Noen her inne som har kjørt Drammen - Nordkapp?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av DrGreve »

Her er min definisjon av kystruten opp Norge.
Hvis man tar utgangspunkt i Krisiansund og kjører nordover, så ta av på Orkanger og kjør til Agdenes, ferge til Brekstad. Derfra via Osen til Fv17 ved Namdalseid. Følg Fv17 til Bodø og ferge til Moskenes/Lofoten. Følg E10 til Fiskebøl og ferge over til Melbu. Kjør til Sortland og over Sortlandsbrua. Over på andre siden av brua kjører man mot Andenes. Er det fint vær, så kjør ytre led av Andøya forbi Stave og Bleik. Ferge til Gryllefjord (sommerrute som starter 22 mai)
Kjør ytre led av Senja til Botnamn, ferge til Brennsholmen (sommerrute, starter 22 mai), og inn til Tromsø.
Fra Tromsø kjører man E8 til kryss mot Lyngseidet, 2 ferger, så kommer man inn på E6 ved Olderdalen.
Følg E6 til Nordkapp, en ta gjerne en avstikker til Hammerfest..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av DrGreve »

Google Maps skjermdump. På grunn av at fergesambandene Andenes-Gryllefjord og Bottenhamn-Brennsholmen er sommerruter, må jeg dele disse opp..

Kristiansund-Bodø
1 (640x504).jpg
Moskenes-Andenes
2 (640x549).jpg
Gryllefjord-Bottenhamn
3 (640x429).jpg
Brennsholmen-Nordkapp
4 (640x391).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av JohnnyTh »

gsx750_80 skrev:
1100 mil / 19 dager blir omtrent 58 mil per dag. Imponerende, synes jeg.
Fortsatt et stykke igjen til de 70 - 100 som enkelte "lett" gjør unna.
Ser jeg aldri svarte på denne.

Jeg hadde noen dager som gikk med til sightseeing. i dag i Budapest, i dag i Bukarest, 1 dag med offroadkjøring i Kas. Da blir det ca 73 mil/dag i snitt. Mye av dette var på dårlige Øst Europeiske veier og man klarer nok å holde et mye høyere snitt i Norge enn der nede.

Dessuten så er dette 5000km på kartet. i tillegg kom all mulig småkjøring som ikke var direkte på ruten.

her er ruten ned for spesielt interesserte.
https://www.google.no/maps/dir/Hirtshal ... ab!1m0!3e0" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Z750Rider
Innlegg: 18
Registrert: 30 mar 2015, 03:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z750
Sted: Drøbak

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av Z750Rider »

Hadde bare lyst og fortelle at jeg driver og små planlegger en tur fra Drøbak - Nordkapp- Drøbak og da hadde jeg tenkt og sette av ca to uker til selve turen sånn at jeg slipper og stresse og få så mange mil som mulig pr dag.
Som mange sier her så blir det kyst veien oppover og på vei hjem så tar jeg turen via Finland og Sverige pga av bedre veier og masse og se der også :-)
Sånn for moro skyld så kommer turen på ca 7000 - 8000 i bare bensin hvis jeg har regnet riktig ( kommer litt an på hvor stor tank man har osv)
Håper jeg får til dette sommeren 2016 eller i 2017 for det er masse som må skaffes og penger må spares :thumleft
Live to ride and ride to live… you don’t stop riding because you get old, you get old because you stop riding

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23190
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av Bjerknez »

Z750Rider skrev:Hadde bare lyst og fortelle at jeg driver og små planlegger en tur fra Drøbak - Nordkapp- Drøbak og da hadde jeg tenkt og sette av ca to uker til selve turen sånn at jeg slipper og stresse og få så mange mil som mulig pr dag.
Som mange sier her så blir det kyst veien oppover og på vei hjem så tar jeg turen via Finland og Sverige pga av bedre veier og masse og se der også :-)
Sånn for moro skyld så kommer turen på ca 7000 - 8000 i bare bensin hvis jeg har regnet riktig ( kommer litt an på hvor stor tank man har osv)
Håper jeg får til dette sommeren 2016 eller i 2017 for det er masse som må skaffes og penger må spares :thumleft
Det kommer ikke an på hvor stor tank du har hvor dyrt det blir, men på forbruket. :thumleft

Min sykkel bruker rundt halvliteren på mila på langkjøring. (regner med din bruker noenlunde det samme). Regner man totalt 500 mil så blir totalsummen for bensin 3.500,- (14,- pr liter). 7-8.000,- hørtes da veldig mye ut... ?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av DrGreve »

Jeg regner med 15kr pr. liter i Norge.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av ejs »

:thumleft
Dekk slitasje er også en utgift.
Turbo kawaen jeg hadde før kostet ca: 4 kroner mila i dekkslitasje. PR2 ,PR3 og Diablo Strada.
Bytta dem når slitt ned til lovlig minimum.
:mk
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Noen her inne som har kjørt Drammen - Nordkapp?

Legg inn av RuneMC »

40-50 mil vil jeg tro er passe om man ikke bare skal peise på, men ha ekstra tid til stopp, få med seg utsikten etc.

Været er det få som har vært inne på, men 50 mil i kaldt regnvær er noe annet enn 50 mil i flott sommervær. Så gitt noen dager med dårlig vær på turen så kan du fort være glad for at det ikke var lagt opp til lengre etapper.

Ellers har jeg ikke vært lenger nord enn Lofoten og ville helt klart prioritert flere dager i Lofoten framfor tur til Nordkapp. Men igjen spiller været en rolle - hva med å la langtidsvarselet bestemme ? Ta reisemålet på sparket og bruk booking.com eller lign til å finne overnatting fra dag til dag.

Jeg blir klart mer sliten (i hodet) av en time på flerefelts motorvei der bilistene rundt meg stadig presser seg inn, hopper mellom feltene som kaniner, rykker eller ligger som sperreballonger - enn på mer bilfrie MC-vennlige veier. :-)

Ellers er det også verdt å være obs på at det er du som skal kjøre MC'n og ikke omvendt. Å la seg bli kjørt av MC'n går fint det... oftest... men da har du egentlig ikke full kontroll om noe uventet skulle skje. Tror nok vi finner en del IBA-medlemmer i denne sinnstilstanden når det er få timer igjen til mål.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av JohnnyTh »

ejs skrev::thumleft
Dekk slitasje er også en utgift.
Turbo kawaen jeg hadde før kostet ca: 4 kroner mila i dekkslitasje. PR2 ,PR3 og Diablo Strada.
Bytta dem når slitt ned til lovlig minimum.
:mk
Regna på dette for gøy og ser ut som jeg har 2,4kr pr mil i dekkslitasje.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar