xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av TBI81 »

Noen som har direktelink til pluggsettet på 'tema? Kunne kanskje vært lurt å ha på lur ..

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av Haymaker »


TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av TBI81 »

Takker! Øynene man blir først blind på, var jo nettopp inne å kikket..

Rost
Innlegg: 24
Registrert: 09 des 2014, 09:34
Motorsykkelen din: CB650F

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av Rost »

Heisann,

Grattis med ny mc.
Jeg henta en helt lik (matt svart) litt tidligere i vår hos samme forhandler, og er også meget fornøyd så langt :thumleft
Ser du vurderer effektanlegg, har vært inne på tanken jeg også for å få litt bedre lyd. Ser Akrapovic har kommet med ett som utseendemessing ser ganske ålreit ut(synes jeg), ligner litt på originalen. Men har ikke sett etter noe pris enda. Blir uansett spennende å se hva du evt går for.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av xyvind »

Hei igjen. Tusen takk for alt engasjement og entusiasme :thumleft :prf
Jeg så noen videoer på youtube om hvordan å plugge et dekk og gikk ut for å prøve.
Vel, dvs... samboeren min kjøpte sykkel på Biltema etter jobb i dag, og den var ikke skrudd sammen. Så jeg har stått og banna og steika og fandens oldemor over små skeive Kinaskruer og lakk som sprekker og flasser av når man tighter til skruene osv osv..
Men sykkelen ble fin den og madammen overlykkelig. Kurv og greier :prf

Beklager avsporinga. Plugginga av dekket måtte skje ganske raskt, så jeg gadd ikke gjøre noe utav det. Det var veldig enkelt, brukte mye av det limet som fulgte med, noe jeg ble tipset om av en hyggelig ansatt på Biltema Sofiemyr.
Det gikk ut en del luft da jeg dro ut dykkerten som forårsaka punkteringen.
Den lå sånn inn i dekket. Bretta i to, veldig rart!

Bilde

Én patron fylte ikke dekket opp til 2 bar en gang, men det hadde holdt til nød. Hadde to patroner til, men valgte heller å dra frem den store, trofaste sykkelpumpa. Pumpa dekket opp til 2,9 bar.
Det er foreløpig helt tett, så jeg kommer til å kjøre sykkelen til dekkverkstedet når det er klart.

Bilde
Rost skrev:Heisann,

Grattis med ny mc.
Jeg henta en helt lik (matt svart) litt tidligere i vår hos samme forhandler, og er også meget fornøyd så langt :thumleft
Ser du vurderer effektanlegg, har vært inne på tanken jeg også for å få litt bedre lyd. Ser Akrapovic har kommet med ett som utseendemessing ser ganske ålreit ut(synes jeg), ligner litt på originalen. Men har ikke sett etter noe pris enda. Blir uansett spennende å se hva du evt går for.
Heisann! Takk, og gratulerer til deg også! Hehe.. :thumleft Jeg har sett det anlegget fra Akrapovic jeg også, men ble kanskje litt skuffa over det. Synes ikke sykkelen kledde det så godt.
Bilde
Bilde

Jeg hadde ikke hatt noe imot noe a la dette

Bilde

Du får komme med noen betraktninger av sykkelen så langt. Hvor mange km har du rukket å kjøre?
Kanskje vi sees på veien snart! :vs

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av LordShaft »

Jeg har selv forhørt meg om det å plugge dekk på verksted, dette er noe de ikke gjør.... Noen vil hevde, uten at jeg skal si imot dette. At ved en punktering på denne måten, vil du skade korden, som igjen gjør dekket "ustabilt" der punkteringen har vært. Er du riktig uheldig, ruster korden og dekket "ryker" uten forvarsel.

MEN!!! Når det er sagt, så tror jeg fint lite på at dette kommer til å skje, å skulle likt å sett hvor mange prosent av punkterte dekk som dette har skjedd med. Det hører også med til historien at jeg måtte gjerne komme bak å låne verkstedet, få nøye instruksjon på hvordan dette ble gjort, men jeg måtte gjøre jobben selv :thumleft

Når jeg punkterte var dekket nesten utslitt, så jeg benyttet muligheten til å få en god pris på nytt dekk, noe de også klarte å få til. Så alle var fornøyde. Men med helt nytt dekk, hadde jeg plugget! :prf

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av xyvind »

LordShaft skrev:Jeg har selv forhørt meg om det å plugge dekk på verksted, dette er noe de ikke gjør.... Noen vil hevde, uten at jeg skal si imot dette. At ved en punktering på denne måten, vil du skade korden, som igjen gjør dekket "ustabilt" der punkteringen har vært. Er du riktig uheldig, ruster korden og dekket "ryker" uten forvarsel.

MEN!!! Når det er sagt, så tror jeg fint lite på at dette kommer til å skje, å skulle likt å sett hvor mange prosent av punkterte dekk som dette har skjedd med. Det hører også med til historien at jeg måtte gjerne komme bak å låne verkstedet, få nøye instruksjon på hvordan dette ble gjort, men jeg måtte gjøre jobben selv :thumleft

Når jeg punkterte var dekket nesten utslitt, så jeg benyttet muligheten til å få en god pris på nytt dekk, noe de også klarte å få til. Så alle var fornøyde. Men med helt nytt dekk, hadde jeg plugget! :prf
Jeg har også forhørt meg. Snakket med en kollega som har lang erfaring med motorsykler, racing og er instruktør på bane. Han sa at man ikke plugger motorsykkeldekk, han visste ikke om noen som brukte å gjøre det. Han kjører forøvrig S1000RR, som deg! :thumleft

Jeg tror det blir Pirelli på meg, Rosso II.

Toven

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av Toven »

Ikke forvent ekstrem lengde ut av diablo dekka :P :p

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av Voodoodoo »

LordShaft skrev:Jeg har selv forhørt meg om det å plugge dekk på verksted, dette er noe de ikke gjør.... Noen vil hevde, uten at jeg skal si imot dette. At ved en punktering på denne måten, vil du skade korden, som igjen gjør dekket "ustabilt" der punkteringen har vært. Er du riktig uheldig, ruster korden og dekket "ryker" uten forvarsel.

MEN!!! Når det er sagt, så tror jeg fint lite på at dette kommer til å skje, å skulle likt å sett hvor mange prosent av punkterte dekk som dette har skjedd med. Det hører også med til historien at jeg måtte gjerne komme bak å låne verkstedet, få nøye instruksjon på hvordan dette ble gjort, men jeg måtte gjøre jobben selv :thumleft

Når jeg punkterte var dekket nesten utslitt, så jeg benyttet muligheten til å få en god pris på nytt dekk, noe de også klarte å få til. Så alle var fornøyde. Men med helt nytt dekk, hadde jeg plugget! :prf
Ikkenoe problem å plugge... rust i korden sier du, trudde ikke kevlar rustet.. fant ikke en eneste metallbeta i slitebanen på mine pr3 dekk når jeg kjørte de helt igjennom iaffal.

Jeg har iallefall kjørt ræserfort på autobahn med 1100xx, og zzr1400 med plugga dekk uten at det har bekymra meg nevneverdig.

Den løsningen som holder 100% er om en tar av dekket og limer det med en vanlig sykkellapp fra innsiden.. ikke faen om den lar seg presse igjennom hullet og ut..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg punkterte i Danmark på vei hjem fra Tyrkia. Plugget dekket og selv om det ikke ble helt tett så kjørte jeg det 5000km med pluggen i uten andre problemer. Datteren min punkterte på sin nye 125ccm på sin første tur. Det holder tett enda. Hvis jeg skulle kjørt 300km/t så hadde jeg kanskje tenkt meg om
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av tagesk »

JohnnyTh skrev:Hvis jeg skulle kjørt 300km/t så hadde jeg kanskje tenkt meg om
Hør, hør!
Når man plugger så tar men det med i beregningen når man er på tur.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av xyvind »

Toven skrev:Ikke forvent ekstrem lengde ut av diablo dekka :P :p
Men er de seige (bra veigrep) da? Jeg har blitt anbefalt dette dekket fordi det er bra på både vått og tørt.
Jeg vil heller sitte som limt på veien enn å ha tusener på tusener av km. Dekk er ferskvare! Jeg kommer ikke til å sette noen verdensrekorder i kjørelengde denne eller neste sesong allikevel, så det passer meg nok veldig bra :thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av DrGreve »

Det som erfarne dekkfolk har sagt til meg er at så lenge hullet er i slitebanen er det ikke farlig å plugge, men straks verre hvis hullet er i sideveggene da det går utover dekkets stabilitet sideveis. Problemet er vel egentlig at ingen vil gi noen garantier og derfor ikke liker å plugge. De ser vel helst at man kjøper nytt :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av RuneMC »

Plugging av bakdekk sånn midt i slitebanen der hullet på ditt dekk er - går fint.

Er det på dekksiden eller i fordekket skal det ikke plugges. Dekksiden pga der er dekket for svakt og har for mye bevegelse der. Fordekket pga at gummien beveger seg for mye. Men ville nok også plugget et fordekk i slitebanen om jeg var langt avgårde fra verksted/på helligdag.

Pluggesettet lar deg fortsette istedenfor å avbryte en ferie f.eks.

Prøv for moro skyld å kappe opp et MC-dekk en gang du skal bytte og du vil finne at det er vevd en usannsynlig mengde ståltråd på kryss og tvers i gummien, så MC-dekk er supersterke saker.

Ellers er alle byggeplasser høyrisiko for punktering. Det samme gjelder konsertplasser og arrangement som nå ved Tryvann - hvor mye utstyr/scener og stillas skrus opp... gjelder også etter at det er nedmontert (mye småskruer som kan ligge igjen...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Rost
Innlegg: 24
Registrert: 09 des 2014, 09:34
Motorsykkelen din: CB650F

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av Rost »

xyvind skrev: Du får komme med noen betraktninger av sykkelen så langt. Hvor mange km har du rukket å kjøre?
Kanskje vi sees på veien snart! :vs
Det ble litt over 1500 km første to ukene, men nå må den dessverre stå i ro frem til sommeren pga siste innspurt på studiene. :mk Nå er dette min første sykkel, så har ikke så mye sammenligningsgrunnlag og erfaring når det gjelder kjøreegenskaper osv, men den virker veldig lettkjørt og har mer enn nok power for min del. Får heller komme tilbake med litt mer betraktninger når jeg har fått kjørt noen tusen til i sommer.
Må si jeg liker utseende på originaleksosen, og synes heller ikke det fra Akrapovic så så værst ut. Men er godt alle ikke har lik smak, ville blitt kjedelig :thumleft

Låst