Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

45316 skrev:
TheHaughom skrev:
45316 skrev:Jeg har nå innsett at jeg trenger nye dekk til zzr600 98 mod. Var innom en forhandler og fikk en pris på 3400 kr begge hjul med Metzeler Z6 (De tar av hjula for meg, hvis jeg kom med løse hjul var det 2800). Forhandleren anbefalte 70 profil i stedet for 60 som er standard, hva er deres tanker rundt dette? Var på jobb så hadde ikke tid til å spørre og grave så mye rundt dette.
En 70 profil vil gjøre sykkelen litt høyere bak, som vil gi litt bedre svingvillighet. Ser ikke noe problem med det. :thumleft
Takk! Da går jeg for 70 profil.

Er forskjellen mellom Z6 og Z8 så stor at det er verdt prisforskjellen? Jeg er fremdeles så ny i gamet at jeg er vel forholdsvis langt unna å benytte hele potensialet i dekkene... :scratch
Ja den er så stor at det er verdt å gå for de nye Z8 dekkene :-D disse er mye bedre mønster i, som drenerer vann på en bedre måte. Pluss at de er en videreføring av z6 dekkene.

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Trapping..dra et viskelær av den typen som sitter på enden av en blyant langs et bord. Den formen det får da, kan du sammenligne med formen blokkene i et dekk kan få..

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av jhn »

Hvor godt kan et dekk bli egentlig? Jeg kjørte bare på Z6 på den forrige sykkelen, og om jeg husker rett så toppet Z6 alle tester ... det var spesielt egenskapene på vått føre som ble trukket fram.
Så, så veeldig stor forskjell kan det vel ikke være ... eller kan det det?
Jeg kjørte som en gris (eller et hvilket som helst annet dyr) og det gikk forholdsvis bra ..bob-bob

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:Hvor godt kan et dekk bli egentlig? Jeg kjørte bare på Z6 på den forrige sykkelen, og om jeg husker rett så toppet Z6 alle tester ... det var spesielt egenskapene på vått føre som ble trukket fram.
Så, så veeldig stor forskjell kan det vel ikke være ... eller kan det det?
Jeg kjørte som en gris (eller et hvilket som helst annet dyr) og det gikk forholdsvis bra ..bob-bob
Er vel ikke så veldig store forskjeller, men bedre er bedre..derfor leser jeg dekktester.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av TheHaughom »

3300km og 4 RoadRacing treninger med Pilot Power 3.
MEGET fornøyd så langt.

[img]http://i1172.photobucket.com/albums/r57 ... 930a0c.jpg[/img]
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ojda »

Flanker skrev:
ojda skrev:Et søk på nettet ga da noe napp på dette, men om det er så mye å legge vekt på er en annen sak???

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=166102" onclick="window.open(this.href);return false;

Akurat V-Stromen har en veldig myk gaaffel, og har mye å hente på å
få stivet opp denne :-k Har vært der, handlet og blitt meget fornøyd :thumleft
Det der er jo en tråd fra 2006 om det originale Metzeler Tourance dekket, lenge før både EXP og Next var påtenkt... Men når det gjelder gaffelen på V-Strom er jeg helt enig. Sonic Springs og ny olje gav meg en helt ny sykkel, og når den nye bakdemperen også ramler inn døra ila. noen dager blir det enda bedre :)

Beklager, her var jeg nok litt i overkanten trøtt. Å leste kun de store bokstavene :-)å
Jeg får dekkene på sykkelen min nå til Onsdag, så får jeg heller se selv :knegg
Hva V-Strommens gaffel angår, monterte jeg en Fork-brace på den.
Og det var en helt annen sykkel i svingene. En annen bivirkning av dette
var også at den ble mye mindre påvirket av sidevind en tidligere :prf
Det er ikke tvil om at det spares litt for mye, når enkelte sykkler settes sammen
å at man med relativt små midler kan få en mye bedre sykkel bare man bruker
pengene rett :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av jhn »

ojda skrev:
Flanker skrev:
ojda skrev:Et søk på nettet ga da noe napp på dette, men om det er så mye å legge vekt på er en annen sak???

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=166102" onclick="window.open(this.href);return false;

Akurat V-Stromen har en veldig myk gaaffel, og har mye å hente på å
få stivet opp denne :-k Har vært der, handlet og blitt meget fornøyd :thumleft
Det der er jo en tråd fra 2006 om det originale Metzeler Tourance dekket, lenge før både EXP og Next var påtenkt... Men når det gjelder gaffelen på V-Strom er jeg helt enig. Sonic Springs og ny olje gav meg en helt ny sykkel, og når den nye bakdemperen også ramler inn døra ila. noen dager blir det enda bedre :)

Beklager, her var jeg nok litt i overkanten trøtt. Å leste kun de store bokstavene :-)å
Jeg får dekkene på sykkelen min nå til Onsdag, så får jeg heller se selv :knegg
Hva V-Strommens gaffel angår, monterte jeg en Fork-brace på den.
Og det var en helt annen sykkel i svingene. En annen bivirkning av dette
var også at den ble mye mindre påvirket av sidevind en tidligere :prf
Det er ikke tvil om at det spares litt for mye, når enkelte sykkler settes sammen
å at man med relativt små midler kan få en mye bedre sykkel bare man bruker
pengene rett :prf
Dette var nyttig info ... takk for det :prf Det er ofte en god del vind på "mine" veier

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:
jhn skrev:Hvor godt kan et dekk bli egentlig? Jeg kjørte bare på Z6 på den forrige sykkelen, og om jeg husker rett så toppet Z6 alle tester ... det var spesielt egenskapene på vått føre som ble trukket fram.
Så, så veeldig stor forskjell kan det vel ikke være ... eller kan det det?
Jeg kjørte som en gris (eller et hvilket som helst annet dyr) og det gikk forholdsvis bra ..bob-bob
Er vel ikke så veldig store forskjeller, men bedre er bedre..derfor leser jeg dekktester.
Joda, det har du rett i ... bedre er alltid bedre.
Jeg tenkte bare .... et landeveisdekk som er kjent for gode egenskaper, spesiellt på vått, blir dyrere ... og bedre? "Er det værdt prisforskjellen" var spørsmålet. "Ja" var svaret.
Er det noen som har opplevd noe "skummelt" pga litt for dårlige egenskaper på Z6? Eller kanskje det var pga egen adferd ... tilfeldigvis med Z6 på sykkelen?
LordShaft mener det er værdt prisforskjellen, og at det er et mye bedre mønster på Z8 ... er dette egne erfaringer, eller noe som Metzler påstår?
Det kan være både artig og interessant å vite bakgrunnen for folks meninger/påstander

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Jeg har kjørt med z6 dekkene. Disse er jo hel i midten, altså ingen mønster eller drenering i store deler av kjørebanen på dekket. Hatt en del ekkle bakhjulslipp med disse dekkene. Jeg har ikke kjørt med z8, men flere sett av M5. Dette er ikke samme dekkene, men de har omtrent helt likt spor, mønster, drenering.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av jhn »

Javel, fikk en liten mistanke om du har et velfungerende håndledd på høyreside :knegg ... du har jo også en "velfungerende" motor på sykkelen din ... for å si det pent
Sjøl har jeg ingen skumle opplevelser ... som kan tilskrives dekkene.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Haha jeg har ikke prøvd disse dekkene på denne sykkelen. Disse erfaringene gjorde jeg meg på vfr 800 og Ducatien min :-)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Flanker »

ojda skrev:
Flanker skrev:
ojda skrev:Et søk på nettet ga da noe napp på dette, men om det er så mye å legge vekt på er en annen sak???

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=166102" onclick="window.open(this.href);return false;

Akurat V-Stromen har en veldig myk gaaffel, og har mye å hente på å
få stivet opp denne :-k Har vært der, handlet og blitt meget fornøyd :thumleft
Det der er jo en tråd fra 2006 om det originale Metzeler Tourance dekket, lenge før både EXP og Next var påtenkt... Men når det gjelder gaffelen på V-Strom er jeg helt enig. Sonic Springs og ny olje gav meg en helt ny sykkel, og når den nye bakdemperen også ramler inn døra ila. noen dager blir det enda bedre :)

Beklager, her var jeg nok litt i overkanten trøtt. Å leste kun de store bokstavene :-)å
Jeg får dekkene på sykkelen min nå til Onsdag, så får jeg heller se selv :knegg
Hva V-Strommens gaffel angår, monterte jeg en Fork-brace på den.
Og det var en helt annen sykkel i svingene. En annen bivirkning av dette
var også at den ble mye mindre påvirket av sidevind en tidligere :prf
Det er ikke tvil om at det spares litt for mye, når enkelte sykkler settes sammen
å at man med relativt små midler kan få en mye bedre sykkel bare man bruker
pengene rett :prf
Her er vi helt enige! En fork brace er den beste oppgraderingen jeg har gjort så langt. Som natt og dag :)

Brukeravatar
Robin79
Innlegg: 86
Registrert: 11 apr 2013, 21:49
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
Sted: Frekhaug

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Robin79 »

Fikk satt på Bridgestone BT023 i dag, er mye rett opp og ned kjøring på motorvei til og fra jobb hvær dag, så jeg måtte visst ha ett noe mer slite sterkt dekk på.. Får se hvordan det funker, er spent :)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Tror ikke det er det verste dekket Robin :-)

Blir det mye kjøring på deg for tiden?

Brukeravatar
Robin79
Innlegg: 86
Registrert: 11 apr 2013, 21:49
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
Sted: Frekhaug

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Robin79 »

Det blir det, kjører 10mil hver dag uansett vær og vind (jobb) og selfølgelig prøver jeg så godt jeg kan å snike meg ut innimellom bleie skift og mating når sola skinner. Hatt ett par turer rundt Hardanger-Voss-Gamleveien til Nestun og hjem. Modalen etc, er jo ikke akkurat bortskjemt med solskinnsdager her så må ta de som er på 2 hjul :)

Svar