Min første MC er på plass :D

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av fikse »

Støtter opp om det GSF sier her. Dvs, skinndressen jeg kjøpte i 2003 (Halvarsson) tålte faktisk noen timer med regn før vannet kom gjennom (den har et tex-materiale pluss noe andre greier mellom skinn og innerfor). Men tung ble den.. :knegg Nu til dags blir jeg relativt fort våt med den på. En halvtime i regnvær og jeg er god og blaut.
Har en eldre Rukka-dress, som nekter å slippe vannet gjennom. Personlig liker jeg støtten som en skinndress gir, så i praksis har jeg kjørt mest med den, og en regndress utenpå. Har ikke vært særlig plaget med blafring, men så sitter regndressen ganske tait mot skinndressen, og uansett så går det ikke så himla fort med moppen min :lol
Angående kjørestøvler så kan jeg sterkt anbefale Daytona og Oxtar. Kjøpte Oxtar Infinity for endel år siden, og har aldri set meg om etter annet. De er litt grove, nærmest som offroad-støvler, og de er brede nok til pailabbene mine. Har aldri smørt de, kun spylt vekk værste dritten, og de holder dønn tett, samtidig som jeg ikke blir svett :thumleft

Edit: "Personlig liker jeg støtten som en regndress gir" skulle være "Personlig liker jeg støtten som en skinndress gir"... Gir kanskje litt mer mening, elns... :knegg
Sist redigert av fikse den 02 sep 2012, 16:01, redigert 1 gang totalt.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg er heller ikke plaget med blafring i Rukka dressen min. Men kan være greit å sjekke når du kjøper om den har justerbar stramming på overarmene.
Er jo de færreste som kjøper Rukka når de nettopp har kjøpt sykkel. Og det kan jeg forstår. De er jo dyre og det er jo ikke sikkert man kommer til å kjøre så mue.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Snill Vaffel »

Rukka er dyrt ja, men det er bra og kan spare en for mye lidelse om man skulle være uheldig så da er det en vurdering å ta med når man handler :-)
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Chevy1974 »

Her var det ein del nyttige tips ja :)

Det med blafring ligg nok i sakens natur når eg brukar køyreskulens "one-size-fits-all"-klær som utelukkande er der for å beskytte. Passform er temmelig fraverande i dette tilfellet :P
Eg likte godt den bekreftelesen på at eg kan få like god fartsfølelse med både skinn og tekstil.

Når det gjeld tekstil, så er det nok veldig mykje å velge mellom, og eg er like grønn som eit ferskt bjørkeblad i mai :scratch :knegg

Fekk med meg ein katalog frå MC-butikken i Mjøndalen, og fekk tilsendt ein katalog frå Jofama mens eg tok lappen. Blir vel å kikke litt meir der og prøve litt i butikk. Så då manglar det berre å finne ut kva kvalitet eg skal ha, og her må eg nok ha litt meir hjelp etterkvart. Er det nokon som har gode tips å komme med der? Gjerne litt lavt i pris, men sikkerhet skal eg ikkje gå for langt ned på. Eg reknar nesten med at det er mindre viktig kva merke ein velger, men meir viktig kva type ein velger innanfor kvart merke. Har intrykk av at det ligg mykje personlige preferansar og meiningar rundt merker på klær, akkurat som det gjer på MC :knegg

Når det gjeld hjelm, så er det viktig å få minst mulig vindstøy. Dette var veldig plagsomt med lånt hjelm frå køyreskulen. Det vart sagt at denne hjelmen var veldig dårleg på akkurat dette, men fint med litt erfaringsdata på dette.

Skal ta med meg dei tipsa eg fekk om støvlar og sjekke dei ut. Mykje jobbing for tida, så det blir vel til helga igjen... :sorry
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av evike »

Chevy1974 skrev: Det eg la best merke til var at framhjulet pressa seg ut til sida i staden for å rette seg opp til midtstilling i lav fart. Det var altså vanskeleg (les: uvant) å halde riktig balanse i lav fart. Når eg kom litt over gangfart retta den seg opp og oppførte seg meir normalt..
Nettopp! Det er noen av oss som er litt tregere enn andre... kremt... Så det tok meg ca. 5 år å skjønne at andre motorsykler faktisk ikke gjorde dette....

Kjører nå CBF 600 S og kan ikke få fullrost den nok!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Chevy1974 »

Hehe, takk, godt å sjå at andre også er treige :D
Føler meg ganske så teit av og til med alle desse spørsmåla mine. Lurar jo på det meste som dei fleste tar for gitt :lol

Den bittelille prøveturen med Shadow var tilstrekkelig til at eg er litt meir nyansert i kva eg ser etter, men problemet er at eg likar denne typen syklar så utruleg godt at eg kanskje berre må finne meg i litt dårlegare egenskapar :P :p
Vi får sjå kva eg bestemmer meg for ;-)

Her er forresten eit ganske billeg alternativ:
Bilde
Annonse på Finn (Suzuki VS 700 Intruder 1986)

Denne kostar berre 15.000, men har ein del manglar. Kor mykje utlegg må til for å få denne i bra stand?
Eventuelt; går det an å ha denne som ein brukssykkel ei tid utan å måtte legge ut noko særleg?

Nytt framdekk er greitt, det må eg ha. Det er jo nesten ikkje fnugg av mønster igjen der. Er det stor forskjell i pris på dekk frå sykkeltype til sykkeltype? Eg har prøvd å finne litt prisar, men alle plassane eg har søkt må eg vite dimensjonane, og det har eg jo ikkje peiling på. Eg veit berre kva sykkel det er :P :p

Er det ca 1000 til 2000 per dekk?

Det står at den fusker litt på lavt turtall. Er dette lett å fikse? Ein generell motorservice på seriøst verksted burde vel kunne luke ut slike ting? Mulig eg kan fikse det sjølv også, men har for mange prosjekt til at eg tør å sette i gang med så mykje meir :-J

Eg har ein mistanke om at responsen på dette innlegget fort avslører at ein slik sykkel kan koste meg det dobbelte av innkjøpspris :notlistening

Og så har vi denne då:
Bilde
Annonse på Finn (Honda Shadow, VT600C VLX 1989)

Denne står til 24.000. Har stått lagra fleire år utan bruk, men ser ut til å ha blitt sjekka grundg utan vesentlige feil (i motsetning til den andre). Denne har blitt tipsa om tidlegare i tråden også, men eg er litt skeptisk til at den har stått så lenge. Er dette noko eg ikkje treng å bekymre meg for, eller tenker eg riktig? Den er nok eit bedre kjøp enn den billige uansett, men fint med vurderingar frå dei som har peiling her :)

Litt kjipt at speedometeret er i miles, men det klarar eg å leve med :P

EDIT:
La inn navn og type på syklane for lettare referanse.
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har daytona roadstar gtx støvler og er fantastisk fornøyd. Behaglige å ha på og gode å både gå og kjøre med. Har aldri blitt våt i dm. Men er jo litt dyre de og.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av ejs »

:thumleft

Forslag til kjøredress.
Kjøpte denne sjøl i sommer.
den mest gjennomførte jakka jeg har hatt..
Reklamen er mangelfull..
Den har også luftinger over bryst lommene.(glidelås åpninger)
Følger med stormkrage som dekker haka.(festes med glidelås.)

Buksa har luftinger på lårene.

http://www.plassen-racing.com/wips/8785 ... Les%20mer/" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av fikse »

Chevy1974 skrev:Hehe, takk, godt å sjå at andre også er treige :D
Føler meg ganske så teit av og til med alle desse spørsmåla mine. Lurar jo på det meste som dei fleste tar for gitt :lol
Pøh. Ingen teite spørsmål. Slutt å tull :D

Du får jo selvsagt litt subjektive svar her, men hos en forhandler vil du nok få enda mer subjektive svar... Her er det ingen som tjener penger på det du måtte handle av kjøreutstyr f.eks :-k :P :p

Ang kjøreutstyr så er det dessverre slik at kvalitet koster mer. Stort sett... Jofama er en rimelig variant av Halvarsson. Helt grei kvalitet, og hyggelig pris, men ikke så mye mer enn det. Da ville jeg heller sett på IXS, eller hva det nå heter det merket til Yamaha. Synes å huske at det var priset noenlunde likt til Jofama. Og kvaliteten er såvidt jeg har testet, bedre. Rukka er creme-de-luxe, men det er prisen også (nesten latterlig høy).
Du kan jo vurdere å handle brukt? Tips i så fall er å få testet og sett det før du handler. For det må selvsagt passe, men og bør du lukte på det.... Noen typer dresser er ganske kompliserte å få rengjort (spesialrens etc). Men det er MANGE som selger kjøreutstyr som er brukt noen ytterst få timer, til en hyggelig pris. Så kan du jo få deg bedre kvalitet enn du hadde tenkt :yeyeye
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

ingar
Innlegg: 12
Registrert: 13 aug 2012, 14:31
Motorsykkelen din: 1996 Yamaha XV750 Virago

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av ingar »

Om du skal se på tekstilklær kan du ta en titt på Bering Alias og Richa Spirit. Det er toppmodellene og koster omtrent det samme som inngangsmodellen til Rukka. Har prøvd begge to selv og kommer nok til å kjøpe Richa sin toppmodell med c-change membran og avtakbar innerfor som kan brukes som fritidsjakke. Men så er mitt krav som vestlending først og fremst at jeg skal være tørr når jeg kommer frem.

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Chevy1974 »

ingar skrev:Men så er mitt krav som vestlending først og fremst at jeg skal være tørr når jeg kommer frem.
Eg er jo vestlending sjølv (opprinneleg), så det med beskyttelse mot regn (les: skybrudd/full dusj) er viktig for meg også :D
Er du fornøgd med Virago'en din forresten? Dette er den typen eg såg mest på i starten, så eg vil gjerne få litt info frå dei som kjenner sykklen godt. Er den tung å styre i lav fart? Korleis er det med nedlegg i sving i normal fart (f.eks 60-80)? Pluss og minus i forhold til touring-sykkel?

Det var ein del gode tips om klær og støvlar her ja. Eg synest heilt ærleg det blir vanskelegare og vanskelegare til fleire alternativ eg får, for eg veit jo ikkje så mykje om dei ulike namna... Nye butikknamn har uansett dukka opp langs med, så den på Liertoppen blir nok sjekka ut om ikkje så lenge :-) Prøvar å sjekke ut så mykje som mulig når eg har litt fritid, så fortsett å komme med tips ;-)

Synest også det var veldig greitt med litt vurdering av kvalitet på dei ulike merka. At råd og tips her inne er subjektive er heilt greitt. Vi har alle våre preferanser, og då blir erfaringane ut frå det. Det er likevel dette eg er ute etter for å få mest mulig info som eg kan bruke til å ta beslutningar sjølv :-)

Eg vil gjerne også ha tilbakemelding på dei to syklane eg linka til på Finn. Er det brukbare kjøp, eller burde eg ha gått opp i pris for å få bedre kvalitet? Ser forresten at den billigaste er solgt no, men ta den med i vurderinga så eg kan lage nokre generelle retningslinjer for min egen del :-)
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av ArcticTiger »

Har du sett -02 Guzzi Californiaen som kom opp på finn i går da? :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av AJ »

ArcticTiger skrev:Har du sett -02 Guzzi Californiaen som kom opp på finn i går da? :-k
Denne?
Guzzi2002.JPG

(http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36946654" onclick="window.open(this.href);return false;)

Ser ikke så gæern ut den, nei.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Carpa »

Just do it :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Tysnes »

fikse skrev:
Chevy1974 skrev:Hehe, takk, godt å sjå at andre også er treige :D
Føler meg ganske så teit av og til med alle desse spørsmåla mine. Lurar jo på det meste som dei fleste tar for gitt :lol
Pøh. Ingen teite spørsmål. Slutt å tull :D

Du får jo selvsagt litt subjektive svar her, men hos en forhandler vil du nok få enda mer subjektive svar... Her er det ingen som tjener penger på det du måtte handle av kjøreutstyr f.eks :-k :P :p

Ang kjøreutstyr så er det dessverre slik at kvalitet koster mer. Stort sett... Jofama er en rimelig variant av Halvarsson. Helt grei kvalitet, og hyggelig pris, men ikke så mye mer enn det. Da ville jeg heller sett på IXS, eller hva det nå heter det merket til Yamaha. Synes å huske at det var priset noenlunde likt til Jofama. Og kvaliteten er såvidt jeg har testet, bedre. Rukka er creme-de-luxe, men det er prisen også (nesten latterlig høy).
Du kan jo vurdere å handle brukt? Tips i så fall er å få testet og sett det før du handler. For det må selvsagt passe, men og bør du lukte på det.... Noen typer dresser er ganske kompliserte å få rengjort (spesialrens etc). Men det er MANGE som selger kjøreutstyr som er brukt noen ytterst få timer, til en hyggelig pris. Så kan du jo få deg bedre kvalitet enn du hadde tenkt :yeyeye
IXS, er bra greier. kjøpte en vanntett skinnjakke der i sommer, og den er vanntett(tålte vertfall 7-8 timer med regn Oslo-Odda) men så kostet den ca-4600.

Svar