Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av biker7 »

Har i dag bestilt meg et Pilot Road 3 framdekk til zx12,ern. 1000,- ferdig pålagt og balansert på løs felg. :thumleft PR3 bakdekk satte jeg på for 500mil siden, og er forsatt mye å slite på. Når jeg kjøpte syklen i vår, så satt det et Metzler Z8 interact foran. Var nok bortimot nytt. Dette er nå blitt veldig "trappet" og kantete etter snaut 950mil, så på tide med nytt. Syns kanskje dette dekket burde holde noe lengre. Har jo fått en del skryt.. Men kan jo kanskje ha noe å gjøre med at det ble jo godt over 200mil på regnvåte veier på nord-norge-tur i ferien.. Har god erfaring med PR3 fra tidligere sykler, så da ble det det nå også. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av MH434 »

Da var nye Michelin Power Cup satt på! :knegg
De "gamle" Power Supersport har fortsatt mange mil å gå på, så de blir lagt til side og lagt på ved evt langtur...

De nye Cup dekka ble overraskende fort varme! Etter 1mils kjøring hjem i rolig tempo var dekkende varmere enn jeg får ved ganske aktiv kjøring med Supersport dekkene.

Gleder meg til å få testet dekka litt :-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av PCP »

Da fikk jeg ca 16.000 km ut av Pilot Road-3 bakdekket på VFR (170/60-17)

Er på alle måter så fornøyd med dette dekket at det ble et nytt PR3. (Byttet til PR3 foran også i våres). Noe "trapping" var det blitt, men i forhold til det Dunlop dekket jeg byttet vekk fra sist syns jeg PR3 har holdt godt på formen både visuelt og "styregeometri-følelsen". Dog er vel alltid nye dekk som å få ny sykkel, sånn skal det jo være!

Det jeg er mest opptatt av med dekk er egenskapene på vått føre, også ønsker jeg litt sportslige egenskaper i kombinasjon med stor trygghetsfølelse. Jeg har tillit til at grepet med PR3 stort sett holder enda litt lenger enn min comfort-sone strekker seg i svingene.
(Jeg lar det uansett være igjen litt ubrukt gummi ytterst, bare for at det skal se penere ut...! :roll )

Sånn ser de i alle fall ut da etter ca 16K, slitasjevarsler akkurat fremme på midten, en god del igjen på siden;
IMG_7325.JPG
IMG_7326.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bikes4life »

16000 km på PR3 må vel være en slags rekord, og fortsatt mønster igjen! Du er nok litt for snill på gassrulla PCP :D Men det er gode dekk !
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av PCP »

Nope Bikes4life, det er full gass hele tiden her!! :knegg

Nei, jeg får vel skjerpe meg og innrømmer at jeg ofte lar det være igjen litt gass også. Det jeg kan legge til er at jeg heller burde skrevet 15-16.000, for jeg har ikke den nøyaktige km-stand, slik at det for alt hva jeg vet kan være 15.100 det har gått. (som jo også er langt)

Ellers er det kun solo-kjøring, minimalt med bagasje, svært lite motorvei, og kun tur-kjøring. Har med dette dekket også vært nøye med å følge trykk 42 psi kald, som typisk blir ca 46 på tur.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av biker7 »

1600mil og forsatt litt mønster igjen var jaggu langt ! :thumleft Trur jeg fikk tynt bortimot 1000mil på zx9r jeg hadde før, men da var det helt blank-slitt. Har nå noe over 500mil med samme dekk på zx12r, og fortsatt en del mønster igjen. Tipper jeg kanske får 800mil ut av det, før blankt. Me fær sjå :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av PCP »

Ja Biker7, det ble forsåvidt noen hundre mil mer enn jeg også hadde forventet. Noe rekord er det nok ikke, men det varierer enormt, og alt mellom 600 og 2000 mil virker såvidt jeg kan se "vanlig".

Her er feks BMW eiere som får mellom 8 og 15.000 miles med PR3 på BMW 1200RT/GS http://www.bmwmoa.org/forum/showthread. ... -New-Tires

Her en "review" med status etter 9.000 miles på VFR800
[video]http://www.youtube.com/watch?v=EK-7JDw5ijU[/video]

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38197
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Må si jeg er svært godt fornøyd med Bridgestone Battlewing dekkene som jeg byttet til på Stelvio'en i sommer.
Bakdekket ble skiftet hos Ove's Yamahasenter i Farsund da vi var der på Norgestreffet. Trodde Pirelli Scorpion dekket skulle holde på returen, men tok ikke sjansen. Flere enn meg har samme erfaring med dette dekket, nemlig at resten slites svært fort når slitemerkene (TWI) merkene ligger plant med dekkmønsteret.

Battlewing bakdekket har nå tilbakelagt 9000 km og ser slik ut - etter helgas Trollstigen-tur:

Bilde

Ser ut til å holde en god stund til.

Fordekket ble byttet da sykkelen hadde gått 10018 km har dermed gått ca. 1000 km. mindre og ser slik ut:

Bilde

Jevnt slitt begge dekkene og ingen antydning til trapping.

Gode og stabile dekk, som fungerer suverent på tørt føre og i høye hastigheter, noe vi fikk prøvd i Tyskland.
Våtegenskapene er jeg mer usikker på. Har ikke kjørt med disse når det har vært sterk nedbør, men fikk prøvd litt i går på vei til Geiranger hvor vi merket at det var sleip veibane noen steder. Kjørte derfor forsiktig og merket ingenting, men utfordret dermed heller ikke Battlewing-dekkene unødig...

Alt i alt meget godt fornøyd med dette dekket, som har vært i produksjon en god del år allerede. Mye tyder på at det ikke er "gått ut på dato".
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

MH434 skrev:Da var nye Michelin Power Cup satt på! :knegg
De "gamle" Power Supersport har fortsatt mange mil å gå på, så de blir lagt til side og lagt på ved evt langtur...

De nye Cup dekka ble overraskende fort varme! Etter 1mils kjøring hjem i rolig tempo var dekkende varmere enn jeg får ved ganske aktiv kjøring med Supersport dekkene.

Gleder meg til å få testet dekka litt :-)
Tror du skal sjekke ut grepet på vått, ganske så rolig.

dmorgan
Innlegg: 33
Registrert: 20 mar 2012, 09:10
Motorsykkelen din: 2015 Yamaha MT-09
Sted: Drøbak

Skifte dekk selv

Legg inn av dmorgan »

Da er tida inne for dekkskift. De originale dekkene (Metzeler MEZ4 og MEZ2) har sitti på sykkelen siden den ble kjøpt ny av forrige eier våren 2012 og er steinharde (fordekket et produsert 2009 og bakdekket 2010). Dimensjonene er 110/70-17 og 130/80-17, så jeg har skjønt at det ikke er all verdens utvalg, men har fått anbefalt disse radial-dekkene av den lokale Triumph-forhandleren: Pirelli Scorpion Trail 130/80 R17 TL 65H bak og Pirelli Diablo Rosso II Front 110/70 R17 TL 54H foran. Prisene på motorsykkeldekk.com er tilsammen 1862,-, mens veiledende pris hos importøren i Norge er 3315,-. Det kan være noe å spare her altså, dersom jeg legger om og balanserer selv. Jeg har selvfølgelig aldri gjort det før, men etter å ha lest meg opp og sett på flere Youtube-videoer tror jeg at med noe investering av dekkverktøy på Biltema burde det gå greit. Er det veien å gå å gjøre det selv, eller burde jeg la verkstedet ordne det?
nå: 2015 Yamaha MT-09
før: 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av RuneMC »

Jeg gjør det selv primært for å spare penger og for ikke å måtte vente på verkstedtime (men noen har jo drop-in).

Det blir litt smak og behag, og helt gratis er det heller ikke. Har investert i hhv dekkverktøy (et must) og luftkompressor - i tillegg til dekkspaker og depotstøtter.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

dmorgan
Innlegg: 33
Registrert: 20 mar 2012, 09:10
Motorsykkelen din: 2015 Yamaha MT-09
Sted: Drøbak

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av dmorgan »

RuneMC skrev:Det blir litt smak og behag, og helt gratis er det heller ikke. Har investert i hhv dekkverktøy (et must) og luftkompressor - i tillegg til dekkspaker og depotstøtter.
Da tror jeg at det blir innkjøp av dekkverktøy, 3 spaker og hjulbalanserer. Investeringen vil vel lønne seg etter et par, tre dekkskift. Jeg har en slik for påfylling, men det kan hende den ikke er kraftig nok til at dekksidene setter seg på plass?
nå: 2015 Yamaha MT-09
før: 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av MH434 »

ZZR-Erling skrev:
MH434 skrev:Da var nye Michelin Power Cup satt på! :knegg
De "gamle" Power Supersport har fortsatt mange mil å gå på, så de blir lagt til side og lagt på ved evt langtur...

De nye Cup dekka ble overraskende fort varme! Etter 1mils kjøring hjem i rolig tempo var dekkende varmere enn jeg får ved ganske aktiv kjøring med Supersport dekkene.

Gleder meg til å få testet dekka litt :-)
Tror du skal sjekke ut grepet på vått, ganske så rolig.
Har ikke testa dekket på vått, men er ganske sikker på at det ikke er noe skryte av!
På tørt har de vanvittig godt grep, fordekket har en enestående feel og de gir en veldig kvikkstyrt sykkel!

Skal ha en banedag til på de, så skal jeg sette på pilot supersport dekka for å bruke opp de på en langtur.

Hvis du vil kan du få de power cup dekka da jeg skal ha nye når jeg skal til Brno til neste sesong.
Hadde vært morro å sett hvor mange mil de holder på gata, de har jo hardere gummi på midten.
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av RuneMC »

dmorgan skrev:...Jeg har en slik for påfylling, men det kan hende den ikke er kraftig nok til at dekksidene setter seg på plass?
Vel, alt går an... jeg brukte fotpumpe til å begynne med, men det er ofte dekksidene ikke slutter tett til felgen og da kan litt sjokklufting i begynnelsen utgjøre forskjellen - sparer mye tid/ergrelse. Min kompressor kunne gjerne hatt enda større tank, men et greit kompromiss ift pris. Og så er den jo kjekk å ha til bil, tråsykler, etc og til å hjelpe naboen også :-)

Tilbehør som trengs:
Spiralslange m/hurtigkobling 5m
Luftpåfyller
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av PCP »

dmorgan skrev: Da tror jeg at det blir innkjøp av dekkverktøy, 3 spaker og hjulbalanserer. Investeringen vil vel lønne seg etter et par, tre dekkskift. Jeg har en slik for påfylling, men det kan hende den ikke er kraftig nok til at dekksidene setter seg på plass?
Min erfaring med denne typen kompressorer (som finnes originalt i mange biler idag) er at de for å klare og kjøre høyt nok trykk med sin lille motor, leverer veldig lav luftmengde. Men det er jo bare å prøve, noen dekk/felg-kombinasjoner er lettere å komme igang med enn andre. Et lite generelt tips er at man lar ventilen være utskrudd/fjernet ved første gangs oppblåsing, det gir bedre gjennomstrømning og dekket setter seg lettere.


Jeg gjør det selv på bilen, men lar dekkforhandler legge om MC-dekkene. Det er litt latskap, mangel på egnet utstyr, og fordi jeg liker å få det skikkelig og dynamisk avbalansert. Er vel litt delte meninger om nødvendigheten av dette, men ser at det nå med siste sett Michelin PR3 faktisk er 50g lodd bak, og 30g foran. Så da tenker jeg at det muligens er bra både for komfort, sikkerhet, og lagrenes velferd, at de er der, og mest mulig riktig plassert.

Svar