MC lån eller ikke?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Cutless »

Du må ha kasko på sykkelen om du tar sikkerhet i sykkelen for å ta opp lånet - noe du gjør ved MC/bil-lån :)

Banken vil ikke stille deg (eller seg) i en situasjon hvor sykkelen blir vraket/stjelt og du sitter igjen med et lån - og om du ikke klarer å betale så har ikke banken sykkelen å ta fra deg..

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av thewiz »

Det forstår jeg, men med delkasko får jeg igjen verdien av sykkelen hvis den blir stjålet, brenner eller blir skadet av andre / eventuelt totalvraket av andre.

Kasko er jo egentlig "idiot"forsikring, da du vedder mot selskapet at du selv krasjer din egen sykkel uten ytre påvirkning fra andre.

Men hva med å ha sikkerhet i noe annet? Jeg har en enebolig som er verdt noen kroner.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Cutless »

Hvis du kjører av veien pga en oljeflekk og vraker sykkelen så kommer vel delkasko for kort?

Hvis du bruker eneboligen som sikkerhet så er det jo i praksis et "boliglån" og da vil du jo få enda bedre renter mener jeg :)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av ATWindsor »

Låner ikke til luksusprodukter. Så sparer mao penger på forhånd.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av thewiz »

Cutless skrev:Hvis du kjører av veien pga en oljeflekk og vraker sykkelen så kommer vel delkasko for kort?

Hvis du bruker eneboligen som sikkerhet så er det jo i praksis et "boliglån" og da vil du jo få enda bedre renter mener jeg :)

Jo, da kommer delkasko til kort. Men nå spørs det helt på hvilken sykkel jeg kommer til å kjøpe. Har man sykkel til 200 000 + så forstår jeg at man velger kasko. Men 80 000? Mye kan fikses med bestilling via ebay og ymse.

Er det egentlig bedre rente via boliglån? For renten er rundt 6% på MC lån, da med 5års nedbetalingstid. Selv om renten er 3% på boliglån er jo dette over 20år?

Tror man kommer bedre ut av MC lån da?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av JohnnyTh »

thewiz skrev:
Cutless skrev:Hvis du kjører av veien pga en oljeflekk og vraker sykkelen så kommer vel delkasko for kort?

Hvis du bruker eneboligen som sikkerhet så er det jo i praksis et "boliglån" og da vil du jo få enda bedre renter mener jeg :)

Jo, da kommer delkasko til kort. Men nå spørs det helt på hvilken sykkel jeg kommer til å kjøpe. Har man sykkel til 200 000 + så forstår jeg at man velger kasko. Men 80 000? Mye kan fikses med bestilling via ebay og ymse.

Er det egentlig bedre rente via boliglån? For renten er rundt 6% på MC lån, da med 5års nedbetalingstid. Selv om renten er 3% på boliglån er jo dette over 20år?

Tror man kommer bedre ut av MC lån da?
Du kan jo fremdeles betale ned det du låner til sykkelen over 5 år selv om du låner det opp på huset. Ta deg en tur i banken og prat med de.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Olav K »

JohnnyTh skrev:
thewiz skrev:
Cutless skrev:Hvis du kjører av veien pga en oljeflekk og vraker sykkelen så kommer vel delkasko for kort?

Hvis du bruker eneboligen som sikkerhet så er det jo i praksis et "boliglån" og da vil du jo få enda bedre renter mener jeg :)

Jo, da kommer delkasko til kort. Men nå spørs det helt på hvilken sykkel jeg kommer til å kjøpe. Har man sykkel til 200 000 + så forstår jeg at man velger kasko. Men 80 000? Mye kan fikses med bestilling via ebay og ymse.

Er det egentlig bedre rente via boliglån? For renten er rundt 6% på MC lån, da med 5års nedbetalingstid. Selv om renten er 3% på boliglån er jo dette over 20år?

Tror man kommer bedre ut av MC lån da?
Du kan jo fremdeles betale ned det du låner til sykkelen over 5 år selv om du låner det opp på huset. Ta deg en tur i banken og prat med de.
Ja du bruker selvsagt bare huset/eiendommen som sikkerhet, og betaler bajken ned på den tid du har lyst, og råd til :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Haymaker »

Så lenge du kan betjene lånet ditt så skal det vel gå helt fint?
Her snakker jeg om bolig/mc/billån.

Forbrukslån er selvfølgelig aldri et alternativ.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av ATWindsor »

Haymaker skrev:Så lenge du kan betjene lånet ditt så skal det vel gå helt fint?
Her snakker jeg om bolig/mc/billån.

Forbrukslån er selvfølgelig aldri et alternativ.
Er det så selvfølgelig? Er det ikke den samme logikken der? Sålenge du kan betjene lånet går det helt fint?

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av thewiz »

Noen som vet hvordan det er med MC lån hvis man skal importere? Hvordan fungerer det?

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av sankyo »

thewiz skrev:Noen som vet hvordan det er med MC lån hvis man skal importere? Hvordan fungerer det?
Mener at mc lån kun gjelder i Norge. Banken overfører nok ikke til utlandet. Da må du ha egne penger. Tror jeg...
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Haymaker »


Er det så selvfølgelig? Er det ikke den samme logikken der? Sålenge du kan betjene lånet går det helt fint?
Ja det er selvfølgelig.
Dersom du kan betjene et lån, velger du selvsagt aldri et forbrukslån. Det gjør valget enkelt.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av ATWindsor »

Haymaker skrev:

Er det så selvfølgelig? Er det ikke den samme logikken der? Sålenge du kan betjene lånet går det helt fint?
Ja det er selvfølgelig.
Dersom du kan betjene et lån, velger du selvsagt aldri et forbrukslån. Det gjør valget enkelt.
Hva om forbrukslån er det du kan få? Og det ikke finnes noen andre aktuelle alternativ?

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av thewiz »

Forbrukslån er ikke så dumt, men bør være klar over at renten er meget høy. Er jo kjekt hvis man er i en krise og trenger noen kroner til noe nødvendig.

Bumper spørsmålet mitt, hvordan er det med MC lån ved import?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av SuperMorten »

thewiz skrev:
Bumper spørsmålet mitt, hvordan er det med MC lån ved import?
Har ikke gjort det selv, men tenker at dette er ihvertfall en mulighet:

Forbrukslån ved kjøp. Registrer sykkelen på frue, mor, far eller noe sånt. "Kjøp" sykkelen med MC-lån og få den over på eget navn.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar