Endringer i Bruksbetingelsene

Info fra forumledelsen og spørsmål, tips, forslag og ros & ris fra brukerne.
Svar
Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Dexter »

jodlevann skrev:
JohnnyTh skrev:Jeg hadde syntes det er greit om de har rettigheter over det som lastes opp på mvsiden. Det er tross alt deres server. Men ikke når man linker til andre servere.
Det første er greit og man kan akseptere betingelsene for opplasting.

Det andre momentet er ikke like greit. Hvis du linker inn fra en annen side, plikter du å sjekke opphavsretten. Linker mcsiden, har de faktisk samme undersøkelsesplikt.

Verre er det ikke, og slik må det være selv om enkelte mener det motsatte. Man kan ikke være nihilist og gi beng i andres rett. Internett er og blir anarkistisk, og da er det jo greit å være på den sikre siden med et sett forumregler. Så får man da til syvende og sist like de eller ikke.
I siste forslag har jeg tatt bort det med ting linket inn fra eksterne kilder.

Uansett så jobber vi nå med en justering av brukerbetingelsene som er mer endret på flere områder.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av joo »

Dexter skrev:Jeg synes det er trist at denne saken tar så på vei. At det stilles misstillit når alt vi prøver er å komme med retningslinjer som en diskusjon har kommet frem til at vi må ha synes jeg er sårende. Så tillegges jeg og andre i "ledelsen" motiver som vi over hode ikke har. Det også føler jeg på personlig. Jeg er en rettskaffen mann i alt jeg gjør, også i denne saken. Minst av alt er det økonomiske hensikter slik Duville går mer enn langt i å antyde. Den var under beltestedet... :[-X

Så da spør jeg, for at det skal være enklest for alle, ikke bare brukerne: Hvordan bør teksten være da? Kom med noe konstruktivt, ikke bare klag!
Retningslinjene som skal følges er de reglene som gjelder. Ikke noen særregler for MCSiden.

Ser ikke at Duville tillegger noen personlig motiver, men han antyder vel et mulig scenario som KAN komme?

Skal ikke klage mer jeg i alle fall. Der er ikke lenger noe tilgjengelig dere kan "stjele" som jeg er opphavet til. Det vil neppe komme noe heller i framtida.

Denne korte setninga er essensen i diskusjonen mot overtrampet dere vil begå:
- Fotografen har enerett til å gjøre verket tilgjengelig for allmennheten.

Annen ordlyd:
- Det er kun opphavsmannen, eller den opphavsmannen har overdratt rettighetene til, som har rett til å publisere nye digitale versjoner av bildet. (NDLA`s ordlyd)

Jeg har ikke overdratt noen rettigheter, og siden dere vil lure til dere denne rettigheten er det stopp. Så får det bare være at mange ikke tenker på at det regelverket noen av oss så hissig påpeker er der for å beskytte "noe". Det jeg absolutt ikke aksepterer er at dere ikke aksepterer nødvendigheten av loven for mange fotografer.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Duville »

Dexter skrev:Jeg synes det er trist at denne saken tar så på vei. At det stilles misstillit når alt vi prøver er å komme med retningslinjer som en diskusjon har kommet frem til at vi må ha synes jeg er sårende. Så tillegges jeg og andre i "ledelsen" motiver som vi over hode ikke har. Det også føler jeg på personlig. Jeg er en rettskaffen mann i alt jeg gjør, også i denne saken. Minst av alt er det økonomiske hensikter slik Duville går mer enn langt i å antyde. Den var under beltestedet... :[-X

Nope, når dette over natta endres til å bli en rettighet slik at alt matrialet som er lagt ut på forumet eies av forumeier, eller i det minste disponeres fritt av forumeier, og grunnlaget etterlyses i det vide og brede uten en eneste grunngivelse, selv etter 4 sider med etterlysning, krav og ønsker så er ikke dette mer enn dere må forvente!

Så da spør jeg, for at det skal være enklest for alle, ikke bare brukerne: Hvordan bør teksten være da? Kom med noe konstruktivt, ikke bare klag!

Det har vært menger av forslag man det fordrer at dere leser det som er foreslått.

Burde vi bytte ut ordet "bruke" til "låne"? Skal vi ta bort det som omhandler bilder som er lagret på eksterne tjenester? Blir det bedre da?

Hva med å hjelpe oss litt. Jeg forstår at Kawasaki sitt forslag kan være å foretrekke for mange, men det er mange som har lagt igjen bilder her som ikke er så aktive på forumet. Det er mulig for dere brukere å reservere dere mot PM og epost. Det er mange som har benyttet denne muligheten til reservasjon. Hvordan skal vi da komme i kontakt med dere?! Vi trenger ha en klausul hvor vi på en enkel måte kan få låne bilder kun i den hensikt å fremme forumets og medlemmenes felles interesse. Er det så vanskelig å akseptere dette uten å tillegge oss motiver vi ikke har?

Dette er jo sakens kjerne, HVORFOR skal dere ha rettigheter til disse bildene dersom eierene ikke er å få tak i?

Det beste er jo selvfølgelig at dette er ryddig og greit for alle. Så skal jeg legge til at jeg personlig setter mest pris av alt på de av dere som lager turskildringer som er krydret med bilder. Større leseglede enn det er det vanskelig for meg å finne her på MCsiden. Dessverre er jeg ikke like flink til å lage turskildringer selv, men det er en annen sak. Å miste dette vil være et stort tap for MCsiden, noe jeg tror vi alle kan være enige om.

???? spør eier før dere bruker bilder så er alt helt greit!

Kode: Velg alt

Enkelt forslag:
Ved å ta i bruk forumets Galleri kan du være trygg på at forumeier har akseptert at bildene er dine. Forumeier forbeholder seg retten til å spørre den enkelte bildeeier om lov til å bruke bilder dersom dette er aktuellt. Ved salg av forumet blir bilder som det ikke aksepteres følger med forumet, slettet uten videre dersom aksept ikke foreligger til at disse kan medfølge for opprettholdelse av forumet.

Godtvoksen

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Godtvoksen »

Dexter skrev: Så tillegges jeg og andre i "ledelsen" motiver som vi over hode ikke har. Det også føler jeg på personlig. Jeg er en rettskaffen mann i alt jeg gjør, også i denne saken. Minst av alt er det økonomiske hensikter slik Duville går mer enn langt i å antyde. Den var under beltestedet... :[-X
Det med økonomiske motiver er det vel AJ som har trukket inn først:
AJ skrev:
Må i så fall være andre motiver for at folk reiser problemstillingen med rettigheter på bilder de selv legger ut...
Økonomiske motiver, kanskje... ? :dontknow

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Kawasaki »

Hehe,sitter dere og diskuterer dette ennå? Skulle tro det var noe viktig på gang :lol Det blir jo dratt helt ut av proporsjoner; "Tenk om AJ selger forumet og dens rettigheter" blablabla....osv. Veldig sannsynlig at noen vil kjøpe dette gjenget her,jada :knegg
Nå må dere ikke sette flere griller i hodet på han,det er gale nok som det er.

Men syns fremdeles det er fantastisk hvor vanskelig Høvdingen og de små grønne menn ønsker å gjøre det for seg selv. De må like det.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Globe »

Det er da vel overhodet ikke snakk om å forsøke "å lure til seg" noe som helst her! Hvilke motiver skulle ligge bak noe sånt?

Bilde
(kilde: http://frkmathiseen.blogg.no" onclick="window.open(this.href);return false; )

Nei, som skrevet av andre her tidligere, vi forsøker å finne en ordlyd som kan dekke dette, både for å sikre medlemmene hva gjelder vår behandling av bildene, sikre MCsiden.no i forhold til det faktum at det er her bildene vises frem og, i noen tilfeller, lagres, samt finne en ordlyd som kan bidra til at også de som lever av sine fotografier, de som tar sine bilder som noe mer enn tilfeldige "snapshots" av en stopp underveis på en tur, også kan finne det hensiktsmessig å dele sine bilder her på MCsiden.no.

Bilde
(kilde: http://www.helse-nord.no" onclick="window.open(this.href);return false; )

Det at vi absolutt har til hensikt å følge Norsk Lov, er noe som jeg en gang ikke gidder å kommentere, den saken er selvsagt og klar!

Om de av dere som nå mener at her er det overtramp, enten av juridisk karakter og/eller av rent følelsesmessig karakter, ja så opplys gjerne om det! De juridiske krumsping dere måtte mene å finne og/eller direkte overtramp, gi oss da beskjed om dette, spør, så får vi også mulighet til å se på hvordan vi kan løse dette, for alle parter. De rent følelsesmessige aspektene av reaksjonene kan vi nok ikke lindre, da med mindre de er grunnet i urimelighet som også vi greier å se og kan rette oss etter, gitt den helheten vi faktisk, tro det eller ei, forsøker å ta vare på!

Bilde
( kilde: http://criticalthinking-mc205.wikispaces.com" onclick="window.open(this.href);return false; )

Vi jobber med innholdet, vi diskuterer innad i forumledesen, vi har ulike versjoner som nå vurderes og vi har tatt inn over oss noen av de momenter som har fremkommet i denne "hete" diskusjonen her i forumet vedr. dette. Det har kommet mange gode vinklinger, en del gode konkrete forslag og et par gode alternative løsninger i denne debatten.


Som del av forumledelsen ser jeg det ikke som min oppgave å delta aktivt i diskusjonen for å fremme mitt eget for eller i mot, men forsøker å dra en essens ut av det som fremkommer av reaksjoner, og vi diskuterer dette innad. Vi i ledelsen er også relativt aktive "delere" her inne og vil beskrive oss også som aktive, entusiastiske og hobbybaserte motorsyklister. Å bli uttrykt mistillitt til som en del av forumledelsen, er en noget ugrei følelse, men kjenner at som fritidssyssel så funker det greit uannsett hva enkelte måtte synes og mene! Vet at jeg er en del av noe hvor alle roller forsøker å gjøre sitt til å være bidragsytere her inne, i en eller annen form - og finner det givende!

Vi kommer tilbake med oppdateringer, og diskuter gjerne ordlyd og de signaler/"formuleringer" som dere mener/kjenner at dere reagerer på (har lest det som allerede er skrevet, så gjentagelse trengs ikke :-) )

Vi kan se på hva andre forum legger i sitt reglerverk og brukerregler, vi kan høre på dere og motta innspill her, og vi kan tenke og mene selv, gitt det rollen vi har tatt på oss her på MCsiden.no. Det eneste som står fast, er det generell lovverket vedr. de punkter vi nå har "rørt ved".

Oppdatering kommer....

Har i dag tatt følgende online "lynkurs" i problemløsing, så jeg har stor tro på at vi kommer i mål....her også! :knegg

[video]http://www.youtube.com/watch?v=nfqEcG7EZMo[/video]

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Duville »

Enkelt forslag:
Ved å ta i bruk forumets Galleri kan du være trygg på at forumeier har akseptert at bildene er dine. Forumeier forbeholder seg retten til å spørre den enkelte bildeeier om lov til å bruke bilder dersom dette er aktuellt. Ved salg av forumet blir bilder som det ikke aksepteres følger med forumet, slettet uten videre dersom aksept ikke foreligger til at disse kan medfølge for opprettholdelse av forumet.

Er det så vanskelig da?

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av joo »

Globe skrev: Nei, som skrevet av andre her tidligere, vi forsøker å finne en ordlyd som kan dekke dette, både for å sikre medlemmene hva gjelder vår behandling av bildene, sikre MCsiden.no i forhold til det faktum at det er her bildene vises frem og, i noen tilfeller, lagres, samt finne en ordlyd som kan bidra til at også de som lever av sine fotografier, de som tar sine bilder som noe mer enn tilfeldige "snapshots" av en stopp underveis på en tur, også kan finne det hensiktsmessig å dele sine bilder her på MCsiden.no.

Da er det bare å la åndsverkloven og normal Copyright fortsette å gjelde og ikke lage noen ulovlige særregler for MCSiden!



Det at vi absolutt har til hensikt å følge Norsk Lov, er noe som jeg en gang ikke gidder å kommentere, den saken er selvsagt og klar!


Jasså ... ? Da hadde ikke denne tråden tatt av vel?


Om de av dere som nå mener at her er det overtramp, enten av juridisk karakter og/eller av rent følelsesmessig karakter, ja så opplys gjerne om det!

Jøss, har det ennå ikke nådd fram?




Vet at jeg er en del av noe hvor alle roller forsøker å gjøre sitt til å være bidragsytere her inne, i en eller annen form - og finner det givende!

For noen er det plutselig ikke givende på dette forumet lenger.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av jodlevann »

Duville skrev:Enkelt forslag:
Ved å ta i bruk forumets Galleri kan du være trygg på at forumeier har akseptert at bildene er dine. Forumeier forbeholder seg retten til å spørre den enkelte bildeeier om lov til å bruke bilder dersom dette er aktuellt. Ved salg av forumet blir bilder som det ikke aksepteres følger med forumet, slettet uten videre dersom aksept ikke foreligger til at disse kan medfølge for opprettholdelse av forumet.

Er det så vanskelig da?
Ja, for forumet skal IKKE akseptere bildene betingelsesløst. Du som opplaster skal akseptere forumets krav og forutsetning at materialet IKKE bryter Åndsverklov, Personopplysningslov og Straffeloven. Identisk gjelder krav til linket materiale.

Godtvoksen

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Godtvoksen »

Globe skrev:Det er da vel overhodet ikke snakk om å forsøke "å lure til seg" noe som helst her! Hvilke motiver skulle ligge bak noe sånt?
Jeg får svare slik AJ svarte meg:
AJ skrev: Er ofte at slike ting som dette handler om nettopp penger, skjønner'u...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Snikkeren »

Godtvoksen skrev:
Globe skrev:Det er da vel overhodet ikke snakk om å forsøke "å lure til seg" noe som helst her! Hvilke motiver skulle ligge bak noe sånt?
Jeg får svare slik AJ svarte meg:
AJ skrev: Er ofte at slike ting som dette handler om nettopp penger, skjønner'u...
På hvilken måte er dette mulig med en formulering som dette med i avsnittet? :

MCsiden.no kan ikke bruke opplastede bilder, slik som beskrevet ovenfor, i kommersielle inntektsbringende hensikter.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Duville »

jodlevann skrev:
Duville skrev:Enkelt forslag:
Ved å ta i bruk forumets Galleri kan du være trygg på at forumeier har akseptert at bildene er dine. Forumeier forbeholder seg retten til å spørre den enkelte bildeeier om lov til å bruke bilder dersom dette er aktuellt. Ved salg av forumet blir bilder som det ikke aksepteres følger med forumet, slettet uten videre dersom aksept ikke foreligger til at disse kan medfølge for opprettholdelse av forumet.

Er det så vanskelig da?
Ja, for forumet skal IKKE akseptere bildene betingelsesløst. Du som opplaster skal akseptere forumets krav og forutsetning at materialet IKKE bryter Åndsverklov, Personopplysningslov og Straffeloven. Identisk gjelder krav til linket materiale.
Ikke meningen at forumet aksepterer bildene. Her er det eierskapet som omhandles

Godtvoksen

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Godtvoksen »

Er det noen som kan foto så er det denne siden. Her er deres regler om bruk av andres bilder:

https://foto.no/cgi-bin/vis_retningslin ... ?side=krit" onclick="window.open(this.href);return false;

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:Er det noen som kan foto så er det denne siden. Her er deres regler om bruk av andres bilder:

https://foto.no/cgi-bin/vis_retningslin ... ?side=krit" onclick="window.open(this.href);return false;
SITAT FRA http://WWW.fOTO,NO" onclick="window.open(this.href);return false;
Bruk av hele eller deler av andres bilder funnet på bildekritikken uten fotografens tillatelse fører til umiddelbar utestengelse - copyright tar vi seriøst

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Geir »

Kjære kyrkjelyd for en helv***s sjau det ble av dette da?! :O

Det må da være mulig å diskutere noe så enkelt som dette uten å tillegge verken administratorer, moderatorer eller medlemmer skjulte motiver. :bl3

Jeg tviler sterkt på at noen av motstanderne mot de foreslåtte betingelsene - meg selv inkludert - har noen baktanker om å kreve økonomisk eller annen kompensasjon dersom mcsiden.no (her og i fortsettelsen i betydningen forumadministrasjon og eiere) skulle ønske å bruke bildene som ligger ute i de respektive poster og gallerier. Snarere tvert imot tror jeg at de fleste medlemmene gladlig ville gitt mcsiden.no lov til å bruke bildene både i komersiell og ikke-komersiell markedsføring av forumet; hvem har ikke ønske om at forumet skal utvikle seg og bli bedre? Det eneste man ønsker er å bli spurt på forhånd. Hvor vanskelig kan det være?

Hvor mange tilfeller har det vært der mcsiden.no har villet bruke bilder fra forumet i en slik sammenheng? Skjer dette virkelig så ofte at det er et problem å spørre det mennesket som har delt bildet? Neppe. Der er noe av grunnlaget for at jeg ikke fatter at det skal være så vanskelig å innhente tillatelse på forhånd de gangene det skjer og at dette forhåndstilsagnet er et så fordømt viktig prinsipp at man synes å være villige til å rasere hele forumet.

Samtidig er det slik at jeg ikke på noen måte oppfatter det slik at mcsiden.no er ute etter å sko seg på medlemmenes bilder eller har andre skumle og uredelige hensikter. Jeg tror på forumledelsen når de sier at dette er et forsøk på å ta tak i og utarbeide retningslinjer for bildebruk slik enkelte har etterspurt. AJ og moderatorene gjør etter mitt syn en uvurderlig innsats for forumet og dermed også for oss brukere. Da fortjener de ikke mistenkeliggjøring og sleivkjeft i hytt og vær.

Så til det konkrete forslaget til betingelser som etterspørres fra Dexter. Forslaget er vel ikke helt ulikt det Kawasaki allerede har lansert tiiiidlig i tråden:

Kode: Velg alt

Ved å ta i bruk forumets Galleri og/eller vedleggsfunksjoner anses følgende som akseptert: 
Med å laste opp bilder til MCsiden.no forbeholder MCsiden.no seg retten til å be om samtykke fra eier til å bruke bilder og video til markedsføring av forumet på nett, e-post og i flyers/brosjyre-materiell, samt til visning på messer hvor MCsiden.no deltar. MCsiden.no kan ikke bruke opplastede bilder og video i kommersielle inntektsbringende hensikter uten at særskilt avtale er inngått der bruk og betingelser er regulert nærmere. MCsiden.no kan ikke ta ansvar for eventuelle spredninger eller andre ulemper som måtte oppstå som følge av tilgjengeliggjøring på MCsiden. Vær dog spesielt oppmerksom på at bilder som er lastet opp i Galleri kun er lesbart for innloggede brukere mens bilder lagt inn som vedlegg eller direkte linker er direkte tilgjengelig for alle besøkende.
Dette er ikke nødvendigvis fasit da det i all hovedsak går i favør av motstanderne av de fra forumledelsen skisserte betingelser, men det gir i alle fall mcsiden.no en "rett til å spørre om tillatelse" (i den grad det skulle være noe man trenger en rettighet til...) og en mulighet for brukere som ikke ønsker å risikere å bli spurt til å la være å legge ut bilder.

Og til slutt dette med lovlighet osv.; dette kan sikkert diskuteres i ukesvis uten at det blir annet ut av det enn surr, krangel, synsing og mer sleivkjeft. Jeg tror at både medlemmer og forumadministrasjonen er opptatt av å forholde seg til gjeldende lovverk og at ingen av partene har til hensikt å utnytte den andre på noen måte.

Gjør nå dette enkelt; spør først de få (?) gangene det er aktuelt. :prf
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Svar