Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
bshagen
Innlegg: 226
Registrert: 31 jul 2012, 12:30
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Sted: Hokksund

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av bshagen »

Han der må jo ha vært betalt av Keith Code når han sier at det ikke går an å svinge uten kontrastyring! ;e

Men seriøst, er det ikke nok beviser nå? Disse videoene viser det jo, enkelt og greit, det er jo ikke tvil lengre? Kontrastyring må skje, enten du gjør det bevisst eller ikke!

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av DrGreve »

Rottenikken skrev:Takker!
Det betyr altså at når man vrir styret til høyre så svinger sykkelen til venstre :-k
Mystisk :-)å
Nei, du vrir ikke på noe, du presser den styreholken som er på samme side som svingen fra deg. Ellers korrekt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Rottenikken »

DrGreve skrev:Nei, du vrir ikke på noe, du presser den styreholken som er på samme side som svingen fra deg. Ellers korrekt.
Da jeg gjorde det i går på gårdsplassen utenfor huset skjedde ikke det, sykkelen gikk samme vei som jeg vrei styret :-k
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av DrGreve »

Vi snakker om kjøring på vei. På en gårdsplass utfordrer du ikke de sideveis kreftene.
Strengt tatt så styrer du ikke, du gir bare en kommando til sykkelen om å legge seg ned og da innover mot svingen..
Sist redigert av DrGreve den 21 apr 2013, 09:32, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av LordShaft »

Rottenikken skrev:
DrGreve skrev:Nei, du vrir ikke på noe, du presser den styreholken som er på samme side som svingen fra deg. Ellers korrekt.
Da jeg gjorde det i går på gårdsplassen utenfor huset skjedde ikke det, sykkelen gikk samme vei som jeg vrei styret :-k
Du kødder med oss nå sant? :scratch

Når du står helt stille med sykkelen din, ja da er det mulig å VRI på styret og få den til å svinge den veien... type når du skal parkere eller plassere sykkelen din.
Har du fart på sykkelen, har du ikke mulighet å vri på styret.
Kjører du sykkel å vil behandle styret som ett ratt i en bil, ja da går det på skogen min gode mann :thumleft

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ejs »

Rottenikken skrev:
DrGreve skrev:Nei, du vrir ikke på noe, du presser den styreholken som er på samme side som svingen fra deg. Ellers korrekt.
Da jeg gjorde det i går på gårdsplassen utenfor huset skjedde ikke det, sykkelen gikk samme vei som jeg vrei styret :-k
Prøv i høy fart. :prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av poulet_cavalier »

Rottenikken skrev: Den versjonen tar en og en halv time, finnes det ikke en kortere og enklere forklaring.
Ellers takk.
De første 10 min holder.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Tysnes »

ejs skrev:
Rottenikken skrev:
DrGreve skrev:Nei, du vrir ikke på noe, du presser den styreholken som er på samme side som svingen fra deg. Ellers korrekt.
Da jeg gjorde det i går på gårdsplassen utenfor huset skjedde ikke det, sykkelen gikk samme vei som jeg vrei styret :-k
Prøv i høy fart. :prop:
Eller kjør kun på gårdsplassen :P :p

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

Kontrastyring: presser man høyre holke mot seg, vil sykkelen legge seg ned til venstre. Dess hardere og lengre i tid! du presser, dess lenger ned går den. Sykkelen svinger uten kontrastyring, men vil rette seg opp i forhold til å kontrastyre.

Holder man et press som er i balanse med ytre krefter som drar biken opp, kan man kjøre meeeeget smooothe og fine svinger!

Kjører man custom/gyngehest og hører på fuglekvitter, kan man stort sett bare glemme dette.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

Hm - er det ENDA noen som ikke har fått vår enda. Dette var da vinterkrangel som kan tas opp til vinteren igjen. Da skal teoriene vi har praktisert i sommerhalvåret diskuteres.

En sak vi har til gode å diskutere er dette med svingteknikk og kontrastyring - er det noen som har noen erfaringer å dele med oss andre???? - og olje - hva bruker dere andre - jeg sverger til Biltrol 50 - 50 - er det andre som har testet denne?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ejs »

Duville skrev:Hm - er det ENDA noen som ikke har fått vår enda. Dette var da vinterkrangel som kan tas opp til vinteren igjen. Da skal teoriene vi har praktisert i sommerhalvåret diskuteres.

En sak vi har til gode å diskutere er dette med svingteknikk og kontrastyring - er det noen som har noen erfaringer å dele med oss andre???? - og olje - hva bruker dere andre - jeg sverger til Biltrol 50 - 50 - er det andre som har testet denne?


50 olje,, er det en skikkelig veteran Honda du har.? :prf
If it ain't broke, I'll break it.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Rottenikken »

ejs skrev:Prøv i høy fart.
Ja, ja får prøve det da ejs ;-)
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av fs650e »

Rottenikken skrev:
ejs skrev:Prøv i høy fart.
Ja, ja får prøve det da ejs ;-)
Bare ligg i.. tror jaggu 30 km/t holder.. eller 50 for sikkerhetsskyld :D
bare ligg på en helt rett vei, og press litt på høyresiden, og så litt på venstresiden, skal du se at sykkelen svinger fram og tilbake i veien.
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

ejs skrev:
Duville skrev:Hm - er det ENDA noen som ikke har fått vår enda. Dette var da vinterkrangel som kan tas opp til vinteren igjen. Da skal teoriene vi har praktisert i sommerhalvåret diskuteres.

En sak vi har til gode å diskutere er dette med svingteknikk og kontrastyring - er det noen som har noen erfaringer å dele med oss andre???? - og olje - hva bruker dere andre - jeg sverger til Biltrol 50 - 50 - er det andre som har testet denne?


50 olje,, er det en skikkelig veteran Honda du har.? :prf

Det er en spesialmix av Biltema og Castrol jeg har kommet frem til etter lange tester og som passer utmerket på MCer av god standrd når de fyker gjennom Nodeland

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Rottenikken »

fs650e skrev:bare ligg på en helt rett vei, og press litt på høyresiden, og så litt på venstresiden, skal du se at sykkelen svinger fram og tilbake i veien.
Liker meg best på svingete veier jeg, kan jo risikere å havne i grøfta om jeg gjør sånne mystiske press her og der :scratch
Veien er viktigere enn målet.

Svar