Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av ArcticTiger »

Jompa skrev:
ArcticTiger skrev:På første halvdel av -70tallet var vi en liten kameratgjeng som kjørte mye sammen. Vi var to som kjørte Triumph Bonneville 650 (-67 og -71), en kjørte Triumph Daytona 500 (-68) og Suzuki T350 (-72?).
Ellers gikk det mye i Vannbuss, T250, T500, CB 350, 450, 500four og 750four, RD350, og en og annen BMW 600/750 og Guzzi 750/850, samt noen Tridenter og Rocket3 på den tida.

Det var allerede da en livlig diskusjon om hvorvidt en mc hadde sjel :D . Vi var enige om at engelske sykkler hadde sjel :thumleft Japser var UTVILSOMT uten sjel :[-(

Vi diskuterte og restaurering av sykkler, og syntes synd på de som bare fikk japse-sykkler å restaurere om 30 år fram i tida :lol :lol
Så dere var egentlig enige om at de engelske ikke var verdt å ta vare på ??????????????
Nja, egentlig omvendt, men de hadde jo slutta å lage skikkelige engelske sykkler, så det ble ikke flere av de å restaurere i framtida :doh
Nei japsesykkla med spagettirammer, de vakke mye værdt å ta vare på de :[-(

Brukeravatar
Haeggis
Innlegg: 239
Registrert: 26 okt 2009, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
Sted: På veien

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Haeggis »

mekkern skrev::erte
Stop poking me!
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Intruder »

:mc2 :mc2 Med mange nye på forumet kan vi kanskje prøve denne igjen,la oss legge sjelen i det.. :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg leste i Harley-brosjyren jeg fikk av Reidar på http://www.arcticharley.no" onclick="window.open(this.href);return false; at Harley-sykkla har sjel. Det er det sterkeste argumente de har for å selge de :D :thumleft

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Intruder »

ArcticTiger skrev:
Jompa skrev:
ArcticTiger skrev:På første halvdel av -70tallet var vi en liten kameratgjeng som kjørte mye sammen. Vi var to som kjørte Triumph Bonneville 650 (-67 og -71), en kjørte Triumph Daytona 500 (-68) og Suzuki T350 (-72?).
Ellers gikk det mye i Vannbuss, T250, T500, CB 350, 450, 500four og 750four, RD350, og en og annen BMW 600/750 og Guzzi 750/850, samt noen Tridenter og Rocket3 på den tida.

Det var allerede da en livlig diskusjon om hvorvidt en mc hadde sjel :D . Vi var enige om at engelske sykkler hadde sjel :thumleft Japser var UTVILSOMT uten sjel :[-(

Vi diskuterte og restaurering av sykkler, og syntes synd på de som bare fikk japse-sykkler å restaurere om 30 år fram i tida :lol :lol
Så dere var egentlig enige om at de engelske ikke var verdt å ta vare på ??????????????

Kode: Velg alt

[list][list=][*][/list][/list]
Nja, egentlig omvendt, men de hadde jo slutta å lage skikkelige engelske sykkler, så det ble ikke flere av de å restaurere i framtida :doh
Nei japsesykkla med spagettirammer, de vakke mye værdt å ta vare på de :[-(
Gult kort.......og et til..........blir RØDT KORT !!----------Men AJ er overdommer,engelsklieber han og.. :ills :orefk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Haeggis
Innlegg: 239
Registrert: 26 okt 2009, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
Sted: På veien

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Haeggis »

Intruder skrev::mc2 :mc2 Med mange nye på forumet kan vi kanskje prøve denne igjen,la oss legge sjelen i det.. :thumleft
Jeg vil da igjen presisere overfor de nye du her sikter til, at SELVFØLGELIG.

OG; jeg kan naturligvis bevise det: http://haeggis-mess.blogspot.com/2009/1 ... iener.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

Brukeravatar
Haeggis
Innlegg: 239
Registrert: 26 okt 2009, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
Sted: På veien

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Haeggis »

Intruder skrev:
jhn skrev:Litt pussig i grunnen, all denne praten om kontrastyring (jadda jadda, æ har vært med på det) Så snart man er utafor tettbygd strøk så er det vel strengt tatt ei forutsetning for å holde sæ på veien, selv de som aldri har hørt ordet praktiserer det vel på landeveien.
Men hvis det er et ukjent begrep/fenomen er det kanskje ikke like lett å se/føle at det er det som foregår, men er man obs på det derimot, så blir kjøringen plutselig både artigere og sikrere. Eller?
:mc7 Vet jo at det funker,men bruker det ikke bevisst.Kjører forsiktig,og noenlunde vettugt føler jeg.. :-({|= :popcrn
Orker ikke å gi en lang forklaring her nå, men du klarer ikke å styre sykkelen din i noe over gangfart uten "kontrastyring", eller styrekommando, som det mer presist heter.

Det er fysisk umulig å ikke bruke teknikken. Bevisst eller ei. Forskjellen er at om du er fysikken og teknikken bevisst, blir du en BEDRE fører ;)
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Northman »

Haeggis skrev:Orker ikke å gi en lang forklaring her nå, men du klarer ikke å styre sykkelen din i noe over gangfart uten "kontrastyring", eller styrekommando, som det mer presist heter.

Det er fysisk umulig å ikke bruke teknikken. Bevisst eller ei. Forskjellen er at om du er fysikken og teknikken bevisst, blir du en BEDRE fører ;)
Slipper man styret, og lener seg så svinger man jo. At det blir bra? Ikke noe jeg ville praktisert, både bremsen og gassen er jo på styret :)

Jeg hadde satt pris på om du i løpet av helgen tok deg et glass rødvin og forklarte før avreise, prøve å bli en bedre sjåfør i år, all hjelp mottas med takk :)
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
Haeggis
Innlegg: 239
Registrert: 26 okt 2009, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
Sted: På veien

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Haeggis »

Ok, om det er ønskelig, kan jeg skrive en liten post om det til litt rødvin i morra.
;)
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Northman »

Haeggis skrev:Ok, om det er ønskelig, kan jeg skrive en liten post om det til litt rødvin i morra.
;)
:thumleft Det er mulig jeg leser den med litt rødvin innabords også :)
It is better to exist unknown to the law.

Godtvoksen

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Godtvoksen »

Haeggis skrev: Orker ikke å gi en lang forklaring her nå, men du klarer ikke å styre sykkelen din i noe over gangfart uten "kontrastyring", eller styrekommando, som det mer presist heter.
Det er fysisk umulig å ikke bruke teknikken. Bevisst eller ei. Forskjellen er at om du er fysikken og teknikken bevisst, blir du en BEDRE fører ;)
kontrastyring.jpg
kontrastyring2.jpg
Resten av heftet kan en laste ned her.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Intruder »

Skal jeg til høyre,må jeg svinge til venstrefor å kontrastyre ? :-k

Jeg spørger kun,mitt kall er ei at svare.... 8)
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av jhn »

Intruder skrev:Skal jeg til høyre,må jeg svinge til venstrefor å kontrastyre ? :-k

Jeg spørger kun,mitt kall er ei at svare.... 8)
Ja, det stemmer. :prf
Arctic Tiger (trur æ) hadde lagt ut en snutt fra Isle of Man i slow motion i en eller annen tråd, for få dager siden. Der så man det veldig tydelig i enkelte tilfeller

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av evike »

jhn skrev:
Intruder skrev:Skal jeg til høyre,må jeg svinge til venstrefor å kontrastyre ? :-k

Jeg spørger kun,mitt kall er ei at svare.... 8)
Ja, det stemmer. :prf
Arctic Tiger (trur æ) hadde lagt ut en snutt fra Isle of Man i slow motion i en eller annen tråd, for få dager siden. Der så man det veldig tydelig i enkelte tilfeller
Forsåvidt uenig. Ved kontrastyring så svinger man hverken hit eller dit, man bare trykker på styret på samme side som man skal svinge til. Eks.: Det ligger en stor stein i veien rett foran deg, best plass å kjøre forbi den er på venstre side, ergo trykker du til styret på venstre side og sykkelen svinger til venstre, men du har jo ikke svingt noe sted. Tilsvarende tilbake på høyre side for å rette opp igjen.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Duville »

evike skrev:
jhn skrev:
Intruder skrev:Skal jeg til høyre,må jeg svinge til venstrefor å kontrastyre ? :-k

Jeg spørger kun,mitt kall er ei at svare.... 8)
Ja, det stemmer. :prf
Arctic Tiger (trur æ) hadde lagt ut en snutt fra Isle of Man i slow motion i en eller annen tråd, for få dager siden. Der så man det veldig tydelig i enkelte tilfeller
Forsåvidt uenig. Ved kontrastyring så svinger man hverken hit eller dit, man bare trykker på styret på samme side som man skal svinge til. Eks.: Det ligger en stor stein i veien rett foran deg, best plass å kjøre forbi den er på venstre side, ergo trykker du til styret på venstre side og sykkelen svinger til venstre, men du har jo ikke svingt noe sted. Tilsvarende tilbake på høyre side for å rette opp igjen.
Du legger vel bare mcen ned under deg slik at den er klar for sving??? Når svingen så kommer er mcen klar og det er bare å fortsette nedlegget. I rask rekkefølge så går dette mye kjappere enn å lene seg til den siden man skal svinge....

Svar