Ermans verksted

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Ermans verksted

Legg inn av Northman »

Artig lesing dette, virker som du steller pent med kona :)
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Gjør så godt jeg kan, hehe...

Når hu er så gammal, synes jeg ikke det er noe vits å betale andre for å mekke henne ihjel...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Det har gått en liten stund siden siste post:

1 - Sandblåsing av ytre motordeler. Måtte fikse kompressoren opp med 10m ledning, samt tukle med autoventilen, som tross alt bare var satt til 4 bar...
1b - Etter seansen, ser jeg at det ikke holder med et kabinett på 50x40x40cm... Må nok lage en som jeg kan gå inn i og forsegle. Spesiellt når jeg tar i bruk kalk istedet for sand.
2 - Rense indre deler i motoren. Fikk løst clutchen igår. Nå venter å få løsnet generatorskruen. Litt vrient, siden den roterer. Tenkte å bruke en lokkåpner til å holde den fast...
3 - Har bestilt såkalte transducere for å lage ultralydvasker hjemme. Tenkte å bruke en gammel laptop og et lyprogram til å lage signalet og sende det gjennom en av forsterkerne liggende på lageret, videre til nettopp de transducerne jeg bestilte. Disse skal limes til en stor stålbolle fra IKEA.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Og man har dykket lenger ned i motoren... Som det sies i Star Trek - to go where no Kirk has gone before.
Når jeg kikker på delene inni motoren, blir jeg overrasket over at 80k ikke har gjort den slitasjen som var forventet. Andre har liksom funnet revne gummideler (kjetting guider) osv..
Hos meg er det bare litt rust og overtorkede bolter.
Noe sier meg at det er utført 50k service på sykkelen, men jeg fikk ingen indikasjoner på det fra forrige eier :scratch
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Mottok såkalte ultrasoniske transducere i posten idag. 3 timer igjen av jobben, så skal jeg ned til verkstedet for å sette opp riggen. Under er min redigert versjon av instruksene, om noen skulle være intressert.
How Ultrasonic Cleaning works:
Ultrasonic cleaning works by tearing voids between particles in the cleaning solution, this is called cavitation. These microscopic pockets of air explode when they come in contact with a solid surface. These explosions occur at pressures up to 15,000PSI and temperatures up to 5,000K. These conditions are extreme, but the pockets of air only have enough force to tear off surface dirt.

Materials:
-Two Ultrasonic Transducers
-Sound generator on pc or smart phone app
-Linear Amplifier
-A soldering iron and old RCA audio cables
-Single layer stainless steel container capable of holding a cleaning solution
-Cleaning solution

Make sure the RMS of the amplifier is equal to or greater than the total amount of power needed to drive your transducers. Also make sure the frequency response of the amplifier is greater than or equal to 40-46kHz. The container must be made of something capable of resonating sound waves. It's also a good idea to look for corrosion resistant material. Stainless steel is the most popular choice in the world of ultrasonic cleaning.

Procedure:
-Epoxy the ultrasonic transducers to the bottom of the stainless steel container. Make sure they allow even cavitation throughout the cleaning tank. The layer of epoxy should be thin to minimize bond space between the transducers and the steel tank as small as possible. You can use vice grips or weights placed on top of the transducers to achieve this
-Solder RCA cables to each pole of the pads
-Repeat step 2 for the other transducer
-Plug the other end of the component cables into the output of your amplifier. Channels do not matter
-Plug the sin wave generator into the input of your amplifier
-Fill the stainless steel container with a cleaning solution of choice. Iso alcohol works, but is flammable and can explode
-Make sure everything is hooked up correctly
-Turn on the amplifier, and generate 40 kOhms of sin wave
-Make sure to change cleaning solution out once it’s too murky to do good
Jeg bruker altså en gratisapp på droiden som genererer sinusbølger for dette. De eneste delene jeg behøvde å betale for, var transducerne. Så dette prosjektet blir billig-billig :knegg
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Erman skrev:bla bla bla... lage egen ultralydvasker
Det funka dårlig med å benytte mobilen som lydgenerator gitt... Det slo meg aldri inn at telefonen kun klarer 22 kHz.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Lar vente med ultralydskiten frem til en rimelig laptop kommer forbi for videre testing.
I mellomtiden har man fått motoren fra hverandre og er i gang med å rengjøre den ut- og innvendig. Så skal slitedeler fornyes før den skrus sammen igjen.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Ermans verksted

Legg inn av Crinos »

Intresangt dette med DIY ultrasonisk delevasker..
Synd at mobilen stoppet på 22kHz.. Hva mobil var dette?

Min skal i følge reviews gå opp til 48kHz... HTC Incredible S
Digital/Analog Converter (Playing): 16 bit resolution 48000 Hz holding frequency
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Litt usikker... Men det var disse to tonegeneratorene som ikke gikk høyere enn 20k, og jeg antok at det vare telefonen som sperret...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ermans verksted

Legg inn av Pollti »

I går hørte jeg at det går an å bryte is med ultra lyd av et slag. Tar visst nok litt tid, noen timer, men det er påstått å virke. Skal bli interessant å se rapporten fra det. Kan ikke poste mailen jeg fikk om det. Men det er visst alvor ? Mye rart i verden gitt.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

I forhold til å sette sammen sykkelen igjen, kan man trygt si at jeg ligger etter skjema.
I påvente av deler fra USA, er jeg i gang med å fjerne maling fra felgene. Disse skal lakkeres sort igjen.
Det samme med forgasserne og motoren.
Fikk hentemelding fra Posten isted, og lakk +++ fra Kraemer skal hentes senere på dagen.

Har tenkt å sette inn stålomspunnede bremseslanger, og har hørt som slike som man kan skru selv? Hva er greia med det?
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Ermans verksted

Legg inn av XRing »

Erman skrev:Har tenkt å sette inn stålomspunnede bremseslanger, og har hørt som slike som man kan skru selv? Hva er greia med det?
Hvis du for eksempel har montert et utrad. styre, forlenget gaffel og andre ting som gjør at du ikke kan bruke standardlengde bremseslanger, kan du bruke disse settene til selv å spesiallage slanger med helt riktig lengde.

Men gitt hvor viktige bremsene er ville ihvertfal ikke jeg stolt på meg selv nok til å gjøre dette. At bremseslangen(e) springer lekk ved en panikkbremsing er temmelig nær skrekkscenario numero uno...
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Skjønner skjønner.
Da er eneste alternativer å kjøpe ferdige lengder, eller få noen til å sette sammen for de nye lengdene...
(Bytter fra original wire->pumpe->kalipper, til styremontert hovedsylinder)
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Ermans verksted

Legg inn av Crinos »

Jeg ville også kun gått for ferdige lengder. I mitt tilfelle er det et "hav" å velge i mellom, så det er enkelt og greit i tillegg.

Bytter selv hovedsylinder på styret om ikke lenge til, og da bytter jeg nok også hele bremseslangen i tillegg. Har stålomspunnet fra før, men kan like gjerne oppgradere til en ny og freshere en :-)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Spennende! Så Harley-folk ER faktisk interessert i å stoppe fra tid til annen :lol
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Svar