Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 03 jun 2022, 13:06 Synes skum funker fjell jeg da.. Møkka renner av, og skummet løfter ut møkka.
Møkka renner også av med vannet, men med skum så synes det bedre. Skum har en effekt, men den er veldig liten og nærmest ubetydelig hvia vi snakker på og spyle på skummet med vann. Så sant man da ikke kjører ren konsentrat i skumkannonen.

Det med skumlegging er ikke så effektivt som man tror. Men det kommer selvsagt også ann på hva slags kjemikalier man bruker og hvor sterkt man blander.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Altså, jeg sier ikke at det har null effekt, men effekten er overraskende liten.

Har testet dette flere ganger selv. De aller beste produktene jeg har testet i ren konsentrat fra skumkanon har en fin effekt, men det må blandes sterkt.

En fin måte og teste dette på er å først blåse bort så mye møkk du klarer meg kun vann. Så skumlegger du etterpå og blåser av igjen og ser om det forsvinner noe mer. Da vil du oppleve at veldig lite eller ingenting forsvinner og uansett blir det ikke helt rent uansett.

Det beste skummet jeg har testet (å jeg har testet en god del) er Bilt Hamber Touchless Snow Foam som skumvask eller Bilt Hamber Surfex HD som avfetting i vanlig spray, blandet 1:5-1:10 for kraftig avfetting. Sistnevnte er en APC (All Purpose Cleaner) som kan blandes ut i ulike mengder og kan brukes på alt fra tekstilrens til campingvognen eller på badet om man vil.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4746
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg bruker mer såpe i skumkanon enn jeg ville gjort ellers, men synes dette er en så god forvask at jeg fortsatt bruker det.
Så må det selvsagt få lov til å ligge på, og man bør jo ha en skumdyse av litt god kvalitet.. Jeg mixer shampoo og vann 50/50 i dispenser med min. vannutblanding i dysa, da blir det liggende på et tett og fint lag med skum som blir liggende på og virke i noen minutter.. Funker som faen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 03 jun 2022, 13:34 Jeg bruker mer såpe i skumkanon enn jeg ville gjort ellers, men synes dette er en så god forvask at jeg fortsatt bruker det.
Så må det selvsagt få lov til å ligge på, og man bør jo ha en skumdyse av litt god kvalitet.. Jeg mixer shampoo og vann 50/50 i dispenser med min. vannutblanding i dysa, da blir det liggende på et tett og fint lag med skum som blir liggende på og virke i noen minutter.. Funker som faen.
Bruker du vanlig bilshampo eller avfetting eller et dedikert produkt?

Vanlig bilshampo har vertfall ingen effekt vedrørende det å løse opp skitt som forvask i en skumkanon. Da må de i såfall være noe sterke indistruelle saker.

Det kan jeg motbevise når som helst og det finnes også mange videoer der ute som understreker det.

Når man sprayer på vanlig skum og ser såpen blir brun så ser det veldig effektivt ut, men sannheten er at man fjerner like mye med rent vann under trykk, om ikke mer.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4746
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

Å bare spyle med vann hjelper da ingenting..

Avfetting bruker jeg ikke.. Da tørker du ut alt som er og det du tar avfetting på blir bare stygt..

Ingen håndspåleggelse her, bare noen runder med shampo i skummern med lang avrenningstid.
93A2BC6D-78E9-40ED-9A2A-2C824B135C1C.jpeg
0B1448A0-223F-45A9-A7C9-E7AB68DF3235.jpeg
919823B3-F3DA-4099-B706-178A28676342.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Hva slags såpe bruker du? og hvor sterkt har du blandet?

Prøvde du å spyle av med bare vann først?

Altså høytrykk...

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4746
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

For å si det sånn, sykkelen hadde gått i oslomøkka en hel vinter. Å bare spyle med høytrykk hadde selvfølgelig ikke funka..

Biltema bilshampo med voks.

Fyller skumkanondispenser(ca. 0,5l?) med 50/50 med vann og såpe. Har funnet ut at det skummer bedre om man blander ut med vann.
Deretter er det full innblanding av såpeblandinga i skumkanondysa.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 03 jun 2022, 16:23 For å si det sånn, sykkelen hadde gått i oslomøkka en hel vinter. Å bare spyle med høytrykk hadde selvfølgelig ikke funka..

Biltema bilshampo med voks.

Fyller skumkanondispenser(ca. 0,5l?) med 50/50 med vann og såpe. Har funnet ut at det skummer bedre om man blander ut med vann.
Deretter er det full innblanding av såpeblandinga i skumkanondysa.
Den eneste forklaringen jeg har for at dette funker bedre enn rent vann under trykk, er at såpe gjør at vannet blir liggende lenger og mykner opp skitten. Altså er det ikke såpa i seg selv som løser opp skitten.

Har testet dette mangfoldige ganger på diverse biler og vanlig bilshampo med voks i skumkanona har i beste fall minimal virkning. Men prøv uten såpe neste gang med høytrykk. Så prøver du etterpå å skumlegge og spyle av på nytt. Jeg tror det er minimalt som forsvinner ytterligere.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1646
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av pingvin »

Litt skeptisk til høytrykkspyler jeg da :-k Prøver å unngå det da redd så høyt trykk at vann kommer fobi tetninger. Ser det godt på 450en, den er ofte så nedsylta i skit at tar innom kvikkvasken for kattevask så slipper all driten hjemme i oppkjørselen. Men når skifter dekk/hjul så ser jeg jo at vann på innsiden av tetningen. Ikke for det, lagrene er jo forseglet så går bra likevel men andre steder vel så redd for å få vann. Tenker også på elektriske koblinger og annet tjafs

Prøver å ikke spyle direkte på der tetninger men vanskelig å unngå det helt :scratch
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 03 jun 2022, 17:12 Litt skeptisk til høytrykkspyler jeg da :-k Prøver å unngå det da redd så høyt trykk at vann kommer fobi tetninger. Ser det godt på 450en, den er ofte så nedsylta i skit at tar innom kvikkvasken for kattevask så slipper all driten hjemme i oppkjørselen. Men når skifter dekk/hjul så ser jeg jo at vann på innsiden av tetningen. Ikke for det, lagrene er jo forseglet så går bra likevel men andre steder vel så redd for å få vann. Tenker også på elektriske koblinger og annet tjafs

Prøver å ikke spyle direkte på der tetninger men vanskelig å unngå det helt :scratch
Alt med måte :)

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev: 03 jun 2022, 16:45
FredrikE24 skrev: 03 jun 2022, 16:23 For å si det sånn, sykkelen hadde gått i oslomøkka en hel vinter. Å bare spyle med høytrykk hadde selvfølgelig ikke funka..

Biltema bilshampo med voks.

Fyller skumkanondispenser(ca. 0,5l?) med 50/50 med vann og såpe. Har funnet ut at det skummer bedre om man blander ut med vann.
Deretter er det full innblanding av såpeblandinga i skumkanondysa.
Den eneste forklaringen jeg har for at dette funker bedre enn rent vann under trykk, er at såpe gjør at vannet blir liggende lenger og mykner opp skitten. Altså er det ikke såpa i seg selv som løser opp skitten.

Har testet dette mangfoldige ganger på diverse biler og vanlig bilshampo med voks i skumkanona har i beste fall minimal virkning. Men prøv uten såpe neste gang med høytrykk. Så prøver du etterpå å skumlegge og spyle av på nytt. Jeg tror det er minimalt som forsvinner ytterligere.
Jeg finner det utrolig merkelig at du ikke skjønner at såpe+vann fjerner mer møkk enn bare vann.
Såpe i alle slags former er jo ikke noe man bruker bare for morro skyld.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

supersic skrev: 03 jun 2022, 17:27
Bjerknez skrev: 03 jun 2022, 16:45
FredrikE24 skrev: 03 jun 2022, 16:23 For å si det sånn, sykkelen hadde gått i oslomøkka en hel vinter. Å bare spyle med høytrykk hadde selvfølgelig ikke funka..

Biltema bilshampo med voks.

Fyller skumkanondispenser(ca. 0,5l?) med 50/50 med vann og såpe. Har funnet ut at det skummer bedre om man blander ut med vann.
Deretter er det full innblanding av såpeblandinga i skumkanondysa.
Den eneste forklaringen jeg har for at dette funker bedre enn rent vann under trykk, er at såpe gjør at vannet blir liggende lenger og mykner opp skitten. Altså er det ikke såpa i seg selv som løser opp skitten.

Har testet dette mangfoldige ganger på diverse biler og vanlig bilshampo med voks i skumkanona har i beste fall minimal virkning. Men prøv uten såpe neste gang med høytrykk. Så prøver du etterpå å skumlegge og spyle av på nytt. Jeg tror det er minimalt som forsvinner ytterligere.
Jeg finner det utrolig merkelig at du ikke skjønner at såpe+vann fjerner mer møkk enn bare vann.
Såpe i alle slags former er jo ikke noe man bruker bare for morro skyld.
Det finnes mange slags såper. Såpens hovedoppgave er å skape glid. Altså bilshampo. Den løser jo opp noe skitt, men hovedoppgaven til en bilshampo er at den skaper gli og den fungerer bra for å transporte skitten. Noen av bilshampoene inneholder også noe "voks" som kan gi en veldig vag shine og beskyttelse.

Oppvasksåpe ala zalo er fettløsende, så den fjerner skitt mye mer effektivt enn en random bilshampo feks. Men zalo bør ikke brukes på feks. Biler forde den stripper lakken. Det er derfor man har bilshampo feks.

Det finnes mange typer såper, men her snakker vi om såper som skal løse opp mest mulig skitt uten berøring. Da e rbilshampo nærmest ubrukelig. Å skulle det fungere så er det forsi bilshampoen eller skummet gjør at overflaten holdes fuktig lenger og ikke tørker ut like fort. Derfor har dem funnet ut alkaliske avfettinger med gel effekt som henger på panelene lenger.

Man får såper til alt og det blir feil å kalle alt som skummer såpe.

Faktisk såpass innviklet at jeg stopper denne diskusjonen med å si test ut selv og gjør egne tester. Det har jeg gjort. Hvis bilshampo funker for deg, så bruk det. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Men ta en titt på denne videoen. Spesielt fra 09:15.

Han har kommet frem til de samme resultatene som meg. Så får andre teste ut selv og gjøre opp sin mening. Har diskutert dette så mange ganger tidligere at den er jeg ferdig med.

Merk at i videoen så snakker han om Snow Foam. Det er altså vanlig såpe som skummer. Ala bilshampo. Avfetting av god kvalitet i riktig konsentrat fungerer mye bedre, og hvis såpen du bruker faktisk er effektiv vedrørende å fjerne skitt, så inneholder den noe annet enn vanlig bilshampo.

Bilthamber Touchless Snow Foam og Surfex HD er de to beste jeg har testet. Gjør ikke underverker dem heller, men dem fjerner vertfall en del skitt.

https://youtu.be/Fmp6Hw9pH4s

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev: 03 jun 2022, 17:46 Men ta en titt på denne videoen. Spesielt fra 09:15.

Han har kommet frem til de samme resultatene som meg. Så får andre teste ut selv og gjøre opp sin mening. Har diskutert dette så mange ganger tidligere at den er jeg ferdig med.

Merk at i videoen så snakker han om Snow Foam. Det er altså vanlig såpe som skummer. Ala bilshampo. Avfetting av god kvalitet i riktig konsentrat fungerer mye bedre, og hvis såpen du bruker faktisk er effektiv vedrørende å fjerne skitt, så inneholder den noe annet enn vanlig bilshampo.

Bilthamber Touchless Snow Foam og Surfex HD er de to beste jeg har testet. Gjør ikke underverker dem heller, men dem fjerner vertfall en del skitt.

https://youtu.be/Fmp6Hw9pH4s
Jeg tror vi må være enig i å være uenig, detailere over hele verden bruker skumkanon så jeg tenker det må være noe i det, jeg benyttet utblandet vanlig bilthamber og det fungerer veldig bra.
Mener også det blir anbefalt å legge skum utenpå prickbort etc for å hindre at det tørker på lakken, men om det er 100% sannhet er jeg mer usikker på.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

supersic skrev: 03 jun 2022, 18:54
Bjerknez skrev: 03 jun 2022, 17:46 Men ta en titt på denne videoen. Spesielt fra 09:15.

Han har kommet frem til de samme resultatene som meg. Så får andre teste ut selv og gjøre opp sin mening. Har diskutert dette så mange ganger tidligere at den er jeg ferdig med.

Merk at i videoen så snakker han om Snow Foam. Det er altså vanlig såpe som skummer. Ala bilshampo. Avfetting av god kvalitet i riktig konsentrat fungerer mye bedre, og hvis såpen du bruker faktisk er effektiv vedrørende å fjerne skitt, så inneholder den noe annet enn vanlig bilshampo.

Bilthamber Touchless Snow Foam og Surfex HD er de to beste jeg har testet. Gjør ikke underverker dem heller, men dem fjerner vertfall en del skitt.

https://youtu.be/Fmp6Hw9pH4s
Jeg tror vi må være enig i å være uenig, detailere over hele verden bruker skumkanon så jeg tenker det må være noe i det, jeg benyttet utblandet vanlig bilthamber og det fungerer veldig bra.
Mener også det blir anbefalt å legge skum utenpå prickbort etc for å hindre at det tørker på lakken, men om det er 100% sannhet er jeg mer usikker på.
Bilthamber skal være bra saker. Men det er ikke vanlig bilshampo som jeg snakker om her.

Poenget er at du ikke vet hva disse detailerne har i skumkanonen. Er det shampo? Zalo? Bilthamber? En egen mix? Avfetting? Alkalisk? Petrokjemisk? Man vet ikke. Man ser bare at det skummer og tror at så lenge man får til samme skum selv så funker det. Placebo kalles det :)

Men jeg kan fortelle hva som faktisk funker. Kjør ren Surfex HD i skumkanonen og sett blaningen på maks. Ikke den mest økonomiske måten å vaske på, men da får du skum som funker :thumleft

Merk at Surfex HD er en alkalisk avfetting. En såkalt APC som kan brukes både til kjøkkenet, badet og bilen. Denne løser opp organisk skitt som trafikkfilm, innsekter og vanlig skitt. Men den er ikke like god på asfaltflekker og fjerner lite eller ingenting flyverust etc. da må man bruke petrokjemisk som feks. Prickbort.

På asfaltflekker som jeg stort sett får på felgene fjerner jeg med WD40 ganske enkelt. Eller parafin. Same shit :thumleft mer eller mindre.

Svar