Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Foto ?

Legg inn av Snikkeren »

ZZR-Erling skrev: En fototur hadde vært artig ja. Burde vel da hatt et fast tema, feks "MC i sving". Da får man prøvd seg litt med lukkertider, blenderåpning osv.
Da kan jeg stille som fotoobjekt. Bare å finne en strekning med masse svinger, så kan dere stille dere opp i hver sin sving og ta bilde av meg når jeg fyker forbi. :thumleft så får dere testet reaksjonsevnen også. :knegg
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Snikkeren skrev:
ZZR-Erling skrev: En fototur hadde vært artig ja. Burde vel da hatt et fast tema, feks "MC i sving". Da får man prøvd seg litt med lukkertider, blenderåpning osv.
Da kan jeg stille som fotoobjekt. Bare å finne en strekning med masse svinger, så kan dere stille dere opp i hver sin sving og ta bilde av meg når jeg fyker forbi. :thumleft så får dere testet reaksjonsevnen også. :knegg
Jada...ser for meg en kornåker i ettermiddagslys, som bakgrunn, (foruten en "lavtflyvende" TDM :) ) :knegg

Godtvoksen

Re: Foto ?

Legg inn av Godtvoksen »

Er det mange av oss fotointeresserte som skal på Norgestreffet? I så fall kunne det være greit å kombinere et fototreff, i forbindelse med et annet større arrangement. Vi som er fotofreaks vet at det krever sin tid, og det må settes av nok tid. Ikke slik at noen sukker oppgitt - er du ikke snart ferdig nå? Du har jo knipset minst 30 bilder av samme motiv... :-)å

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Foto ?

Legg inn av joo »

Har i blant vært til-og-fra interessert i fotografering de siste 20 åra. Begynte strengt tatt da jeg bodde veldig langt nord og naturen var så fantastisk flott at interessen våkna. Begynte med den gamle Canon 10, det fikk juling men overlevde alt av vinterlig friluftsliv. Den gang gikk det i slides, og da lærte man jo å ta skikkelige bilder. Lite justeringer etterpå, man fikk det som kom fra labben etter framkalling :redface

Min favoritt nå for tida (egentlig i noen år nå, hatt den minst 4 år) er Canon G9. Rett og slett siden det er både bra og forholdsvis lite. Spesielt glad i å bruke RAW-formatet.

Bilde
G9 er ikke noe lite kompaktkamera, fyller godt i brystlomma. Så det ligger i tankveska eller stroppa utapå pakksekken bak på sykkelen for kjapp access. Og så kan man ta timelapsevideo med den. Hadde alt av "saker" jeg handla blitt like mye brukt som dette kunne jeg forsvart investeringene.

Lit speilrefleks er det også.
Har gammel EOS 10D som fremdeles virker og 5D MkII.
Den gamle tela (300 4.0L) tar fantastiske bilder når jeg bare er i mood og ute på bildejakt.
100mm macroen brukes i blant, men dessverre ikke nok.
Canon sin lette 50/1.4 er et fantastisk objektiv med tanke på lav vekt og ganske lav pris. Min er brukt så mye at det nærmer seg sammenbrudd på fokussystemet.
Den rimelige 20-35 til Canon er helt grei, men ser svakhetene med stor blender.

Funderer på å erstatte 20-35 og 50mm med en 24-105 L. Har vært så nøysom de siste månedene så det blir nok snart. Ulempen er jo vekta, stort fullformat hus og L-optikk går i alle fall ikke ned i bukselomma! Med tele går det ikke i tankveska heller. Men G9 er redninga for tur-knipsing.

Bilde

At jeg har Canon er tilfeldig, hadde garantert trivdes like godt med Nikon. Men kjøpte Canon i sin tid, og når man har fått noen linser kjøper man nødvendigvis Canon-hus igjen.
Var også med i fotoklubb den tida det ble tatt mye vinterbilder. Siden alle nødvendigvis brukte dias kunne vi lett se fargeforskjellene mellom Canon- og Nikon-optikk. Nikon hadde kjøligere farger, og var kanskje bedre på bilder fra vinterlandskap og breer.

Dessverre blir det ikke så ofte jeg drar ut for å "ta bilder". Men i blant så skjer det. Artig når det er action og man kan stå sånn at det blir fart i bildene:
Bilde

Har hatt modellflyging som hobby sida 70-tallet. Blitt mange fine bilder ut av det:
Bilde

Nyttårsaften i Drammen:
Bilde

Bymiljø:
Bilde

Bruker nesten bare DPP til "redigering". Er programmet til Canon som også konverterer råformat-filene til mer leselig jpeg osv. Normalt skal det ike være behov for mer enn å optimalisere kontrasten og så justere eksponeringa noe. Og så sette fargetemperaturen hvis der er mye kunstlys.

Har blant annet Photoshop, men det er så avansert at en stakkars amatør som sjelden bruker det må se i boka hele tida. Litt manipulering har det blitt, bare for å leke, men det har begrenset verdi.

Malt inn månen bak åsen over Oslo på nyttårsaften:
Bilde

Eller fjerne farger men beholde noe i bilder:
Bilde

Det viktigste er faktisk å TA bilder. Gjerne mange bilder, svært mange bilder. Og så beholde de som er bra og slette alt annet.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Foto ?

Legg inn av Duville »

Tar mange bilder - 700 på en enkelttur - men slette, neidu der går grensen..

Har forresten 2000 dias i ramme jeg ikke har sett på 30 år - kunne tenkt meg å digitalisere dem en dag...

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

joo skrev:Bilde

Det viktigste er faktisk å TA bilder. Gjerne mange bilder, svært mange bilder. Og så beholde de som er bra og slette alt annet.
Kul sykkel!

Men jeg er uenig i det med hvordan man skal ta bilder. Det heter Det Digitale Dilemma.
Saken er den at fordi det koster det samme å ta ett som å ta 50, er det lett å ta 50. Men dersom man bare skal ta ett, da må man tenke seg nøye om. Hva, presist, ønsker jeg å ha med.

Her skal man huske at å male, det er inkluderingens kunst. Lerretet er tomt og bare det kommer med som males inn. Fotografering er ekskluderingens kunst. verden er full av greier, og det koster innsats å bare få med det man vil ha med. Det digitale dilemma er at fordi det er gratis tar man fler bilder men fordi hjernen ikke blir invitert med, blir bildene dårligere.

Fotografering av fly i luften, motorsykler i fart, og tilsvarende er en annen sak!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Foto ?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:27, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Foto ?

Legg inn av Andreas »

tagesk skrev:
joo skrev:
Det viktigste er faktisk å TA bilder. Gjerne mange bilder, svært mange bilder. Og så beholde de som er bra og slette alt annet.
Kul sykkel!

Men jeg er uenig i det med hvordan man skal ta bilder. Det heter Det Digitale Dilemma.
Saken er den at fordi det koster det samme å ta ett som å ta 50, er det lett å ta 50. Men dersom man bare skal ta ett, da må man tenke seg nøye om. Hva, presist, ønsker jeg å ha med.

Her skal man huske at å male, det er inkluderingens kunst. Lerretet er tomt og bare det kommer med som males inn. Fotografering er ekskluderingens kunst. verden er full av greier, og det koster innsats å bare få med det man vil ha med. Det digitale dilemma er at fordi det er gratis tar man fler bilder men fordi hjernen ikke blir invitert med, blir bildene dårligere.

Fotografering av fly i luften, motorsykler i fart, og tilsvarende er en annen sak!

[TaSK]
Det er jo akkurat det som er morsomt med digitalt foto. Det er så mange muligheter. Å en fasit finnes vell ikke? Enten man setter opp å rigger til masse for å ta et perfekt, gjenomtenkt portrett eller tar haugevis med bilder fra en travel gate i New York. Jeg synes det også er artig med bilder av folk som ikke poserer, men at man fanger holdningen og utrykket der å da. Det gir litt ekstra til minnet fra det som skjedde når bildet ble tatt. Og skal man fange et sånn øyeblikk, holder det ofte ikke med å ta kun 1 bilde.

Av å til så får man jo noen blinkskudd som er litt artig. Sånn som dette bildet jeg tok i Lisboa nå i høst. Det kom en politibil med blålys å greier, så jeg "fulgte" den å tok 2-3bilder i burst av den. Akkurat da kom en politi-MC med blålys motsatt vei :D

Bilde

Viktigste for meg når det gjelder fotografering er å sikkre gode minner fra forskjellige opplevelser.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Foto ?

Legg inn av Duville »

tagesk skrev:
joo skrev:
Det viktigste er faktisk å TA bilder. Gjerne mange bilder, svært mange bilder. Og så beholde de som er bra og slette alt annet.
Kul sykkel!

Men jeg er uenig i det med hvordan man skal ta bilder. Det heter Det Digitale Dilemma.
Saken er den at fordi det koster det samme å ta ett som å ta 50, er det lett å ta 50. Men dersom man bare skal ta ett, da må man tenke seg nøye om. Hva, presist, ønsker jeg å ha med.

Her skal man huske at å male, det er inkluderingens kunst. Lerretet er tomt og bare det kommer med som males inn. Fotografering er ekskluderingens kunst. verden er full av greier, og det koster innsats å bare få med det man vil ha med. Det digitale dilemma er at fordi det er gratis tar man fler bilder men fordi hjernen ikke blir invitert med, blir bildene dårligere.

Fotografering av fly i luften, motorsykler i fart, og tilsvarende er en annen sak!

[TaSK]
Dette er fotografering for TaSK og for deg er dette en kunst.

Fotografering for deg er ikke det samme som fotografering for meg. Siden jeg ikke ønsker å gjøre slik som deg - må jeg da la være å fotografere eller kan jeg få lov til å ta mine 700 bilder hvorav kanskje 30 er brukbare og være fornøyd med dette. Husk før du svarer at siden det er kanskje 500 av meg med min tilnærming mot kanskje 1 av slike som du. Dette gjør at prisen på din (og min) hobby er overkommelig for begges vedkommende.

Jeg tar bilde for å ha ett minne om det jeg gjorde der og da. Ikke nødvendigvis for å ta ett supert bilde hver gang. Hvorfor tar du bilde?

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Foto ?

Legg inn av joo »

tagesk skrev: Men dersom man bare skal ta ett, da må man tenke seg nøye om. Hva, presist, ønsker jeg å ha med.
[TaSK]
Jo stemmer det. Men så kan man ta mange bilder selv om man har bare ett motiv. Flytte seg rundt, litt annet perspektiv osv. Kanskje vente på at der kommer en måke inn i naturmotivet, helst på rett plass. Så dilemmaet er til å leve med syntes jeg :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Godtvoksen

Re: Foto ?

Legg inn av Godtvoksen »

tagesk skrev: Men jeg er uenig i det med hvordan man skal ta bilder. Det heter Det Digitale Dilemma.
Saken er den at fordi det koster det samme å ta ett som å ta 50, er det lett å ta 50. Men dersom man bare skal ta ett, da må man tenke seg nøye om. Hva, presist, ønsker jeg å ha med.

Helt uenig. Fotografering er også å fryse en begivenhet på et brøkdel av et sekund. Da er det ikke tid til å vurdere om hva som skal være med eller ikke. Har du forsøkt å ta bilder av fugl i flukt? Da er det ikke mye tid til vurdering av hva en skal utelukke. Jeg pratet med en velkjent naturfotograf for noen år siden. Vi pratet om et bilde av en ørn med et bytte i klørne, som han hadde fanget inn. Tror du årsaken til at han fanget et slikt flott øyeblikk hadde noe med vurdering av hva som skal utelukkes?

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Tjaa..mens vi er i gang liksom, legger jeg ut noen om fly, fra Skien 2011:

Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde

500D med EFS 18-55IS og EF 75-300

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Foto ?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:26, redigert 1 gang totalt.

Godtvoksen

Re: Foto ?

Legg inn av Godtvoksen »

tagesk skrev: Men jeg er uenig i det med hvordan man skal ta bilder. Det heter Det Digitale Dilemma.

[TaSK]
Jeg hadde ikke hørt begrepet "Det Digitale Dilemma" brukt i en slik sammenheng før. Har hørt det i forbindelse med aviser/tidsskrift på nett versus papirutgaver. Heller fant jeg ikke det når jeg Googlet begrepet. Da fant jeg denne boka:

http://www.gyldendal.no/Faglitteratur/S ... -dilemmaer" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av AJ »

Godtvoksen skrev: Jeg hadde ikke hørt begrepet "Det Digitale Dilemma" brukt i en slik sammenheng før. Har hørt det i forbindelse med aviser/tidsskrift på nett versus papirutgaver. Heller fant jeg ikke det når jeg Googlet begrepet. Da fant jeg denne boka:
Søkeordet "digitalt dilemma" ga dette resultatet med søkefunksjonen i Firefox 18.0.1 med Google...:

https://www.google.no/search?q=digitalt ... =firefox-a" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar