Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av norse900 »

Endelig fått lakka tanken (igjen). Ble ikke helt fornøyd med første runde. Nå mangler jeg vel bare tetningspakningen rundt bensinkrana og pakningssett til forbremsen (lekker i hovedsylinderen). Kan kanskje bli gang på den før høsten? :lol

Bilde
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av Jompa »

Fikk du tak i hovedstøtte ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av norse900 »

Jada. Fikk tak i i junaiten! . Fikk en til fra samme plass uka etter... Sendte melding, og fikk beskjed om at han hadde gjort en feil, og at jeg ikke trengte ta bryet med å returnere den, så nå har jeg 2...
Sliter litt med å få på plass eksosen. Boksen mellom røra er et par centimeter for smal, og det tror jeg skyldes at pottene er merket GSX750L :redface
Tipper jeg må fundere litt på denne. Enten bende litt på røra og lage/modifisere boksen under, eller få meg et 4-1 anlegg. Da blir det ikke krøll med sidestøtten heller :knegg
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av Jompa »

Er det boks mellom rørene ? Ikke rør på tvers ?
Da er vel boksen skrudd fast med to skruer under motorblokka ?
Du har ikke tilfeldigvis et bilde ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av Jompa »

4/1 ?

http://www.wemoto.com/bikes/suzuki/gsx_ ... te_system/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har ett Marvinganlegg på min, funker fint, finishen på mitt er svart, sånn bob-bob.
Uansett, rimelig anlegg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av 45316 »

Ser bra ut! Lykke til med eksos.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av norse900 »

@Jompa:
Har bilder jeg, serru! :thumleftBilde
Bilde
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av Jompa »

Prøv ihvertfall ikke å sveise på klumpen, den er nok nesten gjennomrusta.
Snakker av egen, dårlig erfaring. Begynte å sveise på en dårlig collector og endte opp med ubrukelig eksosanlegg.
Om grenrørene og pottene er i veldig god stand kan det muligens være en ide å få laget en ny collector ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av norse900 »

Det var det jeg tenkte på, men så kom jeg til å tenke på muligheten for å forlenge de midterste rørene (2+2)... Hvilke komplikasjoner kan det medføre? Noen som vet? (Det er bare collectoren som er dårlig).
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av Jompa »

Tenningsrekkefølgen er enten 1243 eller 1342.
Det betyr at det kommer to eksospulser rett etter hverandre i samme potte hvis du ikke har utligning mellom cylinder 2 og 3.
Hvor mye det har å si, vet jeg ikke. Det kan hende at du taper effekt.
Utligninga har nok mest å si for lyddempinga ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av norse900 »

Jompa skrev:Tenningsrekkefølgen er enten 1243 eller 1342.
Det betyr at det kommer to eksospulser rett etter hverandre i samme potte hvis du ikke har utligning mellom cylinder 2 og 3.
Utligninga har nok mest å si for lyddempinga ?
Jeg har tenkt litt på det (mens jeg var på fest). Hvordan virker dette når man har 4/1-potte, da? Da får man vel alle 4 eksospulsene i samme potta? Er effekt-tapet stort på et 4/1 anlegg, og må man eventuelt justere forgasser-nålene ved 4/1?

Et alternativ er kanskje bare å drite i boksen, men sveise et rør mellom "forlenger-rørene" til syl. 2 og 3, men boksen fordeler vel kanskje også varmen bedre under motoren?

Edit: Fant noe på Ebay som ligner litt på mitt "tenkte" prosjekt:
Eksos.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av norse900 »

45316 skrev:Ser bra ut! Lykke til med eksos.
Takk for det! Time will tell :-D
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av Jompa »

Bra fest ?
Har du kjøpt eksosanlegg siden kollektoren er blitt for smal ?
Gå for din løsning hvis du ikke er avhengig av oppheng under motoren.
Rørbiter til å skjøte/forlenge rør finnes å få kjøpt.
Du spurte om 4/1 anlegg gir mindre effekt. Ja, i noen tilfeller gjør de det, men de fleste 4/1 anlegg har større innv rør i potta og er endel åpnere. Mao mere lyd.

Om du skulle gå for 4/1 er det 80 -talls "trpmpet" som gjelder. Moderne ''ølboks" ser bare feil ut på en sånn sykkel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av norse900 »

Hehe! Joda, bra fest, men når det er quiz så kobler jeg ut :knegg

Når det gjelder eksos, så er vi helt på linje, Jompa. "Ølboks" funker aldeles ikke!!!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)

Legg inn av gorbys »

4-1 anlegg gir vel mer effekt på toppen av registeret vel? Grom lyd blir det nå uansett av det :-P

Svar