Hva er DINE turplaner i sommer?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av Olav K »

Aursjøveien kjenner jeg ikke, det er vel grusvei tror jeg?

men jeg må arrestere deg på ett par punkter på ruta, du kjører Ryfylke..veldig bra. Men likevel, et godt tips:
Iløpet av sommeren, åpner Sandsfjordbrua-
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokal ... 41004.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Du tar av Rv 13 ved Tysingsvatnet og kjører fergjefritt over fjorden og inn til Sauda, og tar selvsagt Fv 520 over heia til Røldal. Den veien er bare herlig-
Om brua ikke har åpnet, kan du kjøre over Gullingen istedet, da tar du av Rv 13 ca 20 km etter fergja fergjeleiet å Nesvik, ta av til høyre og fortsett inn Jøsenfjorden på Fv 623. Den går over fjellet ved Gullingen. Knallfin oppkjøring, og nedkjøring.
Har brua åpnet, kan du fortsatt få i pose og sekk ved å kjøre rundt og tilbake langs Rv 13 til Sandsfjorbrua. det er ikke mye over 10 km omvei og vel verd de ekstra bensindråpene og den tida det går :prf

Og etter Hardangerbrua, ta av til høyre i rundkjøringen inni tunnellen, kjør til Ulvik og over "Ulvikfjellet" eller Espelandsdalen :prf Et herlig stykke vei syns jeg...innbyr til lettsindighet med høyrehånda :-D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av ojda »

Jompa skrev:
ArcticTiger skrev:
DrGreve skrev:
Busa Trond skrev:Vi snakket litt løst om en tur nordover på kirkekaffen i Andebua rett etter jul, men ingen ting spikret enda.
Jeg kunne tenkt meg en tur helt opp i år. Får Gielas luft i BMW hjula sina er det nok ikke umulig han slenger med.
Bare gi meg noen dagers varsel, så er jeg klar for det meste :thumleft
ojda skrev:Forrige gryterett ble vel blandet sammen i løpet av noen tidlige morgentimer, så vi har trua på deg :lol
På meg blir det i allefall Nordovertur, så du skal få vite :vs :thumleft
Vi er da tross alt æresmedlemmer i RamZalt-Mc :thumleft
Mekka er altid åpen for overnatting/servering vet dere Gutter. Jeg blir gjerne med videre nordover.
Da MÅ dere komme innom meg, kan ikke tilby dere Mekka, men mine døtres senger.
( ingen av dem bor hjemme)
ArcticTiger skrev:
DrGreve skrev:
Busa Trond skrev:Vi snakket litt løst om en tur nordover på kirkekaffen i Andebua rett etter jul, men ingen ting spikret enda.
Jeg kunne tenkt meg en tur helt opp i år. Får Gielas luft i BMW hjula sina er det nok ikke umulig han slenger med.
Bare gi meg noen dagers varsel, så er jeg klar for det meste :thumleft
ojda skrev:Forrige gryterett ble vel blandet sammen i løpet av noen tidlige morgentimer, så vi har trua på deg :lol
På meg blir det i allefall Nordovertur, så du skal få vite :vs :thumleft
Vi er da tross alt æresmedlemmer i RamZalt-Mc :thumleft
Mekka er altid åpen for overnatting/servering vet dere Gutter. Jeg blir gjerne med videre nordover.


Det er sånt som gjør det så rasende trivelig å farte rundt på denne måten.
Vi får snakke litt ordentlig om det på Vårsleppen i Andebua ArcticTiger,
så finner vi nok ei løsning :vs :vs
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23133
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av Bjerknez »

Olav K skrev:Aursjøveien kjenner jeg ikke, det er vel grusvei tror jeg?

men jeg må arrestere deg på ett par punkter på ruta, du kjører Ryfylke..veldig bra. Men likevel, et godt tips:
Iløpet av sommeren, åpner Sandsfjordbrua-
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokal ... 41004.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Du tar av Rv 13 ved Tysingsvatnet og kjører fergjefritt over fjorden og inn til Sauda, og tar selvsagt Fv 520 over heia til Røldal. Den veien er bare herlig-
Om brua ikke har åpnet, kan du kjøre over Gullingen istedet, da tar du av Rv 13 ca 20 km etter fergja fergjeleiet å Nesvik, ta av til høyre og fortsett inn Jøsenfjorden på Fv 623. Den går over fjellet ved Gullingen. Knallfin oppkjøring, og nedkjøring.
Har brua åpnet, kan du fortsatt få i pose og sekk ved å kjøre rundt og tilbake langs Rv 13 til Sandsfjorbrua. det er ikke mye over 10 km omvei og vel verd de ekstra bensindråpene og den tida det går :prf

Og etter Hardangerbrua, ta av til høyre i rundkjøringen inni tunnellen, kjør til Ulvik og over "Ulvikfjellet" eller Espelandsdalen :prf Et herlig stykke vei syns jeg...innbyr til lettsindighet med høyrehånda :-D
Ahh... ser ut til at jeg ikke får lagt inn den ruten i google maps ennå, men den skal jeg jammen meg ha i bakhodet :thumleft

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Sv: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av MLeikarnes »

Bjerknez skrev:
Olav K skrev:Aursjøveien kjenner jeg ikke, det er vel grusvei tror jeg?

men jeg må arrestere deg på ett par punkter på ruta, du kjører Ryfylke..veldig bra. Men likevel, et godt tips:
Iløpet av sommeren, åpner Sandsfjordbrua-
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokal ... 41004.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Du tar av Rv 13 ved Tysingsvatnet og kjører fergjefritt over fjorden og inn til Sauda, og tar selvsagt Fv 520 over heia til Røldal. Den veien er bare herlig-
Om brua ikke har åpnet, kan du kjøre over Gullingen istedet, da tar du av Rv 13 ca 20 km etter fergja fergjeleiet å Nesvik, ta av til høyre og fortsett inn Jøsenfjorden på Fv 623. Den går over fjellet ved Gullingen. Knallfin oppkjøring, og nedkjøring.
Har brua åpnet, kan du fortsatt få i pose og sekk ved å kjøre rundt og tilbake langs Rv 13 til Sandsfjorbrua. det er ikke mye over 10 km omvei og vel verd de ekstra bensindråpene og den tida det går :prf

Og etter Hardangerbrua, ta av til høyre i rundkjøringen inni tunnellen, kjør til Ulvik og over "Ulvikfjellet" eller Espelandsdalen :prf Et herlig stykke vei syns jeg...innbyr til lettsindighet med høyrehånda :-D
Ahh... ser ut til at jeg ikke får lagt inn den ruten i google maps ennå, men den skal jeg jammen meg ha i bakhodet :thumleft
Aursjøvegen burde kjøres av alle! Åpner vanligvis 1.juni, det er faktisk asfalt i de værste svingene nå!

Sent from my Sony Xperia Z2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23133
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har kjørt Aursjøvegen en gang når jeg var liten (var med mine foreldre) med bil og dette er virkelig en flott tur og i mine øyne overgår det Geiranger og Trollstigen også. Er ikke mange som vet om dette "fjellpasset" tror jeg og faktisk er det ikke merket på kartet heller. Men jeg mener å huske det var sandvei hele veien. Rett og slett et vakkert stykke Norge.

Mener det er asfalt et stykke inn og kanskje helt inn i Eikesdalen, men derfra og over fjellet er det nok sandvei... ?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av AJ »

Mer Aursjøvegen info her:
http://www.visitaursjovegen.no/?div_id=1&pag_id=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Bjerknez skrev:Jeg har kjørt Aursjøvegen en gang når jeg var liten (var med mine foreldre) med bil og dette er virkelig en flott tur og i mine øyne overgår det Geiranger og Trollstigen også. Er ikke mange som vet om dette "fjellpasset" tror jeg og faktisk er det ikke merket på kartet heller. Men jeg mener å huske det var sandvei hele veien. Rett og slett et vakkert stykke Norge.

Mener det er asfalt et stykke inn og kanskje helt inn i Eikesdalen, men derfra og over fjellet er det nok sandvei... ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av MLeikarnes »

Her videoer fra Aursjøvegen i 2013, har noen videoer fra i fjor også, men det ser ut til at jeg har glemt å redigere dem.... :mk Skal se om jeg ikke får kastet sammen noen videoer fra ifjor også! :-k

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 8vENPaKWdn

Jeg bruker å kjøre over der 4-5 ganger i året, veldig fin vei! utrolig utsikt også!
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av ojda »

Endel av det som kan være aktuellt for sommer`n.
Ser ut til å ha vert endel ute og fartet denne karen her :thumleft

[video]https://www.youtube.com/watch?v=3FbrmpaJd0M[/video]
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av Gielas »

ArcticTiger skrev:
DrGreve skrev:
Busa Trond skrev:Vi snakket litt løst om en tur nordover på kirkekaffen i Andebua rett etter jul, men ingen ting spikret enda.
Jeg kunne tenkt meg en tur helt opp i år. Får Gielas luft i BMW hjula sina er det nok ikke umulig han slenger med.
Bare gi meg noen dagers varsel, så er jeg klar for det meste :thumleft
ojda skrev:Forrige gryterett ble vel blandet sammen i løpet av noen tidlige morgentimer, så vi har trua på deg :lol
På meg blir det i allefall Nordovertur, så du skal få vite :vs :thumleft
Vi er da tross alt æresmedlemmer i RamZalt-Mc :thumleft
Mekka er altid åpen for overnatting/servering vet dere Gutter. Jeg blir gjerne med videre nordover.
Det er overveiende sannsynlig at "jeg slenger meg med".
Fikk jo ikke oppleve å køye i Mekka, kun to netter i hovedhuset... :sleepy
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av Tommas »

Aursjøvegen så jo veldig spennende ut!

Ny ting på lista :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23133
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av Bjerknez »

Tommas skrev:Aursjøvegen så jo veldig spennende ut!

Ny ting på lista :-)
Aursjøvegen må vi vel prøve og få med oss... Helst i julimåned for min del. Vi må legge en plan rundt dette tror jeg :prop:

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av SuperMorten »

Planer ja. Vurderer flere alternativ for en langtur. Norge på langs, Lindesnes - Nordkapp hadde vært noe
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av Barbarozza »

Planene er lagt og i år blir det både litt historie og noen syke veier på programmet.

Til trådstarter så skal jeg komme med noen tips seinere til Transfagarasan som jeg kjørte i 2012, Romania er fantastisk på godt og vondt og valg av riktig hovedvei er ofte et must. Kjører du i juli er også varmen ekstrem så det kan bli slitsomt.

Selve passet er flott, men har du kjørt alpene så vil du oppdage at Transfagarsan er laga for bil mye mer en motorsykkel. Men så klart, det er dritkult å ha kjørt den

Jeg har valgt å kjøre ned gjennom Tyskland og ha litt historie på vei ned, før vi skal bruke et par tre dager i Vercors. For de som lurer er det bare å Google og søke etter Combe Laval på youtube. Det er 400 km med fantastiske veier som skal undersøkes før jeg skal ned til Lac De st Croix og kjøre rundt i området , feks The road to Pierla, Route de Crete og en masse andre steder i Gorge du Verdon. Det blir både juv, syke veier og slukter som ikke finnes andre steder og franskmennene har laget veier på de utroligste steder. Så kan man om man vil ha en tur til kysten men regner med at å ligge litt mellom alpene i vest og Provence er bra før nesa settes hjemover etter 14 dager. Route de Napoleon er jo en høydare, kanskje Maira Stura (Grus) og ikke minst Route de Duranus er jeg sugen på. Ble litt Frankofil i fjor da jeg lå noen dager i Val D`isere rett ved Col De Iseran ...dessuten er jo maten god så tror dette blir noe for to Kawasaki karer i 50 åra
Memento mori

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av ojda »

Barbarozza skrev:Planene er lagt og i år blir det både litt historie og noen syke veier på programmet.

Til trådstarter så skal jeg komme med noen tips seinere til Transfagarasan som jeg kjørte i 2012, Romania er fantastisk på godt og vondt og valg av riktig hovedvei er ofte et must. Kjører du i juli er også varmen ekstrem så det kan bli slitsomt.

Selve passet er flott, men har du kjørt alpene så vil du oppdage at Transfagarsan er laga for bil mye mer en motorsykkel. Men så klart, det er dritkult å ha kjørt den

Jeg har valgt å kjøre ned gjennom Tyskland og ha litt historie på vei ned, før vi skal bruke et par tre dager i Vercors. For de som lurer er det bare å Google og søke etter Combe Laval på youtube. Det er 400 km med fantastiske veier som skal undersøkes før jeg skal ned til Lac De st Croix og kjøre rundt i området , feks The road to Pierla, Route de Crete og en masse andre steder i Gorge du Verdon. Det blir både juv, syke veier og slukter som ikke finnes andre steder og franskmennene har laget veier på de utroligste steder. Så kan man om man vil ha en tur til kysten men regner med at å ligge litt mellom alpene i vest og Provence er bra før nesa settes hjemover etter 14 dager. Route de Napoleon er jo en høydare, kanskje Maira Stura (Grus) og ikke minst Route de Duranus er jeg sugen på. Ble litt Frankofil i fjor da jeg lå noen dager i Val D`isere rett ved Col De Iseran ...dessuten er jo maten god så tror dette blir noe for to Kawasaki karer i 50 åra

Det lå an til en litt mere "ferie-ferie" i år en tidligere, med forhåldsvis strak vei ned til Syd-Croatia og kansje
litt lenger Sør :-k
Men så du :yeyeye Så konemor over skuldra mi mens jeg tittet i youtube, på fjell og daler i Frankrike.
Å tror du ikke at der høyt oppe i et fjellpass var det noen søte StBernards-statuer. Der ville hu da innom :P :p
Så snill som jeg er sa jeg meg villig til å kjøre igjennom store og lille StBernard-passet før vi krysser
Italia fra Vest til Øst og fortsetter som planlagt nedover :prop: :lol
Snakk om å ha en snill ektemann :prf :thumleft :vs
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av Barbarozza »

Da må du legge deg til ved Martigny, foten av St Berhard, så kjører du Forcaz på den andre siden etter St Berhard, kommer deg over der til Chamonix ( flott tur ) og tar tunellen som en greie og brekker vest og over Petit St Berhard, da har du fått begge. Det er fine områder. Du kan stoppe på toppen og hilse på bikkjene også..drives med avl der enda . Har gjort det også hehe
Memento mori

Svar