Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39010
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

El-bruktbilforhandleren Marcusbil er konkurs...

https://www.dn.no/marked/marcusbil/konk ... ott=yW5VrO

En av landets største bruktbilforhandlere av el-biler, dette. Og nå altså konkurs...

– Det har vært fare på ferde en stund, sier daglig leder Bjørn Amundsen til avisen.
Tidligere denne måneden uttalte Amundsen til Bilnytt.no at «korthuset var i ferd med å rase sammen».

Korthusbygging er omtrent like "klokt" som å bygge på sandgrunn...
Når vinden kommer og regnet pøser ned går det som regel galt med slike byggeprosjekter.
Det er ikke alltid slik at det er vindstille og solen skinner...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av dypen »

Har fulgt med på utviklingen av Marcus Bil fra starten hvor han og hans mor kjøpte brukte Skoda fra forhandler og solgte. De vokste og etterhvert ble det mer fokus på el-bil og spesielt Tesla men det ble også flere butikker. De var spesielt store på formidlingssalg og komisjonsalg av Tesla. Med flere butikker ble det ansatt en ny daglig leder da dagene til Marcus som oss andre har bare 24 timer. Det står sikkert litt i artikkel du linker til så jeg får lese den.

@AJ … møtte en stødig KTM kjører på tur sørover i Nittedal i dag :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39010
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 30 jul 2024, 19:11 @AJ … møtte en stødig KTM kjører på tur sørover i Nittedal i dag :thumleft
Møtte flere GS'er, ja. Men også et par SA'er ;)
Du hilste, regner jeg med :crazy: ?
Også savner du vel 1290'en allerede :knegg ...

Var på vei til AMD Motorsykler for den årlige servicen.
Forbruket på turen sank for øvrig fra 0,44 til 0,43 i løpet av turen.
Ikke verst for en MC med en V2 1301 kubikks moter på 160 HK med snaue 82K på telleren.
Og selvfølgelgelig null oljeforbruk mellom skiftintervallene :-) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1578
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 30 jul 2024, 17:33 El-bruktbilforhandleren Marcusbil er konkurs...

https://www.dn.no/marked/marcusbil/konk ... ott=yW5VrO

En av landets største bruktbilforhandlere av el-biler, dette. Og nå altså konkurs...

– Det har vært fare på ferde en stund, sier daglig leder Bjørn Amundsen til avisen.
Tidligere denne måneden uttalte Amundsen til Bilnytt.no at «korthuset var i ferd med å rase sammen».

Korthusbygging er omtrent like "klokt" som å bygge på sandgrunn...
Når vinden kommer og regnet pøser ned går det som regel galt med slike byggeprosjekter.
Det er ikke alltid slik at det er vindstille og solen skinner...
I Europa og spesielt i Tyskland, så flommer markedet over av brukte elbiler, mange forhandlere nekter å ta elbiler i innbytte.
https://www.motor.no/aktuelt/taper-peng ... ler/282127

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av dypen »

El-bil fordelene er jo borte eller i ferd med å smuldre bort her også … Artikkel du linker til er nyheter som aldri blir omtalt på tv eller radio her …
Uselgelige i Tyskland? 2 av 3 nekter å ta inn brukte elbiler i bytte. Salget av nye elbiler butter i Tyskland, og det er ikke så lett med de brukte heller: 2 av 3 forhandlere vil ikke ta brukte elbiler i bytte.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av dypen »

Apropos el-biler … på veien fra Dokka til Gjøvik i dag møtte jeg ikke en eneste el-bil som jeg tror er veldig uvanlig. Vet ikke hva det var men da jeg kjørte fra Dokka tenkte jeg å telle antall el-biler ned til Gjøvik, spesielle interesser :crazy:
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

kjland
Innlegg: 89
Registrert: 22 jul 2024, 19:32
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av kjland »

dypen skrev:Apropos el-biler … på veien fra Dokka til Gjøvik i dag møtte jeg ikke en eneste el-bil som jeg tror er veldig uvanlig. Vet ikke hva det var men da jeg kjørte fra Dokka tenkte jeg å telle antall el-biler ned til Gjøvik, spesielle interesser :crazy:
Glad jeg har to diesel biler i tunet, og forhåpentligvis snart en motorsykkel.

Elbil markedet ble vel mettet for fort, har aldri forstått hvorfor en skal bytte inn en fult brukende fossilbil som har en verdi si mellom 100-300000kr i en elbil til 400k osv.

En kan kjøre mange mil med fossilt drivstoff før en kan forsvare prisen til en elbil. En elbil har du vel i 7-15 år hvis du er heldig med batteri og elektronikk. En fossilbil har du til den ikke vil mer eller ruster på rot.

En kollega av meg har første eller andre generasjon leaf og der er varmeapparatet gåent, 25000kr koster nytt. Og verdien på bilen er i underkant av 40000


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av dypen »

kjland skrev: 30 jul 2024, 21:05 En kollega av meg har første eller andre generasjon leaf og der er varmeapparatet gåent, 25000kr koster nytt. Og verdien på bilen er i underkant av 40000
Det er førstegenerasjon Leaf. Delepriser blir jo omtalt som gjør det vanskelig å gå i pluss ved bruktsalg i artikkel som @Gammelsmurfen linket til …
Det skyldes ikke bare at nye biler har lengre rekkevidde, raskere lading og betydelig mer oppdatert teknologi, men vel så mye svært høye priser på gamle teknologikomponenter.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 590
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av SveinHa »

kjland skrev: 30 jul 2024, 21:05 En kan kjøre mange mil med fossilt drivstoff før en kan forsvare prisen til en elbil. En elbil har du vel i 7-15 år hvis du er heldig med batteri og elektronikk. En fossilbil har du til den ikke vil mer eller ruster på rot.
Alle biler, både fossil og el, er potensielle katastrofer på sikt siden de er helt avhengige av en mengde ikke standardisert elektronikk og når denslags ikke er å få tak i må bilen skrotes. Et par eksempler:
  • En kjenning fikk havari på motorcomputeren i sin 2011 modell bobil og merkeforhandler og andre verksted kunne ikke hjelpe. Jeg fikk sporet opp en brukt boks i utlandet og berget bilen.
  • En 1 år gammel Pajero med beskjeden frontskade ble kondemnert fordi begge hovedlyktene var knust.
  • Tesla krever batteribytte etter kollisjon med uløst airbag. En Tesla fikk en dunk i siden som medførte utløst airbag, kondemnert...
Dagligbilen min er -90 modell TOTALT uten elektronikk og den er ikke til salgs for å si det sånn...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av dypen »

@SveinHa de to første eksemplene du nevner lar seg lett reparere med alternative / brukte deler. Brukt elektronikk styrenheter osv lar seg reparere evt settes ut av funksjon hvis det brukes arbeidstid og du er villig til å gjøre en innsats. Når det gjelder Tesla så vet jeg det er stor forskjell på hva Tesla anbefaler evt krever og hva sluttresultatet blir, tilgang på brukte Tesla deler i Norge er veldig god og delene du nevner får du kjøpt brukt. Når du først nevner batteri på Tesla så kan celler byttes på brukte biler. Er det forsikringssak så er det ikke sikker hverken kunde eller selskapet vil bruke tid på å skaffe brukte deler hvis kjøretøyet er av nyere dato men de gjør det bevist på eldre kjøretøy.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1578
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Gammelsmurfen »

Står noen tall her, verditapet er stort. Men i Norge er det ikke noe problem å bli kvitt nyere elbiler (foreløpig).
Så jeg vil tro at bruktimport fra f.eks. Tyskland vil få en økning igjen om ikke forhandleren legger på for mye, ofte blir det litt avkortet garanti da man kun får fabrikkgarantien og ikke det den norske merkeimportøren legger på garantien utover det.
https://www.bilnytt.no/subscriber/showA ... leID=12174

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 590
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av SveinHa »

dypen skrev: 30 jul 2024, 22:20 de to første eksemplene du nevner lar seg lett reparere med alternative / brukte deler.
Ja, enn så lenge. Pajeroen var der en på verkstedet som fikk den inn som lurte på å kjøpe men han våget ikke da brukte frontlykter ikke var å oppdrive der og da. Slike ting er jo også SVÆRT modellspesifikke.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av dypen »

Gammelsmurfen skrev: 30 jul 2024, 22:25 Står noen tall her, verditapet er stort. Men i Norge er det ikke noe problem å bli kvitt nyere elbiler (foreløpig).
Så jeg vil tro at bruktimport fra f.eks. Tyskland vil få en økning igjen om ikke forhandleren legger på for mye, ofte blir det litt avkortet garanti da man kun får fabrikkgarantien og ikke det den norske merkeimportøren legger på garantien utover det.
https://www.bilnytt.no/subscriber/showA ... leID=12174
Bruktimport er vel så godt som ikke eksisterende med vår rekordlave NOK nå og det ser ikke ut som det blir bedre heller.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

kjland
Innlegg: 89
Registrert: 22 jul 2024, 19:32
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av kjland »

SveinHa skrev:
kjland skrev: 30 jul 2024, 21:05 En kan kjøre mange mil med fossilt drivstoff før en kan forsvare prisen til en elbil. En elbil har du vel i 7-15 år hvis du er heldig med batteri og elektronikk. En fossilbil har du til den ikke vil mer eller ruster på rot.
Alle biler, både fossil og el, er potensielle katastrofer på sikt siden de er helt avhengige av en mengde ikke standardisert elektronikk og når denslags ikke er å få tak i må bilen skrotes. Et par eksempler:
  • En kjenning fikk havari på motorcomputeren i sin 2011 modell bobil og merkeforhandler og andre verksted kunne ikke hjelpe. Jeg fikk sporet opp en brukt boks i utlandet og berget bilen.
  • En 1 år gammel Pajero med beskjeden frontskade ble kondemnert fordi begge hovedlyktene var knust.
  • Tesla krever batteribytte etter kollisjon med uløst airbag. En Tesla fikk en dunk i siden som medførte utløst airbag, kondemnert...
Dagligbilen min er -90 modell TOTALT uten elektronikk og den er ikke til salgs for å si det sånn...
Er ikke prisen på nytt batteri uavhengig av modell alt i fra 200k og oppover? Hvor mange batterier tror du forsikringsselskap vil betale for, før kostnader havner over på bileier?

Vi hadde en Kia Soul men pga dårlig rekkevidde ble den solgt, kunne ikke basere meg på tur/retur Øygarden-Bergen for så å sette livet på vent pga manglende batteri på bilen.

Nei som du sier det enkle og gamle er best, husker fremdeles av min far reparerte en Opel rekord ved hjelp av gammeldags skytestreng


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av dypen »

kjland skrev: 30 jul 2024, 22:50 Er ikke prisen på nytt batteri uavhengig av modell alt i fra 200k og oppover? Hvor mange batterier tror du forsikringsselskap vil betale for, før kostnader havner over på bileier?
Nei det er det ikke og forsikringselskapene kan du være helt sikker på vil være veldig raskt ute med å øke forsikrings beløpet hvis det viser seg de har bommet på en kalkyle eller biltypen viser seg å bli dyrere å reparere eller er mer utsatt enn først antatt.

El-bil batterier kan repareres eller bytte deler av batteriet ex en celle, du kan kjøpe restaurerte batteri eller nye, ta en titt på bilde som viser pris på batterier fra de billigste som er i3 og oppover.
IMG_1597.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar