po ... /13663257/
Biler som er særskilt egnet for kjøring i høye hastigheter...

Så hvis man kjøper seg en Porsche skal man da slippe straff for å kjøre for fort?
Det blir så dumt at det er flaut å lese det.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av mekkern »

SilverSmurfer skrev: 29 des 2022, 21:40
mekkern skrev: 29 des 2022, 19:59
Domino skrev: 29 des 2022, 15:17 Men han ble iallfall tatt og fikk en reaksjon. I altfor mange andre land ville han bare ha blitt vinket videre fordi han var en kollega. Jeg husker et intervju jeg leste for noen tiår siden med en "state trooper" et sted i USA. Han anså det å kjøre litt for fort uten straffereaksjon som en slags "personalrabatt". Han sammenlignet det med at en som jobbet på et bakeri fikk kjøpe billige brød.
Når UP hadde trening/fest på 7sjøen visste de jo hvor kontrollene var/ikke var på vei hjemover... :roll

Og "spesialenheten for henleggelser av politisaker"
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/po ... /13663257/
Biler som er særskilt egnet for kjøring i høye hastigheter...

Så hvis man kjøper seg en Porsche skal man da slippe straff for å kjøre for fort?
Nei du trenger kurs i utrykningskjøring også- det er der de fysiske lover blir opphevet og de andre trafikanter ikke utgjør noen fare for deg .
Husk det er kun vi andre som er livsfarlige i 1 km over grensen.( som ofte er politisk bestemt og ikke ut i fra fysiske forhold)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Bjerknez »

YES!

Det er mange lover og regler som blir gjeldende fra nyttår som manmkanskje ikke er like enige i, men gladmeldingen denne gangen må være den nye hundeloven som trer i kraft! Den har jeg ventet på lenge!

Her er et utdrag fra hundeloven.

Sitat:
Krav til kompetanse hos hundeeier
Kompetansekravet som er innført innebærer at hundeholderen skal ha kunnskap om hold og trening av hund og kunnskap om hundens behov, naturlige adferd, bruksområde og det skadepotensialet hunden kan utgjøre.

Nøyaktig hva et slikt kompetansekrav vil innebære i praksis er fortsatt uklart, og noe NKK naturligvis vil jobbe for å komme med våre innspill til, for å sikre at dette blir best mulig for både hund og eier.
:twothumbs: :twothumbs:

Svar