[Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Info fra forumledelsen og spørsmål, tips, forslag og ros & ris fra brukerne.
Svar
Saapekokern
Innlegg: 145
Registrert: 04 apr 2012, 16:21
Motorsykkelen din: MV Agusta Brutale 675
Sted: Skedsmo

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av Saapekokern »

AndreasB: Hvis du er så voldsomt imot at andre skriver på dialekt og at det burde være forbudt, anbefaler jeg deg å lese det du selv skriver.

Dems og ekke f.eks (tog du an? :vs ) er ikke i det norske skriftspråket så vidt jeg vet.

Ikke kast stein i glasshus, fei for din egen dør osv

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av AJ »

Jeg er på jobb og tester en KIA C'eed stv., men stakk tilfeldigvis innom for å sjekke forumet.
Og havna midt i denne tråden selvfølgelig...

Har noen meninger som jeg kommer med senere i kveld. Nå drar jeg imidlertid om litt til Raufoss med denne artige KIA'en for å levere Triumph gelseat og tailbag til den lykkelige Tiger 1050 eieren som gjorde et svært godt kjøp :jada:

Så får vi så hvor mange nye sider denne tråden har fått når jeg kommer tilbake... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av AndreasB »

Saapekokern skrev: Dems og ekke f.eks (tog du an? :vs ) er ikke i det norske skriftspråket så vidt jeg vet.
Det har du faktisk HELT riktig i! Takk for at du sa ifra ;) Har ikke tenkt over det tidligere.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av NickNei »

Fæl tid vi har nå, ser godt at sesongen er er over ja. Ikke rart folk blir grinete og hugger til alle kanter. Bedre å ta det ut her enn å plage kjerring og unger ;-)

Greit å få med seg litt av kulturen bak dialekter :-) :

http://www.youtube.com/watch?v=5TEyPpqg ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av NickNei den 20 sep 2012, 17:02, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av Bikeridr »

NickNei skrev:Fæl tid vi har nå, ser godt at sesongen er er over ja. Ikke rart folk blir grinete og hugger til alle kanter. Bedre å ta det ut her enn å plage kjerring og unger ;-)

Greit å få med seg litt av kulturen bak dialekter :-) :

[video]http://www.youtube.com/watch?v=5TEyPpqg ... re=related[/video]
Sånn, fiksa linken. :-)

Sesongen over? Hææ, hva snakker du om? Har da minst to måneder sesong igjen jeg. :prop:
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av jhn »

Carpa skrev:
AndreasB skrev:
jhn skrev: Av prinsippielle årsaker vil æ ikke si "liker", men æ kan gjerne kjøre en :thumleft opp i .... på en kranglefant, [sensurert], (som skrives med to "s") eller tusseladd. Æ kan ikke se at denne diskusjon e god nok grunn til å hverken oppfordre noen til¨å slette profilen, eller gjøre det sjøl.
Men AndreasB, du etterlyser respekt, hva med din respekt for andres syn? E den fullstendig fraværende?
Klassisk eksempel på bondetamp uten respekt for det norske språk.. Vet ikke hva som er verst jeg.. Ikke-vestlige eller dialektskrivere..
:oh
Ja, Carpa, man gjerne riste litt på hodet over slike utsagn.
Han mener visst at det e uhyre viktig med respekt for det norske språk .... men respekt for folk som sådan ..... nei, det e ikke like viktig.
Man kan jo håpe at det endrer seg med tiden

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av AndreasB »

jhn skrev:
Carpa skrev:
AndreasB skrev:
jhn skrev: Av prinsippielle årsaker vil æ ikke si "liker", men æ kan gjerne kjøre en :thumleft opp i .... på en kranglefant, [sensurert], (som skrives med to "s") eller tusseladd. Æ kan ikke se at denne diskusjon e god nok grunn til å hverken oppfordre noen til¨å slette profilen, eller gjøre det sjøl.
Men AndreasB, du etterlyser respekt, hva med din respekt for andres syn? E den fullstendig fraværende?
Klassisk eksempel på bondetamp uten respekt for det norske språk.. Vet ikke hva som er verst jeg.. Ikke-vestlige eller dialektskrivere..
:oh
Ja, Carpa, man gjerne riste litt på hodet over slike utsagn.
Han mener visst at det e uhyre viktig med respekt for det norske språk .... men respekt for folk som sådan ..... nei, det e ikke like viktig.
Man kan jo håpe at det endrer seg med tiden
Kun det norske folk .

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av MaxTron »

AndreasB skrev:
Saapekokern skrev: Dems og ekke f.eks (tog du an? :vs ) er ikke i det norske skriftspråket så vidt jeg vet.
Det har du faktisk HELT riktig i! Takk for at du sa ifra ;) Har ikke tenkt over det tidligere.
Er jo helt tydelig at du ikke har tenkt ja, Kanskje på tide å bynne vist du er så gammel at du har lov til å kjøre tung sykkel.

Det viser seg jo også, at du ikke bare er kunnskapsløs, du er også historieløs. Som Bikeridr påperker er IKKE bokmål bygd på norsk, men bygd på DANSK, som i sin tur ble PÅTVUNGET det norske folk da vi var underlagt dansk styre.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av AndreasB »

MaxTron skrev: Det viser seg jo også, at du ikke bare er kunnskapsløs, du er også historieløs. Som Bikeridr påperker er IKKE bokmål bygd på norsk, men bygd på DANSK, som i sin tur ble PÅTVUNGET det norske folk da vi var underlagt dansk styre.
Og takk fuckings gud for det!! Tenk om vi måtte hatt nynorsk i hele Norge.. Selvmord fort som faen da ja! (Selv om jeg ikke hadde vært klar over det da..)

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av AndreasB »

AndreasB skrev:
MaxTron skrev: Det viser seg jo også, at du ikke bare er kunnskapsløs, du er også historieløs. Som Bikeridr påperker er IKKE bokmål bygd på norsk, men bygd på DANSK, som i sin tur ble PÅTVUNGET det norske folk da vi var underlagt dansk styre.
Og takk fuckings gud for det!! Tenk om vi måtte hatt nynorsk i hele Norge.. Selvmord fort som faen da ja! (Selv om jeg ikke hadde vært klar over det da..)
Men.. Hvor har jeg påstått at bokmål er BYGGET på norsk? Jeg sa at bokmål i dagens samfunn ER norsk.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av pelsen »

ignoreringsfunksjonen funker fint på troll :knegg

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av Bikeridr »

AndreasB skrev: Men.. Hvor har jeg påstått at bokmål er BYGGET på norsk? Jeg sa at bokmål i dagens samfunn ER norsk.
Feil det også. Du skrev at bokmål er *NÆRMEST* norsk:
AndreasB skrev:Jeg er opprinnelig fra Bærum, er klart jeg har en preferanse for bokmål? Det er jo tross alt det som er nærmest norsk.
Som er feil, jfr mitt innlegg angående Sokneprest Æbeltoft av Danmark.

Unge herr Blærumsoss; la meg få stille Dem et spørsmål: Har De noen formening om hvilken dialekt og/eller talesett som ligger nærmest bokmål?

Tenkte meg nok det ja, at du ikke visste.
Det er Samene i Finnmark som både snakker og skriver mest korrekt bokmål. Og de har ikke norsk (hverken bokmål eller nynorsk) som eget morsmål.
:thumleft

(Jeg har skrevet dette innlegget på, såvidt meg bekjent, korrekt bokmål slik at en enkel sjel med to hjerneceller, opprinnelig fra Blærum skal kunne lese det). ;-)

Edit:
Korrigerte bokmålet litt.
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av AndreasB »

Bikeridr skrev:
AndreasB skrev: Men.. Hvor har jeg påstått at bokmål er BYGGET på norsk? Jeg sa at bokmål i dagens samfunn ER norsk.
Feil det også. Du skrev at bokmål er *NÆRMEST* norsk:
AndreasB skrev:Jeg er opprinnelig fra Bærum, er klart jeg har en preferanse for bokmål? Det er jo tross alt det som er nærmest norsk.
Som er feil, jfr mitt innlegg angående Sokneprest Æbeltoft av Danmark.

Unge herr Blærumsoss; la meg få stille Dem et spørsmål: Har De noen formening om hvilken dialekt og/eller talesett som ligger nærmest bokmål?

Tenkte meg nok det ja, at du ikke visste.
Det er Samene i Finnmark som både snakker og skriver mest korrekt bokmål. Og de har ikke norsk (hverken bokmål eller nynorsk) som eget morsmål.
:thumleft

(Jeg har skrevet dette innlegget på, såvidt meg bekjent, korrekt bokmål slik at en enkel sjel med to hjerneceller, opprinnelig fra Blærum skal kunne lese det). ;-)

Edit:
Korrigerte bokmålet litt.
Med tanke på at det er "bokmål" som snakkes i hovedstaden... Ja.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av mekkern »

Mulig noen blir forbannet på meg også-men er litt oppgitt av radbrekkingen av det norske skriftspråket ikke spesielt her på forumet ,men i stort sett alt av aviser og teksting med mangel på korrekturlesning.
Dette ser jeg på som "limet" som holder det talte språket litt i ørene-men det blir vel sjøtt sjole sjino osv.i det skrevne språket også straks-velkommen til ghettospråket .

Men skriv hvordan en vil for meg-men en drar ofte med seg ting fra en arena til en annen over tid-kjipt å motta et offentlig dokument skrevet på en "artig men uforståelig skriftform"..

(nei er ikke ute etter skrivefeil-det har jeg ofte selv-men bevisst vrangskrivning for å være lat/hip)

Dette er skrevet som et hjertesukk og ikke for å kritisere eller støtte enkeltpersoner på forumet. :-)å
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av Lamberghini »

Dialektskriving kan være morsomt, men jeg kan forstå et ønske om moderasjon, rett og slett fordi folk som allerede har nok å stri med når det kommer til vanlig rettskriving vil ha enda vanskeligere for å lese dialekt. Jeg hadde for eksempel blitt litt frustrert om jeg hadde kommet inn på et engelskspråklig forum hvor det tilsynelatende lå massevis av dritfete tips om sykkelen min, men hvor omgangsspråket var en skriftlig versjon av indre Glasgow. På den annen side føler jeg at MCsiden kanskje er i romsligste laget til å slå ned på slikt. Dette er et hyggelig forum.

Like-knapp er jeg mer positiv til, rett og slett fordi man på den måten slipper alle "bra"-innleggene. De er ikke et stort problem her på forumet, sånn egentlig, men i tillegg legger pluss-knappen opp til at brukerne klapper hverandre på ryggen. Sånt er nesten bare bra (selv om det kan gå litt kred i plussingen).

Men (hah, jeg begynner avsnitt med konjunksjoner hvis det passer meg) om man ønsker seg en like-knapp for å begrense spam, burde man ikke da også la være å pirke på skriftspråket? Jeg mener, folk kommer ikke på nett for å bli belært, og det skal mange repetisjoner til for å luke vekk slike vaner. Dessuten: Angriper man noe, vil det bli forsvart, og slik er det også med skriveferdigheter. Jeg er nokså sikker på at folk som har problemer på den fronten får mindre lyst til å "skjerpe seg" jo mer de får av utidig pes. Folk er her for å snakke om motorsykler, og kvaliteten på de samtalene har lite med frøkens røde penn å gjøre.
Pirking på språk er på sin plass når det er vanskelig å forstå hva som blir skrevet, men det tror jeg til dags dato ikke jeg har vært borti på disse breddegrader.

Denne "snillismen" som det siktes til tror jeg rett og slett kommer av at dette forumet mer eller mindre bare brukes av voksne mennesker (takke fanden for "manglende" mopedseksjon). I fare for å fornærme noen skal jeg ikke meisle noen tall i sten, men la meg bare forsiktig anslå at når man kommer litt opp i tjueåra begynner det å bli mindre viktig å "sanke poeng" ved å vinne diskusjoner. Da deltar man for å lære og å ha det hyggelig. Alle med litt fartstid på Internett vet i alle fall at det er umulig å vinne en diskusjon der.

I Rom, gjør som romerne. Forum er forskjellige, og som relativ grønnskolling å skulle forlange endringer er å trampe litt i klaveret. Det begynner så bra, med et ydmykt forslag, men så blir det til et krav. Du må huske at de fleste nettfora er privat-eide, og kan gjøre nøyaktig som de vil. Det er ikke MC-sidens jobb å ivareta norsk rettskriving, og kunne stilt krav om bruk av røverspråk om de så måtte ønske.

To helt akseptable forslag, men du burde jobbe med tonen og språkbruken. Ingen liker viktigperer.

Svar