Rasling i motor på Honda CB 550

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
NinaMJ
Innlegg: 6
Registrert: 14 sep 2015, 22:58
Motorsykkelen din: Honda CB 550

Rasling i motor på Honda CB 550

Legg inn av NinaMJ »

Hei

Jeg er på nippen til å kjøpe en veteransykkel. Eneste jeg lurer på er :

Ser på en 1977 modell; Den stod stille i 15 år etter å gått 80.000. han som har den nå har skiftet alle slite deler ink clutch og overhaling av gaffel. eneste som ikke er skiftet er drev og kjede. Det eneste som jeg er litt urolig for er at den rasler i motoren når den starter og går på lavtturtall og er kald, denne raslingen forsvinner når den blir varm. Det er primærkjede da som rasler, men så vidt jeg skjønte var det ikke noe problem å kjøre slik?? Eller kan det være kamkjedet som er årsaken til den raslelyden? (A) Jeg vet bare at jeg ikke kan skru og håper ikke dette er noe som skal ryke med engang, han har kjørt ca 50mil med den lyden uten prob. Kamkjedestrammerne er sjekket det er ikke disse.

Gjør jeg feil i å bruke 33.000 på detta? Det er vel en en utfordring i seg selv når man kjøper veteran sykkel uten å kan skru:p :lol

Nina

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Rasling i motor på Honda CB 550

Legg inn av Jompa »

Prisen kan være ok hvis sykkelen er i god stand, og fin i lakken.
Nå vet ikke jeg hvor langt en gammel Honda kan gå uten overhaling, men en så gammel sykkel trenger nok en god del skruing.
Det dukker stadig opp nye feil, ikke nødvendigvis store og dyre feil, men faenskapet ligger på lur hele tida.
Gamle japsemotorer lager både rasling og andre lyder, så det må ikke nødvendigvis være noe feil,
men uansett en sjanse å ta.

Jeg synes prisen virker litt høy hvis sykkelen er i "god bruksstand".
Men er det en noenlunde strøken sykkel god teknisk stand kan den godt være verdt pengene.
Få med deg noen som har peiling til å se på sykkelen, så får du bedre grunnlag til å vurdere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rasling i motor på Honda CB 550

Legg inn av Bjerknez »

Hvis man ikke ønsker å skru og heller ikek kan dette samt ønsker en sykkel som ikke gir en problemer, så ville jeg ikke kjøpt en sykkel med raslelyder i motoren. Ferdig snakka. :thumleft

Men hvis du vil ha AKKURAT den sykkelen fordi du liker den og velger å ta risikoen med tanke på motoren så er jo det uanett ..ja..en risiko du velger å ta. Hvis dette er en sykkel du virkelig ønsker fordi det er en spesiell modell eller lignende så ville jeg kanskje vurdert og betalt for en overhaling av motoren. Ikke nødvendighvis av et mc verksted, men det finnes mange flinke der ute som sikkert tar på seg noe slikt for en langt lavere sum enn det MC verkstedene tar.

NinaMJ
Innlegg: 6
Registrert: 14 sep 2015, 22:58
Motorsykkelen din: Honda CB 550

Re: Rasling i motor på Honda CB 550

Legg inn av NinaMJ »

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false; dette er alternativet. Men litt mye penger å bruke på en sykkel som ikke s brukes hv dag.

I salgsannonsen på den sykkelen vi har snakke om stå dette. D elektriske blir fikset og prisen er 33500.:
Honda CB550 "Cafe" selges. Fin å se på,men ikke noe showsykkel(enda). Men det er nok en av Norges mest pålitelige gamle travere. Starter og går bra hver eneste dag,både elstart og kick.
Overhalt forgasser i fjor,ny olje og filter for 3 uker siden,da også nye clutchplater,fjører og wire.Nye gasswire også. Nye dekk i mai og nytt sete fra mai.Ikke gjort noe med rammen for å få på nytt sete. Har fjernet turteller og satt på lite speedometer som sitter på siden av tanken. Som forøvrig er lakkert med grunning for litt rå look. Nye pakninger og olje i gaffel fra i våres.
Ikke kablet ferdig lys/indikatorlys i speedo enda og fjærnlyset virker for tiden ikke pga dette. Ellers er dette en tut og kjør brukscafe smile emoticon
Ønsker 37 000 for herligheten da ny skal bygges opp i vinter.
Nye plugger, ventiljustering og en sjekk av tenningstidspunkt vil bli gjort.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Rasling i motor på Honda CB 550

Legg inn av Jompa »

Ok, jeg har sett annonsen på denne.
Lettere ombygd sykkel, ikke sikkert den går rett i gjennom hos Biltilsynet.
Men jeg skjønner at det er Cb 550 som gjelder for deg.
Som jeg skrev, få med deg oen som har peiling å se på sykkeln.
Er prisen 33 eller 37 ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Rasling i motor på Honda CB 550

Legg inn av Anaxim »

Ville ha lett etter en 100% original, men godt vedlikeholdt sykkel. Raslinga i motor vil jeg tro skyldes et for slakt kamkjede, eller kan det ha med bytte av kløtsj å gjøre?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Rasling i motor på Honda CB 550

Legg inn av Geiroe »

Det blir fort veldig dyrt å koste på en eldre sykkel, allt er jo gammelt å slitt, ingen garanti for Km. stand. Faktisk veldig sjelden at den er riktig. Hvis du skal ha en eldre Honda, kjøp en som er i god originalstand, vent til den dukker opp. Legg gjerne ut en ønskes kjøpt annonse på Hondaforumet, Betal heller i øvre sjiktet for å få et godt eksemplar, pleier å lønne seg i lengden. Med godt stell varer jo disse motorene lenge, men ingenting varer evig.
Få med deg en som kan se litt objektivt på sykkelen, med tanke på tilstand for chrome, lakk og generell tilstand.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

NinaMJ
Innlegg: 6
Registrert: 14 sep 2015, 22:58
Motorsykkelen din: Honda CB 550

Re: Rasling i motor på Honda CB 550

Legg inn av NinaMJ »

Så utrolig fint at dere t der tid t å svare.

Jeg pruta på prisen til 33. Han hadde sjekket kamkjede strammere og de satt godt. Modellen har en forgasser som ikke trengs å synkroniseres. Clutch er byttet og: Ang oljesvetting er set veldig lite.Byttet pakning i bånnpanne og oljefilterhus,clutchhuset og simring til girskifteren for 2 mnd siden.


Ja det hadde vært det beste men kjenner ingen.:/


Er det dyrt å få de ombygg til caferacer?, lakke den, nytt sete og styre?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Rasling i motor på Honda CB 550

Legg inn av Geiroe »

Her har du klassikere, som er tut og kjør en stund, men som må tas vare på, og vedlikeholdes som alle klassikere. Du skriver ikke hvor i landet du holder til.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Her er en til.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

NinaMJ
Innlegg: 6
Registrert: 14 sep 2015, 22:58
Motorsykkelen din: Honda CB 550

Re: Rasling i motor på Honda CB 550

Legg inn av NinaMJ »

Jeg holder til i Oslo :) må nok ha 550, 750 blir for tungt for meg

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;.

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis d er sånn at det er samme om j kjøper den dyre el billige at jeg må kunne skru uansett så går jeg for den billigere.
Den billigste er bygget akkurat slik jeg vil ha den. Den er litt mer slitt sånn utseende messig men det er litt sjarm. Spørsmålet e raslelyden om man kan leve me at primærkjede lager den lyden og hva kostnaden evt evt for å sjekke og fikse.

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Rasling i motor på Honda CB 550

Legg inn av ole m. »

Et nytt primærkjede får du hos David Silver Spares til £65,- + frakt, mva og tollbehandlingsgebyr: http://www.davidsilverspares.co.uk/CB55 ... art_70940/" onclick="window.open(this.href);return false; Det er en stor jobb å bytte dette, det sitter midt i motoren, som må ut av ramma og splittes.

Men det spørs da om primærkjedet faktisk er slitt? Du bør få med deg noen som kan eldre Honda CB, og gjerne CB 550 spesielt, slik at dere kan høre på sykkelen. Med et motorstetoskop kan man lokalisere lyden, så må man da vurdere lyden opp mot hva som er normalt for denne modellen.

Raslingen kan også komme fra kamkjedet, noe som er mer sannsynlig enn at det er primærkjedet. Men er noe av dette byttet under overhalingen?

Gamle sykler er gøy, men du må forvente at du må gjøre større og mindre reparasjoner. Men det er noe av moroa også, at man holder mekanikken i gang, og gjør forbedringer eller personlige endringer, og lærer masse underveis.

Jeg følger mye med på bruktmarkedet på eldre sykler, men kjenner ikke til prisene på CB 550 spesielt. Personlig synes jeg begge syklene her er priset for høyt. Jeg tror en riktigere pris på den som ligger ute til 35.000,- er 10.000,- lavere: 25.000,-. Så spørs det hvor lyst man har på "akkurat den" sykkelen, da kan man jo betale litt ekstra. Det er i alle fall sånn jeg tenker når jeg kjøper noe "gammelt ræl".

Gamle sykler er ofte billigere i Sverige, men jeg fant ingen CB 550 på http://www.blocket.se" onclick="window.open(this.href);return false; nå.

Lykke til med kjøp!

:-)

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Rasling i motor på Honda CB 550

Legg inn av norse900 »

Forskjellen i vekt på 550 og 750 er jo bare 25 kg (210kg/235kg). Ved full tank på 550 og tom tank på 750 så blir det vel noenlunde lik vekt...
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

NinaMJ
Innlegg: 6
Registrert: 14 sep 2015, 22:58
Motorsykkelen din: Honda CB 550

Re: Rasling i motor på Honda CB 550

Legg inn av NinaMJ »

Skulle gjerne hatt en jeg kjente I oslo som hadd peiling.

Men er 85.000 langt? Mange skremmer meg med at sykkelen
Har gått for langt. Jeg får den for 33500. Ingen av kamkjede e primærkjede er skiftet. . Han synkronisere forgasseren og da forsvant lyd så og si

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Rasling i motor på Honda CB 550

Legg inn av Jompa »

85 000 km trenger ikke å være mye hvis sykkelen er alminnelig godt vedlikeholdt,
Men, nesten 40 år er gammelt.
Raslingen i motorn kan komme fra ventilene, enkelt kamaksel, vippearmer og litt store klaringer lager lyd.
Skjønner at du har veldig lyst på akkurat den sykkelen, når du kan få nyere sykkel med vesentlig lavere km-stand rimeligere.
Annet som kan være dårlig: eksosrør, lyddempere, støtdempere, hjullagere, styrelager, rust i ramme og tank, mm.
Stopper der, ikke meninga å være noen pessimistisk gledesdreper.
Om du ikke kjenner noen som har peiling på sykkel, kjenner du kanskje noen som har peiling på bil ?
Og noen forummedlemmer i nærheten av deg bør vel kjenne sin besøkelsestid ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Rasling i motor på Honda CB 550

Legg inn av E-strom »

NinaMJ skrev:... Den stod stille i 15 år...
Her tror jeg problemet ditt ligger. Når en motor står stille i så mange år så er alt "tørt og satt". Det betyr at det som var smurt og kunne røre seg nå har satt seg og kan lage krøll. Det er altså en viss sjans for at du får en rekke små og store utfordringer som driver deg fra skanse til skanse. Kanskje har olje tørket inn og tetter noen smørekanaler? Eller kanskje fjæra til kjedestrammeren har satt seg?

Skjønner?
- du kan få en veldig bra sykkel, men du kan også få en del utfordringer før den er 100% operativ igjen

Lykke til :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar