Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av SveinT »

Hei, ser det er andre her som også har vært innom Biltema for å kjøpe verktøy til dekkomlegg :D
Selv handlet jeg dekkverktøy for demontering, hjulbalanserer, vekter, felgbeskyttere,
og disse nye dekkspakene for mc.
"Prøvekjørte" utstyret på en felg med et 9 år gammelt bakdekk ( fra lageret :knegg )
og dette fungerte bra. De nye dekkspakene er også veldig gode, både i bruk og mot evt riper / skader.

Så jeg har handlet for- og bakdekk fra Tyskland nå for første gang, http://www.motorsykkeldekk.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Og skal få dette midt i neste uke , levert på jobben.
Da til nesten halv pris av hva jeg fikk tilbud om hos lokale dekkforhandlere - da montert og avbalansert.

Jeg kom også over dette i MC-Avisa 9/2010, side 27 ,
som jeg gjerne vil ha kommentarer på ! ;-);)
Til dere som har kjøpt dekk hos motorsykkeldekk.com...
Har dekkene omtrent smeltet av seg selv under bruk,
eller har de holdt like bra som dekk du har kjøpt i Norge ?


For fra Bridgestone importøren i Norge har det kommet følgende kommentar på trykk,
ang. pris på MC dekk i Norge VS Europa :


1. Mange MC forhandlere i sentrale deler av Europa selger OE dekk. OE dekk er dekk
produsert til en spesifikk motorsykkel etter krav fra MC produsenten.
Dekk som dette er tilpasset den ene motorsykkelen det skal stå på, og det er spart
vekt og prisen er presset. Resultatet er et dekk som har mye mindre slitegummi,
dermed et dekk som gir mye mindre kilometer.
Et annet punkt er at dekket kan være tilpasset en mye lettere sykkel enn den sykkelen
det havner på, noe som går ut over egenskapene.
OE dekk blir som blekkpatronen som sitter i en printer når du kjøper den, patronen har
vesentlig mindre blekk enn den du kjøper neste gang.
Mange er positivt overrasket over prisen på MC dekk fra enkelte nettsider / forhandlere
bla. i Tyskland, men totalprisen blir da ofte høyere.
Et omlegg ekstra grunnet halvert kjørelengde, koster gjerne litt penger.
En kan gjerne huske at "om noe virker for godt til å være sant, så er det som regel det".
Med dekk som har flere gummiblandinger kan en oppleve at OE (original equipment)
har én gummiblanding mens dekket har 2-3 gummiblandinger i ettermarkedsversjon.
OE dekket har da den mykeste gummiblandingen over hele dekket, som gir lavere kilometer
og billigere produksjon. Ettermarkedsdekket har gjerne 2-3 gummiblandinger, som gir
mange fler kilometer og dyrere produksjon.
Et 120/70R17 eller et 180/55R17 dekk har helt opp til 30 varianter av "samme" dekket.
Det eneste som skiller dekkene er koder, som ikke uten videre kan "tydes".
I sentrale deler av Europa er det relativt mange forhandlere som kjøper OE dekk fra store
grossister, som igjen kjøper disse dekkene fra MC produsentene.
I Norge er du relativt trygg på at du får et ettermarkedsdekk dersom du handler hos en
MC forhandler. Kjøper du derimot dekket fra "nettbutikker" som har "fantastiske priser"
kan du være ganske trygg på at du får et OE dekk. En får ofte hva en betaler for!

2. Momsen er lavere i Tyskland

3. Markedet er mye større i Tyskland

4. Mye kortere transport til MC forhandler fra Europeisk sentrallager = mye lavere kostnader.

5. Høye lønninger i Norge / utgifter i Norge, som igjen påvirker prisen.


----------------------
Runemc skrev:
Jeg kjøpte flg fra Biltema:
Depotstøtte foran (219,-)
dekk-verktøy (599,- men helt nødvendig for mine dekk - pass på å sjekke beholdning på aktuell Biltema butikk, var tomt i en og kun 1 igjen på en annen når jeg kjøpte i vår)
hjulbalanserer (299,- hoppet over å bruke den sist, men bør vel egentlig gjøres)
avbalanserings-vekter (16,90)
2x dekkmonteringsverktøy (2x 89,90)
Klippet biter fra en brukt isboks for å ha imellom felg og spaker (0,- og så får man alibi for å spise en 2liters pistasj sørlands-is )
Totalt: 1313,70 kr som er godt under prisen du fikk på omlegg og som er litt under prisen mange tar for omlegg av 2 stk medbrakte dekk (750,- pr dekk)

Skal du bytte bak trenger du selvfølgelig bakre depostøtte også. Har man midtstøtte klarer man seg kanskje uten depotstøtter ...i tillegg må man evt kjøpe det som trengs av div skrutrekkere og skiftenøkler (vil avhenge av sykkel og hva du har av verktøy fra før)

Nydekket skal ha et rødt punkt et eller annet sted som markerer letteste punkt - fordel hvis det er over ventilen som er tyngste punkt på felgen. Videre må nydekket pumpes opp til en god del overtrykk før det "popper" mot felgkanten. Deretter ned med trykket til riktig trykk. Alle vet også at nye dekk har en magnetisk effekt på skruer, stifter, spiker og annet, så lurt å ha med et lappesett så man ikke blir stående langs veien. Vel er det best å få gjort fra innsiden med propp, men lappesettet funker bra når det er søndag og milevis til nærmeste verksted... og evt som løsning inntil du får byttet dekk. Som regel er det sterk nok "magi" å ha med et lappesett for at punktering ikke skal skje...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Snikkeren »

Togmannen skrev:Da er nytt Metzeler M5 fordekk montert og langprøvd i dag. Må bare innrømme at sykkelen fullstendig har skiftet karakter. Fra usikker og delvis nervøs på Dunlop Roadtech til kvikk, tillitsfull og responsiv på M5.

Kom inn i en sving på vei til Oslofjordtunnelen og tenkte at noe var galt.. da lå jeg 20km/t over der jeg pleier. Og uten å merke det på sykkelen. Får se etterhvert hvor holdbare de er. Gamledekka holdt ut i 20 000km så får håpe de iallefall tåler halvparten.

Føler at jeg har MYE bedre grep med disse, og jeg ble straks mere trygg på svingene. En meget god følelse. Det kostet 1050 spenn så får se om det blir det samme bak neste gang, og må si jeg er fornøyd av kombinasjonen M5 foran og Z6I bak etter 4 timer i salen.
Det er klart at når du går fra et dekk som har rullet 20000 km til et nytt dekk, vil sykkelen oppleves helt annerledes. Det rare med oss mennesker, er at vi husker ikke hvordan sykkelen oppførte seg når dekket var nytt. Dekket slites gradvis, og vi tilvenner oss dekket etterhvert som det blir slitt. Jeg er sikker på at hvis du hadde valgt et nytt Dunlop Roadtech, så hadde du fått samme aha opplevelsen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Snikkeren »

@SveinT:
Det er klart at den norske importøren vil påstå dette, da det er i importørens interresse, men jeg tror nok at realiteten er en annen. Hadde det vært slik, så ville nok ikke dekkprodusentene latt aktører drive på slik, da det gir jo dekkprodusenten et dårlig rykte.
Hvis vi ser på nettsidene til motorsykkeldekk.com, så ser man jo at på enkelte dekk står det spesifikt hvilken sykkel de er beregnet for. Disse dekkene kan hende er slike dekk som Bridgestone importøren snakker om, men de andre dekkene er nok samme dekkene som blir levert i Norge.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Gammelgutt

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Gammelgutt »

Kjøpte et sett Pirelli Diablo over disk, bakdekket holdt 11500 km på en Daelim lettsykkel. Kjøpte samme dekk til Hyosungen med 30 hk., på Motorsykkeldekk.com og det holdt 10800 km. Tyngere og sterkere sykkel og muligen noe tøffere kjøring, så jeg synes ikke differansen i kjørelengde er noe å si på.

Har nå (kjøpt over disk) Michelin Pilot road 2 bak, 11200 km og masse mønster igjen. Neste kjøper jeg på nettet det er jo halve prisen. Tenkte jeg skulle lure meg til å måle mønsterdybden på et dekk hos forhandler i Norge og så sammenlikne med dekk fra netthandel. :scratch

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av pelsen »

SveinT skrev:Jeg kom også over dette i MC-Avisa 9/2010, side 27 ,
som jeg gjerne vil ha kommentarer på ! ;-);)
Til dere som har kjøpt dekk hos motorsykkeldekk.com...
Har dekkene omtrent smeltet av seg selv under bruk,
eller har de holdt like bra som dekk du har kjøpt i Norge ?
har lagt merke til at alle jeg har kjøpt er ca ett år gamle, men ut over det har det vært greit.
Dette har vært dekk til sykler som går lite, så slitestyrke er ikke tema.

Ellers så sitter det fremdeles OE dekk på KTM'en, har ingen planer om å skifte til annen type ved neste skift :D

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av SveinT »

Det virker som det er mye egeninteresse
hos dekkimportøren, (så klart)
hvorfor skal varen være bedre i Norge enn andre steder...
Har lest det før i andre sammenhenger.
(For å forvare prisen her i landet)

Jeg tror ikke noe særlig på at motorsyklister
i Europa er mye mindre kresne på kjøp av dekk
enn hva folk er her i landet.
Og TÜV har vel også sin rolle i slike spørsmål ;-);)

Men selvfølgelig skal jeg måle mønsterdybden
på de nye dekkene før de blir montert,
og se om jeg finner ut av de koder på dekket
i tillegg til DOT koden..
Sist redigert av SveinT den 18 sep 2010, 08:31, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Dexter »

Jeg har kjøpt dekk både i norge og på motorsykkeldekk.com. Samme dekk, ingen forskjell. Michelin Road Pilot 2, 2CT dekk. Begge var merket likt og fungerte likt og ble slitt likt så dette bryr jeg meg ikke med. Jeg handler fortsatt på motorsykkeldekk.com
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Intruder »

Har ikke lest alt foran....lurer på om det finnes noe en kan montere for
jevnlig å kunne teste lufttrykket ?
Mener å ha lest litt om det,menhusker ikke hvor.... :scratch
Har noen erfaringer med disse ? :skriver
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Geir »

Intruder skrev:Har ikke lest alt foran....lurer på om det finnes noe en kan montere for
jevnlig å kunne teste lufttrykket ?
Mener å ha lest litt om det,menhusker ikke hvor.... :scratch
Har noen erfaringer med disse ? :skriver
Kan det være Tire Watch du tenker på? Ser ganske så genialt ut og til en overkommelig pris forutsatt at det funker en stund. Pris hos importøren MC-Nordic er kr. 2494,- inkl. mva.
Tror jaggu dette er verdt å sjekke ut litt nøyere... :-k
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av pelsen »

Geir skrev:Kan det være Tire Watch du tenker på? Ser ganske så genialt ut og til en overkommelig pris forutsatt at det funker en stund. Pris hos importøren MC-Nordic er kr. 2494,- inkl. mva.
Tror jaggu dette er verdt å sjekke ut litt nøyere... :-k
man kommer langt med å ha en billig dekktrykksmåler i verktøykassen og måle dekktrykket en gang iblant.
Sjekker man dekktrykket med samme måler et par ganger etter omlegging med noen dagers mellomrom så er man rimelig sikker på å oppdage om det er lekkasje.
Funker ihvertfall for meg, jeg vet hvilke hjul som lekker litt og som jeg må etterfylle.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Globe »

Hmmmm...det var noe å tenke på ja......nyttig og så absolutt noe for gadgetfreaks.....for de som er det da. :redface ;e .....NICE!! :bananas

...finnes jo enklere varslere også:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=0EVRs5BkrFY[/video]

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av mekkern »

bruker et par av disse-2.34bar for å visuelt sjekke at jeg ikke har farlig lavttrykk/pungtert...
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilti ... tor-2-stk/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Snikkeren »

Funker sikkert greit med sånne, men 2,34 bar begynner å bli i minste laget for bakdekket. Ihvertfall på min som skal ha 2,9 bar. Fordekket funker det sikkert bra til, da det skal ha 2,5 bar.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av ejs »

:thumleft
Har kjøpt noen fra England ,kunne velge mellom mange forskjellige trykk. :-) :-)
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Snikkeren »

Har du link?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar