3 Bachelorstudenter trenger din hjelp!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Haeggis
Innlegg: 239
Registrert: 26 okt 2009, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
Sted: På veien

Re: 3 Bachelorstudenter trenger din hjelp!

Legg inn av Haeggis »

Intruder skrev:...men å utdanne til allverdens spørreundersøkelser og intervjurunder er i
mange tilfelle lite matnyttig..
Og jeg anser disse bachelorstudentes gjøremål som hjemmehørende i sistnevnte kategori.
Jeg håper du spøker?
...for dette var rett og slett pinlig unyansert og tåpelig. Du tror vel ikke at folk tar en Bachelor for å drive spørreundersøkelser og intervjurunder?
Dette er fagarbeid innen metodikken for markedsundersøkelser og markedsføring, og enhver bransje - også den industrien du favner om - har behov for godt arbeid for å finne ut om eksisterende og potensielle kunder er interessert i et produkt de ønsker å lansere, samt for å finne ut om det de driver med burde endres. Enten produktet rent mekanisk eller designet så det fortsatt er ønskelig hos kunden.

Nei - uff og uff. Dette ga flau smak i munnen...
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: 3 Bachelorstudenter trenger din hjelp!

Legg inn av NickNei »

Gretne gamle gubber :lol

jaja, vi gamlingene må ta inn over oss at tidene forandrer seg, og det som gir jobb og penger i statskassa er ikke lenger industri, plankebæring og blod svette og tårer :) Det er flott at de bruker de muligheten som er for å se hva som rører seg i samfunnet synes jeg.
Dette er ungdom som skal betale våre trygder og pensjoner fremover, så behandle dem pent nå da.


Jeg har svart forresten, ikke så mange på HD-siden tenker jeg :)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: 3 Bachelorstudenter trenger din hjelp!

Legg inn av Intruder »

Markedsundersøkelser,markedsføring,spørreundersøkelser som politiske meningsmålinger flere ganger i måneden,mye av dette er dyrt og bortkastet.
Disse papir/dataflytterne er i ei selvlaget boble som de har innbilt seg selv at de skaper noe..
Men ellers gidder jeg ikke bry meg mer med tøyset deres.. :redface

:walk :sleepy
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38061
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 3 Bachelorstudenter trenger din hjelp!

Legg inn av AJ »

Helt uavhengig av ulike meninger om de tre studentenes gjøremål, ønsker jeg dem fortsatt lykke til.
Vet litt selv om hvor motiverende det er med positiv respons på oppgaver man holder på. Da jeg og mine medstudenter lagde en brukerundersøkelse for noen år siden var den til god gjensidig nytte for begge - oss studenter som fikk god respons og fikk dermed laget en lesverdig, grundig og spennende oppgave (studieleders ord, ikke mine...) og musikkbladet vi lagde spørreundersøkelsen for. Et blad som aldri hadde sett seg råd til å kjøpe en slik undersøkelse tidligere. Nå fikk de den gratis mot å skaffe tilveie noen CD-plater som et lite antall respondenter av utvalgt populasjon fikk som en takk for at de gadd å svare på vårt seks siders spørreskjema...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Haeggis
Innlegg: 239
Registrert: 26 okt 2009, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
Sted: På veien

Re: 3 Bachelorstudenter trenger din hjelp!

Legg inn av Haeggis »

Markedsundersøkelser og meningsmålinger som enkelte her kaller tull, har vært brukt aktivt i de fleste deler av samfunnet siden 50-tallet, så spesielt nymotens er det ikke.

Det at vi stort sett får produkter som vi ønsker, og har samfunnsløsninger som stort sett (neida ikke alltid) fungerer for de fleste, er takket være nettopp disse "unyttige" metodene. Uten dem hadde vi konsekvent måtte prøve og feile.

Hvordan dere kan få DEN metoden til å bli mindre kostbar for alle parter er meg en gåte, og vitner dessverre om en forholdsvis navlebeskuende og lite konstruktiv holdning til verden man lever i.

Hvor mange motorsykkelfabrikanter tror dere hadde overlevd om de skulle bygget opp produksjonslinjer for en masse modeller for så å "prøve dem ut" på kundene? Nei - de undersøker kundenes ønsker i forkant, og former produktene sine med relativt moderate endringer i forhold til det kundene kjenner fra før, da dette sørger for at kundene FÅR noe nytt (som de ønsker), men at produktet fortsatt er innenfor de rammene de samme potensielle kundene har sagt de ønsker.

Uten disse "tåpelige" grepene, ville ingen produsenter turt å skifte ut modellene sine, og vi ville fortsatt hatt trommelbremser og luftkjølte oljestinkende jernhester med samme teknologi som på 50-60-tallet.

(...og dropp dogmet om at "det ville jo bare vært fint, det". Folk som sier at alt var bedre før, har Altzheimer. Nå er serviceintervaller lengre, komfort og sikkerhet høyere, generell driftsikkerhet lysår foran det dere så på veien som femåringer)
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

Brukeravatar
Haeggis
Innlegg: 239
Registrert: 26 okt 2009, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
Sted: På veien

Re: 3 Bachelorstudenter trenger din hjelp!

Legg inn av Haeggis »

Jeg henviser til mitt eget ovenstående innlegg, og en annens påstand lenger oppe - og spør HVEM som lever i en selvlaget boble?
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: 3 Bachelorstudenter trenger din hjelp!

Legg inn av Duville »

er vel litt lett å ta alle ukente under en kam men markedsundersøkelser er ikke det samme som telefonsalg selv om det er fremmede som trenger seg inn i vår egen stue i begge tilfeller.......

Brukeravatar
Haeggis
Innlegg: 239
Registrert: 26 okt 2009, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
Sted: På veien

Re: 3 Bachelorstudenter trenger din hjelp!

Legg inn av Haeggis »

For ordens skyld vil jeg påpeke at jeg ikke driver med noen av de tingene dere kaller tull, så jeg er ikke personlig truffet av de surmagede oppstøtene. Jeg bare reagerer på ufundamentert trangsyn og konklusjoner tuftet på manglende kunnskap ogforståelse av hvordan verden fungerer...
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: 3 Bachelorstudenter trenger din hjelp!

Legg inn av Intruder »

ALLE kan ikke leve av å sende data fram og tilbake,det blir ikke mye på grauttalliken av det... :mk
Unnskyld,nå banna jeg jaggu i kjerka igjen.. .. :\m/: :\m/: :[-o< :[-o<
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: 3 Bachelorstudenter trenger din hjelp!

Legg inn av Duville »

Intruder skrev:ALLE kan ikke leve av å sende data fram og tilbake,det blir ikke mye på grauttalliken av det... :mk
Unnskyld,nå banna jeg jaggu i kjerka igjen.. .. :\m/: :\m/: :[-o< :[-o<

Nei det gjorde du ikke for vi kan ikke alle leve av samme jobben og å flytte papir. Det vet vi alle gir ett begrenset levebrød hvis ikke dette er en liten del av en yrkesutdannelse.

Problemet her er at her er det 3 unge i en læresituasjon og i ferd med å lære seg ett yrke. Som en del av denne utdannelsen henvender de seg til oss som i det store og hele generelt består av relativt seriøse voksne med en felles interesse på fritiden.

Da svarer vi dem med respekt og hjelper dem videre etter beste evne så de kan komme inn i en seriøs jobb og slippe å ligge oss andre strevere som jobber i jørma som snikkere og ingeniører til byrde i fremtiden. Når det er sagt så er Markedsføring en del av alle Mestere sin utdanning og har vært det i alle år (i hvert fall 30 - 40 år som jeg vet om). Dette gjelder både rørleggere, snikkere, malere, frisører, og alle andre som har mesterbrev.

Dette var siste fra meg i denne saken. Synd det utviklet seg på denne måten - ønsker likevel studentene lykke til med undersøkelse og studier. Siden jeg ikke har rette MC så deltar jeg ikke i undersøkelsen så der er jeg satt utenfor :)
Sist redigert av Duville den 26 apr 2012, 20:59, redigert 1 gang totalt.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: 3 Bachelorstudenter trenger din hjelp!

Legg inn av Pollti »

Iron76 skrev:Pollti har noen gode poenger.

Muligens jeg ikke har det siden jeg er kvervulant av natur. Liker folk produkt A så liker jeg produkt B , og omvendt. Muligens jeg syntes både produkt A og B er dritt. Kanskje jeg ikke har prøvd noen av de engang ? Men Lux leverpostei er minst like god som Gilde sin . Eller ikke ? Jeg vedder 54 øre på at forumets medlemmer stemmer på Gildes eminente produkter jeg ! Og hvorfor gjør de det? Sabla enkelt, de er hjernevasket :-)å

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38061
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 3 Bachelorstudenter trenger din hjelp!

Legg inn av AJ »

Pollti skrev:Men Lux leverpostei er minst like god som Gilde sin . Eller ikke ? Jeg vedder 54 øre på at forumets medlemmer stemmer på Gildes eminente produkter jeg ! Og hvorfor gjør de det? Sabla enkelt, de er hjernevasket :-)å
:scratch
Er ingen pågående avstemning om Lux og Gilde leverpostei her på forumet så vidt jeg har fått med meg... :eh :-k
Tru'kke det blir aktuelt med en sånn spørreundersøkelse heller siden det har veldig lite å gjøre med hva dette forumet handler om...

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: 3 Bachelorstudenter trenger din hjelp!

Legg inn av Pollti »

Intruder skrev:Blir nesten redd hver gang Polltis og mine meninger passer overens,kanskje vi sammen er tenkt
å utvikles til noe stort... l
Tvilsomt den tanken der tror jeg siden vi ikke har felles mor og ikke samme far :-k Vi får nøye oss med å kvervulere tror jeg :scratch Beveger meg oppover i traktene dine i juli. Sender deg en IM så vi utilregnelige kan ta en kopp kaffe ?
Hvis du føler for det. :knegg

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: 3 Bachelorstudenter trenger din hjelp!

Legg inn av Dimzum »

Resultat av undersøkelsen:
Yamaha brukere: Er som forventet "logisk lojale" til sitt merke.
Harley brukere: Det forskes videre...


:knegg
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: 3 Bachelorstudenter trenger din hjelp!

Legg inn av Intruder »

Føler jeg ikke har angrepet disse tre studentene generelt,men mine innvendinger gjelder markedsundersøkelser og markedsføring på spesielle områder.
Jeg kjøper truser,har kulemage og er av disse grunner ikke presentabel, i reklameverdenen.Der er det unge kjekke karer med en .. litt over gjennomsnittet som er saken,muligens etslags innlegg.
BH og truse det samme,slanke lange damer med fine pupper og så videre.Kjerringa er kort,litt for tjukk men har meieriutsalg over gjennomsnittet,som jeg gamle sure grisen er meget glad i.Og BH og truser det kjøper hun.
Slik markedsføring synes jeg er tull og tøys,likeså tier-salg på ditt og datt,når kjerringa kommer til butikken er det meste mangelvare / lokkemiddel..og hu vanskelig et par timers tid,heldigvis lenge før sengetid.
:gk :buddies: :love
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar