Kåpeglass og støy...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av Snikkeren »

@Voododoo: Jeg vil ikke si at jeg er veldig kresen, men turbulens oppleves nok litt sterkere på en sykkel hvor man sitter oppreist med lang avstand til vindskjermen. Da kan det oppstå turbulens bakom vindskjermen, og hvis man da er så uheldig å ha hodet akkurat der den treffer, så ønsker man jo selvfølgelig å få gjort noe med det.

No er det ikke så alt for gale på TDM'en min, men litt er det. Nok til at jeg vurderer den løsningen som AJ linket til.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

aro
Innlegg: 20
Registrert: 20 nov 2010, 12:48
Motorsykkelen din: Suzuki v strom 1000 08

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av aro »

Jeg har også mra skjerm på min v strom. Jeg har lagt mellom avstandskiver på nedre festet på braketten som holder skjermen,så skjermen kommer litt mer på skrå. Da kommer det også mer luft opp på baksiden av skjermen. Dette fungerer bra for meg, har sluttet helt med ørepropper. Vet ikke hvordan justeringen er på den siste modell av v strom.

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:34, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av MaxTron »

Har verken frontrute eller karosseri eller andre bildeler på sykkeln.
Har riktignok en liten "pynteskjerm" over løkta på NyMax'n.
Bilde

Trur den gjør lite til eller fra..
No liker æ å kjenne at æ er ute i friluft når æ kjøre motorsykkel, så vind er bare en naturlig del av det, turbulens eller "vindslag" er ett ukjendt fenomen, blir bare gradvis mere vindtrykk etter som farten øker.

Er god hjelm og øreplugger er obligatorisk.

Så trur det bare er to løsninga på problemet, så stor skjerm at det blir vindstille (kjærringer)
Eller kjøre nakensykkel.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
TFJ
Innlegg: 47
Registrert: 26 aug 2012, 11:26
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800, 2012
Sted: Leines. Steigen

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av TFJ »

Jeg har høy vindskjerm på Triumphen men opplever en del vindstøy siden vinden fra skjermen treffer meg midt i visiret under vanlig kjøring i 80, jeg har også en Suzuki Vstrom også med høy vindskjerm, her har jeg hverken støy eller tubolens. Jeg hadde håpet at jeg skulle få samme resultatet med Tigeren siden jeg valgte høy skjerm, men det ble nok ikke slik, jeg har jo selvfølgelig lest tester på denne sykkelen at det er en del vindstøy, men jeg forstod det slik at det var med orginalskjermen. Jeg har lest gjennom tråden og ser at det har vært nevnt med disse skjemspoilerene, men jeg er ikke sikker på hvordan erfaringene med disse er? Noen som har testet skjermspoiler, gir det noe positivt resultat?

Vindstøyen jeg erfarer er ikke kritisk på noe vis, men det var mer behagelig uten vindstøy, spesielt når man bruker kommunikasjon.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Håper sommeren blir lang.

ZZR-Erling

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av ZZR-Erling »

Er eing med MC-Avisas utsendte, K1600 har mye turbulens. På en bike til 350 000+ og sågar el justerbar skjerm og jeg er normalhøy, 1,80, er det merkelig. Over 120 er det påtagende ille. Hvis det er slik å kjøre GTR1400, skakke jeg en gang vurdere slike bikes...hoff! Motor for å marsje fint i 160+, men det går jo bare ikke..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38052
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev:Er eing med MC-Avisas utsendte, K1600 har mye turbulens. På en bike til 350 000+ og sågar el justerbar skjerm og jeg er normalhøy, 1,80, er det merkelig. Over 120 er det påtagende ille. Hvis det er slik å kjøre GTR1400, skakke jeg en gang vurdere slike bikes...hoff! Motor for å marsje fint i 160+, men det går jo bare ikke..
Vet ikke om jeg har nevnt det før, men tror du kanskje kan få en (ubehagelig...? :dontknow ) opplevelse om du skal teste div. adv.sykler til våren...
Ingen av disse er kjent for å ha særlig "vindstille" skjermløsninger. Alle er nok ikke enige med meg i denne påstanden, men min erfaring med et knippe adv.sykler (inkl. TDM 900...) er at støy og turb er noe man må... vel, venne seg til som noe man får med på kjøpet... ;-)
Men det finnes løsninger som hjelper mer eller mindre: fra Madstad, Palmer Products, MRA og Laminar, for å nevne noen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av Andreas »

De fleste Multistrada eierne jeg har hørt som har klaget på vindstøy, har funnet ut minst mulig vindkjerm er den beste (og peneste) løsningen :thumleft

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av ojda »

AJ skrev: Men det finnes løsninger som hjelper mer eller mindre: fra Madstad, Palmer Products, MRA og Laminar, for å nevne noen.
Samt fra nermeste rørleggerforretning :lol
Explorerfolket har funnet at med tre pakninger fra et vanlig blandebatteri
"gummi" på de to nederste festeboltene til vindskjermen er det nær perfekt :thumleft
Jeg selv er ganske fornøyd med turbulensen på MamaTiger, men jeg må jo prøve dette og :roll
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

ZZR-Erling

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av ZZR-Erling »

Jo, AJ, det er sikkert slik..men jeg tror jeg vil gjøre som Andreas, få tak i minst mulig. Jeg foretrekker litt vindpress, fremfor mindre trykk, men uroligheter. :mk

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av JohnnyTh »

ZZR-Erling skrev:Hvis det er slik å kjøre GTR1400, skakke jeg en gang vurdere slike bikes...hoff! Motor for å marsje fint i 160+, men det går jo bare ikke..
Vi får finne ut av dette når vinteren har reist :thumleft
Husker ikke så mye turbulens, men jeg fikk endel støy med kåpeglasset i øvre stilling.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av joo »

AJ skrev:
ZZR-Erling skrev: min erfaring med et knippe adv.sykler (inkl. TDM 900...) er at støy og turb er noe man må... vel, venne seg til som noe man får med på kjøpet... ;-)
Njet, satte på Givi Airflow på Røder. Aldri sett meg tilbake :P :p
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av Banditmannen »

Voodoodoo skrev:Det der med turbulens og støy på sykkel har jeg aldri skjønt noe av. Nå har jeg bestandig kjørt sportssykkel så det er mulig jeg ha vært skånet for skadelig vindsus men..

Jeg har da kjørt både fort og langt og om det buldrer og bråker litt i hjelmen så er det da bare endel av sjarmen med å sitte ute i vinden.
Nå har jeg som regel irritert meg mer over idiotisk pakking i tankveska så en ikke kommer unna fartsvinden enn litt vindstøy. Noen timer i 180-200 fører tll en relativt gåen nakkemuskulatur.

Så til poenget, er dere jævla kresne?
Burde dere strengt tatt kjørt en premiumklasse personbil med litt kammermusikk på stereoen :lol
Det der blir vel litt som å si til en som har vondt i ryggen, at du ikke skjønner at det kan være noe å klage om... :roll

Og en annen ting. turbulens er IKKE det samme som vindstøy! :sk?

Er nok ikke alle motorsykkelfabrikanter som tester i vindtunnel heller, men satser på at "dataanimering" holder... :-k
Enten det, eller så bruker f. eks de japanske fabrikkene små jappser til testen.(bare teori og synsing, har ikke peiling :P :p )

Har selv gått til anskaffelse av MRA Vario skjerm og Madstad fester(enda mer variable), men er ikke fornøyd!
Hjelmen har nok også en god del å si. Selv har jeg en Schuberth C3, som skal være veldig støysvak.
Men når turbulensen treffer hjelmen blir det en voldsom romling, og det hjelper ikke nevneverdig å bruke ørepropper heller... :sorry

Turbulensproblemene på V-Stromen er viden kjent, bare ta et lite søk på "buffeting" og "V-strom" (noe jeg kanskje burde gjort før jeg kjøpte en V-Strom... :redface )

Skal nå prøve med andre speil, kutte av på orginalskjermen(har kjøpt en på eBay til det formål), og ta av håndbeskytterne. Så får vi se om noe av det hjelper. :mk

ZZR-Erling

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av ZZR-Erling »

joo skrev:
AJ skrev:
ZZR-Erling skrev: min erfaring med et knippe adv.sykler (inkl. TDM 900...) er at støy og turb er noe man må... vel, venne seg til som noe man får med på kjøpet... ;-)
Njet, satte på Givi Airflow på Røder. Aldri sett meg tilbake :P :p
Det var ikke jeg som skrev det..
:overtro

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38052
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev:
joo skrev:
AJ skrev:
ZZR-Erling skrev: min erfaring med et knippe adv.sykler (inkl. TDM 900...) er at støy og turb er noe man må... vel, venne seg til som noe man får med på kjøpet... ;-)
Njet, satte på Givi Airflow på Røder. Aldri sett meg tilbake :P :p
Det var ikke jeg som skrev det..
:overtro
Helt korrekt :-)
Var sitat fra min post det der.
Så dah ar vi oppklart det... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar