Dagens bilde

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ZZR-Erling

Re: Dagens bilde

Legg inn av ZZR-Erling »

Jørgen L skrev:
LordShaft skrev: Dæven det var tøft bilde ja. Hvor "rask" er objektivet du bruker her? å hva bruker du til å fjerne bildestøy? Fjener du det manuelt eller kjører du deg gjennom noe form for plugin? :yeyeye

Raskt?? Skjønner jeg ikke helt hva du mener. :redface
Bruker en Tokina 11-16 f/2.8 vidvinkel, som er beregnet på DX-hus, på et Nikon D3s, som er FX hus (har ikke investert i vidvinkel til FX enda). Så brennvidde er 16mm her, sammen med f/4.5, ISO2000 og 25sek lukkertid :) Har ikke fjernet mye støy, kun kjapt redigert i Lightroom med litt noise reduction. Skal ha ganske høy iso på D3s`n før man må begynne å redusere mye:)
Flott bilde!
Den Tokina'en der er konge!
HAr du kjøpt den på Finn.no? Isåfall kanskje av meg, som brukte den lite, (jeg får bruke 15-85IS'n, men den er ikke like skarp, eller åpen).

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Dagens bilde

Legg inn av poulet_cavalier »

Hvor lang eksponering man kan ha før det blir "star trails" kommer mest an på brennvidden (eller bildeutsnitt for ikke å starte en ny fullformat krangel). "Raskt glass" er en vanlig måte å beskrive objektiv med stor lysåpning (lav f).

Det finnes en enkel huskeregel kalt "500" regelen for å unngå "star trails" - dvs. 500 delt på brennvidde = maks eksponering i sekunder.
(der brennvidde egentlig er i anførselstegn siden det er relativt til fullformat)

Bilde
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: Dagens bilde

Legg inn av Jørgen L »

ZZR-Erling skrev: Flott bilde!
Den Tokina'en der er konge!
HAr du kjøpt den på Finn.no? Isåfall kanskje av meg, som brukte den lite, (jeg får bruke 15-85IS'n, men den er ikke like skarp, eller åpen).

Takk takk! Jaa, kjøpte den vel på FINN i sin tid ja. Har hatt den i den del år nå faktis. Brukt den masse på D300s`n jeg har hatt en noen år. :)

poulet_cavalier skrev:Hvor lang eksponering man kan ha før det blir "star trails" kommer mest an på brennvidden (eller bildeutsnitt for ikke å starte en ny fullformat krangel). "Raskt glass" er en vanlig måte å beskrive objektiv med stor lysåpning (lav f).

Det finnes en enkel huskeregel kalt "500" regelen for å unngå "star trails" - dvs. 500 delt på brennvidde = maks eksponering i sekunder.
(der brennvidde egentlig er i anførselstegn siden det er relativt til fullformat)

Bilde
Aha, aldri hørt det med raskt glass faktisk. Kaller det kanskje lyssterkt objektiv eller noe sånt. Uansett, den saken er oppklart:)

Så om man har tatt bildet med en 600mm på crop-hus da, og like lang lukkertid så hadde man fått et langt lysstrek i stedet for en stjerne :)

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Dagens bilde

Legg inn av evike »

Dette stiller ikke i den tekniske klassen for bilder, da det er tatt som stillbilde fra hjelmkamera. Ville bare vise at noen ganger kan man ha litt flaks med f.eks. refleksjon i et bussvindu.
FILE0056 (2) (496x640).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Dagens bilde

Legg inn av RuneMC »

Ikke det helt store sånn fototeknisk - men dette var synet som møtte meg på vei fra Sylling til Vikersund idag :oh

Hørte noe om at ei jente var fraktet bort - ingen personer i bilen ihvertfall. Jeg lurer på hvordan man i det hele tatt klarer et kunststykke som dette :scratch :scratch :scratch Er det nok med en brå rattbevegelse hvis farten er stor nok?

Det var godt veigrep på stedet, eneste som evt var glatt var lekkasjene fra bilen (på baksiden av det vi ser i bildet)

Bilde

Avisartikkel: http://www.dt.no/nyhet/lier/ulykke-bil- ... -57-165724
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Dagens bilde

Legg inn av mortenolb »

Folk får til sånne ting på de mest absurde steder. Der kan det være nok med et hjul i grøfta, røske i rattet for å få den ut igjen også er mye gjort.
Jeg så en gang en bil som lå på taket på E18 ned bakken i Asker. DA var jeg imponert.



Edit:

Saksa fra DT:
– Den kvinnelige sjåføren, som er er 18 år, kom utenfor veibanen med ene dekket, snurret rundt og landet på taket. Ingen personer ble skadet i utforkjøringen, sier Mørch.


vet ikke helt om taket var riktig her. Send inn bildet ditt til DT så kanskje du får en slant :lol

Toven

Re: Dagens bilde

Legg inn av Toven »

Bilde

Tur te Haugfossen idag med Morten. Tenkte på å svømmetur men droppa det

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Dagens bilde

Legg inn av hakhap »

Team building på Holmsbu Quality Hotel. Var dog jævlig vått imorres å ta sykkelen Bilde
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Dagens bilde

Legg inn av Trondgv »

Fra i går, men håper det går greit 8-)
Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Dagens bilde

Legg inn av LordShaft »

Se om jeg ikke får tid å skrive litt om dagens lille utfart i løpet av kvelden.

Her er hvertfall en liten smakebit fra dagens tur.

Bilde
Sist redigert av LordShaft den 03 sep 2015, 22:33, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Dagens bilde

Legg inn av poulet_cavalier »

LordShaft skrev:Se om jeg ikke får tid å skrive litt om dagens lille utfart i løpet av kvelden.

Her er hvertfall en liten smakebit fra dagens tur.

Bilde
Det bildet kunne gått rett inn i en KTM reklame ! :thumleft
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Dagens bilde

Legg inn av Trondgv »

Får ikke sett bildet :sorry

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Dagens bilde

Legg inn av LordShaft »

Satser på det er synlig nå :thumleft
poulet_cavalier skrev: Det bildet kunne gått rett inn i en KTM reklame ! :thumleft
Takk for det :redface

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Dagens bilde

Legg inn av Olav K »

Den der bajken din ser definitivt mer harmonisk ut med sideveskene på....
Flott bilde forresten, OG en nydelig tur idag :thumleft
En Tysnesrunde er aldri feil...
Jeg derimot har jobbet innaskjærs i hele dag. Knapt et solgløtt i Odda :sorry
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Dagens bilde

Legg inn av LordShaft »

Akkurat det er jeg helt enig i Onkel. Sykkelen ser langt bedre ut når den får på sidevesker. Eneste minuset er at du blir litt brei over ræven, å må ta litt mere hensyn når du skal snike deg framover i trafikken :redface

Tyssnesrunde er aldri feil, det var så sinnsykt deilig å få luftet seg litt igjen. Trist å måtte jobbe vekk en sånn dag som det her, men av og til har en ikke noe valg. :sorry

Svar