KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Onsløv »

fikse skrev:Flere unger på vei eller? :bananas Har 1 på 1 år og en på 3 her. Bare det å gi de mat kan ta pusten av meg :-k

Bestiller de en av dagene, så ser vi om vi får tid til å ta de en helgedag før frosten setter i gang :thumleft
Ja, du har bokstavelig talt rett i at det er flere unger på vei. Våre nr 1 og 2 har bestemt seg for å komme samtidig.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Onsløv skrev:Var innom Ride igår, og der sto en orange KTM Duke 125.
Måtte titte litt på den, og joa, tøff sykkel :D
KTM er litt sånn som T-Ford: Du kan velge den fargen du vil ha, bare du velger oransje :bananas
Ja, sykkelen er tøff den. Ikke pen eller elegant, men tøff. Alt til sitt bruk. Skjønner godt at 16-åringene liker denne ;e
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Onsløv skrev:
fikse skrev:Flere unger på vei eller? :bananas Har 1 på 1 år og en på 3 her. Bare det å gi de mat kan ta pusten av meg :-k

Bestiller de en av dagene, så ser vi om vi får tid til å ta de en helgedag før frosten setter i gang :thumleft
Ja, du har bokstavelig talt rett i at det er flere unger på vei. Våre nr 1 og 2 har bestemt seg for å komme samtidig.
Oj! Såpass! Grattis så masse :thumleft Får du "lov" å beholde baiken nå da?
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Onsløv »

fikse skrev:
Onsløv skrev:
fikse skrev:Flere unger på vei eller? :bananas Har 1 på 1 år og en på 3 her. Bare det å gi de mat kan ta pusten av meg :-k

Bestiller de en av dagene, så ser vi om vi får tid til å ta de en helgedag før frosten setter i gang :thumleft
Ja, du har bokstavelig talt rett i at det er flere unger på vei. Våre nr 1 og 2 har bestemt seg for å komme samtidig.
Oj! Såpass! Grattis så masse :thumleft Får du "lov" å beholde baiken nå da?
Jada, det var derfor jeg solgte XJ'en, så måtte jeg ha meg noe som jeg kom meg til og fra jobb med, slik at madammen kunne kjøre bil.
Så da ble det denne GPZ'en :prop:
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Peet96
Innlegg: 40
Registrert: 07 aug 2011, 01:14
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Peet96 »

Takker for så raske svar!! :thumleft Skal ta en tur til Ride neste uke å se om de har en sykkel, så får vi håpe på det beste!! :thumleft eg lurer på noe ang øvelseskjøring. viss eg får tak en duke, så skal eg og pappa øvelseskjøre. han er over 190 høy og over 90 kilo(ikke over 100), eg er ca 60 kilo. eg lurer på om han er for høy, eller for tung slik at det blir vanskelig å kjøre med han? :-k er nesten redd for at sykkelen knekker... :8-[
KTM DUKE 125

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Onsløv skrev:Jada, det var derfor jeg solgte XJ'en, så måtte jeg ha meg noe som jeg kom meg til og fra jobb med, slik at madammen kunne kjøre bil.
Så da ble det denne GPZ'en :prop:
Gode argument det :prf Derfor vi kjøpte den Duke-en også, for å slippe en bil #2.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Peet96 skrev:Takker for så raske svar!! :thumleft Skal ta en tur til Ride neste uke å se om de har en sykkel, så får vi håpe på det beste!! :thumleft eg lurer på noe ang øvelseskjøring. viss eg får tak en duke, så skal eg og pappa øvelseskjøre. han er over 190 høy og over 90 kilo(ikke over 100), eg er ca 60 kilo. eg lurer på om han er for høy, eller for tung slik at det blir vanskelig å kjøre med han? :-k er nesten redd for at sykkelen knekker... :8-[
Hehe, sykkelen tåler nok langt mer enn pappaen din. Mener Duke-en er godkjent for 150 KG totalt, så dere er vel sånn noenlunde i grenseland. I praksis er det ikke noe problem, KTM-en er veldig stabil og fin med passasjer, og tåler nok langt mer enn de 150 KG-ene. Strengt tatt skal dere veie dere, med kjøreutstyret på. Uansett vil jeg si du bør øvelseskjøre uten en bakpå, spesielt første tiden. Biltilsynet/politiet har veldig varierende praktisering av reglene på øvelseskjøring, reglene er høyst uklare. Jeg har øvelseskjørt, da har jeg kjørt egen sykkel, begge med refleksvest (og helst en stor L på denne), og med kommunikasjonsradio. Om din far ikke har egen sykkel, mener jeg han også kan kjøre i bil (men fremdeles med kommunikasjonsradio), men som sagt er jeg usikker, og det er politi og biltilsyn også. Han må ha hatt lappen for MC i sammenhengende 5 år, mener jeg.
Uansett er det mye du kan øve på, på en lukket bane eller parkeringsplass. Da kan jo han bare stå og se på fra sidelinjen. Om ikke din far er en erfaren MC-ist, vil jeg anbefale deg å holde deg til trening på lukket område (med gass, brems, sving, blikk, etc), og heller overlate kjøring på vei til en trafikkskole. Bil og MC er 2 ganske forskjellige ting å kjøre i trafikken, og ting som er bra å gjøre i en bil, kan være direkte feil på en MC. Du kan spare mange kjøretimer på å øve på småting som girskift, brems/gass, blikk :roll
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Snikkeren »

Hvis dere overstiger tillatt totalvekt på sykkelen (med fullt kjøreutstyr på), så kan dere kjøre hver sin sykkel. Han kan IKKE kjøre bil bak. Han må kjøre mc. Begge må da ha refleksvest med L på. Toveis kommunikasjon er også påbudt.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Snikkeren skrev:Hvis dere overstiger tillatt totalvekt på sykkelen (med fullt kjøreutstyr på), så kan dere kjøre hver sin sykkel. Han kan IKKE kjøre bil bak. Han må kjøre mc. Begge må da ha refleksvest med L på. Toveis kommunikasjon er også påbudt.
Nice to know :thumleft Men jeg vet at reglene praktiseres ganske forskjellig fra by til by, så det kan være greit å høre med de lokale myndigheter *mas
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Snikkeren »

Det er slutt på at det kunne være forskjellige regler utifra område.
Her er reglene som gjelder:

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Forero ... otorsykkel" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitat:
Den som er med deg

må vere fylt 25 år
må ha hatt førerett i den klassen du skal øvingskjøre i samanhengande dei siste 5 åra
må sitje på motorsykkelen saman med deg så sant motorsykkelen har stor nok nyttelast, eventuelt følgje etter på mellomtung eller tung motorsykkel
NB! Kan ikkje ta betaling, sjå lengre ned på sida.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Snikkeren skrev:Det er slutt på at det kunne være forskjellige regler utifra område.
Her er reglene som gjelder:

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Forero ... otorsykkel" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitat:
Den som er med deg

må vere fylt 25 år
må ha hatt førerett i den klassen du skal øvingskjøre i samanhengande dei siste 5 åra
må sitje på motorsykkelen saman med deg så sant motorsykkelen har stor nok nyttelast, eventuelt følgje etter på mellomtung eller tung motorsykkel
NB! Kan ikkje ta betaling, sjå lengre ned på sida.
Helsiken og mann, dette får meg til å føle meg gammel og utdatert :lol :grt ](*,)
Dette er jo ganske så klinkende klart. Relativt strengt, men tydelig. Bra!
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Snikkeren »

Grunnen til at jeg var klar over det er at jeg har akkurat øvekjørt med en kompis av meg (cbrarild) som tok lappen i år.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Peet96
Innlegg: 40
Registrert: 07 aug 2011, 01:14
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Peet96 »

Takker igjen for raske tilbakemeldinger og svar!! :notworthy: Fantastisk blogg du har fikset deg!! Hjelper meg ekstremt mye :=D>
KTM DUKE 125

Brukeravatar
Peet96
Innlegg: 40
Registrert: 07 aug 2011, 01:14
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Peet96 »

Pappa er ikke så keen på å kjøpe nå, ettersom det er litt over et halv-år til eg faktisk får lappen.. :sk? . er det slik at butikkene ikke får inn nye duke's senere i vår/vinter eller til neste år? må eg kjøpe nå liksom, for å sikre meg en? :scratch skal ha duke, lurer bare på om jeg kan vente med å kjøpe eller om jeg må kjøpe nå?
KTM DUKE 125

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Peet96 skrev:Pappa er ikke så keen på å kjøpe nå, ettersom det er litt over et halv-år til eg faktisk får lappen.. :sk? . er det slik at butikkene ikke får inn nye duke's senere i vår/vinter eller til neste år? må eg kjøpe nå liksom, for å sikre meg en? :scratch skal ha duke, lurer bare på om jeg kan vente med å kjøpe eller om jeg må kjøpe nå?
Dette må du nesten finne ut av selv, men hør med en forhandler. Vil tro det ikke burde være vanskeligere å få seg en senere. Nå er det jo nesten litt hysteriske tilstander, og som du har sett av loggen her så reiser folk både land og strand rundt for å skaffe seg en Duke :=D> Vil tro det roer seg ned etter en tid. Personlig ville jeg ha ventet til det var realistisk med 1-2 mnd igjen til lappen var klar, så sant du kan bruke den til øvelseskjøring. Samtidig er det nok noen barnesykdommer med en helt ny sykkel, og med å vente litt med å handle er det en viss sjanse at du får en sykkel hvor barnesykdommer er fikset.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Svar