Bikerdude73 Sesongstart :-)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av bikerdude73 »

Ja, det kan nok være best å begynne i det små ;-)

Og ang punktering så ser det ut som det er noe som skjer ganske sjeldent.
Men må nok prøve å ha en slags løsning på et slikt problem på en eller annen måte.
Klarer nok å vri av et dekk, men ikke uten å skrape opp den fine motardfelgen min som er ganske dyr... :-k

Uansett så blir det nok moro! :thumleft
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av ArcticTiger »

Med 13 liters tank og et forbruk på o,4 til 0,5 l/mil har du ganske bra aksjonsradius :thumleft Det er nok ikke mange plasser i Norge at det er mer enn 20 - 25 mil mellom bensinstasjonene. Iaffal ikke etter "hovedveiene", men tar du en lang avstikker til fjells feks, så kan det være lurt med ei ekstrakanne.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av pelsen »

har punktert to ganger på sykkel, og siden jeg har kjørt sykkel siden -79 er det vel ikke så dårlig statistikk.
Har du i relativt nye slanger uten gamle lapper blir denne statistikken strax bedre :redface

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av bikerdude73 »

En ekstrakanne kan nok være en ide. Litt vanskelig å plassere den på sykkelen, men det ser jeg etterhvert.

Ang dekk/slanger så er det ganske så nytt. Men jeg må fikse en lekkasje fremme.
Enten er den i ventilen eller slangen. Prøver ventilen først og hvis ikke det hjelper skifter jeg slangen.
Avon Distanza dekkene som står på er strøkne. :thumleft
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av pelsen »

sprøyt på litt såpevann på ventilen så ser du raskt om den lekker luft

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av mekkern »

bikerdude73 skrev:Og regnsett kan jeg vel få tak i hvis jeg leter, men må være stort for å gå over mine mc-klær.
Har tross alt xxl eller xxxl i jakke. :knegg
Slapp av, jeg fant hel MC regndress i 8XL så selv med min øh...romslige kropp så går den glatt på. :lol

Edit: kan brukes som lavo for andre..
Sist redigert av mekkern den 08 jan 2012, 00:19, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av ArcticTiger »

her ser du et eks på en enkel oppakning på en medium stor sykkel, -96 CB500. Tankveska har magnetplate i bånn og ei sikringsstropp framme. Universal sideveskene henger sammen i et tøystykke, du bare legger de over setet og spenner fast med noen reimer. Og så surrer du bare pakksekken med teltet, sovepåsan og liggeunderlaget fast på tvers bak ræva di :thumleft Enkelt og greit. Tenker du litt nøye og systematisk når du pakker, så er det utrolig hva du får med deg :D !
Pass på og bruk gode reimer med selvlåsende spenne til å surre ting fast, så ikke noe henger og slenger :8-[ .
Man ække nødt til å ha BMW eller Golwing med henger for å dra på tur :[-(

Bilde

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av Banditmannen »

Følger med her, med stor interesse! :thumleft
Har som mål(håp) å få til en overnattingstur i år, men har noen utfordringer, både fysisk og psykisk... :-J

Det enkleste er selvfølgelig å ta inn på hotell eller campinghytte, men selv der er jeg f*** ikke sikker på om jeg klarer å sove! :8-[
Sliter med søvnapné, og "snorkesmerter" dagen derpå, hvis jeg sover på ryggen, så MÅ sove på siden! :sk?

Tror jeg må prøvesove på liggeunderlag i eller ved heimen før jeg drar på tur... :8-[

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av Duville »

Det høres jo ut som om det planlegges en 2 måneders tur i ødemarka - hvorfor ikke gjøre det enkelt. Du punkterer ikke! Du kjører ikke ut den første helgeturen med teltovernatting med utsikter for regn! Forhåpentligvis venter du til det ikke er frostgrader på natta for da er kvelden utrivelig i telt. da leier du en hytte for trivselen.

Ta med en sovepose og underlag, stompeskjeva, tubeost, tannbørst, ett håndkle og litt småting, legg ut på tur og se hvor lite du egentlig har behov for i løpet av helga. Kamera er imidlertid ett must.... det er jo kjøretur du skal på eller? når du bestemmer deg for 14 dager ut på tur så skal du huske å klippe neglene føøøøør du reiser så slipper du negleklipperen, men skal du ut 3 uker må den med men det er en stund til det vel.... :lol .

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av ArcticTiger »

:vs Dere får slenge dere med på feks Mcsidens Karlstad-tur den 6-8 Juli som en "øvekjørings-tur" Gutter :thumleft
Da får dere selskap med gamle :gk kjenninger underveis, og på BomstadBaden i Karlstad er det mulig å overnatte i telt, eller leie hytte, og noen angstfordrivere blir det vel og muliheta for..... :cheers

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av bikerdude73 »

Kan prøve det med såpevann på ventilen. Dekket tar ca 3 uker på å miste 50% av luftmengden.
Om det vil vise med såpevann ser vi jo, men ventiler er jo bortimot gratis, skal ha noe liggende hos en kamerat.

Regndress ksal vel alltids bli en råd med. Evnt kjøpe en Lavo og kjøre med den og bare gå av sykkelen og
sette meg ned med ferdig leirplass. :lol

Ser greit ut det Artic Tiger. Jeg renger med å ha en toppboks, sidevesker og en kartmappe/tankveske.
Men blir jo og plass rett bak meg inntil den toppboksen. Skal nok tørrtrene litt ja.

Har faktisk gått med tanken om å slå teltet opp inne på hytta så kjøre meg en lang tur og "prøvesove". :knegg

Grunnen til at jeg planlegger så mye er at jeg vil at ting skal bli vellykket første gangen så jeg ikke får avsmak for hele greia.
Er pessimist og perfeksjonist og det er ikke en god blanding, men det går nok greit.
Og jeg kjører ikke en meter før jeg ser en god værmeldig for en helg for eks. :D

Dette er jo allerede moro! :lol ;e :thumleft
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av ArcticTiger »

Har du gjort deg opp noen mening hvor lange dagsetapper som er innen rekkevidde for deg a?
Du nevnte vel en plass at du hadde kjørt en tur på ca 20 mil på en dag i høst, greier du 2 slike "etapper", altså rundt 40 mil, på en dag tror du, hvis du starter litt tidlig på dagen?

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av ojda »

Ingenting blir 100% perfekt 1. gangen.
Men din viten om at alt bare blir bedre og bedre for hver tur gjør det hele perfekt. :bananas
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av bikerdude73 »

Den 20 mils turen brukte jeg ca 5-6 timer på med en del pauser.
Den motarden min rister ganske kraftigt så er tungt å kjøre langt med den. ;-)
Det er jo kun 1 sylinder på den.

40 mil på 1 dag vet jeg ikke om jeg hadde klart. Måttet startet tidlig som du sier, men i hvilken forfatning jeg hadde vært etterpå..
Tja det vet jeg ikke. Etter 20 mil så er kroppen grei, men trøtt i trynet. :D

Jeg reiser meg ofte og står på sykkelen ved oversiktelig vei for å unngå for mange pauser. Det hjelper, men onkel politi liker det nok ikke?
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av ArcticTiger »

Rister mottorn på XTn like mye over hele turtallsregisteret, eller har den et mer optimalt turtalls-område hvor den roer seg og går mykere?
Da kan det være en ide å mikse litt med utvekslinga på kjede-dreva, slik at du drever den så den er i det "rolige" turtallsområdet når du har, la oss si 80 - 100 kmt, som jo er vanligst hastighet når man er ute å koser seg på tur.
Da blir sykkern mer lettkjørt, og du orker litt lengre etapper.

Det er og en ide og være litt aktiv og kjøre mange småturer, kanskje litt lengre etterhvert, i tida frm mot den planlagte Langturen! Sånn at du trener deg opp til å sitte på sykkern.
Å legge ut på en langtur uten noe særlig kjøretrening på forhånd, er slitsomt.
Sist redigert av ArcticTiger den 08 jan 2012, 01:33, redigert 1 gang totalt.

Svar