Automatisk lett lappen?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MaxTron »

MYE fornuftig fra de to siste talere :thumleft :thumleft

Er også veldig overaska over at det er mange her som forsvarer sin manglende både tekniske og teoretiske opplæring med alle tenkelige og utenkelige argumentet :oh
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

Godtvoksen skrev:
MrErling skrev:Jeg tok mc-lappen som privatist i 10. april1973, som ble automatisk oppdgradert til tung mc ved fylte 18 år.
Jeg tror nettsteder som dette hever kunnskapsnivået om trafikksikkerhet på en svært god måte, faktisk tror jeg at en lærer mer på denne måte en hva et 40 timers teorikurs kan rekke å lære deg... :thumleft

mcsiden.no = sikrere MC-førere :thumleft
Mulig du har rett, at etter x antall timer på et mc-forum har du lært like mye som på et teorikurs, men æ trur nok det krever mere
enn 40 timer, hvis ikke så må folk kreve penga tilbake fra kjøreskolene. Det fantes vel ikke så mange mc-forum heller i 72

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Snikkeren »

Bilde

Bilde

Bilde

:terge

Neida, jeg burde egentlig stilt meg opp sammen med dere. Jeg har egentlig samme oppfatning som dere.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Kawasaki »

Dexter skrev:Jeg synes uansett at det er en betryggende tanke å vite at de jeg møter eller kjører sammen med på 2 hjul har hatt mer kjøreopplæring på MC enn "bare" 3-4 timer i 1976...


Javel,så da ser du helst at sånne som meg ikke melder seg på kolonnekjøringa dere skal ut på i sommer?

:punch

Jeg bare setter det på spissen ;e Har pløyd igjennom dagens meningsutvekslinger i denne tråden,og det er så mye jeg har lyst å kommentere.Men akkurat nå har jeg det veldig travelt,så jeg får ta opp tråden senere.
Og da skal jaggu et par norlænninger få høre det :punch :D God kveld.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

:punch :punch :orefk
:mk

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MaxTron »

Her kan det komme til å gå hardt for sæ, gla æ ikke er nordlenning :thumleft
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Dexter »

Kawasaki skrev: Javel,så da ser du helst at sånne som meg ikke melder seg på kolonnekjøringa dere skal ut på i sommer?
Nei, jeg synes alle som vil være med skal være det! Ikke bland dette sammen til en kjedelig deig da :knegg

Isolert sett ja, så vil jeg føle meg tryggere sammen med erfarne mc-førere. Men det er jo stor sannsynlighet for at en som tok opp kjøring igjen for f.eks. 5 år siden har opparbeidet nødvendig teknisk erfaring og kunnskap, det har jeg jo ikke nektet for, men nettopp gjort oppmerksom på i mitt innlegg. Skulle jeg derimot kjøre sammen med noen som nettopp har kjøpt sykkel og aldri kjørt siden 1976 så ville jeg være litt nervøs og spesielt oppmerksom på denne personen og kanskje gitt noen råd og tips underveis der jeg oppdaget "huller" eller svakheter. Jeg ville kanskje også spurt i forkant av kjøringen om vedkommende er kjent med begreper som kontrastyring, nødbrems, blikk, sporvalg osv. Det er jo mulig å bidra og hjelpe.

Jeg hadde satt pris på å få hjelp og veiledning dersom jeg var i en slik situasjon og jeg ville nok følt meg mer trygg med å kjøre sammen med erfarne mc-førere som kunne gi meg litt tips og råd.

Kan vi være enige om at en erfaren mc-fører er nettopp det, erfaren uavhengig av førstegangs opplæring...? Og at erfaring kommer med praksis...? Opplæring er en ting, men praktisering over tid skaper erfaring. Alt som ikke brukes det forvitrer, også den praktiske kunnskapen... erfarings-hukommelse kan også endres over tid der man ikke praktiserer det man har erfart. Veien tilbake er mye kortere, for man har da et helt annet grunnlag.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Tysnes »

Siden eg har hatt lappen siden 76 , så e det vel ett under att eg lever . har vert nære på en par ganger, egentlig så blir man aldri utlert eller ?

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Dexter »

Tysnes skrev:Siden eg har hatt lappen siden 76 , så e det vel ett under att eg lever . har vert nære på en par ganger, egentlig så blir man aldri utlert eller ?
Jeg tror heller ikke man blir utlært. Men jeg tror man blir flinkere til å anvende erfaringen til å sette seg selv og kanskje andre også i mindre risiko.

Jeg kjørte opp i 2003 men kjøpte ikke sykkel før i 2006. Første sesongen var jeg skikkelig rævva på å kjøre denne doningen altså! Rent teknisk da, men erfaring i trafikken generelt er greit å ha med. Så er jeg litt pysete av meg også, så det går ikke så fort heller og det synes jeg er greit. Jeg kjører slik at jeg føler jeg har kontroll og så hender det at jeg prøver å presse meg litt, forsøke å flytte grensa litt. Nå merker jeg stor forskjell, men så fikk jeg i fjor kjørt mer enn de forutgående årene tilsammen også da...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

MaxTron skrev:Her kan det komme til å gå hardt for sæ, gla æ ikke er nordlenning :thumleft
He he Ja det kan bli artig det her.
Men når sant skal sies så e ikke æ heller nordlenning, men finnmarking.
:-k kanskje æ slipper billig unna

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Snikkeren »

jhn skrev:
MaxTron skrev:Her kan det komme til å gå hardt for sæ, gla æ ikke er nordlenning :thumleft
He he Ja det kan bli artig det her.
Men når sant skal sies så e ikke æ heller nordlenning, men finnmarking.
:-k kanskje æ slipper billig unna
For oss "søringa", så er alt nord for Trondheim nordlendinger. :knegg
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Dexter »

Æ e fra Troms, så da e vel ikkje æ heller "Nordlenning" :knegg

Vess d e sånn d skal tolkes
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

Vi må vel tolke det til det beste for oss sjøl, må vi ikke det?
Hvis det e den eneste måten å slippe unna Kawasakis vrede på, så blir det sånn

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MrErling »

Fin fine bilder av eskusjonspeletongen, snikkern.

Jeg tilhører generasjonen som egentlig skulle vært døde i forhold til lovgiverne!
I følge dagens lovgivere og byråkrater, skulle de av oss som var barn på 60 og med tidlig på 70-tallet ikke ha overlevd.!
Våre babysenger var malt med bly-basert maling. Vi hadde ingen barnesikring på medisinflasker, dører eller skap, og når vi syklet hadde ingen av oss hjelmer. Som barn kjørte vi i biler uten sikkerhetsbelte eller airbag. Og det å sitte bakpå et lasteplan en varm sommerdag var alltid en spesiell nytelse.
Vi drakk vann fra hageslangen og ikke fra flasker. Skrekk og gru!
Vi spiste brød med smør på, drakk brus med sukker i, men ble aldri overvektige fordi vi alltid var ute å lekte. Vi delte gjerne en brus mellom oss og drakk fra samme flaske - uten at noen faktisk døde av det :gk

Og selvsagt var det heller ingen formell kjøreopplæring på syttitallet, og jeg vet ikke når det ble formelt heller.
Men jeg vet med sikkerhet, at flere unge menn i dag, ville vært i blant oss, hvis det hadde vært obligatorisk kjøreopplæring, som nå.
Men dette er før regulerings alder inntrådte.
Men jeg har da overlevd, og helsa er intakt (bank - i -bordet), selv om man skulle tro at alle vi som vokst opp på syttitallet, var dødsdømt..(hehe litt overdrivelse må jeg få lov til..)
Jeg har tatt én såkalt rustløser kurs hos NAF MC Trondheim i 1999.
Ett veldig proft kurs både i teori og kjøring på lånkebanen + avstengt asfalter bygdevei..helt topp.
Men det også gjorde litt godt å konstatere at jeg kunne “ørlite” fra før, så som god balanse(!) nødbrems, unna manøver i sving, plassering i veibane osv.
Det som jeg i tillegg har fått etter drøye 30 år på MC veien, er noe jeg velger og kalle “trafikk vett”.
Man påstod på tidlig syttitall; at én sesong på mc tilsvarte 10 års erfaring på veien med bil!
Det betyr at jeg har kjørt i snaue 37 år på mc dvs. 370 års trafikk erfaring? ](*,)
Sikkert “noe” overdrevet, men allikevel fatter kanskje noen poeng…?

Jeg bodde en periode midt på syttitallet i Porsgrunn og var med i Grenland MC. ( se vedlagte bildet)
Der var lederen Svein Borgersen, for øvrig en av ildsjelene bak opprettelsen av NMCU, svært opptatt av at vi i klubben skulle beherske alle former for kjøreteknikk, og avholdt flere kurs om dette.

Jeg er jo etter hvert blitt en stiv og støl gubbe i mc verden, og det er muligens vanskelig for dagens unge å fatte at vi overlevde vår ungdom?
Ikke vet jeg, men siden jeg tok lappen, har jeg prøvd å kjøre motorsykkel så ofte jeg kan frem til i dag. Og trives med det. Håper det er ok for dere” jyplinger” , og at dere føler dere trygge, selv om jeg er i nærheten?
Og at min tydelige mangel på teoretisk kunnskap, ikke vil ta livet av meg eller noen andre, eller invalid.
Ha en trivelig sesong med den biken du har valgt å kjøre :prop:
Sist redigert av MrErling den 23 feb 2011, 20:03, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Dexter »

MrErling skrev:Fin fine bilder av eskusjonspeletongen, snikkern.

Jeg tilhører generasjonen som egentlig skulle vært døde i forhold til lovgiverne!
I følge dagens lovgivere og byråkrater, skulle de av oss som var barn på 60 og med tidlig på 70-tallet ikke ha overlevd.!
Våre babysenger var malt med bly-basert maling. Vi hadde ingen barnesikring på medisinflasker, dører eller skap, og når vi syklet hadde ingen av oss hjelmer. Som barn kjørte vi i biler uten sikkerhetsbelte eller airbag. Og det å sitte bakpå et lasteplan en varm sommerdag var alltid en spesiell nytelse.
Vi drakk vann fra hageslangen og ikke fra flasker. Skrekk og gru!
Vi spiste brød med smør på, drakk brus med sukker i, men ble aldri overvektige fordi vi alltid var ute å lekte. Vi delte gjerne en brus mellom oss og drakk fra samme flaske - uten at noen faktisk døde av det :gk

Og selvsagt var det heller ingen formell å kjøre opplæring på syttitallet og jeg vet ikke når det ble formelt heller.
Men jeg vet med sikkerhet, at flere unge menn i dag, ville vært i blant oss, hvis det hadde vært obligatorisk kjøreopplæring, som nå.
Men dette er før regulerings alder inntrådte.
Men jeg har da overlevd, og helsa er intakt (bank - i -bordet), selv om man skulle tro at alle vi som vokst opp på syttitallet, var dødsdømt..(hehe litt overdrivelse må jeg få lov til..)
Jeg har tatt én såkalt rustløser kurs hos NAF MC Trondheim i 1999.
Ett veldig proft kurs både i teori og kjøring på lånkebanen + avstengt asfalter bygdevei..helt topp.
Men det også gjorde litt godt å konstatere at jeg kunne “ørlite” fra før, så som god balanse(!) nødbrems, unna manøver i sving, plassering i veibane osv.
Det som jeg i tillegg har fått etter drøye 30 år på MC veien, er noe jeg velger og kalle “trafikk vett”.
Man påstod på tidlig syttitall; at én sesong på mc tilsvarte 10 års erfaring på veien med bil!
Det betyr at jeg har kjørt i snaue 37 år på mc dvs. 370 års trafikk erfaring? ](*,)
Sikkert “noe” overdrevet, men allikevel fatter kanskje noen poeng…?

Jeg bodde en periode i Porsgrunn og var med i Grenland MC. ( se vedlagte bildet)
Der var lederen Svein Borgersen, for øvrig en av ildsjelene bak opprettelsen av NMCU, svært opptatt av at vi i klubben skulle beherske alle former for kjøreteknikk, og avholdt flere kurs om dette.

Jeg er jo etter hvert blitt en stiv og støl gubbe i mc verden, og det er muligens vanskelig for dagens unge å fatte at vi overlevde vår ungdom?
Ikke vet jeg, men siden jeg tok lappen, har jeg prøvd å kjøre motorsykkel så ofte jeg kan frem til i dag. Og trives med det. Håper det er ok for dere” jyplinger” , og at dere føler dere trygge, selv om jeg er i nærheten?
Og at min tydelige mangel på teoretisk kunnskap, ikke vil ta livet av meg eller noen andre, eller invalid.
Ha en trivelig sesong med den biken du har valgt å kjøre :prop:
Jeg synes dette var en grei måte å si det på :thumleft Skulle nok vært dau jeg også selv om jeg ikke er såååå gammal. Hadde ikke belte i de første bilene våre og det var ikke eu-sand i barnehagen og hjelm var bare rart osv... :knegg
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Svar