Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av AJ »

Bringisen skrev:Hmm...lurer på om jeg skal driste meg til å si at alt under 1200ccm er for lite :roll
Venter i spenning, jeg... :skriver
Blir det ny opphetet debatt rundt disse tingene, tro... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: AW: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av sankyo »

Enig. Derfor skal jeg skaffe meg en gsx1250f i 2014. :grin:
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av simpson »

MH434 skrev:Min har 112nm og veier 189kg fulltanket :thumleft

Tror folk flest har mer glede av et godt bunn-mellomregister når det gjelder kjøring på gata.. Og da er det vel kubikk som stort sett fører til det.
Så du hakke mer i de derre riskokera altså? Har 126 nm :lol

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ejs »

:thumleft

Hadde vel ca:142nm på veiva på 750turboen. :D
Nå klarer jeg meg med 96nm på guzzien. :prf
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av AJ »

ejs skrev::thumleft

Hadde vel ca:142nm på veiva på 750turboen. :D
Nå klarer jeg meg med 96nm på guzzien. :prf
"Nok er nok" er det noe som heter.

Men igjen...
For noen er det slik at "For mye er nesten nok"...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av simpson »

AJ skrev:
ejs skrev::thumleft

Hadde vel ca:142nm på veiva på 750turboen. :D
Nå klarer jeg meg med 96nm på guzzien. :prf
"Nok er nok" er det noe som heter.

Men igjen...
For noen er det slik at "For mye er nesten nok"...
Moment er en vanskelig ting å forstå for uinnvidde.
Min 1098 drar 126 nm på rundt 7000 mdr, men egentlig drar den noe inni helvete fra rundt 3000 omdr og gir seg ved rundt 9000.
Panigale 1199 har mere moment enn min men den har den på ett helt annet turtall.
Mens min drar fra "0" må Panigalen opp i der min rødmerking begynner før den oppnår sin max.
Den har momentet mye høyere på turtall men knuser min i max. moment.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av SuperMorten »

simpson skrev: Moment er en vanskelig ting å forstå for uinnvidde.
Min 1098 drar 126 nm på rundt 7000 mdr, men egentlig drar den noe inni helvete fra rundt 3000 omdr og gir seg ved rundt 9000.
Panigale 1199 har mere moment enn min men den har den på ett helt annet turtall.
Mens min drar fra "0" må Panigalen opp i der min rødmerking begynner før den oppnår sin max.
Den har momentet mye høyere på turtall men knuser min i max. moment.
Ett annet bilde på moment kontra turtall, hester og vekt osv. Jeg hadde en gang en Ford Excurison. Den hadde en 6,8 liters V10 bensin, med 320 hk mener jeg. En kompis hadde en Golf GTI, med hva nå enn er vanlig motor der..
Uansett, vi stilte oss opp for "dragrace" på stripa, og han med GTI'en knuste meg selvsagt. Men vi ble enige om en annen test. Vi lå ved siden av hverandre i 80, og på signal ga vi jernet begge to. Flat pedal. Min tunge Ford parkerte GTI'en fullstendig, og ledet frem til jeg hadde min maxfart. Da kom selvsagt Golfen, og tok meg igjen til slutt.. :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:
simpson skrev: Moment er en vanskelig ting å forstå for uinnvidde.
Min 1098 drar 126 nm på rundt 7000 mdr, men egentlig drar den noe inni helvete fra rundt 3000 omdr og gir seg ved rundt 9000.
Panigale 1199 har mere moment enn min men den har den på ett helt annet turtall.
Mens min drar fra "0" må Panigalen opp i der min rødmerking begynner før den oppnår sin max.
Den har momentet mye høyere på turtall men knuser min i max. moment.
Ett annet bilde på moment kontra turtall, hester og vekt osv. Jeg hadde en gang en Ford Excurison. Den hadde en 6,8 liters V10 bensin, med 320 hk mener jeg. En kompis hadde en Golf GTI, med hva nå enn er vanlig motor der..
Uansett, vi stilte oss opp for "dragrace" på stripa, og han med GTI'en knuste meg selvsagt. Men vi ble enige om en annen test. Vi lå ved siden av hverandre i 80, og på signal ga vi jernet begge to. Flat pedal. Min tunge Ford parkerte GTI'en fullstendig, og ledet frem til jeg hadde min maxfart. Da kom selvsagt Golfen, og tok meg igjen til slutt.. :prop:
Man må vel også tenke vekt/effekt her?

En gedigen Ford i den klassen veier vel bortimot 2-3 tonn?

At Forden regelrett "parkerte" en ekte GTI på flatmark klarer jeg ikke helt og forstå. Jeg kjører i dag en bil med omtrent samme motor som den nye GTI'en (med tanke på ytelse) og det er en Mercedes A-250 AMG Sport med 211HK'er orginalt. Altså omtrent like mange hester samt samme motorvolum som den ney GTI. Ikke fortell meg at du kjører fra meg med en diger Ford av den typen, uansett scenario. Jeg stiller opp når som helst for en test. :)

MEN, at den store Forden med V10 etc. kan dra store lass som campingvogner etc. langt mer uanstrengt er klart. Men den forbruker også flere ganger så mye drivstoff.

EDIT: jeg sa "uansett scenario" men du kjører så klart fra meg med en slik motor hvis man huker på en fullvoksen 8meter lang campingvogn på kroken. Da har jeg nok ikke sjans :)
Sist redigert av Bjerknez den 20 sep 2013, 07:37, redigert 1 gang totalt.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TBI81 »

Good old gammal nok. Nei, denne diskusjonen skjønner jeg ikke :knegg

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av L-NA »

Tidlig PMS syndrom - og mer eller mindre saklige, eller usaklige debatter kan være nokså underholdende både å lese og holde liv :D :D , og som et lite supplement til denne debatten vil jeg bare minne om at antall kubikk er nødvendigvis ikke likestilt med høyere dreiemoment, og høyt dreiemoment er heller ikke nødvendigvis like stilt med "godt bunndrag". Derimot så kommer faktorer som areal på stempel, og slaglengde inn og utgjør b.l.a en vesentlig faktor hva feks. bunndrag angår. Eller rettere sagt - høyt dreiemoment på lave turtall......og sån går nu dagan.. :-) :-)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Geiroe »

Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Eller, hvor langt er et tau? :mk
Det kommer veldig mye an på hva sykkelen primært skal brukes til. Jeg for min del syns det er behagelig med en bunnsterk motor, slik at når man pakker opp for tur med passasjer, slipper å jage på gira. :prop:
Vi har som regel en sykkel som skal fylle flere bruksområder, det blir jo upraktisk med en stor tourer i bytrafikken, og det samme med en 250 på tur. Så da hver enkelt finne sitt kinderegg, eller prioritere det som betyr mest for hver enkelt.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vil nok tro at hva hver enkelt tror dem vet vil endre seg avhengig av bruksmønster etc. Meg selv inkludert så klart.

Men personlig så tror jeg nok jeg foretrekker bunndrag fremfor å jage kraft ved rødmerkingen på turtelleren. Jeg annser "bunndrag" som mer anvendelig til daglig bruk og langt morsommere. Når det er sagt, så finnes det også situasjoner hvor jeg ønsker litt turtall og aktiv kjøring og da egner ikke sykkelen jeg har i dag seg spesielt godt. Mulig det blir en streetfighter på sikt i tillegg, men jeg er nok ganske sikker på at jeg kommer til å trives med den jeg har i dag :)

Etter at jeg byttet til Cobra slipon i dag, så ble vertfall ikek gleden mindre!
En slik sykkel fortjener langt mer brutal lyd enn den orginale synes jeg :)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Relax »

" there ain't no substitute for cubic inches"

Det er vel et slogan som kanskje er mest brukt i cruiser segmentet.. og, ja, der er det gyldig ;)
"Do the right thing"

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av JK95 »

Jeg er ung og dum, ikke 18 vintre enda engang, og synes jo min Hysesang har for lite futt :prop: Samtidig innser jeg jo at det er bra at doningen er såppass treg, den er jo rask nok til å drepe seg med uansett :redface Det som plager meg er jo mangel på dreiemoment under 8000 rpm, alle oppoverbakker er min fiende :bandana Samme med forbikjøringer, da alle på bygda holder grei fart på strekkene, men i svingene er de "for treige" sett fra en umulig ungdoms øyne :redface

Nå blir det andre boller neste vår, da et eldre søskenbarns Skruzuki Gixxer 600 2009-mod blir min :twisted Selvsagt med slip-on for å holde Trøndelag våken hele natta :mc1

Nå som jeg har sagt mitt så kan jeg jo bare håpe at dere der ute på MCsiden.no sier deres meninger, og at vi får mange gode PMS-tråder å lese nå når tiden for å parkere nærmer seg sterkt :popcrn

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TomB »

JK95 skrev:Jeg er ung og dum, ikke 18 vintre enda engang, og synes jo min Hysesang har for lite futt :prop: Samtidig innser jeg jo at det er bra at doningen er såppass treg, den er jo rask nok til å drepe seg med uansett :redface Det som plager meg er jo mangel på dreiemoment under 8000 rpm, alle oppoverbakker er min fiende :bandana Samme med forbikjøringer, da alle på bygda holder grei fart på strekkene, men i svingene er de "for treige" sett fra en umulig ungdoms øyne :redface

Nå blir det andre boller neste vår, da et eldre søskenbarns Skruzuki Gixxer 600 2009-mod blir min :twisted Selvsagt med slip-on for å holde Trøndelag våken hele natta :mc1

Nå som jeg har sagt mitt så kan jeg jo bare håpe at dere der ute på MCsiden.no sier deres meninger, og at vi får mange gode PMS-tråder å lese nå når tiden for å parkere nærmer seg sterkt :popcrn
På den lille gixxeren, må man jo over 10000 rpm, før det skjer noe som helst, hold deg til Hylesangen du :lol
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Svar