Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

Mange beskriver kontrastyring som ei "redning", men prøv å hol kontrastyring ganske lenge, da kan du kjøre skikkelige svinger! Dess lenger du holder det, dess mer går jo biken!

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av mortenolb »

Det var vel det jeg mener at man gjør uansett om det er bevisst eller ikke. Jeg kontrastyrer bevisst aktivt.

Har snakket med flere som sier at man ikke har så mye nytte av å drive med unnamanøver med kontrastyring fordi når situasjonen hvor det behøves kommer, så husker du det ikke, men om man faktisk bruker det aktivt, enten det er for nedlegg i svingene sin skyld, eller å vingle frem og tilbake i veien, så blir dette så godt innøvd at når det trengs, så gjør du nettopp det.
Merket det godt i nevnte situasjon med lastebil i møte, da jeg lå godt over til venstre, og så plutselig måtte motsatt vei. Om jeg ikke hadde lagt det til vane å dytte rattet frem og tilbake bare for gøy, så er det ikke sikkert jeg hadde hatt den nødvendige reaksjonen.

Uansett, kontrastyring er gøy!

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

mortenolb skrev:Det var vel det jeg mener at man gjør uansett om det er bevisst eller ikke. Jeg kontrastyrer bevisst aktivt.

Har snakket med flere som sier at man ikke har så mye nytte av å drive med unnamanøver med kontrastyring fordi når situasjonen hvor det behøves kommer, så husker du det ikke, men om man faktisk bruker det aktivt, enten det er for nedlegg i svingene sin skyld, eller å vingle frem og tilbake i veien, så blir dette så godt innøvd at når det trengs, så gjør du nettopp det.
Merket det godt i nevnte situasjon med lastebil i møte, da jeg lå godt over til venstre, og så plutselig måtte motsatt vei. Om jeg ikke hadde lagt det til vane å dytte rattet frem og tilbake bare for gøy, så er det ikke sikkert jeg hadde hatt den nødvendige reaksjonen.

Uansett, kontrastyring er gøy!
Bra poeng det!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikendeugle »

Må jo ligger under 10km/t om det IKKE kalles kontrastyring. Det er ikke noe som aktivt blir gjort, men det er sånn tohjulinger svinger i hastighet rett og slett.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av mortenolb »

Jau, men forskjellen ligger i om man er bevisst på det eller ikke.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av spidair »

På motarden så må man gjøre dette ubevisst, da styret trykket ganske kraftig mot den venstre hånden i venstre svinger (80+) og det er derfor naturlig å trykke tilbake når man skal ha mer sving.

Du trenger ikke å ha vekten mot dit du svinger engang ved kontrastyring, da du "henter" vekten inn på den rette siden helt automatisk om du skjønner hver jeg mener...

Det går fint an å kontrollere sykkelen med vekt, at man legger seg til siden, men dette tar MYE lenger tid enn et kjapt dytt på styret for å endre rettning. Men vektforflyttning på en motard som er høy er jo en ting, på en sykkel med et lavt tyngdepunkt noe helt annet... :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikendeugle »

mortenolb skrev:Jau, men forskjellen ligger i om man er bevisst på det eller ikke.
Om en ikke er kjent med hvordan sykkelen styres, da har man ikke fulgt med under kjøreopplæringen 8)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av SuperMorten »

Snikendeugle skrev:
mortenolb skrev:Jau, men forskjellen ligger i om man er bevisst på det eller ikke.
Om en ikke er kjent med hvordan sykkelen styres, da har man ikke fulgt med under kjøreopplæringen 8)
Da jeg hadde sikkerhetskurs på bane med unnamanøvrering osv, var det en egen liten bolk med kontrastyring. Tror vi kjørte slalom mellom noen kjegler kun ved å legge press på holkene.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikendeugle »

Vi hadde også en miniøvelse for å få inn poenget med kontrastyring. Vi skulle ikke styre med styret, men prøve å legge vekten langt ute på sidene, for å bevise hvor lite det har å si om du trykker litt på fothvilere for å svinge etc som ifølge kjørelæreren min mange andre kjøreskoler vranglærte mye på.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Toven

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Toven »

Kjører bevisst med bruk av kontrastyring, ser ingen annen måte å kjøre igrunn. Pushe på styret for å legge sykkelen i "riktig" lean gjennom svingen, og enkelt å justere om f.eks situasjoner oppstår som nevnt over med lastebil. Kjørte bak Morten så den lastebilen kom brått på meg og, bare å pushe motsatt hendel og sykkel retter seg opp og kjapt å legge sykkel ned igjen. Har ikke lest alt som står over her men

Brukeravatar
bshagen
Innlegg: 226
Registrert: 31 jul 2012, 12:30
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Sted: Hokksund

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av bshagen »

Snikendeugle skrev:Vi hadde også en miniøvelse for å få inn poenget med kontrastyring. Vi skulle ikke styre med styret, men prøve å legge vekten langt ute på sidene, for å bevise hvor lite det har å si om du trykker litt på fothvilere for å svinge etc som ifølge kjørelæreren min mange andre kjøreskoler vranglærte mye på.
Dette holdt kjørelæreren min også på med, utrolig at de ikke veit dette... :eh

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av mortenolb »

Kjørelæreren min sa vel bare det at du kan trykke litt på fothvileren fordi det vil føles som at det hjelper. At det psykisk føles lettere å ta svingen, men at det ikke faktisk har noe å si. Jeg gjør i alle fall ikke det. Ikke noe mer enn hva som skjer naturlig av ankringen jeg har i svingen.

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg får ingen effekt av å trø ned på ytre. I cross er det derimot meget viktig.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Busa Trond »

Det er bare å kontrastyre i hver sving slik at det sitter i underbevisstheten din.
Svinger du med bil til venstre, så krenger bilen til høyere. Samme med sykkel.
Jeg rævkjørte over Suleskard i fjor for å kjøre nede på Revebanen, dette er en bane som det ikke går så veldig fort på men tror du ikke jeg gikk i sandfella der på trede runde da :[-X
Ble skremt av meg selv at ikke refleksen i meg tokk den så mange år som jeg har trent på kontra :knegg
Godt det ikke skjedde over fjellet, for da hadde jeg vært historie :-)å

Samme hadde jeg over Tindeveien i år. Kom for fort på en sving, også må jeg begynne å tenke på hva jeg skal gjøre istedenfor at det går på refleks. Her har du noe å lære Busa Trond :[-X

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av PCP »

Noen er selvfølgelig "flinkere" enn andre, men du er jo åpenbart en dreven motorsyklist Busa-T, og jeg tror det mest unike med det du forteller er at du faktisk er ærlig på det. :thumleft

Noen er fornøyd nok med å komme seg helskinnet fra A til B, andre har null mm kyllingstriper som mål, eller målet er et sted i mellom. Uansett hva målet er, hvis man feks leser bøker som The Soft Science Of RR MC, ol som bryter ned den mentale oppgaven med motorsykkelkjøring til minste detalj, så har jeg veldig vondt for å tro det er mange som for hver bidige sving først har skapt en perfekt plan, og deretter utfører denne planen perfekt og nøyaktig.

Høres enkelt ut, men etter mitt syn er det nesten alltid noe som kan forbedres til neste gang. Er det ikke det, så har man vel enten lave kjøretekniske mål, eller eventuelt kunne tiden kanskje vært bedre anvendt med å sprute champagne ned på V. Rossi & co fremfor å sitte her å diskutere kontrastyring. :P :p

Personlig har jeg forøvrig ingen ambisjoner om å være raskest, men liker utfordringen med å hele tiden blir bedre til å lage og gjennomføre planen. Dels fordi det i seg selv er gøy, og ikke minst også for å slippe å havne i situasjoner som Busa-T beskriver, hvor man først har en ræva plan (feil fart inn i svingen) og deretter måtte bruke uforholdsmessig mye mental kapasitet på å rydde opp i elendigheten man har satt seg selv i. :-)å

spidair skrev:På motarden så må man gjøre dette ubevisst, da styret trykket ganske kraftig mot den venstre hånden i venstre svinger (80+) og det er derfor naturlig å trykke tilbake når man skal ha mer sving.
Ja, alle sykler er jo forskjellig satt opp, og med forskjellig geometri, men vil bare legge til at på de syklene jeg har hatt så er akkurat dette noe som også endrer seg drastisk ettersom dekkene (spesielt bak) blir slitt. Hvis jeg slipper styret i sving på nåværende sykkel med nye dekk, så er den nesten nøytral, med en svak tendens til å rette seg opp. Med nedslitte dekk må jeg sitte å trykke ganske hardt på styret for å holde kursen.

Tror forresten aldri jeg kommer til å slutte og la meg forbause over hvor vonde kjøreegenskaper jeg har klart å venne meg til, hver gang jeg får nye dekk. Det er som å få en helt ny sykkel hver bidige gang. :prf

Svar