KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av RuneMC »

Enig m/Ojda. Kardang er et "must" for enhver direkte utfordrer til GS1200 :mk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ojda »

RuneMC skrev:Enig m/Ojda. Kardang er et "must" for enhver direkte utfordrer til GS1200 :mk
Men ellers er det veldig, veldig mye bra med denne sykkelen :thumleft
Det skal mye til at man ikke må gjøre ett kompromiss eller 2små
ved neste veivalg. Bare å innse at man blir mer og mer kresen :-k
Men om kardangen blir dette kompromisset, vil bare tiden vise :mk
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Bringisen »

Kardang må det så klart være på en slik sykkel ;-)

Ellers blir det spennede å se om Ktm har forbedret den opplevde kvaliteten i forhold til 1190'en. Etter min mening var ikke det så mye å rope hurra for da jeg prøvde den i fjor.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ojda »

poulet_cavalier skrev:
jhn skrev:
poulet_cavalier skrev:.

JHN: du kan selvsagt sammenligne med hva du vil, men GS selger vel fortsatt mest i denne klassen?
Ja, den gjør kanskje det ... kanskje som et resultat av fastlåste tankemønstre ... kanskje.
Det var det som var poenget mitt.
BMW er flinke til å markedsføre - og KTM lider vel fortsatt litt av den kjempebrøleren de gjorde med Ewan og Charlie.. men når det er sagt: GS og kanskje Exploreren har kryss på alt som er viktig for veldig mange. Hadde det vært kardang på 1290'en så hadde den vært kandidat for prøvetur (scottoiler hjelper, men det er fortsatt styr og klin med kjede).

Nå har jeg ikke kjørt alverdens mange sykler, men GS'en er for meg veldig lik TDM 900 - bare bedre sittestilling, bedre svingegenskaper, mer motor, lettere å krypkjøre, og mer artig/nyttig/kjektogha utstyr.
Her har jeg gått glipp av noe :scratch Enlight me pleese :P :p
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

ojda skrev:
poulet_cavalier skrev:
jhn skrev:
poulet_cavalier skrev:.

JHN: du kan selvsagt sammenligne med hva du vil, men GS selger vel fortsatt mest i denne klassen?
Ja, den gjør kanskje det ... kanskje som et resultat av fastlåste tankemønstre ... kanskje.
Det var det som var poenget mitt.
BMW er flinke til å markedsføre - og KTM lider vel fortsatt litt av den kjempebrøleren de gjorde med Ewan og Charlie.. men når det er sagt: GS og kanskje Exploreren har kryss på alt som er viktig for veldig mange. Hadde det vært kardang på 1290'en så hadde den vært kandidat for prøvetur (scottoiler hjelper, men det er fortsatt styr og klin med kjede).

Nå har jeg ikke kjørt alverdens mange sykler, men GS'en er for meg veldig lik TDM 900 - bare bedre sittestilling, bedre svingegenskaper, mer motor, lettere å krypkjøre, og mer artig/nyttig/kjektogha utstyr.
Her har jeg gått glipp av noe :scratch Enlight me pleese :P :p
The Long Way Round med Ewan McGregor og Charlie Boorman skulle egentlig foregå på KTM motorsykler. KTM ombestemte seg og ville ikke sponse turen fordi de mente det ikke kom til å gå bra. Sannsynligvis var KTM påvirket av Thomas Junker som selv drev med MC dokumentarer.

Charlie Boorman som river KTM plakaten ned av veggen har vært et PR mareritt for KTM.

Se også:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=738133
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ojda »

poulet_cavalier skrev:
ojda skrev:
poulet_cavalier skrev:
jhn skrev:
poulet_cavalier skrev:.

JHN: du kan selvsagt sammenligne med hva du vil, men GS selger vel fortsatt mest i denne klassen?
Ja, den gjør kanskje det ... kanskje som et resultat av fastlåste tankemønstre ... kanskje.
Det var det som var poenget mitt.
BMW er flinke til å markedsføre - og KTM lider vel fortsatt litt av den kjempebrøleren de gjorde med Ewan og Charlie.. men når det er sagt: GS og kanskje Exploreren har kryss på alt som er viktig for veldig mange. Hadde det vært kardang på 1290'en så hadde den vært kandidat for prøvetur (scottoiler hjelper, men det er fortsatt styr og klin med kjede).

Nå har jeg ikke kjørt alverdens mange sykler, men GS'en er for meg veldig lik TDM 900 - bare bedre sittestilling, bedre svingegenskaper, mer motor, lettere å krypkjøre, og mer artig/nyttig/kjektogha utstyr.
Her har jeg gått glipp av noe :scratch Enlight me pleese :P :p
The Long Way Round med Ewan McGregor og Charlie Boorman skulle egentlig foregå på KTM motorsykler. KTM ombestemte seg og ville ikke sponse turen fordi de mente det ikke kom til å gå bra. Sannsynligvis var KTM påvirket av Thomas Junker som selv drev med MC dokumentarer.

Charlie Boorman som river KTM plakaten ned av veggen har vært et PR mareritt for KTM.

Se også:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=738133
Takk :thumleft
Da har jeg vel egentlig ikke gått glipp av det, kun fortrengt det :lol
Har sett både den serien, og The long way round. Nesten ubetalelig :thumleft
Men da vet jeg iallefall hva du snakker om. :-)
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38058
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Kommer ikke til å involvere meg i noen kardang vs. kjede debatt annet enn å mene at jeg for egen del neppe noengang kommer til å eksludere interessante sykler fordi de har kjede...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Kommer ikke til å involvere meg i noen kardang vs. kjede debatt annet enn å mene at jeg for egen del neppe noengang kommer til å eksludere interessante sykler fordi de har kjede...
Nei jeg er enig, men den må være ekstrem interessant i så fall :P :p

En av de tingene som irriterte meg da jeg gikk fra R1200GS til F800GS var kjeden. Derfor var det en befrielse å være tilbake på R1200GS igjen med kardang :-)

Kan nok være noen fordeler med kjede , men ulempene er større for min del.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38058
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Voldsomt positiv, denne karen... ;-) :P :p :

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38058
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Ny testrapport.
Fra The Telegraph.
Synd Kevin Ash ikke fikk oppleve 1290 SA...
Som kjent omkom han da han testkjørte nye BMW GS i Sør-Afrika 22. januar 2013, kun 53 år ung...

https://www.telegraph.co.uk/motoring/mo ... eview.html
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

Venter spent på den første "shootout" (jfr. navnet på tråden). Den må da komme snart..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38058
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

poulet_cavalier skrev:Venter spent på den første "shootout" (jfr. navnet på tråden). Den må da komme snart..
Den kommer nok om ikke så altfor lenge.
Først en test av sykkelen i nordiske MC-magasiner, på trykk i mars, vil jeg tro.
Deretter en "shoot-out" med GS'en alene. Eller kanskje sammen med Explorer og Multistrada...
Joda, venter forsåvidt på det og er litt spent på en slik test... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av JohnnyTh »

Største fordelen med KTM må vel være at de ikke er så utrolig vanlige. Hvis man liker å ha no spesiellt. En GS har jo blitt mcverdens svar på Toyota Avensis.

Men selv om jeg hater Toyota då hadde jeg nok tatt GS her, og da kun basert på utseende.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38058
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Syns også utseendet på den nye GS'en er bedre enn de forrige versjonene.
Likevel ikke nok til at jeg lar meg begeistre til kjøp...
Samme med Triumph Tiger Explorer og Yamaha XT1200 ST.
De eneste innen denne sykkelsjangeren jeg faller for er 1290 SA og Moto Guzzi Stelvio.
Hadde det ikke blitt 1290'en ville det med stor sannsynlighet blitt en 2015 Stelvio.

Så får man se om man har "truffet blink". Er alltid en sjanse å ta når man ikke har fått prøvekjørt, men kun prøvesittet en av storebrors søsken, nemlig 1190'en. Men den fant jeg meg godt til rette på.
Så får jeg håpe sat jeg gjør det samme på Super eventyrer'n ;-) .
JohnnyTh skrev:Største fordelen med KTM må vel være at de ikke er så utrolig vanlige. Hvis man liker å ha no spesiellt. En GS har jo blitt mcverdens svar på Toyota Avensis.

Men selv om jeg hater Toyota då hadde jeg nok tatt GS her, og da kun basert på utseende.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

JohnnyTh skrev:Største fordelen med KTM må vel være at de ikke er så utrolig vanlige. Hvis man liker å ha no spesiellt. En GS har jo blitt mcverdens svar på Toyota Avensis.

Men selv om jeg hater Toyota då hadde jeg nok tatt GS her, og da kun basert på utseende.
Avensis?????

Har du falt og slått deg? :knegg
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Svar