Endret ulykkesstatistikk.....

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

simpson skrev: 17 apr 2017, 18:55
adivass skrev: 17 apr 2017, 12:11 Jeg tok lappen i 2015 hos en kjøreskole som fokuserer mye på motorsykkel og har gjort det i lang tid. I følge min kjørelærer som selv fikk førerkortet på mc en del år tilbake i tid, såpass lenge at det omtrent var så enkelt som postordre, ER det store forandringer i føreropplæringen de siste årene. I motsetning til det et par her i tråden later til å tro. Jeg velger å tro på han som har sett forandringene år for år og jobbet tett opp mot de som setter standarden. Han gikk så langt som å si at før kontrastyring kom inn i kjøreplanen på tidlig 2000-tallet (iirc) så var en del av det de lærte bort direkte farlig. Men det var vel like god opplæring for 30 år siden?





/rant
Hvis din sjåførlærer fikk lappen på postordre har han hatt lappen fra langt tilbake på 70 tallet og kanskje er moden for pensjonisttilværelse?
Da jeg hadde mc-opplæring i 86 var det kjøregård som i dag med unnamanøver med kotrastyring, det kom ikke på 2000 tallet.
Eneste forskjellen i kjøregården er at planken er nå borte, like så "garasjen", men den er erstattet av noe tilsvarende.
Ellers er det meste likt.
Den største utviklingen fra 80 tallet kontra i dag er ikke opplæring men syklene.
I dag har du helt andre bremser og dempere, ABS og anti ditt og anti datt med all mulig elektronikk og kjøregenskaper som gjør mc-opplæring til en lek. Dagens sykler er mye mer lettkjørte og ikke minst lette i forhold til det som vi kjørte med.
Har kjørt sykkel i 30 år og aldri vært innvolvert i velt eller ulykker. Men siden opplæringen var så dårlig er det vel bare flaks.
Trenger oppfriksning? Det er oppfriksning hver eneste dag du sitter på sykkelen?
Hvis du må i kjøregården for å trene på å beherske sykkelen mener jeg at du har alt for lite km bak styret.
Var uten sykkel i noen år, men krypkjøring ol sitter i kroppen.
Må si meg enig i det meste her.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

supersic skrev: 17 apr 2017, 19:00 At du får bakenden til å slippe på asfalt sier vel noe om at kjøringen ikke har stått i stil til sykkel eller ferdigheter.
Essensen er ikke å være flink til å ta en unnamanøver, men å ikke sette seg selv i situasjoner hvor unnamanøver er nødvendig.
1. Det er ekstremt lett å få slipp bak, med litt ugunstige forhold, kald asfalt, kalde dekk, litt støv fra pigger, gummi, diesel osv i veibanen, så skal det ikke mye pådrag til før det slipper.
2. Unnamanøvrering er det svært viktig å beherske. Man setter seg sjelden selv i situasjoner som krever det, men man blir offer for andre trafikanter, uforutsigbare hendelser, dyr, fotballer, unger, eller whatnot. ;)

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

TGR skrev: 17 apr 2017, 19:32
supersic skrev: 17 apr 2017, 19:00 At du får bakenden til å slippe på asfalt sier vel noe om at kjøringen ikke har stått i stil til sykkel eller ferdigheter.
Essensen er ikke å være flink til å ta en unnamanøver, men å ikke sette seg selv i situasjoner hvor unnamanøver er nødvendig.
1. Det er ekstremt lett å få slipp bak, med litt ugunstige forhold, kald asfalt, kalde dekk, litt støv fra pigger, gummi, diesel osv i veibanen, så skal det ikke mye pådrag til før det slipper.
2. Unnamanøvrering er det svært viktig å beherske. Man setter seg sjelden selv i situasjoner som krever det, men man blir offer for andre trafikanter, uforutsigbare hendelser, dyr, fotballer, unger, eller whatnot. ;)
1. Kjøper ikke den, tror du det hadde skjedd under en kjøretime eller på oppkjøringen hos biltilsynet?
2. Klart det er viktig, men det er enda viktigere å kunne forutse situasjoner i trafikken, at det kommer en elg skjer en promille av gangene i forhold til en bil som er usikker på hvilket felt han skal velge, eller f.eks hoppe over vikeplikten sin.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

supersic skrev: 17 apr 2017, 19:43 1. Kjøper ikke den, tror du det hadde skjedd under en kjøretime eller på oppkjøringen hos biltilsynet?
2. Klart det er viktig, men det er enda viktigere å kunne forutse situasjoner i trafikken, at det kommer en elg skjer en promille av gangene i forhold til en bil som er usikker på hvilket felt han skal velge, eller f.eks hoppe over vikeplikten sin.
1. Ditto. Fortell meg at du aldri gasser mer enn du gjorde under kjøretimene og oppkjøringen, og du er en løgner.
2. Klart det er viktig å "stay ahead". Men synsk? Really?
:D

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

TGR skrev: 17 apr 2017, 19:53
supersic skrev: 17 apr 2017, 19:43 1. Kjøper ikke den, tror du det hadde skjedd under en kjøretime eller på oppkjøringen hos biltilsynet?
2. Klart det er viktig, men det er enda viktigere å kunne forutse situasjoner i trafikken, at det kommer en elg skjer en promille av gangene i forhold til en bil som er usikker på hvilket felt han skal velge, eller f.eks hoppe over vikeplikten sin.
1. Ditto. Fortell meg at du aldri gasser mer enn du gjorde under kjøretimene og oppkjøringen, og du er en løgner.
2. Klart det er viktig å "stay ahead". Men synsk? Really?
:D
Jeg gasser sykt på til tider, men at jeg har hatt ufrivillig bakhjulsslipp kan jeg ikke huske jeg har hatt siden jeg fikk lappen i 96

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

Jeg er egentlig enig med alle her, jeg bare sier at de fleste situasjoner man havner i er litt selvforskylt, mange vil snakke om hvor bra opplæringen er, men allikevel kjører man ikke som man lærte på kjøreskolen, så hva er viktigst? trening på bane eller være så forsiktig i trafikken som det man er på oppkjøringen?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2745
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

TGR skrev: 17 apr 2017, 19:32
supersic skrev: 17 apr 2017, 19:00 At du får bakenden til å slippe på asfalt sier vel noe om at kjøringen ikke har stått i stil til sykkel eller ferdigheter.
Essensen er ikke å være flink til å ta en unnamanøver, men å ikke sette seg selv i situasjoner hvor unnamanøver er nødvendig.
1. Det er ekstremt lett å få slipp bak, med litt ugunstige forhold, kald asfalt, kalde dekk, litt støv fra pigger, gummi, diesel osv i veibanen, så skal det ikke mye pådrag til før det slipper.
2. Unnamanøvrering er det svært viktig å beherske. Man setter seg sjelden selv i situasjoner som krever det, men man blir offer for andre trafikanter, uforutsigbare hendelser, dyr, fotballer, unger, eller whatnot. ;)
Hvis du mener det er "ekstremt lett" å få slipp bak kjører du over evne og bør vurdere kjørestilen din før du ligger i grøfta eller i nesa på en lastebil. Men du kan selvfølgelig få det til med vilje, men jeg tror ikke det er det du mener her.Ting KAN skje, joda, men forhåpentligvis kjenner du sykkelen og dens egenskaper sånn at du ikke havner i den slags situajoner.,

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

Jeg er et vanlig menneske, ikke et overmenneske.

Jeg har brukt mesteparten av livet på å føre biler, mc'er, busser, vogntog, hangglidere, fly og båter. Jeg har kræsja tre ganger med bil, og jeg har vraka to mc'er, begge i forbindelse med diesel i rundkjøringer. Jeg kjører jamnt og radig, men aldri uforsvarlig fort. Jeg har feilbedømt situasjoner mang en gang, såvidt klart å berga, og hatt mine close calls, til og med i fly. Allikevel er jeg av mine omgivelser ansett som en svært stødig fyr med full kontroll.

Men det finnes sikkert mange som har bedrevet det samme som meg, uten å ha vært i farlige situasjoner noensinne.

Og for de som er skrudd sammen slik, at de aldri har vært på kanten, og er overbevist om at de heller aldri kommer til å havne der, ja så er det jo bare å bøye seg i hatten. Respect! :prf

Jeg tror jeg er ferdig med denne "erfaringsutvekslingen" i denne tråden, for min del. :D

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Jompa »

supersic skrev: 17 apr 2017, 12:51 Jeg vil gjerne se de som har klart kjøre en tur på veien på motorsykkel uten å kontrastyre :D
Enkelt. Slipp styret med begge hendene og sving.
OBS sørg for å ha god plass de første gangene
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

Jompa skrev: 17 apr 2017, 20:40
supersic skrev: 17 apr 2017, 12:51 Jeg vil gjerne se de som har klart kjøre en tur på veien på motorsykkel uten å kontrastyre :D
Enkelt. Slipp styret med begge hendene og sving.
OBS sørg for å ha god plass de første gangene
Kontrastyring er i full effekt selv om du har 0 hender på styret

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av ejs »

supersic skrev: 17 apr 2017, 21:15
Jompa skrev: 17 apr 2017, 20:40
supersic skrev: 17 apr 2017, 12:51 Jeg vil gjerne se de som har klart kjøre en tur på veien på motorsykkel uten å kontrastyre :D
Enkelt. Slipp styret med begge hendene og sving.
OBS sørg for å ha god plass de første gangene
Kontrastyring er i full effekt selv om du har 0 hender på styret
Kontrastyring er å bevisst bedrive push/pull, uten hender på styret kalles det å lene seg.......
:prf
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4748
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av FredrikE24 »

Hjulspinn fikk jeg på E6 midt i rushen sydover ut av Oslo. Økte pådraget en smule(merkbart, men hadde 6. gir og 2800rpm ca.) for å ta meg forbi en bil og legge meg inn i høyre felt. Det pøsregna. Hjulspinn var det siste jeg trodde kom til å skje, men det skjedde med tanke på turtall og så og si ingen akselerasjon.

Stedet var "Skulleruddumpa", en "bratt" bakke på E6 som er godt kjent. Bilene var godt pakket rundt meg, ingen vits å utfordre skjebnen, så jeg kjørte deretter.

Allikevel fikk jeg kraftig hjulspinn. Så ting kan skje :crazy:

Det jeg vil frem til, er at den nokså omfattende opplæringen for å faktisk kunne ta lappen på tung MC er til god nytte når man først er ute og kjører og havner utfor noe.

Kjører jeg rundt 150 mil i uka utover kosekjøringen på kveldene, så ting går for det meste bra heldigvis, kjører i veldig varierte forhold og steder. Så sykkelen er det ingenting galt med, tvert i mot synes jeg den er snill når det dukker opp noe, den er pinnestiv i både ramme og svingarm under alle omstendigheter.
Sist redigert av FredrikE24 den 17 apr 2017, 21:41, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

ejs skrev: 17 apr 2017, 21:33
supersic skrev: 17 apr 2017, 21:15
Jompa skrev: 17 apr 2017, 20:40
supersic skrev: 17 apr 2017, 12:51 Jeg vil gjerne se de som har klart kjøre en tur på veien på motorsykkel uten å kontrastyre :D
Enkelt. Slipp styret med begge hendene og sving.
OBS sørg for å ha god plass de første gangene
Kontrastyring er i full effekt selv om du har 0 hender på styret
Kontrastyring er å bevisst bedrive push/pull, uten hender på styret kalles det å lene seg.......
:prf
Alstå om du kontrastyrer bevisst eller ubevisst er det fortsatt kontrastyring

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

Når man kommer over en viss minste hastighet inntrer gyro-effekten på forhjulet. Det vil forsøke å beholde egen retning uavhengig av hvilken vei man lener sykkelen. Ergo blir det "kontra".

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av ejs »

TGR skrev: 17 apr 2017, 21:49 Når man kommer over en viss minste hastighet inntrer gyro-effekten på forhjulet. Det vil forsøke å beholde egen retning uavhengig av hvilken vei man lener sykkelen. Ergo blir det "kontra".
Er ikke det som menes med kontrastyring. Prøv det eller idet minste les om det. :vs
If it ain't broke, I'll break it.

Svar