Effekt vs dreimoment

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Effekt vs dreimoment

Legg inn av jhn »

tagesk skrev:
jhn skrev:......og uten gir
Forresten, det med gir er litt gøy.

Hvorfor har vi gir?
Det er for å kunne ha turtallet hvor vi har maksimalt dreiemoment flere ganger mens farten øker.
Det altså "kun" for vår komfort og kjøreglede.

Hva bestemmer max fart?
Max effekt.

Hva bestemmer et kjøretøys max akselerasjon (hvor "kjøretøy" inkluderer dets vekt)?
Hvor mange ganger i løpet av fartsøkningen du kan ha det turtall hvor du har maks dreiemoment.
Eller med andre ord: Antall gir.

[TaSK]
Ja, artig med gir. :prf
Når vi tar girene med i diskusjonen kommer kanskje betydningen av moment enda bedre frem?

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Effekt vs dreimoment

Legg inn av tagesk »

jhn skrev: Når vi tar girene med i diskusjonen kommer kanskje betydningen av moment enda bedre frem?
Det avhenger nok av hvem du spør :-)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Re: Effekt vs dreimoment

Legg inn av ZZR-Erling »

Turbodiesel med vettug girkasse...duger bra..

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Effekt vs dreimoment

Legg inn av L-NA »

Tja. Skal man nå engang synse seg over i bilverden for å bortforklare dette med hk/nm. Så funker elbilen også meget tilfredsstillende...bortsett fra lyden fa...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Effekt vs dreimoment

Legg inn av LordShaft »

L-NA skrev:Tja. Skal man nå engang synse seg over i bilverden for å bortforklare dette med hk/nm. Så funker elbilen også meget tilfredsstillende...bortsett fra lyden fa...
Å elbilen har vel ikke gir heller om jeg ikke huske feil :eh

Reodor Felgen
Innlegg: 263
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Effekt vs dreimoment

Legg inn av Reodor Felgen »

ZZR-Erling skrev:Turbodiesel med vettug girkasse...duger bra..
Girkasse for å kompensere for smalt register... Har gjentatte ganger kjørt dieselutgaven av egen bil og 150hk/320Nm på en diesel er utrolig sirup sammenlignet med bensinutgaven med 200hk/300Nm. Effekt og bredden på registeret gjør utslaget.

Reodor Felgen
Innlegg: 263
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Effekt vs dreimoment

Legg inn av Reodor Felgen »

L-NA skrev:Tja. Skal man nå engang synse seg over i bilverden for å bortforklare dette med hk/nm. Så funker elbilen også meget tilfredsstillende...bortsett fra lyden fa...
Der ser man også problemet med å ikke ha gir, ingen autobahn krysser akkurat.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Effekt vs dreimoment

Legg inn av Rune75 »

For oss som liker scootere kan jeg nevne at det trinnløse girsystemet (CVT) må stilles inn sånn at motoren under akselerasjon ligger på det turtallet hvor det er mest hk, ikke mest nm. Mest hk gir raskest akselerasjon.

Svar